górne tło

Czy będą zmiany na Alejach Trzech Wieszczów?

Sprawa przebudowy skrzyżowania al. Słowackiego z ulicami Mazowiecką i Krowoderską zdominowała posiedzenie Komisji Infrastruktury RMK. Przedstawiciele Zarządu Dróg Miasta Krakowa uzasadniali, iż inwestycja znacznie poprawiłaby bezpieczeństwo w tym miejscu. Po przeciwnej stronie są mieszkańcy, którzy przygotowali petycję do prezydenta i przewodniczącego Rady Miasta Krakowa, by zaniechać przebudowy w tej formie.

Ponad 2 tys. osób złożyło podpisy online pod petycją „NIE dla wycięcia pasa zieleni na alei Słowackiego!”. Petycja dotyczy planowanej przez ZDMK budowy 150-metrowego lewoskrętu z al. Słowackiego w ulicę Mazowiecką. Według informacji ZDMK inwestycję tę przede wszystkim wymusza bezpieczeństwo. Tylko w ostatnich latach doszło tam do kilkudziesięciu kolizji, w wyniku których kilka osób zostało ciężko rannych. Przebudowa powoduje wiele kontrowersji i sprzeciwów mieszkańców, przede wszystkim wiąże się ona z wycinką drzew, której kategorycznie sprzeciwiają się mieszkańcy, jak i radni Dzielnicy V Krowodrza.

Przewodniczący RMK, Jakub Kosek, który spotkał się z przedstawicielami mieszkańców, radnych dzielnicy V oraz ZDMK, proponował na posiedzeniu Komisji Infrastruktury, by dojść do kompromisu i zmniejszyć zakres inwestycji w celu ocalenia drzewostanu. Mieszkańcy wyrazili potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa komunikacyjnego w tym rejonie, jednak nie zgadzają się z planowaną koncepcją. Stąd przewodniczący RMK poinformował o innych wariantach tej inwestycji. Zdecydowano, że przedmiotem analizy będą trzy potencjalne rozwiązania. Pierwsze zakłada zmniejszenie szerokości pasów ruchu na Alejach z 3 do 2,75 metra, co mogłoby zapobiec konieczności wycinki drzew. Drugie i trzecie rozwiązanie dotyczą budowy miejsc do zawracania na Alejach. Miejsce zawracania w drugim wariancie miałoby się znajdować pomiędzy skrzyżowaniami ulic Krowoderskiej i Śląskiej, a w trzecim – za skrzyżowaniem z ulicą Prądnicką. Oba te warianty wymagałyby likwidacji możliwości skrętu w lewo w ulicę Mazowiecką. Jakub Kosek zaproponował także wizję w terenie, by ocenić realne możliwości realizacji koncepcji.

Przedstawiciele ZDMK zapowiedzieli, iż przedstawią inwestorowi alternatywne rozwiązania, sugerując konieczność ponownej analizy projektu.