górne tło

Kraków dba o bezpieczeństwo na drogach

Na przestrzeni ostatnich lat miasto dołożyło wszelkich starań, aby wdrożyć zasady i rozwiązania chroniące wszystkich uczestników ruchu, a w szczególności pieszych. Głównym celem zaplanowanych i realizowanych działań jest zmniejszenie ryzyka wypadków drogowych.

5 marca na konferencji prasowej Andrzej Kulig, zastępca prezydenta Krakowa podsumował działania w tym zakresie, które mają chronić w szczególności niechronionych uczestników ruchu drogowego: pieszych oraz rowerzystów.

– Mamy kilka tysięcy przejść dla pieszych, które systematycznie oświetlamy, tak by były bardziej widoczne dla kierowców i bezpieczniejsze dla pieszych. Drugi obszar naszej troski to chodniki, które muszą nadążać za rozbudowującą się infrastrukturą. Kolejna rzecz to montaż fotoradarów. Nasze propozycje w tym zakresie uzyskały już zgodę inspekcji transportu drogowego, przed nami więc przetarg, do którego przygotowujemy specyfikację zamówienia uwzględniającą warunki dla poszczególnych lokalizacji. Kolejną instytucją, z którą miasto ściśle współpracuje, jest policja. Jednym z celów jest wyeliminowanie z naszych ulic nielegalnych wyścigów, które doprowadziły do fatalnego w skutkach wypadku na moście Dębnickim. Aby wesprzeć funkcjonariuszy, miasto przekaże ze swojego budżetu dodatkowe środki ma rzecz służby ruchu drogowego. Skoordynowane działania we wszystkich tych obszarach przynoszą wymierne efekty, o czym świadczą statystyki, jeśli chodzi o wypadki drogowe ze skutkiem śmiertelnym na terenie Krakowa. Oczywiście naszym dążeniem jest to, aby do takich niebezpiecznych zdarzeń drogowych w mieście w ogóle nie dochodziło – mówił Andrzej Kulig.

Podinspektor Tomasz Jemczura, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji zwrócił uwagę, że przy tak dużym natężeniu ruchu i przy tak dużej ilości mieszkańców trudno, aby do takich wypadków nie dochodziło, ale podkreślał że jest mu bliska „wizja zero” i do tego właśnie działania policji zmierzają. Dodał także, że dzięki finansowemu wsparciu miasta są w stanie lepiej organizacyjnie działać i więcej policji kierować na patrole.

konferencja

W latach 2018-2023 roku przeprowadzono 282 audytów BRD (Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego) przejść dla pieszych. Niezależni eksperci w wykonanych opracowaniach wskazywali, jak wiele elementów wpływa na bezpieczeństwo pieszych. To między innymi: zapewnienie wzajemnej widoczności pieszy-kierujący pojazdem, zarówno w dzień jak i w nocy, a także intuicyjne sugerowanie kierującym konieczności zachowania bezpiecznej prędkości, tak aby mogli zahamować przed wkraczającym na jezdnię pieszym.

Organizacja ruchu

Kierując się tymi wytycznymi, miasto stosuje wiele poprawiających bezpieczeństwo rozwiązań w zakresie organizacji ruchu, takich jak:

Chodniki

W ramach programu budowy chodników ZDMK zrealizował prace w 6 lokalizacjach za 1,5 mln zł (wyremontowano ponad 3 tys. m2 nawierzchni), w tym zrealizowano budowę nowego chodnika o powierzchni ponad 11,2 m2 za kwotę 4 357,50 zł.

W 2023 r. wyremontowaliśmy również same nawierzchnie chodników w 50 lokalizacjach za kwotę ponad 6,5 mln zł (blisko 16 tys. m2 nawierzchni).

Wykonywaliśmy dodatkowo także prace na chodnikach łącznie z remontami nawierzchni jezdni. To 86 lokalizacji, łącznie wyremontowano ponad 36 tys. m2 nawierzchni, kwota razem z remontami nawierzchni jezdni to ponad 62 mln zł.

Fotoradary

Ważnym działaniem, które w najbliższym czasie znacząco zwiększy bezpieczeństwo na krakowskich drogach, będzie montaż fotoradarów zakupionych przez Kraków we współpracy z Głównym Inspektoratem Transportu Drogowego.

Planujemy, aby jeszcze w tym roku w mieście pojawiło się 13 nowych urządzeń. Staną one w miejscach, które zarówno mieszkańcy, jak i policjanci wskazali za potencjalnie niebezpieczne, m.in. przy ul. Zakopiańskiej, Konopnickiej, Grota-Roweckiego czy al. Andersa.

Rowerzyści

Aby poprawiać bezpieczeństwo rowerzystów miasto buduje sukcesywnie ścieżki rowerowe. Aktualnie w Krakowie jest łącznie ponad 318 km wydzielonej infrastruktury drogowej dla rowerów, w tym są to: wydzielone drogi dla rowerów – blisko 232 km, wydzielone pasy na drodze – ok 8 km oraz kontrapasy/kontraruch – blisko 79 km. Tylko w ciągu ostatnich dwóch lat powstały m.in. drogi dla rowerów w ramach Trasy Łagiewnickiej (5,2 km), wzdłuż wyremontowanej ul. Igołomskiej (7,5 km) czy przy trasie tramwajowej do Górki Narodowej (ponad 6 km).

Tylko w ostatnim roku łącznie powstało blisko 42 km dróg dla rowerów, ciągów pieszo-rowerowych oraz ciągów z możliwością ruchu rowerów.

Warto porównać to z rokiem 2006 kiedy rowerzyści mieli do dyspozycji jedynie 75 km ścieżek rowerowych, a w 2014, czyli 10 lat temu miasto dysponowało infrastrukturą rowerową liczącą 143 km.

Szkolenia z techniki jazdy

Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego realizuje program poprawy bezpieczeństwa dla miasta Krakowa pn. „Bezpieczny Kraków” i w ramach bezpiecznego Ruchu Drogowego organizuje szkolenia z doskonalenia techniki jazdy dla kierowców samochodowych oraz motocyklistów.

Od 2021 roku wydział podczas organizowanych kursów przeszkolił 360 motocyklistów oraz 525 kierowców samochodów.

Wsparcie dla służb mundurowych

Miasto doposażało policję nie tylko w pojazdy służbowe, ale także w sprzęt umożliwiający dokonywanie kontroli trzeźwości oraz pomiar spalin. Każdego roku realizowane są dodatkowe patrole, które kierowane są w miejsca uznawane za najbardziej newralgiczne.

W ramach współpracy miasta z policją zostały udostępnione kamery monitoringu wizyjnego, dzięki czemu policja ma bezpośredni dostęp między innymi do oceny sytuacji na skrzyżowaniach i trasach komunikacyjnych.

Szczegółowe informacje o działaniach podejmowanych przez miasto znajdują się w przedstawionej prezentacji.