Rozwój transportu i poprawa jakości życia – to kluczowe założenia deklaracji podpisanej przez włodarzy 36 gmin obszaru funkcjonalnego Metropolii Krakowskiej, marszałka województwa oraz starostów powiatów krakowskiego i wielickiego. Jest to kolejny krok wspólnych działań w zakresie transportu i mobilności w regionie.
Podczas spotkania szczególną uwagę poświęcono Planowi Zrównoważonej Mobilności Metropolii Krakowskiej (SUMP), który został przyjęty przez Radę Miasta Krakowa w 2023 roku. Dokument jest podstawą dalszej współpracy pomiędzy wieloma podmiotami w obszarze metropolitalnym i ma na celu uporządkowanie kwestii zrównoważonej mobilności.
Jak wyjaśnił prezydent Krakowa Aleksander Miszalski, „wyrażenie woli przez Kraków, gminy, starostów i marszałka, o tym by promować zrównoważoną mobilność, by wspólnie planować inwestycje w zakresie transportu publicznego, komunikacji i dróg rowerowych, by przyjmować kryteria jakości powietrza, efektywności tego transport, ma ogromną wagę.”
– Plan Zrównoważonej Mobilności Metropolii to pierwszy dokument przyjęty tak szeroko przez rady gmin sąsiadujących z miastem, co pokazuje, że mobilność łączy ponad podziałami. Dokument jest preludium do ustawy metropolitalnej, która w tym kierunku powinna iść – zaznaczył.
– Musimy dbać o naszą mobilność i tak ją reformować, by była sprawna, ekologiczna i przyjazna dla mieszkańców. Codziennie do Krakowa wjeżdża 250 tys. pojazdów spoza Krakowa. Każdego dnia następują przepływy ludzi zarówno samochodami, jak i busami, między Krakowem a obszarem metropolitalnym. To są ludzie, którzy posyłają swoje dzieci do szkół, na basen, do teatru i właśnie dla nich działamy dla lepszego transportu – wyliczał Aleksander Miszalski.
Jak podkreślił Łukasz Smółka, marszałek Województwa Małopolskiego, „spotykamy się w rozszerzonym składzie obejmującym również gminy spoza Metropolii Krakowskiej, co pokazuje rozwój współpracy w zakresie zrównoważonej mobilności w skali całego regionu”.
– Kluczowe jest, by podsystemy kolejowe i autobusowe, które Małopolska rozwija w ramach systemu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz Małopolskich Linii Dowozowych, współgrały z komunikacją miejską w Krakowie oraz liniami uruchamianymi przez gminy i powiaty. Bardzo się cieszę, że projekt wprowadzenia biletu metropolitalnego został sfinalizowany. Szczególnie istotne jest to, że mieszkańcy korzystają z tego rozwiązania poprzez wybór na co dzień tramwaju, pociągu czy autobusu jako środka lokomocji – dodał Łukasz Smółka.
Renata Gawlik, członek zarządu Stowarzyszenia Metropolia Krakowska, przypomniała, że rozwój współpracy gmin w ramach Metropolii Krakowskiej trwa już od dziesięciu lat, od momentu zawiązania Stowarzyszenia w 2014 r.
– Obecnie przechodzimy do kolejnego etapu tego procesu – rozszerzenia współpracy w ramach wdrażania SUMP na Województwo i gminy wokół Metropolii Krakowskiej oraz powiaty – podkreśliła Renata Gawlik.
Deklaracje podpisane w 2022, 2023 oraz podczas tego spotkania są kolejnymi krokami potwierdzającymi gotowość do współpracy. Na mocy tych porozumień gminy wspólnie realizują projekty dotyczące mobilności, koordynują działania infrastrukturalne oraz integrują różne środki transportu. Dzięki temu mieszkańcy regionu będą mogli korzystać z bardziej efektywnego, ekologicznego i przyjaznego środowisku systemu transportu.
Województwo Małopolskie, Miasto Kraków, gminy obszaru funkcjonalnego Metropolii Krakowskiej, gminy spoza SMK oraz powiaty kontynuują dialog na temat dalszej współpracy w ramach komitetu strategicznego i rady portfela.
– Realizacja SUMP to sytuacja win-win. Sukces planu będzie oznaczał poprawę dostępności transportu publicznego, zmniejszenie liczby wypadków i emisji zanieczyszczeń. Na tej współpracy skorzystają wszyscy mieszkańcy regionu – podsumował Aleksander Miszalski.
Deklaracje współpracy oraz przyjęcie SUMP to jedynie początek drogi. Marszałek Województwa Małopolskiego zaprosił wszystkie zainteresowane strony do aktywnego udziału w realizacji działań wynikających z planu. Zgodnie z założeniem istotna jest aktywność gmin i powiatów, zgłaszanie przez wójtów, burmistrzów i starostów projektów do portfela SUMP, zarówno tych infrastrukturalnych, jak i koncepcyjnych.
– Przykład biletu metropolitalnego pokazał, że możliwe jest osiągnięcie wspólnych celów poprzez innowacyjne podejście i dialog – zaznaczył marszałek Łukasz Smółka.
Podpisana deklaracja oraz przyjęcie Planu Zrównoważonej Mobilności Metropolii Krakowskiej są ważnymi krokami na drodze do budowy bardziej zintegrowanego, przyjaznego środowisku systemu transportowego w regionie. Wspólne działania na rzecz mobilności przyniosą korzyści zarówno mieszkańcom miast, jak i gmin wokół Metropolii Krakowskiej, prowadząc do lepszego, bardziej dostępnego transportu publicznego.