Kraków zyska kolejne stacje ładowania baterii autobusów elektrycznych przez pantograf. Będą to zarówno stacje szybkiego ładowania, jak i ładowania wolnego. Dzięki nim zeroemisyjne autobusy krakowskiego przewoźnika będą mogły być wykorzystywane jeszcze bardziej efektywnie.
Prace przy budowie nowych ładowarek rozpoczęły się już na terenie zajezdni autobusowej Wola Duchacka, a więc tam, gdzie stacjonuje 121 elektryków. Firma Budimex wybuduje tam w pierwszym etapie 35 stanowisk wolnego ładowania przez pantograf. Wszystkie mają zostać oddane do końca roku. W kolejnym, drugim etapie powstanie na terenie tej zajezdni kolejnych 25 stanowisk.
Jednocześnie trwają także prace przy budowie stanowisk do szybkiego ładowania przez pantograf. Dwa takie stanowiska powstają na terenie pętli „Kurdwanów” przy ul. Stojałowskiego. Ich wykonawcą jest firma Mostostal. Zgodnie z planem w grudniu br. urządzenia powinny być już gotowe i przekazane MPK do testów. To będzie oznaczać, że na tej pętli do dyspozycji kierowców będą cztery stacje szybkiego ładowania (dwie takie stacje funkcjonują tam już od września 2023 r.).
Wkrótce rozpoczną się prace przy budowie stacji do szybkiego ładowania na dwóch innych pętlach. Na pętli „Azory” do końca roku powstaną trzy takie stacje. Z kolei na pętli „Rżąka” do końca roku powstanie jedna stacja.
Po zakończeniu tych inwestycji pod koniec 2025 roku MPK SA w Krakowie na terenie zajezdni autobusowej Wola Duchacka będzie dysponowało w sumie 142 stanowiskami do wolnego ładowania przez pantograf oraz przez wtyczkę. Z kolei szybkich ładowarek przez pantograf na terenie miasta od przyszłego roku będzie funkcjonowało aż 20.
A to nie wszystko, bo MPK rozpoczęło już prace projektowe dla nowych ładowarek w kolejnych lokalizacjach: przy nowej pętli autobusowo-tramwajowej na Wzgórzach Krzesławickich, przy al. Przyjaźni oraz drugie stanowisko na pętli „Os. Podwawelskie” przy ul. Konopnickiej.
Budowa stacji do ładowania autobusów to proces wymagający wielu przygotowań i czasu. Na samo przygotowanie dokumentacji, niezbędnej do uzyskania pozwolenia na budowę i uzyskania warunków do przyłączenia stacji do sieci energetycznej potrzeba ok. jednego roku. Kolejne kilka miesięcy to czas potrzebny do budowy stacji, z czego ok. 2 miesiące należy przeznaczyć na odbiory w celu uzyskania pozwolenia na użytkowanie oraz decyzję Urzędu Dozoru Technicznego.
Obecnie autobusy elektryczne kursują na 18 liniach. W czerwcu wraz z wakacyjnymi rozkładami jazdy zeroemisyjne autobusy pojawiły się po raz pierwszy na linii nr 132 („Kombinat” – „Dworzec Główny Zachód”).