górne tło

Przy przystanku kolejowym Kraków – Złocień powstanie parking P&R

Kolejny etap prac związanych z przygotowaniem do budowy parkingu P&R przy przystanku kolejowym Kraków – Złocień za nami. 10 lipca Prezydent Miasta Krakowa wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla preferowanego wariantu inwestycji pn. „Budowa parkingu P&R przy przystanku kolejowym Kraków – Złocień", która uprawomocniła się 10 sierpnia.   

Z samochodu na pociąg, tramwaj czy rower, czyli szybko, tanio i bez korków. Miasto chce zaradzić problemowi zatłoczonych krakowskich ulic. Godziny szczytu komunikacyjnego są bowiem uciążliwe zarówno dla kierowców, jak i dla mieszkańców.

Dlatego Kraków stale poszukuje i wdraża rozwiązania usprawniające komunikację. Jednym z nich są punkty przesiadkowe, które przyczyniają się do zmniejszania emisji zanieczyszczeń oraz natężenia ruchu na krakowskich drogach. Rozwój systemu parkingów Park&Ride realizowany jest przede wszystkim w sąsiedztwie pętli tramwajowych oraz przystanków kolejowych, w rejonie III i IV obwodnicy, poza obszarami gęstej zabudowy mieszkaniowej i użytkowej. Obecnie w Krakowie funkcjonuje 9 parkingów P&R (łącznie na około 1550 miejsc postojowych). Kolejnych 10 jest planowanych, w tym właśnie parking przy przystanku kolejowym Kraków – Złocień.

Lokalizacje istniejących Parkingów P&R na terenie Gminy Miejskiej Kraków obrazuje poniższa mapa:

Lokalizacja istniejących parkingów P&R na terenie Gminy Miejskiej Kraków
Lokalizacja istniejących parkingów P&R na terenie Gminy Miejskiej Kraków

 

Lokalizacja

Pojemność

(miejsca parkingowe
/ w tym dla osób z niepełnosprawnościami)

1.

Czerwone Maki

200

 

2.

Kurdwanów

167

 

3.

Bieżanów

110

 

4.

Mydlniki Wapiennik

89

 

5.

Mały Płaszów

165/7

 

6.

Swoszowice

154/6

 

7.

Krowodrza Górka

109/4

 

8.

Górka Narodowa Zachód

467 / 8

 

9.

Pachońskiego

95

 

 

Przygotowania do budowy parkingu P&R przy przystanku kolejowym Kraków - Złocień rozpoczęły się w roku 2018, kiedy to opracowana została koncepcja programowo – przestrzenna dla tej inwestycji a w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego obszaru „Stary Bieżanów” została zaplanowana budowa drogi dojazdowej oznaczonej symbolem KDL.6, przebudowa ulicy Złocieniowej (KDW.8) na ciąg pieszo-jezdny, budowa chodnika w ul. Sucharskiego oraz Parkingu P&R na obszarze oznaczonym jako KU.2.

Na mapie prezentowanej poniżej widoczny jest fragment miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru „Stary Bieżanów” obrazujący to przedsięwzięcie:

Wycinek z obowiązującego mpzp dla obszaru „Stary Bieżanów” z naniesionym obszarem inwestycji.
Wycinek z obowiązującego mpzp dla obszaru „Stary Bieżanów” z naniesionym obszarem inwestycji.

Planowana obecnie inwestycja zakłada budowę parkingu naziemnego w prostopadłym układzie miejsc postojowych. Wjazd na parking odbywać będzie się przez bramki wjazdowe (szlabany) z zastosowaniem systemu Park&Ride. Na parkingu znajdzie się 201 miejsc postojowych dla samochodów osobowych (w tym 8 dla osób niepełnosprawnych), 30 stanowisk dla rowerów pod wiatą oraz 2 stanowiska ładowania pojazdów elektrycznych. Na południowej i wschodniej granicy parkingu powstanie pas zieleni wysokiej, oddzielający go od okolicznych domów jednorodzinnych.

Realizacja parkingu wraz z towarzyszącą infrastrukturą, uzależniona jest od zabezpieczenia w Wieloletniej prognozie finansowej Miasta Krakowa środków finansowych na ten cel.

Koncepcja budowy parkingu dostępna jest w Biuletynie Informacji Publicznej.

 

Źródła:

1. Uchwała Nr CVII/2737/18 Rady Miasta Krakowa z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru „Stary Bieżanów"

2. Koncepcja budowy parkingu