górne tło

Miniautobus elektryczny King Long na testach w Krakowie

Przez dwa tygodnie – od 12 do dziś, 25 lipca, krakowskie MPK testuje miniautobus elektryczny PEV6 marki King Long. To pierwsze testy tak małego autobusu zeroemisyjnego w Krakowie.

To okazja, aby elektrycznym autobusem przejechali się mieszkańcy takich rejonów miasta, jak Podgórki Tynieckie, Grębałów, Zesławice czy Rybitwy. Mały autobus kursuje bowiem tam, gdzie obecnie są wysyłane najmniejsze pojazdy, które w swojej flocie posiada MPK. Jest to więc linia nr 116 (Czerwone Maki P+R – Podgórki Tynieckie), 176 (Kostrze OSP – Bodzów), 180 (Os. Na Stoku – Grębałów), 198 (Mistrzejowice – Zakole) oraz rejon obsługiwany przez telebusa.

Dzień przed rozpoczęciem testów, 11 lipca, autobus PEV6, razem z innym, nieco większym autobusem PEV9 King Long, został zaprezentowany na placu przy Barbakanie.

– Dokładnie z tego miejsca ponad 10 lat temu wyjechały autobusy elektryczne, aby wozić mieszkańców Krakowa na pierwszej w Polsce regularnej linii obsługiwanej wyłącznie przez zeroemisyjne pojazdy. Od tego czasu do floty MPK dołączyło 121 elektryków, różnej długości – ok. 9 m, 12 m i przegubowe 18-metrowe – mówił podczas prezentacji Mariusz Szałkowski, wiceprezes zarządu MPK SA w Krakowie.

Dzięki testom miniautobusu, mieszkańcy przez najbliższe dwa tygodnie mogą korzystać z pojazdu zeroemisyjnego, o długości 6 m i wadze niecałych 5 ton. Dla MPK jest to też okazja, aby sprawdzić ten niewielki pojazd na trasach, gdzie nie mogą kursować większe autobusy elektryczne.

– Ten autobus to nie tylko nowoczesne rozwiązania technologiczne, ale także odpowiedź na wyzwania, przed którymi stoi współczesny transport publiczny. To pojazd, który łączy w sobie ekologię, komfort i wydajność, oferując mieszkańcom Krakowa i turystom najwyższą jakość podróży – powiedział Paweł Dzikowski, prezes zarządu EV Motors sp. z o.o., wyłączny dystrybutor marki King Long.

Co wyróżnia miniautobus PEV6? Przede wszystkim małe rozmiary, dzięki którym autobus jest bardzo zwrotny i łatwy w manewrowaniu w ciasnych uliczkach. Niskopodłogowa konstrukcja, która poza miejscem dla osoby na wózku inwalidzkim i wygodnie rozkładaną rampą, ma także miejsca dostępne z niskiej podłogi.

Zgodnie z informacją producenta, bateria bezkobaltowa, o pojemności 89 kWh, wykonana w najnowszej technologii LFP (litowo-żelazowo-fosforanowa), gwarantuje wysoką skuteczność i żywotność, czego potwierdzeniem jest aż 8-letnia gwarancja. Szybki czas ładowania autobusu z mocą nawet 120 kW gwarantuje (przy zastosowaniu ładowarki o odpowiedniej mocy) naładowanie baterii w czasie poniżej 1 godziny.

Autobus jest także wyposażony w nowoczesne rozwiązania technologiczne wspomagające pracę kierowcy, np. inteligentny system odzyskiwania energii z funkcją DSAC, system elektronicznych lusterek i kamer 360 stopni. Miniautobus pomieści jednocześnie 22 pasażerów, z czego 12 na miejscach siedzących.