Propozycje rozwiązań problemów komunikacyjnych na kluczowych węzłach w Krakowie, apel o wyjaśnienia dotyczące Strefy Czystego Transportu i sprawa imigrantów to tematy interpelacji złożonych przez radnych Macieja Michałowskiego, Mariusza Kękusia i Agnieszkę Paderewską.
Radny Maciej Michałowski zwraca się do Prezydenta Miasta Krakowa z prośbą o rozważenie wybudowania estakad nad ul. Nowohucką (skrzyżowanie z ulicą Saską), a także nad rondem Matecznego i rondem Grzegórzeckim. - Pomiędzy rondem Grzegórzeckim a Mogilskim notorycznie obserwuje się zwiększony ruch w obu kierunkach. W godzinach szczytu pokonanie tych kilkusetmetrowych odcinków trwa nawet kilkadziesiąt minut. Spowodowane jest to konstrukcją ronda Grzegórzeckiego, które zostało wybudowane i obliczone dla parametrów ruchu sprzed 16 lat. Już dzisiaj to skrzyżowanie o ruchu okrężnym wyczerpało swoje możliwości – opisuje sytuację radny i dodaje, że pozostawienie takiego stanu spowoduje dalsze korkowanie się tych kluczowych dla układu komunikacyjnego Krakowa miejsc. Kolejnym problemowym węzłem komunikacyjnym, o którym pisze radny Michałowski jest rondo Matecznego. - W ostatnim czasie skrzyżowanie to przeszło gruntowną modernizację, jednakże cały czas brakuje bezpiecznego i bezkolizyjnego przejazdu w tym rejonie. Wybudowanie estakady od ul. Marii Konopnickiej w kierunku ul. Kamieńskiego zdecydowanie poprawiłoby wydajność skrzyżowania – przedstawia swoją opinię radny. Maciej Michałowski porusza również problem skrzyżowania ulicy Nowohuckiej z ulicą Saską. Według radnego pas do lewoskrętu na ul. Nowohuckiej od strony CH Tandeta jest zbyt krótki i powoduje ciągłe blokowanie przejazdu. Radny apeluje do Prezydenta o wydłużenie lewoskrętów, bądź wybudowanie estakady. Ostatnim problemem komunikacyjnym, jaki przedstawia w interpelacji Maciej Michałowski, jest lewoskręt na „Alejach” przy Nowym Kleparzu. Na skrzyżowaniu alei Juliusza Słowackiego, na pas w kierunku ulicy Prądnickiej mogą wjechać wyłącznie dwa, trzy samochody, co powoduje blokadę jazdy na wprost w stronę Dworca Głównego. - Czy rozważa Pan Prezydent wybudowanie osobnego pasa do lewoskrętu w ww. miejscu? Dzięki temu działaniu pozytywny efekt dla usprawnienia ruchu w tym miejscu mógłby zostać osiągnięty w krótkim czasie i przy zaangażowaniu relatywnie niewielkich środków inwestycyjnych. Moim zdaniem są to dzisiaj najpotrzebniejsze inwestycje w obrębie II obwodnicy Krakowa, którą przejazd mógłby stać płynniejszy i bezpieczniejszy - kończy swoją interpelację radny Michałowski i apeluje, by pracę nad budową estakady nad rondem Grzegórzeckim rozpocząć w pierwszej kolejności.
Radni Maciej Michałowski oraz radny Mariusz Kękuś wspólnie złożyli dotyczącą Strefy Czystego Transportu. - 1 lipca 2024 r. wejdzie w życie pierwszy etap Strefy Czystego Transportu (SCT). Uchwała będzie niestety obowiązywała w całym mieście, a jej wprowadzenie w obecnym kształcie w naszej ocenie doprowadzi do wykluczenia komunikacyjnego wielu mieszkańców, a także może negatywnie wpłynąć na gospodarkę całego Krakowa – piszą w interpelacji radni. Przytaczają również informację, znajdującą się na stronie Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie, w której mowa, że „ZTP rozpoczął już prace nad nową uchwałą dotyczącą wprowadzenia Strefy Czystego Transportu. Nowa Strefa ma w założeniach obowiązywać od innej daty, niż ta określona w obecnej uchwale.” - Prosimy o informację na jakim etapie opracowania jest ww. uchwała, od kiedy Prezydent przewiduje wprowadzenie Strefy Czystego Transportu i jakie będą koszty jej wprowadzenia – pytają radni. Proszą również o informację, kiedy będą postawione znaki, kamery i tablice informacyjne. - Jak miasto zamierza kontrolować kierowców? Kto będzie nakładał i egzekwował kary? Ilu urzędników zamierza zatrudnić Pan Prezydent lub spółki podległe? Czy miasto zamierza wynająć firmę zewnętrzną do obsługi systemu? Na jakich zasadach samochody będą mogły wjeżdżać do Krakowa, czy będą musiały posiadać specjalne nalepki? – zadają kolejne pytania radni Michałowski i Kękuś. Proszą również o podanie strony, przez którą będzie można zamówić nalepkę na auto i od kiedy będzie się można o nie ubiegać. - W związku z różnymi doniesieniami prasowymi dot. wprowadzenia SCT, czy Pan Prezydent zamierza poszerzyć kampanię informującą mieszkańców o wprowadzeniu strefy? Czy zamierza Pan Prezydent zmniejszyć obszar SCT w Krakowie np. do pierwszej lub drugiej obwodnicy Krakowa? Kto zostanie wyłączony z zasad wjazdu do SCT i na jakiej podstawie? Ilu mieszkańców Krakowa będzie zmuszonych do wymiany swoich samochodów, czy planowane są dopłaty dla właścicieli, którzy będą musieli takiej wymiany aut dokonać? – tymi pytaniami radni zamykają interpelację.
Radna Agnieszka Paderewska, w związku z decyzjami, które zapadły w Unii Europejskiej w sprawie relokacji nielegalnych imigrantów z Afryki i Bliskiego Wschodu, prosi Prezydenta Miasta Krakowa o odpowiedź na pytanie, czy ma zamiar przyjąć w Krakowie takich imigrantów. - Czy weźmie Pan odpowiedzialność za wynikający z tego faktu spadek poziomu bezpieczeństwa mieszkańców Krakowa? – pyta radna i prosi o jasną deklarację i informację na temat podjętych lub planowanych działań.