Do 15 września potrwa festiwal Ciało i Czas, organizowany przez Teatr KTO, instytucję kultury miasta Krakowa. Teatr KTO, posługujący się w zdecydowanej większości swych spektakli wszystkim – tylko nie słowem – stworzył kolejną okazję do obserwacji i debaty nad współczesną kondycją teatru formy, tańca i ruchu.
− Idea festiwalu, przeglądu, konfrontacji, zaproszenia ciekawych przedstawień powstała stąd, że odczuwamy jako organizatorzy wielki niedosyt uczestniczenia w tego rodzaju przedstawieniach. Przyjęło się, że teatr, ten piękny, klasyczny oparty jest na dramacie. Ten teatr jest typowym wytworem kultury mieszczańskiej. Powstał, czołgał się przez całe tysiąclecia, by wsiąść na konia, który nazywa się dobrobyt o złoconych lożach. A w tych ozłoconych lożach przywykliśmy, aby usiąść i patrzeć, jak aktor nam poda tekst – mówi Jerzy Zoń, dyrektor Teatru KTO.
W trakcie festiwalu widzowie będą mogli wziąć udział w pokazach spektakli mistrzowskich, przedstawieniach konkursowych (wybranych w otwartym naborze), warsztatach, spotkaniach z twórcami, wykładach i panelach dyskusyjnych. Tygodniowe teatralne święto rozpoczną „Szekspirie” Krakowskiego Teatru Tańca; o efekt „WoW” zadba Marta Wołowiec; Teatr KTO pokaże inspirowaną poematami Tadeusza Różewicza „Arcadię” a o bardzo cenny finał prosto z 28. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsk zadba duet Gruba i Głupia z najnowszą i ostatnią odsłoną swojego tryptyku „Very cheap”.
− Spektakle konkursowe mimo formalnego oddalenia od siebie w swym przesłaniu pozostają niezwykle blisko. Osiem z prawie osiemdziesięciu nadesłanych prezentacji podejmie dialog z potrzebą powrotu do bliskości i dotyku; koniecznością położenia kresu panującemu oddaleniu; życiu w osamotnieniu i możliwą próbą wskrzeszenia zaufania do drugiego człowieka a także grupy i społeczności – zauważa Sławomir Szczurek, kurator Festiwalu Ciało i Czas.
Na scenie zobaczymy wieloobsadową „7” w reżyserii Andrei Kamarou nawiązującą do siedmiu grzechów głównych, jak również kameralny taneczny „Duet on cello, piano & a heartbeat” Katarzyny Leszek i Kacpra Szklarskiego. O różnorodności zaproszonych artystów do sekcji konkursowej świadczy obecność wśród nich spektakli: „Ciało Ciałko”, w którym występują m.in. dzieci w wieku 8 do 12 lat oraz prezentacja „Touch me” stanowiącego połączenie technologii, natury, sztuki i interakcji będących swoistego rodzaju doświadczeniem audiowizualnym, gdzie każdy ruch tancerek staje się impulsem do tworzenia muzyki.
O tym, kto zwycięży i otrzyma możliwość wyprodukowania premierowego spektaklu (nagrodą jest 40 tysięcy złotych) w Teatrze KTO w kolejnym sezonie artystycznym zadecyduje jury w skład, którego wchodzą: Dominika Knapik, Joanna Braun, Dominik Więcek, Jacek Wakar, Bartek Cieniawa oraz Maciej „Gąsiu” Gośniowski.
Organizatorzy zadbali także o szereg interesujących wydarzeń towarzyszących. Tancerka, choreografka i performerka Marta Wołowiec podzieli się wiedzą i zaprosi do swojego „Laboratorium choreograficznego”; aktor Teatru KTO – Bartek Cieniawa wygłosi autorski wykład o „Ciele w przestrzeni (nie) zawsze teatralnej” a „Outsider z wyboru” – Jerzy Zoń w wywiadzie-rzece opowie o wiecznie żywej tradycji teatru w drodze i sile historii budowanych za pomocą ruchu.
Częścią Festiwalu Ciało i Czas będzie także otwarty nabór do grup warsztatowych kolejnej edycji cieszącego się niesłabnącym zainteresowaniem wśród krakowskich seniorów programu „KTO?Senior!”. Zeszłoroczni uczestnicy pod okiem reżysera Macieja Gorczyńskiego wystawili „Listy do Mileny” wg Franza Kafki. W tym sezonie jedną z grup poprowadzi reżyser takich muzycznych hitów teatralnych jak „Byłam żoną Boba Marleya” oraz „Jak spieprzyliśmy wszystko” – Paweł Szumiec.
Więcej informacji na stronie internetowej teatrkto.pl.