Na przestrzeni ostatnich lat miasto dołożyło wszelkich starań, aby wdrożyć zasady i rozwiązania chroniące wszystkich uczestników ruchu, a w szczególności pieszych. Głównym celem zaplanowanych i realizowanych działań jest zmniejszenie ryzyka wypadków drogowych.
5 marca na konferencji prasowej Andrzej Kulig, zastępca prezydenta Krakowa podsumował działania w tym zakresie, które mają chronić w szczególności niechronionych uczestników ruchu drogowego: pieszych oraz rowerzystów.
– Mamy kilka tysięcy przejść dla pieszych, które systematycznie oświetlamy, tak by były bardziej widoczne dla kierowców i bezpieczniejsze dla pieszych. Drugi obszar naszej troski to chodniki, które muszą nadążać za rozbudowującą się infrastrukturą. Kolejna rzecz to montaż fotoradarów. Nasze propozycje w tym zakresie uzyskały już zgodę inspekcji transportu drogowego, przed nami więc przetarg, do którego przygotowujemy specyfikację zamówienia uwzględniającą warunki dla poszczególnych lokalizacji. Kolejną instytucją, z którą miasto ściśle współpracuje, jest policja. Jednym z celów jest wyeliminowanie z naszych ulic nielegalnych wyścigów, które doprowadziły do fatalnego w skutkach wypadku na moście Dębnickim. Aby wesprzeć funkcjonariuszy, miasto przekaże ze swojego budżetu dodatkowe środki ma rzecz służby ruchu drogowego. Skoordynowane działania we wszystkich tych obszarach przynoszą wymierne efekty, o czym świadczą statystyki, jeśli chodzi o wypadki drogowe ze skutkiem śmiertelnym na terenie Krakowa. Oczywiście naszym dążeniem jest to, aby do takich niebezpiecznych zdarzeń drogowych w mieście w ogóle nie dochodziło – mówił Andrzej Kulig.
Podinspektor Tomasz Jemczura, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji zwrócił uwagę, że przy tak dużym natężeniu ruchu i przy tak dużej ilości mieszkańców trudno, aby do takich wypadków nie dochodziło, ale podkreślał że jest mu bliska „wizja zero” i do tego właśnie działania policji zmierzają. Dodał także, że dzięki finansowemu wsparciu miasta są w stanie lepiej organizacyjnie działać i więcej policji kierować na patrole.
W latach 2018-2023 roku przeprowadzono 282 audytów BRD (Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego) przejść dla pieszych. Niezależni eksperci w wykonanych opracowaniach wskazywali, jak wiele elementów wpływa na bezpieczeństwo pieszych. To między innymi: zapewnienie wzajemnej widoczności pieszy-kierujący pojazdem, zarówno w dzień jak i w nocy, a także intuicyjne sugerowanie kierującym konieczności zachowania bezpiecznej prędkości, tak aby mogli zahamować przed wkraczającym na jezdnię pieszym.
Kierując się tymi wytycznymi, miasto stosuje wiele poprawiających bezpieczeństwo rozwiązań w zakresie organizacji ruchu, takich jak:
W ramach programu budowy chodników ZDMK zrealizował prace w 6 lokalizacjach za 1,5 mln zł (wyremontowano ponad 3 tys. m2 nawierzchni), w tym zrealizowano budowę nowego chodnika o powierzchni ponad 11,2 m2 za kwotę 4 357,50 zł.
W 2023 r. wyremontowaliśmy również same nawierzchnie chodników w 50 lokalizacjach za kwotę ponad 6,5 mln zł (blisko 16 tys. m2 nawierzchni).
Wykonywaliśmy dodatkowo także prace na chodnikach łącznie z remontami nawierzchni jezdni. To 86 lokalizacji, łącznie wyremontowano ponad 36 tys. m2 nawierzchni, kwota razem z remontami nawierzchni jezdni to ponad 62 mln zł.
Ważnym działaniem, które w najbliższym czasie znacząco zwiększy bezpieczeństwo na krakowskich drogach, będzie montaż fotoradarów zakupionych przez Kraków we współpracy z Głównym Inspektoratem Transportu Drogowego.
Planujemy, aby jeszcze w tym roku w mieście pojawiło się 13 nowych urządzeń. Staną one w miejscach, które zarówno mieszkańcy, jak i policjanci wskazali za potencjalnie niebezpieczne, m.in. przy ul. Zakopiańskiej, Konopnickiej, Grota-Roweckiego czy al. Andersa.
Aby poprawiać bezpieczeństwo rowerzystów miasto buduje sukcesywnie ścieżki rowerowe. Aktualnie w Krakowie jest łącznie ponad 318 km wydzielonej infrastruktury drogowej dla rowerów, w tym są to: wydzielone drogi dla rowerów – blisko 232 km, wydzielone pasy na drodze – ok 8 km oraz kontrapasy/kontraruch – blisko 79 km. Tylko w ciągu ostatnich dwóch lat powstały m.in. drogi dla rowerów w ramach Trasy Łagiewnickiej (5,2 km), wzdłuż wyremontowanej ul. Igołomskiej (7,5 km) czy przy trasie tramwajowej do Górki Narodowej (ponad 6 km).
Tylko w ostatnim roku łącznie powstało blisko 42 km dróg dla rowerów, ciągów pieszo-rowerowych oraz ciągów z możliwością ruchu rowerów.
Warto porównać to z rokiem 2006 kiedy rowerzyści mieli do dyspozycji jedynie 75 km ścieżek rowerowych, a w 2014, czyli 10 lat temu miasto dysponowało infrastrukturą rowerową liczącą 143 km.
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego realizuje program poprawy bezpieczeństwa dla miasta Krakowa pn. „Bezpieczny Kraków” i w ramach bezpiecznego Ruchu Drogowego organizuje szkolenia z doskonalenia techniki jazdy dla kierowców samochodowych oraz motocyklistów.
Od 2021 roku wydział podczas organizowanych kursów przeszkolił 360 motocyklistów oraz 525 kierowców samochodów.
Miasto doposażało policję nie tylko w pojazdy służbowe, ale także w sprzęt umożliwiający dokonywanie kontroli trzeźwości oraz pomiar spalin. Każdego roku realizowane są dodatkowe patrole, które kierowane są w miejsca uznawane za najbardziej newralgiczne.
W ramach współpracy miasta z policją zostały udostępnione kamery monitoringu wizyjnego, dzięki czemu policja ma bezpośredni dostęp między innymi do oceny sytuacji na skrzyżowaniach i trasach komunikacyjnych.
Szczegółowe informacje o działaniach podejmowanych przez miasto znajdują się w przedstawionej prezentacji.