górne tło

Nagrody Polska Ścieżka Dźwiękowa Roku 2023 rozdane

Na 17. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie ogłoszono zwycięzców szóstej edycji konkursu Polska Ścieżka Dźwiękowa Roku. Paweł Lucewicz odebrał nagrodę akademii za kompozycje do filmu „Znachor” w reżyserii Pawła Gazdy. Natalii Zamilskiej przyznano nagrodę publiczności za ścieżkę dźwiękową do „Dnia Matki” Mateusza Rakowicza. Tego wieczoru statuetkę odebrał także Hernan Castro Fioravanti, który zwyciężył w konkursie FMF Young Talent Award. Od 2025 roku tej nagrodzie będzie towarzyszyć stypendium imienia Jana A.P. Kaczmarka.

Koncert „Polish Gala: Modern Roots” w Centrum Kongresowym ICE Kraków zaprezentował bogactwo polskich ścieżek dźwiękowych, zwłaszcza tych inspirowanych słowiańską kulturą ludową. W programie koncertu znalazły się między innymi przygotowana przez Łukasza „L.U.C.” Rostkowskiego suita z filmu „Chłopi”, hipnotyzująca muzyka z gry „Blacktail” autorstwa Arkadiusza Reikowskiego czy fragmenty ścieżki dźwiękowej z serialu „1670”, w której Jerzy Rogiewicz zaskakująco połączył muzykę dawną i elektroniczną.

W tym zestawieniu nie mogło zabraknąć poetyckich utworów Pawła Lucewicza do nowej wersji „Znachora”, która podbiła platformę Netflix. I to właśnie ten soundtrack otrzymał najwięcej głosów członków Akademii Nagrody Polska Ścieżka Dźwiękowa Roku, w której skład wchodzą dziennikarze kulturalni i przedstawiciele krajowej i zagranicznej branży oraz wiodących instytucji muzycznych i filmowych. Lucewicz otrzymał od organizatorów FMF – Miasta Krakowa, KBF i RMF Classic – statuetkę oraz nagrodę finansową ufundowaną przez markę Wojas, która jest Sponsorem Głównym Nagrody Polska Ścieżka Dźwiękowa Roku.

– Za zgodą wdowy po Janie A.P. Kaczmarku, pani Aleksandry Twardowskiej, postanowiliśmy uhonorować pamięć kompozytora w sposób szczególny. Jan przywiózł z Hollywood wiele uwagi dla rozwoju talentów i edukacji młodych kompozytorów i producentów muzycznych. Do historii przeszły jego master classes na festiwalu Transatlantyk. Chciał tworzyć idealny zamek pełen muzyki i talentów i tak powstał jego instytut Rozbitek. Wielu kompozytorów filmowych mówi: to Jan mnie wybrał, wypatrzył, to Jan mi dał siłę, pchnął mnie w tę działalność. Dlatego postanowiliśmy, że od 2025 roku nasza Nagroda FMF Young Talent Award uzupełniona zostanie o stypendium im. Jana AP Kaczmarka, które stanowić będzie pakiet wspierających rozwój młodych twórców działań edukacyjnych i praktycznych w Krakowie, Londynie i Los Angeles. Chcemy w ten sposób kontynuować wielkie dzieło Jana A.P. Kaczmarka i pozwalać młodym twórcom iść w ślady tego wielkiego kompozytora – ogłosił Robert Piaskowski, dyrektor festiwalu.