górne tło

„Edukacja nie lubi rewolucji i potrzebuje spokoju”

To jeden z wniosków z warsztatów w Wydziale Edukacji Urzędu Miasta Krakowa, które zostały zorganizowane z inicjatywy Marii Klaman, zastępczyni prezydenta Krakowa. Wzięli w nich udział pracowniczki i pracownicy Wydziału Edukacji. W trakcie dwugodzinnego spotkania padło wiele ważnych spostrzeżeń oraz nowych pomysłów. Jak zaznacza Maria Klaman, tego typu spotkania będą kontynuowane. Wszystko po to, aby krakowska edukacja rosła w siłę!

Podczas spotkania Maria Klaman zwróciła uwagę na konieczność zapewnienia dyrektorom, nauczycielom i społecznościom szkolnym spokojnych warunków pracy. Jest to niezwykle istotne zwłaszcza patrząc na wydarzenia ostatnich lat – był to czas strajku nauczycieli, pandemii COVID-19 i nauczania zdalnego oraz kryzysu uchodźczego. W tym kontekście nieustannie istotne jest wzmacnianie bezpieczeństwa psychicznego dzieci, młodzieży i dorosłych (również nauczycieli).

Miasto Kraków realizuje wiele działań w tym zakresie. To m.in. działalność Słonecznych Przestrzeni Wsparcia SŁOŃCE czy też projekt #Ogarniam życie. Jak podkreśla Maria Klaman, już teraz stały się one inspiracją dla innych polskich samorządów. Projekty tego typu będą jednak rozwijane.

Edukacja marką Krakowa

– Nieustannie ważne jest dla nas także docenianie pracy nauczycieli i dyrektorów, rozwijanie ich kompetencji oraz wsparcie w realizowaniu przez środowiska szkolne własnych pomysłów. Chcemy przy tym zachęcać do podejmowania w kolejnych latach ważnych dla miasta tematów. Będziemy realizować ze szkołami wspólne projekty na rzecz bezpieczeństwa psychicznego dzieci, młodzieży i dorosłych, edukacji klimatycznej, obywatelskiej oraz praw człowieka – dodaje Maria Klaman.

Jak zaznaczała podczas spotkania zastępczyni prezydenta, już teraz krakowska edukacja jest świetną marką i nie bez powodu z oferty krakowskich szkół chętnie korzystają młodzi ludzie z Krakowa, ale też innych części regionu, a nawet Polski. Kraków jest ważnym ośrodkiem edukacyjnym i akademickim, dlatego tak ważne jest również rozwijanie współpracy z uczelniami wyższymi.

Synergia na rzecz edukacji

Jak zaznaczali podczas spotkania miejscy urzędnicy, konieczne jest także wzmacnianie synergii w wewnętrznych działaniach urzędu, a także współpracy Wydziału Edukacji z innymi wydziałami, jednostkami edukacyjnymi i instytucjami prowadzącymi działalność oświatową, badawczą i kulturalną.

– W Wydziale Edukacji pracuje wiele świetnych specjalistek i specjalistów, którzy swoje życie zawodowe związali z oświatą. Dziękuję za świetną i żywiołową dyskusję oraz Państwa zaangażowanie w tworzenie bardziej mądrego i empatycznego świata – podsumowała Maria Klaman.