górne tło

Zmiana kadr kierowniczych w szkołach

W Krakowie funkcjonuje ponad 300 samorządowych szkół i przedszkoli. Co roku w części z nich następuje zmiana na stanowiskach dyrektorskich – kończą się kadencje, przeprowadzane są konkursy. Finałem jest wręczenie powierzeń i podziękowań odpowiednio nowym i ustępującym dyrektorom, które odbywa się tuż przed początkiem nowego roku szkolnego.

30 sierpnia w magistracie – z udziałem prezydenta Krakowa Aleksandra Miszalskiego oraz zastępczyni prezydenta Krakowa ds. edukacji, polityki społecznej i mieszkalnictwa Marii Klaman – odbyło się uroczyste przekazanie aktów powierzeń osobom, które 1 września obejmą stanowiska dyrektorów krakowskich szkół, placówek i przedszkoli. Z kolei podziękowania odebrali dotychczasowi dyrektorzy, odchodzący na emeryturę lub kończący w tym roku kadencję.

– Ostatnie dwa lata w edukacji nie były łatwe: pandemia, nauka zdalna, osłabienie kondycji psychicznej dzieci i młodzieży, wojna za naszą granicą i konieczność zapewnienia miejsc dużej liczbie dzieci i uczniów z Ukrainy. W tym czasie dyrektorzy zarządzający krakowską oświatą musieli podejmować trudne, często szybkie decyzje, nie tylko organizacyjne i finansowe, ale też takie o charakterze zarządzania kryzysowego. Tym, którzy dziś ostatni raz występują w tej roli, dziękuję za ogrom pracy i zaangażowania, bo to dzięki Państwa doświadczeniu i intuicji krakowska edukacja mogła się rozwijać mimo trudnych okoliczności – powiedział prezydent Krakowa Aleksander Miszalski.

Z końcem roku szkolnego z funkcją dyrektora pożegnały się 22 osoby, kierujące do tej pory przedszkolami, szkołami podstawowymi, zespołami szkolno-przedszkolnymi, liceami i ośrodkami. Niektórzy z nich pracowali na rzecz krakowskiej oświaty przez wiele lat lub poświęcili jej nawet dekady zawodowego życia.

– Tym osobom, dla których będzie to pierwsza lub kolejna kadencja, życzę owocnej pracy i satysfakcji, a także zapewniam, że mogą Państwo liczyć na wsparcie organu prowadzącego. Wyzwania w edukacji się nie kończą, mierzymy się z deficytem nauczycieli, przeładowaną podstawą programową czy nadmierną biurokracją, ale wierzę, że wspólnie im sprostamy – powiedział prezydent.

Akty powierzenia, potwierdzające objęcie stanowiska dyrektora, otrzymało łącznie 55 osób. Rozpoczną one pracę w różnego typu jednostkach oświatowych: 18 przedszkolach, 5 zespołach szkolno-przedszkolnych, 14 szkołach podstawowych, 5 szkołach ponadpodstawowych i 13 placówkach (ośrodki specjalne i sportowe, poradnia, MDK). Wielu z nich ma już za sobą doświadczenie zarządzania w oświacie. W 25 jednostkach oświatowych stery przejmą nowi dyrektorzy.

Jak miasto wspiera dyrektorów szkół?

Dyrektorzy krakowskich szkół już od pierwszej kadencji mogą liczyć na merytoryczne wsparcie miasta – najpierw we wdrażaniu się w nowe obowiązki, a potem w doskonaleniu umiejętności, które pomagają w zarządzaniu szkołą, dbaniu o jakość nauczania i wizerunek placówki, kreowaniu dobrej atmosfery i komunikacji w zespole.

Krakowska Szkoła Dyrektorów to miejski projekt adresowany do osób, które w dziedzinie zarządzania oświatą stawiają pierwsze kroki. Cykl szkoleń pozwala im zapoznać się ze strukturą lokalnej edukacji, procedurami i praktykami obowiązującymi w relacjach z organem prowadzącym i innymi instytucjami miejskimi, a także zaczerpnąć informacji na temat spraw finansowych i kadrowych. Zajęcia prowadzą doświadczeni pracownicy samorządu i instytucji miejskich oraz dłużej urzędujący dyrektorzy szkół i placówek, którzy mogą podzielić się swoim już sporym doświadczeniem.

Kontynuacją jest program stworzony z myślą o doskonaleniu zawodowym dyrektorów, czyli Krakowska Akademia Dyrektorów. Zajęcia o charakterze doskonalącym realizowane są ze specjalistami, m.in. pracowniami naukowymi. Uczestnicy szlifują kompetencje miękkie związane m.in. z komunikacją, tworzeniem efektywnych zespołów, budowaniem bezpiecznej organizacji, rozwiązywaniem problemów czy wspieraniem pracowników.

Oba programy nie tylko dostarczają wiedzy, ale też zrzeszają i integrują, dają wsparcie i pozwalają czuć się pewniej. Dyrektorzy mogą skonfrontować swoje doświadczenia i czerpać z nich wzajemne inspiracje.