górne tło

Zalewana ulica, działalność Miejskiego Rzecznika Konsumentów oraz audyt, którego nie było

Problem zalewania ul. Obrony Tyńca, skargi na działalność Miejskiego Rzecznika Konsumentów oraz nieprzeprowadzenie audytu rowerowego – to sprawy poruszane w interpelacjach Tomasza Darosa i Łukasza Gibały.

Radny Tomasz Daros zwraca się do Prezydenta Miasta w imieniu mieszkańców Dzielnicy VIII Dębniki, którzy zgłaszają konieczność pilnej interwencji na ul. Obrony Tyńca. Mieszkańcy informują, że ulica jest systematycznie zalewana podczas każdego deszczu, co uniemożliwia poruszanie się po niej i dojście do posesji. Radny Daros prosi Prezydenta o odpowiedź, dlaczego w rejonie skrzyżowania przy ul. Obrony Tyńca nie ma kanalizacji deszczowej i jakie działania ZDMK podejmował w celu jej zaprojektowania i wybudowania. Radny pyta czy jest przygotowany projekt przebudowy tej ulicy i czy są zabezpieczone środki w budżecie miasta na realizację zadania. – Kiedy planowana jest przebudowa tego skrzyżowania? – tym pytaniem radny kończy swoją interpelację.

Radny Łukasz Gibała interpeluje w sprawie działalności Miejskiego Rzecznika Konsumentów. Radny przypomina, że zadaniem Miejskiego Rzecznika Konsumentów jest udzielanie informacji oraz porad prawnych w zakresie naruszeń praw i interesów krakowskich konsumentów. Rzecznikowi nie przysługują narzędzia do prowadzenia kontroli lub postępowania dowodowego, a oferowane działania skupiają się na wyjaśnianiu sytuacji w sposób polubowny. Radny informuje jednak, że w ostatnim czasie otrzymał niepokojące zgłoszenia od mieszkańców, którzy nie byli zadowoleni z działań podejmowanych przez Rzecznika w ich sprawie. - Wśród argumentów krytyki powtarzają się kwestie dotyczące nieprofesjonalnego traktowania szukających porady osób: używanie nadmiernie specjalistycznego, trudnego do zrozumienia języka, skomplikowane tłumaczenie przysługujących konsumentom praw i obowiązków oraz utrudniona komunikacja – pisze radny i uważa, że takie zachowania mają być przeszkodą i zniechęcać do podejmowania dalszych działań przez osoby szukające pomocy konsumenckiej. Łukasz Gibała pyta zatem Prezydenta Miasta ile osób zatrudnionych jest w Biurze Miejskiego Rzecznika Konsumentów i jakie są miesięczne koszty utrzymania, wraz z pensjami dla pracowników, omawianego Biura. Radnego interesuje również liczba spraw zgłoszonych w 2023 roku do Miejskiego Rzecznika Konsumentów, jak i informacja w ilu z nich podjęto skuteczną interwencję. Radny Gibała prosi również o podanie ile skarg zgłoszono w 2023 roku na działalność Rzecznika.

W kolejnej interpelacji Łukasz Gibała porusza sprawę ścieżki rowerowej nad Rudawą. Radny przypomina, że w związku z przystępowaniem do prac realizacyjnych, związanych z budową ścieżki, przeprowadzono konsultacje społeczne między innymi z organizacjami zajmującymi się transportem rowerowym. W związku z tymi konsultacjami Zarząd Transportu Publicznego wskazał na konieczność przeprowadzenia tzw. audytu rowerowego dla przedmiotowego przedsięwzięcia. Radny informuje, że zdaniem mieszkańców taki audyt nie został przeprowadzony. W związku z powyższym Łukasz Gibała pyta Prezydenta z jakiego powodu nie przystąpiono do sporządzenia audytu rowerowego dla przedsięwzięcia, jakim było zagospodarowanie wałów rzeki Rudawy?