górne tło

Zgubiony dowód za granicą – co zrobić?

Okres wakacyjny to czas licznych wyjazdów zagranicznych – co zrobić, gdy za granicą zgubiliśmy lub skradziono nam dowód osobisty?

Jeśli za granicą zgubiliśmy lub skradziono nam dowód osobisty, trzeba jak najszybciej zgłosić ten fakt, aby nas dowód osobisty został unieważniony.

Najprostszym i najszybszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z dostępnej e-usługi: Zgłoś utratę lub uszkodzenie swojego dowodu osobistego. W przypadku, gdy nie posiadamy profilu zaufanego, podpisu kwalifikowanego czy e-dowodu, które pozwalają nam potwierdzić swoją tożsamość elektronicznie, pozostaje nam zgłoszenie utraty lub kradzieży dokumentu w polskiej placówce konsularnej. W tym przypadku należy wcześniej przygotować i wypełnić formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego, który następnie składamy w najbliższej polskiej placówce konsularnej.

Formularz możemy złożyć osobiście, jeśli placówka konsularna znajduje się blisko naszego miejsca pobytu. W innym przypadku możemy go także wysłać także pocztą lub faksem.

Pamiętajmy, że zaświadczenie potwierdzające fakt zgłoszenia utraty dowodu osobistego otrzymamy z urzędu wyłącznie w przypadku osobistej wizyty w placówce konsularnej. Jeśli zgłaszamy utratę dowodu pocztą lub faksem, a chcemy otrzymać zaświadczenie, pamiętajmy o zaznaczeniu odpowiedniego pola z żądaniem na formularzu zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego.

Kolejnym krokiem powinno być zgłoszenie utraty dokumentu w swoim banku, aby informacja o tym pojawiała się w systemie bankowym, ale też u operatorów komórkowych. Warto to zrobić, nawet jeśli nie mamy konta w banku.

Warto także zadbać o to, abyśmy uzyskali dokument pozwalający nam na przekroczenie granic i spokojny powrót do domu, jeśli nie mamy z sobą paszportu. Wszystkie informacje uzyskamy w placówce konsularnej.

Po powrocie z urlopu należy zgłosić się do swojego urzędu i złożyć wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego.