Dokończenie walki o czyste powietrze w Krakowie, monitoring i ochrona rzek, przyspieszenie programu termomodernizacji budynków użyteczności publicznej, ale też dbałość o bezpieczeństwo energetyczne i odnawialne źródła energii – to tylko wybrane postulaty, które będziemy realizować w zakresie ochrony środowiska.
Dzięki przyjęciu Ustawy Metropolitalnej uzyskamy środki na likwidację „kopciuchów” w gminach ościennych i ograniczenie smogu napływającego do Krakowa z „obwarzanka”.
Stopień realizacji zadania
Kraków będzie kontynuował działania w zakresie transformacji energetycznej do odnawialnych źródeł energii, poprawy efektywności energetycznej budynków, rozwoju niskoemisyjnego transportu i elektromobilności, ograniczania emisji napływowej poprzez aktywne oddziaływanie na obszar metropolitarny w celu przyspieszania wdrażania uchwał antysmogowych dla małopolski. Gmina Miejska Kraków podtrzymuje i dodatkowo umacnia ogólnokrajowy i bardzo zauważalny rozwój rynku odnawialnych źródeł energii wspierając krakowian w realizacji tego rodzaju inwestycji. Ważnym aspektem jest również wspieranie mieszkańców Krakowa w przeprowadzaniu termomodernizacji budynków, których liczba z roku na rok wzrasta.
Podjęte zostały rozmowy w ramach Metropolii Krakowskiej na temat ograniczenia emisji napływowej z gmin ościennych. Przedstawiony został wykaz postulatów samorządowych do rządu w sprawie działań na rzecz poprawy jakości powietrza. Przygotowany i złożony do Komisji Europejskiej został Kontrakt klimatyczny dla Krakowa, zawierający 58 działań, z których wiele dotyczy zmniejszenia emisji zanieczyszczeń i pyłów lub rozwoju terenów zielonych, które te zanieczyszczenia zatrzymują i pochłaniają. Kontynuowane są dotąd realizowane programy m.in. „Ciepłe Mieszkanie”, „Stop smog”.
Wprowadzimy monitoring i czynną ochronę wód powierzchniowych na terenie miasta i będziemy współpracować w tym obszarze z gminami ościennymi.
Stopień realizacji zadania
Obowiązek badania i oceny jakości wód powierzchniowych w myśl zapisów ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne należy do kompetencji Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie oraz właściwego organu Inspekcji Ochrony Środowiska. Miasto ściśle współpracuje z tą instytucją w tym zakresie, podobnie jak z gminami ościennymi m.in. w ramach Metropolii Krakowskiej.
W ramach realizacji uchwały nr XCVII/2662/22 Rady Miasta Krakowa z 12 października 2022 r. KEGW dokonał analiz i wytypował lokalizacje do montażu urządzeń pomiarowych. Na rok 2025 r. zaplanowano w budżecie środki na poprawę czystości krakowskich rzek. W listopadzie 2024 r. rozpoczęto także działania przy współpracy z Wodami Polskimi na rzece Dłubni w celu m.in. wyeliminowania nielegalnych odpływów.
Z wykorzystaniem środków z budżetu państwa przyspieszymy program termomodernizacji budynków użyteczności publicznej i budynków wielorodzinnych. Wydzielimy osobny budżet na termomodernizację placówek oświatowych. Dzięki temu zdecydowanie zmniejszymy zużycie energii cieplnej i elektrycznej, a także koszty bieżące.
Stopień realizacji zadania
Został złożony wniosek o wpisanie na listę ZIT dwóch projektów dotyczących termomodernizacji budynków mieszkalnych pozostających w zarządzie ZBK. Pierwszy projekt dotyczy uzyskania dotacji do termomodernizacji 16 budynków.
Będziemy wspierać energetykę rozproszoną i społeczną, w tym tworzenie spółdzielni energetycznych. Musimy również oszczędzać energię, w tym celu wprowadzimy, m.in. program wymiany sodowych opraw oświetleniowych na ledowe.
Stopień realizacji zadania
W trakcie opracowania jest „Plan działań na rzecz zrównoważonej energii i klimatu (SECAP) dla Gminy Miejskiej Kraków”, który zawiera to zadanie. Do marca 2025 roku realizowany jest Projekt LIFE-IP EKOMAŁOPOLSKA „Wdrażanie Regionalnego Planu Działań dla Klimatu i Energii dla województwa małopolskiego”, pozyskano środki finansowe i podpisano umowę z Ministerstwem Rozwoju i Technologii o objęcie bezzwrotnym wsparciem przedsięwzięcia „Rozwój nowych społeczności energetycznych działających w zakresie OZE na terenie Gminy Miejskiej Kraków”.
Miasto powinno inwestować w odnawialne źródła energii, w szczególności w fotowoltaikę. Wiemy jak wykorzystać w tym celu dodatkowe środki z Krajowego Planu Odbudowy. Miejskie spółki, które posiadają największy potencjał do instalacji naziemnych i dachowych instalacji, mogłyby samodzielnie generować energię na własny użytek. W perspektywie kilku lat cała inwestycja ma duże szanse na zwrot poniesionych kosztów.
Stopień realizacji zadania
W realizacji są: miejski program rozwoju odnawialnych źródeł energii, przedsięwzięcia w ramach programu „Ciepłe mieszkanie” oraz program ograniczania emisji CO2 na terenie Krakowa. Cały czas realizujemy i w budżecie zapisano środki na montaż nowych instalacji fotowoltaicznych na gminnych obiektach użyteczności publicznej.
Planowane jest wykonanie otworu poszukiwawczo–rozpoznawczego wód termalnych w Nowej Hucie. Obecnie trwają procedury zmierzające do podpisania umowy. Zadanie od stycznia 2025 r. zostanie przekazane do Zarządu Inwestycji Miejskich.
Stworzymy standardy ochrony zieleni w procesach inwestycyjnych jako odpowiedź na współczesne zagrożenia zieleni w Krakowie związane z intensywnym rozwojem zabudowy. Wypracujemy model rozwiązań, które umożliwią zachowanie zieleni na terenie inwestycyjnym, w szczególności jak największej liczby drzew i krzewów.
Standardy będą obejmować trzy etapy procesu inwestycyjnego:
Stopień realizacji zadania
Trwają analizy możliwych do wprowadzenia jak najszybciej zmian w uchwale Rady Miasta Krakowa w sprawie ochrony drzew na terenie Gminy Miejskiej Kraków.
Będziemy realizować postulaty wynikające z priorytetowego celu dążenia do suwerenności żywieniowej poprzez realne działania, tj. zabezpieczenie odpowiedniej infrastruktury pod sklepy, bazary i hale targowe oraz wyznaczenie przestrzeni do handlu bezpośredniego.
Stopień realizacji zadania
Pierwszy krok w tej sprawie został wykonany. Podpisany został Pakt Mediolański, czyli pakt na temat miejskiej polityki żywieniowej, który otworzy drogę do zacieśniania współpracy z innymi europejskimi miastami. Kolejnym krokiem i wyzwaniem będzie wspieranie lokalnych rolników poprzez rozwój i modernizację targowisk miejskich oraz wprowadzanie zielonych zamówień publicznych, wykorzystanie i utrzymanie terenów rolnych w Krakowie jako naturalnego buforu bezpieczeństwa żywnościowego na wypadek sytuacji zagrożenia.
Tematyka suwerenności żywnościowej zostanie uwzględniona w trwających pracach nad aktualizacją „Strategii Rozwoju Krakowa. Tu chcę żyć. Kraków 2030”.