górne tło

Tramwaj do Mistrzejowic: podsumowanie prac w lipcu

Za nami kolejny miesiąc na budowie linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Mistrzejowic. Co udało się już zrealizować?

Lipiec minął głównie pod znakiem prac związanych z przebudową sieci. Z początkiem miesiąca wykonawca prac przystąpił do wygrzewu rur ciepłowniczych w pobliżu klubu sportowego Wieczysta. Wiązało się to z ciągłą pracą agregatu. Wymagały tego procesy technologiczne, by zapewnić jak najwyższą jakość wykonania i bezpieczeństwo funkcjonowania.

Pracę związane z ciepłociągiem zostały również podjęte przy ulicy Łąkowej, Janickiego i zachodniej części ulicy Meissnera. Mimo że prace w tym rejonie były planowane na późniejszy termin, wykonawca zdecydował się rozpocząć je już teraz, by zakończyć roboty związane z siecią ciepłowniczą przed sezonem grzewczym. Decyzja została podjęta w trosce o komfort mieszkańców.

W tym samym czasie rozpoczęła się przebudowa sieci energetycznej przy ulicy Dobrego Pasterza oraz przepięto kanalizację deszczową na ulicy Jancarza.

25 lipca odbyło się spotkanie w ramach dialogu społecznego, gdzie mieszkańcy, radni miejscy i dzielnicowi oraz Zarząd Dróg Miasta Krakowa, Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu i Zarząd Transportu Publicznego wraz z partnerem prywatnym mogli podjąć merytoryczną dyskusję m.in. nad zjazdem pożarowym, zlokalizowanym w obszarze bloków przy ulicy Meissnera 4–6. Wnioskowano o likwidację zatoki autobusowej na ul. Mogilskiej i poszerzenie peronu tramwajowego. Zgłoszono postulat zamiany pasa ruchu na miejsca parkingowe na ul. Meissnera na odcinku od ul. Łąkowej do ul. Ugorek.

W w kontekście postępów prac budowlanych największym sukcesem lipca zostało zakończenie betonowania stropów na stacji „Rondo Polsadu” i pod estakadą na południowej stronie – od ul. Młyńskiej. To kolejne skomplikowane wyzwanie techniczne podczas realizacji linii tramwajowej do Mistrzejowic. Ze względu na ograniczoną przestrzeń dla maszyn budowlanych wykonanie prac wymagało bardzo dużej precyzji. Nad bezpieczeństwem obiektu, oprócz inżynierów, czuwał specjalny system monitoringu geodezyjnego. To zestaw kilkudziesięciu urządzeń pomiarowych, który przez 24 godziny, w czasie rzeczywistym, sprawdzał stan obiektu z dokładnością do 0,1 mm. Jednocześnie, z uwagi na letnie upały, większość prac betoniarskich, których czas trwania przekraczał pięć godzin, odbywała się nocą. 

Na północ od estakady, trwają prace izolacyjne płyty stropowej, które umożliwią odtworzenie pierwotnego układu jezdni oraz rozpoczęcie głębienia ścian szczelinowych w miejscu tymczasowej jezdni i przejścia dla pieszych. Dzięki temu możliwe będzie połączenie dotychczasowych sekcji tunelu. Metodyka etapowania prac jest kluczowa w gęstej miejskiej zabudowie, pozwalając na sprawną realizację projektu i minimalizację uciążliwości dla mieszkańców.

Lipiec przyniósł znaczące postępy w pracach nad infrastrukturą miejską. Ukończono istotne prace przy przebudowie sieci ciepłowniczej i energetycznej a także betonowanie stropów na południowej stronie stacji „Rondo Polsadu”, co stanowiło kluczowy etap budowy linii tramwajowej do Mistrzejowic. Współpraca z mieszkańcami i różnymi instytucjami pozwala na ciągłe dostosowywanie planów do potrzeb społeczności, przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiej jakości i bezpieczeństwa realizowanych projektów.