Do 29 kwietnia w Pałacu Sztuki w Krakowie można oglądać wystawę grupy panGenerator. Artyści prezentują instalację „Icons”, a wydarzeniu towarzyszyć będzie panel dyskusyjny.
Tytułowe ikony nawiązują do zestawu symboli przenoszących nieprzeniknione zawiłości cyfrowych procesów na obszar dostępny naszym, wciąż jeszcze neolitycznym, umysłom. Przeciągając plik tekstowy do kosza, ulegamy użytecznej iluzji. Tak naprawdę nic nigdzie się nie przemieszcza, kosz nie istnieje, nawet plik nie stanowi zwartego fizycznego bytu we wnętrzu komputera – a jednak wykonując ten skodyfikowany, rytualny taniec kliknięć, tapnięć i „swipe’ów” zaklinamy cyfrowe procesy tak by przynosiły nam pomyślne rezultaty.
− Na wystawie przyglądamy się temu wspólnemu kulturowemu imaginarium cyfrowych gestów, symboli i artefaktów, wciągając je w przestrzeń fizyczną, pozwalając na bezpośrednią, fizyczną konfrontację oraz (również dosłownie) spojrzenie na nie z nieco innej perspektywy. Rozprawiamy się z iluzją permanentności cyfrowego zapisu, zamieniając selfie w kupę żwiru. Stawiamy pytanie o to, ile uwagi składamy w ofierze technologicznym korporacjom, oddając się rytuałowi wiecznego scrollowania. Dokonujemy aktu swoistego ikonoklazmu – dekonstruując kultową, ikoniczną Nokię 3310 – „entry drug” naszego obecnego smartfonowego odurzenia. Cyfrowe ikony wkładamy w barokowe ramy, obrazując związane z nimi emocje. Za pomocą paska postępu zatrzymującego się na skutek naszego spojrzenia, pytamy czy technologiczny progres idzie w parze z odrzuceniem magicznego myślenia – zapraszają organizatorzy wystawy.
Wernisaż odbył się 18 kwietnia o godz. 17.00. Wystawa trwa do 29 kwietnia. Wstęp w ramach biletu na wszystkie aktualne wystawy w Pałacu Sztuki. Wydarzenie odbywa się w ramach projektu „Sensorium – zmysły/świadomość/strategie odbioru”, którego organizatorem jest Fundacja Nówki Sztuki oraz Wydział Informatyki Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Łącznie prezentowane są cztery nowatorskie wystawy, instalacje i prezentacje artystyczne na pograniczu sztuki, nauki i technologii. Ich głównym celem jest analiza relacji między najnowszą sztuką a eksperymentami oraz osiągnięciami technologicznymi. Prezentacje i dyskusje pozwalają zrozumieć, dlaczego obszar sztuki stał się polem badań, a artysta-badacz wykorzystuje narzędzia naukowe i koncepcje wypracowane przez naukowców.
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu własnego Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych: Rozwój Sektorów Kreatywnych.
Więcej o projekcie na stronie sensorium.nowkasztuka.com