Komisja infrastruktury pracowała nad dwoma projektami uchwał dotyczącymi Strefy Czystego Transportu w Krakowie. Pierwszy to projekt mieszkańców, drugi klubu radnych Kraków dla Mieszkańców.
11 stycznia Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie unieważnił dotychczasową uchwałę o Strefie Czystego Transportu. Jest to wyrok nieprawomocny, miasto czeka jego na pisemne uzasadnienie. Zastępca prezydenta Andrzej Kulig na podstawie uzasadnienia ustnego wstępnie zadeklarował, że nie planuje odwołania od decyzji sądu, a radzie nowej kadencji zostanie przedstawiony nowy projekt Strefy Czystego Transportu w Krakowie. Więcej na temat ustnego wyroku i planów miasta wobec SCT można przeczytać tutaj. Jak tłumaczył radnym sekretarz miasta Antoni Fryczek, ostateczna decyzja w sprawie odwołania zostanie podjęta, kiedy miasto zapozna się z uzasadnieniem pisemnym do wyroku.
W sprawie prac nad Strefą Czystego Transportu ustawa o elektromobilności mówi o wyłącznej kompetencji uchwałodawczej wójta, burmistrza, prezydenta, co oznacza, że projekty uchwał w tej sprawie może przedstawiać Radzie Miasta Krakowa tylko Prezydent Miasta Krakowa. To rodzi problem prawny wobec uchwały grupy mieszkańców w sprawie uchylenia strefy Czystego Transportu w Krakowie, wg druku nr 3863. Rada Miasta Krakowa ma jednak obowiązek w zakresie procedowania projektów uchwał przedstawianych przez mieszkańców. Jak tłumaczył Artur Buszek, wiceprzewodniczący Rady Miasta Krakowa, a także przewodniczący Komisji Dialogu RMK, niedawno weszły w życie zmiany w uchwale dotyczącej inicjatywy uchwałodawczej mieszkańców, które zwalniają komisje z obowiązku opiniowania projektów uchwał przedstawianych przez mieszkańców. Wobec tego, a także w obliczu nieobecności projektodawców na posiedzeniu, Komisja nie wydała opinii do druku nr 3863 w sprawie uchylenia Strefy Czystego Transportu w Krakowie.
Klub radnych „Kraków dla Mieszkańców” złożył w Kancelarii Rady Miasta Krakowa projekt uchwały w sprawie ustalenia kierunków działania dla Prezydenta Miasta Krakowa dotyczących wyłączenia z ograniczeń związanych z Strefy Czystego Transportu mieszkańców Krakowa, którzy zarejestrowali samochody przed 1 marca 2023 r.
Według Sekretarza Miasta Antoniego Fryczka procedowanie tego projektu uchwały stworzy szum informacyjny, bo dotyczy on prac nad zmianą uchwały, która została uchylona przez Wojewódzki Sąd Administracyjny. Sugerował on zdjęcie tego projektu z porządku obrad najbliższej sesji RMK. Jak tłumaczył radny Łukasz Maślona, jeśli do środy 17 stycznia sytuacja w sprawie Strefy Czystego Transportu się zmieni, to klub radnych Kraków dla Mieszkańców będzie projekt uchwały korygował odpowiednią poprawką. Decyzja w tej sprawie zostanie podjęta przez gremium Klubu. Sugerował także możliwość złożenia wniosku formalnego o dwa czytania tego druku.
Radni podjęli decyzję o nieopiniowaniu projektu uchwały w sprawie ustalania kierunków działania dla Prezydenta Miasta Krakowa dotyczących wyłączenia z ograniczeń związanych z SCT mieszkańców Krakowa, którzy zarejestrowali samochody przez 1 marca 2023 r. (druk nr 3886).