Połączenie edukacji formalnej z pozaformalną to szansa na zaangażowanie uczniów w zdobywanie wiedzy w niekonwencjonalny sposób, to droga do informacji poprzez doświadczanie i zainteresowanie tematem. Poprzez gry, zabawy i eksperymenty w przystępny sposób przedstawiamy uczniom tematykę zmiany klimatu oraz skutki tej zmiany, a także wskazujemy sposoby adaptacji i obszary działań proklimatycznych.
Zespół Doradczyń ds. Klimatu i Środowiska Urzędu Miasta Krakowa, wykorzystując materiały przygotowane przez Fundację Edukacyjną Nausika, poprowadził w Krakowskim Centrum Edukacji Klimatycznej warsztat z gry edukacyjnej typu LARP* dla uczniów Zespołu Szkół Specjalnych nr 4.
Gra „Drzewo Życia” została dostosowana przez Doradczynie do potrzeb grupy z niepełnosprawnościami, tak by każdy uczestnik aktywnie brał w niej udział. Głównym problemem poruszanym w grze jest zmiana w środowisku i zaburzenie równowagi ekosystemu, gdzie warunki życia Drzewa i jego mieszkańców drastycznie się pogorszyły. Gracze muszą zrozumieć, w jaki sposób ich działania wpłynęły na ten stan rzeczy oraz jak przywrócić zdrowie Drzewa i wszystkich jego mieszkańców. Uczestnicy wcielają się w żyjące w fikcyjnym ekosystemie Drzewa Życia postacie stanowiące jego nierozerwalną część. Każde stworzenie ma swoje miejsce zamieszkania (niszę ekologiczną) i rolę w całym ekosystemie Drzewa.
– Zespół Doradczyń ds. Klimatu i Środowiska poprowadził zajęcia w sposób profesjonalny i dostosował je do potrzeb naszych podopiecznych. Dzieci podczas warsztatu wykazały duże zainteresowanie tematyką klimatyczną i mocno zaangażowały się w przebieg gry. Nie spodziewałam się, że taka forma lekcji może ich tak otworzyć, zaktywizować i zachęcić do współpracy we wspólnym rozwiązywaniu problemu. Widzę duży potencjał w wykorzystaniu tych narzędzi na naszych zajęciach. – wyjaśnia Agnieszka Haber-Stręk, nauczycielka Zespołu Szkół Specjalnych nr 4 w Krakowie.
Zachęcamy wszystkich, którzy zajmują się szeroko pojętą edukacją do wzbogacenia tradycyjnego systemu edukacji i uzupełnienia szkolnych lekcji o elementy gry, zabawy, współpracy i doświadczania oraz inspirowania uczniów do podejmowania działań na rzecz ochrony środowiska w życiu codziennym.
Scenariusz Gry Drzewo życia wraz z materiałami dostępny bezpłatnie na stronie: Tree of Life – Fundacja Edukacyjna Nausika
*Gry typu LARP (ang. live action role-playing) to aktywność na pograniczu gry i sztuki, podczas której uczestnicy wspólnie tworzą i przeżywają opowieść, odgrywając role podobnie jak w improwizowanym teatrze. Akcja gry może być osadzona zarówno w świecie rzeczywistym, jak i fikcyjnym.