„30 uderzeń na minutę”, „Zniknij nad Wisłą” i „Referencje sztuki” – to tytuły trzech nowych wystaw, które już od tego tygodnia można oglądać w Bunkrze Sztuki.
od 25 września
Ludzkie serce wykonuje od 60 do 100 uderzeń na minutę. Każdy dzień dostarcza nowych bodźców, przez co tempo uderzeń wzrasta. Olga Pawłowska chce skierować uwagę widzów na obszary rzeczywistości, które zdają się opierać narzuconemu rytmowi. Kiedy człowiek konfrontuje się z przyrodą, a zwłaszcza z potęgą morza lub gór, odnosi wrażenie ich istnienia ponad czasem.
Monumentalna architektura starożytnych świątyń wydaje się rodzajem wyzwania rzuconego naturze. Człowiek chcąc ją przewyższyć, w istocie walczył z przemijaniem. Jeśli w jakimś miejscu odczuwa się, że piasek w klepsydrze przestaje się przesypywać, dzieje się to właśnie w murach kilkutysiącletniej mastaby.
Olga Pawłowska za pomocą obrazów, form przestrzennych i wideo wyraża afirmację dla natury oraz budowli wzniesionych przez człowieka na jej podobieństwo. Artystka reżyseruje sytuację, która zachęca do radykalnego zwolnienia tempa, stwarza platformę do refleksji nad trwałością i rozpadem.
Olga Pawłowska (ur. 1988) jest absolwentką Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Dyplom magisterski zrealizowała w 2013 roku w Pracowni Wklęsłodruku. W 2021 r. na Wydziale Malarstwa ASP w Krakowie obroniła pracę doktorską. Członkini Stowarzyszenia Artystycznego Otwarta Pracownia w latach 2016–2023. Laureatka Ogólnopolskiego Konkursu Malarskiego im. Leona Wyczółkowskiego w 2022 r. Czterokrotna finalistka Kompasu Młodej Sztuki. Mieszka i pracuje w Krakowie.
od 26 września
Pierwsza przekrojowa wystawa prac Konrada Pustoły (1975–2015), jednego z najbardziej cenionych polskich fotografów swojego pokolenia. Kariera urodzonego w latach 70. artysty została nagle przerwana przez jego przedwczesną śmierć w wieku 39 lat. Pozostawił jednak po sobie kilkadziesiąt tysięcy fotografii, teksty, a także szkice niezrealizowanych projektów. Był twórcą, który przekraczał granice między zaangażowanym społecznie dokumentem i sztuką, szukał dialogu między tradycyjną techniką fotograficzną a fotografią cyfrową.
Wśród kluczowych dla Konrada Pustoły zagadnień należy wymienić kwestię społecznej odpowiedzialności artysty i pytanie o to, jak pod wpływem transformacji ustrojowej i globalizacji zmienił się polski pejzaż. Artysta był z wykształcenia ekonomistą, co przełożyło się na jego szczególne wyczulenie na wpływ procesów ekonomicznych na społeczeństwo.
Wystawę uzupełni prezentacja prac laureatek i laureatów Stypendium Pamięci Konrada Pustoły.
od 25 września
Bunkier Sztuki zaprezentuje wystawę nabytków, które w tym roku wzbogaciły tworzoną od blisko sześciu dekad kolekcję. To wyjątkowy zestaw dzieł krakowskich twórców. Wystawa stanowi wstęp do planowanych na 2025 r. obchodów jubileuszu instytucji.
Prace Marty Antoniak, Kingi Nowak, Justyny Smoleń oraz Wojciecha I. Sobczyka pod względem formy, tematu czy techniki odwołują się do tradycji sztuki i rzemiosła artystycznego. Artystki i artysta wykazują się biegłością warsztatową i jednocześnie tworzą dzieła na wskroś współczesne. Nostalgia łączy się tutaj ze sporą dozą humoru i pełnym dystansu spojrzeniem na dziedzictwo przeszłości.
Założeniem rozbudowywanej od sześciu dekad kolekcji jest tworzenie zbioru prac twórców związanych z Krakowem, który uwzględnia najważniejsze współczesne zjawiska artystyczne.
Szczegóły o wystawach na stronie internetowej bunkier.art.pl.