Prawie 30 osób pracujących w AS Tallinna Linnatransport, który jest miejskim przewoźnikiem w stolicy Estonii i odpowiada za przewozy autobusami, tramwajami i trolejbusami, odwiedziło 9 maja, MPK SA w Krakowie. Byli przede wszystkim ciekawi doświadczeń krakowskiego przewoźnika w zakresie eksploatacji autobusów zasilanych energią elektryczną oraz wodorem.
Tallin i Estonia dopiero zaczynają eksploatację autobusów elektrycznych. Dlatego przedstawicie AS Tallinna Linnatransport zdecydowali się na wyjazd do Krakowa, aby skorzystać z doświadczenia MPK SA w Krakowie, które pojazdy z tym napędem eksploatuje już ponad 10 lat i posiada w swojej flocie 121 elektryków.
Podczas wizyty mieli okazję zobaczyć zajezdnię, w której stacjonują autobusy elektryczne. Szczególnie zainteresowani byli różnymi sposobami ładowania baterii, zarówno przez pantograf jak i przez wtyczkę plug-in. MPK przygotowało dla nich pokaz szybkiego ładowania, a więc ten sposób, dzięki któremu elektryczne autobusy są ładowane miedzy kursami i bez konieczności zjazdu do zajezdni mogą jeździć na linii cały dzień.
Jak zgodnie przyznawali goście z Estonii, zdobytą w Krakowie wiedzę będą chcieli wykorzystać w Tallinie, który planuje w kolejnych latach postawić na zeroemisyjne autobusy.
W ramach wizyty przedstawiciele AS Tallinna Linnatransport zwiedzili także zajezdnię tramwajową Podgórze. Zobaczyli najdłuższy w Polsce tramwaj, czyli długi na ponad 43 metry wagon Krakowiak. Bardzo pozytywnie ocenili komfort i ergonomię kabin krakowskich tramwajów. Przyznali, że krakowskie rozwiązania będą służyć im za przykład podczas ogłaszania przetargów na nowe pojazdy.
Informacje o krakowskim taborze, rozwiązaniach technicznych oraz o prawie 150 latach rozwoju krakowskiej komunikacji przedstawił gościom z Tallina Kazimierz Fudala, dyrektor ds. technicznych w MPK SA w Krakowie.