górne tło

Drogi i chodniki

O zmianach w organizacji ruchu w ramach prowadzonych inwestycji drogowych w północnej części Krakowa oraz programie budowy chodników rozmawiano podczas posiedzenia Komisji Infrastruktury.

Przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad: Robert Jakubiak, zastępca dyrektora ds. Inwestycji oraz kierownik budowy drogi krajowej S7 Karol Malinowski poinformowali, że prace prowadzone w północnej części Krakowa, czyli budowanie obwodnicy, trasy S7 oraz tzw. trasy Wolbromskiej są niezwykle skomplikowane, wymagające wielu czasowych ingerencji w organizację ruchu. Oczywiście wszystkie zaangażowane strony starają się tak prowadzić inwestycje, by te zmiany były jak najmniej uciążliwe, ale rok 2024 będzie rokiem o znacznej intensyfikacji prac, stąd niedogodności dla mieszkańców będą przez nich bardziej odczuwalne. Przedstawiciele GDDKiA zachęcają mieszkańców Krakowa do obserwowania Aktualności na ich stronie internetowej oraz śledzenia informacji medialnych. Biorąc jednak pod uwagę stopień skomplikowania i nietypowość zadań prowadzonych przy budowie S7 czy S52 wykonawcy spotykają się co 2 tygodnie na radach budowy, gdzie omawiają postęp prac i bieżące zagadnienia. Do inwestycji zlokalizowanych w północnej części Krakowa zalicza się także ogromne zadanie znane pod nazwą „Tramwaj do Mistrzejowic”. Przedstawiciel firmy Gulemark, partnera prywatnego tej inwestycji wykonywanej w formie Partnerstwa Publiczno-Prywatnego, poinformował o postępie prac, jak i prowadzeniu transparentnej polityki informacyjnej dotyczącej inwestycji. Została stworzona specjalna strona internetowa „Tramwaj do Mistrzejowic”, na której na bieżąco są umieszczane sprawozdania, informacje i komunikaty dotyczące budowy.

Kolejnym punktem posiedzenia Komisji Infrastruktury była informacja Prezydenta Miasta Krakowa na temat programu budowy chodników na terenie Gminy Miejskiej Kraków na lata 2021-2025. Główne założenia programu to: okres realizacji 2021-2025, ok. 10 nowych przetargów na dokumentację projektową/koncepcje każdego roku (w roku 2023 ogłoszono przetarg i zawarto umowy dla 18 zadań), odejście od formuły zaprojektuj i zbuduj oraz opracowywanie koncepcji w przypadkach, które są trudne ze względów technicznych oraz społecznych m.in. wymagają analizy własnościowej lub konsultacji społecznych. Celem programu jest wykonanie do 2025 r. łącznie ok. 20 km nowych ciągów pieszych. Magda Rutkowska, zastępca Dyrektora ds. Inwestycji ZDMK poinformowała komisję, że na chwilę obecną wykonano: ok. 3,3 km nowych ciągów pieszych oraz ok. 1,2 km utwardzeń poboczy w ramach bieżącego utrzymania. W trakcie realizacji jest dodatkowo: ok. 1km nowych ciągów pieszych, a w trakcie opracowania jest dokumentacja dla ok 16 km ciągów pieszych. Piotr Trzepak, zastępca Dyrektora Zarządu Dróg Miasta Krakowa uzupełnił, że w ramach inwestycji polegających na budowie chodników, wykonywane są jeszcze inne elementy infrastruktury, m.in. takie jak oświetlenie, odwodnienie, nowe przejścia dla pieszych, kanały technologiczne, czy dodatkowe elementy zapewnianiające bezpieczeństwo. Radni z Komisji Infrastruktury podkreślili wagę informacji do mieszkańców  o prowadzonych pracach i poprosili przedstawicieli ZDMK o sprawną koordynację w tym zakresie.

Podczas posiedzenia Komisji Infrastruktury radni pozytywnie zaopiniowali projekt uchwały zmieniającej uchwałę nr XLIV/544/08 w sprawie przepisów porządkowych dotyczących przewozu osób i bagażu pojazdami Komunikacji miejskiej w Krakowie (druk nr 3769).