Trwa budowa drogi dla rowerów wzdłuż al. 29 Listopada – na odcinku od ul. Żelaznej do Woronicza. Prace rozpoczęły się w listopadzie ubiegłego roku. 19 lutego wykonawca przystąpił do kolejnego etapu prac, tym razem w rejonie ul. Woronicza, gdzie realizował niezbędną wycinkę drzew.
Decyzja o wycince drzew została poprzedzona długotrwałą dyskusją o możliwości jej uniknięcia. Brali w niej udział przedstawiciele organizacji ekologicznych. Zlecono opracowanie specjalnej ekspertyzy dendrologicznej. Sporządził ją Zarząd Zieleni Miejskiej. Niestety nie dało się jej uniknąć. Zarówno w rozpatrywanej wersji osobnej drogi dla rowerów, jak i ciągu pieszo-rowerowego na tym fragmencie al. 29 Listopada, budowa miałaby bezpośredni wpływ na drzewa. Dokumentacja była dostępna dla mieszkańców w ramach audytu na stronie internetowej Zarządu Transportu Publicznego.
W opinii ekspertów ZZM, w tym przypadku każda ingerencja w strefę korzeniową prowadzić mogła do trwałego uszkodzenia drzew oraz negatywnie wpłynąć na ich dalsze funkcjonowanie. Efektem mogło być obumieranie drzew bądź przewrócenie się z powodu braku odpowiedniego kotwienia systemu korzeniowego w gruncie. Niestety, nie było możliwości poprawienia statecznego osadzenia w gruncie dostępnymi środkami technicznymi lub podjęcia leczenia. Przeprowadzenie cięć redukcyjnych obecnych koron nie przyniosłoby oczekiwanego skutku. Znacząca redukcja doprowadziłaby do trwałego zniszczenia drzew i negatywnie wpłynęła na ich dalsze funkcjonowanie.
Eksperci po przeprowadzonych badaniach wskazali, że rzeczywisty stan drzew jest bardziej problematyczny, niż wskazywał na to wizualny stan zdrowotny. W ich ocenie istniało ryzyko wyłamań czy złamań drzew z powodu spróchniałych pni, a także właściwości gatunku. Dodatkowo lokalizacja drzew stwarzała wysokie ryzyko wypadku z udziałem ludzi i mienia z powodu sąsiedztwa chodnika i jednej z głównych arterii jezdni o relatywnie dużym natężeniu ruchu. Rozważano pozostawienie części drzew, jednak skutkowałoby to zmianą korelacji osłonowych pomiędzy poszczególnymi osobnikami, zmieniając ich ekspozycję na wiatr, co również doprowadzić mogło do złamań czy przewrócenia się. W związku z tym podjęto decyzję o nasadzeniach zastępczych. 7 drzew zostanie posadzonych w bliskim sąsiedztwie budowanej drogi dla rowerów, do tego dojdzie też 620 krzewów róż oraz kolejnych 35 drzew.
Za każdym razem Kraków przy prowadzonych przez siebie inwestycjach, mając świadomość konieczności zachowania jak największej liczby drzew w mieście, podejmuje decyzje o nasyceniach zastępczych. W ramach tych nasadzeń wybierane są gatunki, które najlepiej radzą sobie w trudnych miejskich warunkach.
Obecnie prace przy budowie ścieżki koncentrują się w rejonie ulicy Wileńskiej. Zamknięto tam chodnik dla pieszych. Z kolei w rejonie cmentarza Rakowickiego ruch pierwszych został przywrócony. Roboty są realizowane w koordynacji z Wodociągami Miasta Krakowa.
Zadanie realizowane jest w systemie „Zaprojektuj i wybuduj”. Jego wykonawcą jest firma Sarivo Infrastruktura sp. z o.o. Koszt prac to ok. 7,3 mln zł.