Rekomendacje dla kierunków rozwoju oświaty w kontekście strategii dla Krakowa – czyli gdzie powinna zmierzać krakowska edukacja – o tym m.in. mowa była na posiedzeniu Komisji Edukacji.
Zagadnienie przybliża prezentowany na posiedzeniu Komisji raport pn. "Kierunki rozwoju krakowskiej oświaty w kontekście celów strategicznych i operacyjnych Strategii Rozwoju Miasta". Zastępczyni Prezydenta Miasta Krakowa Anna Korfel-Jasińska podkreśliła, że raport jest efektem uchwały kierunkowej podjętej przez Radę Miasta Krakowa w kwietniu 2022 roku (uchwała Nr LXXXII/2344/22 Rady Miasta Krakowa z 13 kwietnia 2022 r. w sprawie ustalenia kierunków działania dla Prezydenta Miasta Krakowa mających na celu podjęcie działań strategicznych w obszarze rozwoju krakowskiej oświaty), a przy jego opracowaniu pracował zespół zadaniowy złożony m.in. z pracowników Wydziału Edukacji, Wydziału Strategii, Planowania i Monitorowania Inwestycji, Miejskiego Centrum Obsługi Oświaty, przedstawiciela desygnowanego z Kuratorium Oświaty oraz przedstawicieli Rady Miasta Krakowa. Radnymi zaangażowanymi w prace zespołu byli Wojciech Krzysztonek i Łukasz Wantuch. Na posiedzeniu Komisji raport przedstawił prof. dr hab. inż. arch. Aleksander Noworól, kierownik i konsultant opracowania. Raport składa się ze 153 stron i jest dokumentem strategicznym, czyli pokazującym m.in. rekomendowane kierunki rozwoju krakowskiej oświaty. Tych rekomendacji jest 12 i to na nich, jako na głównym trzonie raportu, skupił się profesor Noworól. Pierwszą rekomendacją przedstawioną w raporcie jest „poprawa dostępności infrastruktury oświatowej poprzez lokalizację nowych przedszkoli, szkół i placówek” i opiera się ona na strategicznych założeniach „miasta 15-minutowego”. Co to oznacza w kontekście tej rekomendacji? Oznacza to rozbudowę sieci szkół podstawowych i przedszkoli w odległości nie większej niż 500 metrów w obszarze mieszkaniowym o dużej intensywności zabudowy i nie większej niż 750 metrów w obszarze o niskiej intensywności zabudowy. Wiąże się z tym również jedna z kolejnych rekomendacji, która mówi o „poprawie dostępności i jakości infrastruktury oświatowej poprzez ułatwienia transportowe i podwyższone standardy użytkowania”. Chodzi w niej głównie o zapewnienie dobrej i bezpiecznej drogi pieszej, rowerowej, czy transportem publicznym po to, by ograniczyć zjawisko dowożenia dzieci do szkoły. Jedną z ciekawych rekomendacji zawartych w dokumencie jest „wzmocnienie dobrostanu dzieci i młodzieży”. Obserwując pogarszającą się kondycję psychiczną i fizyczną młodego pokolenia zdaje się to być jeden z podstawowych celów dla polityki oświatowej Krakowa. W raporcie znalazły się też takie kierunki działań jak „podniesienie jakości procesu uczenia i uczenia się”, „wspieranie dzieci i młodzieży w uczeniu się nawyków zdrowego życia” czy „koncentracja na kompetencjach uniwersalnych, a nie wynikach egzaminów”. Całość raportu pn. "Kierunki rozwoju krakowskiej oświaty w kontekście celów strategicznych i operacyjnych Strategii Rozwoju Miasta", będzie procedowany na sesji Rady Miasta Krakowa.
W dalszej części posiedzenia Komisji Edukacji opiniowano projekty uchwał, które przedstawiła Dyrektor Wydziału Edukacji Anna Domańska. Zarówno projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Miasta Krakowa na rok 2024 (dot. zwiększenia planu dochodów i wydatków w działach: 600, 700, 801 i 900) (druk nr 4036) - w zakresie merytorycznego działania Komisji, jak i projekt uchwały w sprawie możliwości podejmowania czynności związanych z postępowaniem rekrutacyjnym i postępowaniem uzupełniającym do przedszkoli, szkół i placówek prowadzonych przez Gminę Miejską Kraków za pomocą środków komunikacji elektronicznej, innych środków łączności lub w trybie obiegowym (druk nr 3975), zostały zaopiniowane pozytywnie przez Komisję Edukacji. Również dwie propozycje inicjatyw uchwałodawczych, jedna zmieniająca uchwałę nr CXXVIII/3512/24 Rady Miasta Krakowa z 7 lutego 2024 roku w sprawie wskazania przedstawicieli Rady Miasta Krakowa do składu komisji konkursowych wyłaniających dyrektorów szkół i placówek prowadzonych przez Gminę Miejską Kraków oraz druga, w sprawie ustalenia kierunków działania dla Prezydenta Miasta Krakowa w zakresie poprawy organizacji żywienia dzieci ze specjalnymi potrzebami żywieniowymi w publicznych żłobkach, przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych miasta Krakowa - zostały przyjęte. Członkowie Komisji Edukacji przyjęli również wniosek Komisji do Prezydenta Miasta Krakowa w przedmiocie znalezienia lokalizacji na budowę nowego przedszkola samorządowego na terenie Dzielnicy III Prądnik Czerwony.
W sprawach bieżących omawiana była sytuacja panująca w VIII Liceum Ogólnokształcącym im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. W prezentacji tego zagadnienia brali udział liczni przedstawiciele grona pedagogicznego liceum, pracownicy administracyjni, przedstawiciele związków zawodowych oraz Rady Rodziców. Po wysłuchaniu wystąpień radni Łukasz Wantuch i Wojciech Krzysztonek zgłosili wniosek formalny o kontynuowanie dyskusji nad sytuacją w Liceum na posiedzeniu Komisji, które ma się odbyć 19 marca i zaproszenie na nie obecnych na spotkaniu osób, nieobecnej na spotkaniu dyrektor VIII Liceum Ogólnokształcącego oraz przedstawicieli Zarządu Infrastruktury Sportowej (celem wyjaśnienia przedstawianych przez przedstawicieli problemów inwestycyjnych). Wniosek został przyjęty jednogłośnie.