Jak urządzić i zazielenić otoczenie Szkoły Podstawowej nr 110? 27 maja, podczas warsztatów w Krakowskim Centrum Edukacji Klimatycznej, wspólnie zastanawiali się nad tym uczniowie szkoły, nauczyciele oraz studenci z Politechniki Krakowskiej. Wydarzenie odbyło się w ramach projektu „Nasze szkolne ogrody”, którego celem jest opracowanie koncepcji zagospodarowania przestrzeni plenerowych placówki. Projekt jest efektem współpracy UMK, PK oraz firmy InPost – programu InPost Green City.
W warsztatach, które trwały trzy godziny, wzięło udział 30 uczestników.
– Podczas zajęć wykorzystamy wyniki ankiety, dzięki której lepiej poznaliśmy osoby korzystające szkolnego podwórka oraz ich potrzeby. Wyposażeni w taką wiedzę, przeanalizujemy możliwości kształtowania ogrodów przyjaznych klimatowi oraz różnym grupom użytkowników. Pomoże nam w tym prezentacja przygotowana przez Koło Naukowe Landscapes oraz Koło Projektowania Zrównoważonego, działające na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej. Na zajęciach nauczymy się też pracować w grupach interdyscyplinarnych i projektować, przekuwając obrazy z naszej wyobraźni na formę roboczej makiety. Wyniki warsztatów posłużą studentom do stworzenia koncepcji inspirowanych projektami powstałymi w Krakowskim Centrum Edukacji Klimatycznej. Na tej podstawie, dzięki wsparciu InPost Green City, zrealizujemy najciekawszy fragment ogrodu, działający na rzecz klimatu – mówi dr hab. inż. arch. Patrycja Haupt, prof. Politechniki Krakowskiej.
Przypomnijmy, że projekt „Nasze szkolne ogrody” zakłada stworzenie koncepcji zagospodarowania terenów przyszkolnych w sposób zrównoważony i dostępny dla uczniów, rodziców oraz nauczycieli Szkoły Podstawowej nr 110. Koncepcja ma objąć cały teren szkoły (również dwa boiska, które docelowo mają być remontowane w ramach innej umowy placówki). Za jej merytoryczne opracowanie odpowiadają studenci i wykładowcy z Wydziału Architektury na Politechnice Krakowskiej, natomiast o finansowanie projektu zadba firma InPost. Koordynacja projektu to zadanie Urzędu Miasta Krakowa.
Założeniem inicjatywy „Nasze szkolne ogrody” jest promowanie partycypacji społecznej w tworzeniu polityki miejskiej, w szczególności poprzez aktywny udział w planowaniu przestrzennym. Niewątpliwą wartością są także praktyczne kompetencje zawodowe, jakie w ramach projektu zyskają zaangażowani studenci. Zdobyte doświadczenie pozwoli im łatwiej odnaleźć się na rynku pracy.
Jednym z istotnych aspektów projektu jest także współpraca pomiędzy administracją publiczną, szkołą, uniwersytetem a biznesem. Odbywa się to dzięki dołączeniu Miasta Krakowa w 2021 roku do programu InPost Green City. Buduje on most współpracy pomiędzy samorządem a biznesem, pokazując, że współpraca jest nie tylko możliwa, ale też konieczna, szczególnie w zakresie edukacji i wspólnego przeciwdziałania zmianom klimatycznym w miastach.
Wspomniana współpraca nie obejmuje jednak tylko zaangażowanych w „Nasze szkolne ogrody” partnerów, ale także społeczność szkolną. W ramach projektu zaplanowano m.in. ankietę dotyczącą oczekiwań względem zagospodarowywanych przestrzeni, konkurs plastyczny dla dzieci ze Szkoły Podstawowej nr 110, warsztaty wprowadzające w szkole i zajęcia praktyczne w KCEK, warsztaty dla studentów, a także zajęcia na terenie szkoły dotyczące sadzenia i pielęgnacji roślin.
Zakończenie działań projektowych zaplanowano na czerwiec.