górne tło

Trwa festiwal Opera Rara Kraków

Na festiwalu Opera Rara Kraków po raz szesnasty możemy usłyszeć utwory nieznane, nieczęsto wykonywane oraz całkowicie nowe. Opera jest sztuką ciągle żywą, nieustannie dialogującą ze współczesnością, przekraczającą epokę, z której pochodzi i kontekst, w którym powstała.

Festiwal, który trwa do dzisiaj, do 18 lutego, rozpoczęły pokazy „Solaris” (koprodukcja z Narodowym Starym Teatrem) Karola Nepelskiego. Utwór oparty jest na słynnej powieści Stanisława Lema opowiadającej o załodze stacji kosmicznej badającej tajemniczą planetę Solaris, której ocean wykazuje cechy inteligencji i zdolność do materializacji głęboko ukrytych wspomnień i emocji członków załogi. W operowym ujęciu Karola Nepelskiego „Solaris” łączy w sobie trzy warstwy: wykonanie aktorskie, partię orkiestry oraz warstwę elektroniczną. Reżyserem spektaklu będzie Waldemar Raźniak.

 

Krótko przed śmiercią Fausto Romitelli (zm. 2004) wraz z grupą przyjaciół, wskrzeszając ideę totalnego działa sztuki, stworzył An Index of Metals — inspirowane futuryzmem dzieło łączące wizualizacje, poezję i muzykę akustyczno-elektroniczną. Do poetyki anamorfozy i zniekształcenia Romitelli dodał nowy element: nasycenie. Utwór charakteryzuje się elektryzującą orkiestracją, radykalnymi efektami dźwiękowymi i wykorzystaniem głosu ludzkiego do granic jego możliwości.

JephteGiacomo Carissimiego opowiada biblijną historię Jeftego, który składa Bogu tragiczną obietnicę prowadzącą ostatecznie do ofiary jego córki. Carissimi wykorzystuje w „Jephte” swoją innowacyjną technikę kompozytorską, łącząc operowy recytatyw z pełnymi ekspresji, kunsztownymi pasażami chóralnymi. Szczególnie poruszający jest finalny chór „Plorate filii Israel”. Inscenizacją utworu zajmie się Krzysztof Garbaczewski. Przed „Jephte” wykonana zostanie świecka „Serenata à 5” Filiberta Laurenziego.

Istotną częścią festiwalu są już od lat recitale pieśniowe. W tym roku baryton Thomas E. Bauer wykona arcydzieło Franza Schuberta, słynną „Podróż zimową” czyli Winterreise.

Przed nami też światowa prapremiera „Ja, Şeküre”, najnowszego dzieła Aleksandra Nowaka — opery inspirowanej wątkami wielkiej powieści „Nazywam się Czerwień” tureckiego noblisty Orhana Pamuka. W centrum libretta stoi postać niezwykłej kobiety, Şeküre, przez której pryzmat poznajemy pełną złożonych relacji międzyludzkich i kulturowych historię rozgrywającą się w szesnastowiecznym Stambule. Wizualną oprawą prapremierowych spektakli „Ja, Şeküre” zajmą się Marcin Chlanda i Jakub Kotynia.

„Walpurgisnacht” Felixa Mendelssohna jest umuzycznieniem wiersza Johanna Wolfganga von Goethego. Znajdujemy w nim opis rytuałów sprawowanych podczas nocy Walpurgi, kiedy to według legendy czarownice spotykały się na szczycie góry Brocken w Harzu. Programu dopełni inne genialne opracowanie poezji Goethego — „Alt-Rhapsodie” Johannesa Brahmsa. Na festiwalu zobaczymy je w wersji choreograficznej przygotowanej przez duet Piotra Stanka i Olgę Bury.

Na finał festiwalu zabrzmi młodzieńcze arcydzieło Mozarta w gwiazdorskiej obsadzie (m.in. Ian Bostridge, Anna Prohaska, Kangmin Justin Kim). Skomponowany w 1781 roku „Idomeneo” opowiada historię mitologicznego króla Krety, który po złożeniu tragicznej obietnicy musi zmierzyć się z dramatycznymi konsekwencjami swoich decyzji. Dzieło to jest ważne w twórczości Mozarta z kilku powodów: po raz pierwszy tak wyraźnie słychać w nim jego dojrzałość kompozytorską i skłonność do eksperymentowania z formą operową. To właśnie w tym utworze Wolfgang Amadeusz do perfekcji opanował sztukę wyrażania poprzez muzykę głębokich emocji i psychologicznych niuansów postaci, wynosząc dogasającą już w owym czasie formę opery seria na nowe szczyty.

Program festiwalu oraz bilety dostępne na stronie www.operararakrakow.pl.