górne tło

Przebudowa al. 29 Listopada na ostatniej prostej

Dobiega końca rozbudowa alei 29 Listopada na odcinku od ul. Woronicza do granicy miasta. Za kilka dni nowe jezdnie będą dostępne dla użytkowników, aby udrożnić przedświąteczny ruch w Krakowie. Nie oznacza to końca robót – nadal będą prowadzone prace porządkowe na chodnikach, ścieżkach rowerowych i terenach zielonych.

Nowe jezdnie zostaną udostępnione jeszcze przed Bożym Narodzeniem, aby ułatwić mieszkańcom przedświąteczne i świąteczne podróże. Wciąż jednak będą trwały prace przy chodnikach, ścieżkach rowerowych, a także na terenach zielony.

Rozbudowa al. 29 Listopada to druga co do wielkości i ważności inwestycja infrastrukturalna w północnej części Krakowa. Zadanie jest realizowane w trybie „zaprojektuj i wybuduj”, na podstawie umowy z 2017 roku przez konsorcjum firm STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o. i STRABAG Sp. z o.o. Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Roboty w terenie rozpoczęły się jesienią 2020 roku. Wylotówka na Warszawę została rozbudowywana na odcinku ok. 2,6 km do dwóch jezdni posiadających po dwa pasy ruchu, odcinkowo z dodatkowym pasem dla komunikacji zbiorowej. Inwestycja to także przebudowa skrzyżowań, budowa nowych chodników, ścieżek rowerowych i ekranów akustycznych. W ramach zadania przebudowane zostały także dwa wiadukty kolejowe.

Po rozbudowie aleja 29 Listopada to wreszcie arteria wylotowa na miarę XXI wieku. Na odcinku ok. 2,6 km ruch samochodowy poprowadzono dwoma jezdniami po co najmniej dwa pasy ruchu w każdą stronę. W ramach zadania przebudowano i wybudowano łącznie 15 skrzyżowań z następującymi ulicami: Banacha, Belwederczyków, Chlebową, Dobrego Pasterza, Kuźnicy Kołłątajowskiej, ks. Meiera, Nad Strugą, Powstańców, Rybianka, Siewną, Woronicza, Węgrzecką, Witkowicką, a także z planowanymi ulicami Felińskiego i Iwaszki oraz linią Krakowskiego Szybkiego Tramwaju.

Na realizacji zadania zyskali rowerzyści i pasażerowie komunikacji autobusowej: powstało 5,3 km ścieżek rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych, a także 2,8 km buspasów.

Po realizacji okolice nowej al. 29 Listopada ozdobi 371 drzew i ok. 17 tysięcy sztuk krzewów. Rośliny zostaną nasadzone na projektowanych zielonych skwerach w rejonie ul. Chlebowej, ul. Rybianka, ul. Felińskiego oraz pasach zieleni wzdłuż al. 29 Listopada w miejscach nie zagrażających bezpieczeństwu ruchu drogowego.

Podstawowym celem realizacji tej inwestycji jest udrożnienie wyjazdu z Krakowa w kierunku północnym do gmin Michałowice i Zielonki, a także w kierunku Warszawy. Dzięki modernizacji al. 29 Listopada, a także – w perspektywie czasu – połączeniu nowej al. 29 Listopada z realizowanymi i planowanymi do realizacji inwestycjami komunikacyjnymi, m.in. budową północnej obwodnicy, ulicami Iwaszki oraz Felińskiego, wyjazd z Krakowa w kierunku północnym będzie znacznie łatwiejszy i szybszy.