górne tło

W ciszy, ale nie po cichu… Trwa Silence Music Festival

Widowiskowe święto muzyki klasycznej w Krakowie nie zwalnia tempa. Po magicznym performansie w Kinie Kijów z muzyką Bacha i sztucznej inteligencji oraz wyjątkowych recitalach w Balicach (i nie tylko) czas na kolejne wydarzenia. Przed nami koncerty: wybitnego pianisty Tobiasa Kocha, kompozytora i artysty dźwiękowego Piotra Peszata, dyrektora artystycznego SILENCE i pianisty Mateusza „Matiego” Zubika oraz akordeonisty Wiesława Ochwata. W programie także promocja książki i kursy mistrzowskie dla młodych muzyków.

Za nami magiczne otwarcie SILENCE Music Festival. Kilkaset osób w Krakowie i w Lipsku drzemało i słuchało muzyki Bacha (z domieszką muzycznych „halucynacji” sztucznej inteligencji) podczas performansu „(A)Insomnia". Po kolejny wydarzeniach – „Watch My Verses Fly Away” z muzyką Chopina, Karłowicza, Schuberta, Friedmana i Czyża, „Lato 1864” z Kwintetem fortepianowym Johannesa Brahmsa, koncercie „Margaux und die BANDiten” w Klubie Alchemia, „M czy P?” z koncepcyjnym twistem oraz „Wariacjach Goldbergowskich” według Jorge Jiméneza – czas na kolejne muzyczne doświadczenia.

Utensylia farmaceutyczno-muzyczne

29 września odbędzie się spotkanie z muzycznymi (i nie tylko) recepturami podczas koncertu „Muzyka recepturowa”. Koncert eksplorować będzie ideę „stawania się” dzieła z muzycznych mikrocząstek i nawiązywać do pracy w laboratorium. Muzycy połączą więc siły z farmaceutami.

– Współczesna receptura stosuje nowoczesne rozwiązania, surowce i technologie. W czasach indywidualizowania terapii lek skomponowany dla konkretnego pacjenta nabiera coraz większego znaczenia. Czy można połączyć ten sposób myślenia z muzyką? Koncert „Muzyka recepturowa” da nam odpowiedź na to pytanie – mówi Michał Sieklucki z Fagron Lab, czyli partnera wydarzenia i całego SILENCE Music Festival.

To właśnie tego dnia w pałacu Radziwiłłów odbędzie się prawykonanie utworu Piotra Peszata na utensylia farmaceutyczne „Fagron”, skomponowanego specjalnie na tę okazję. Kompozytor, znany z koncepcyjnego animuszu, bawi się muzyką i sztuką, łącząc elementy klasyki, elektroniki, multimediów i performansu. Wystąpią także pianista i dyrektor artystyczny SILENCE Music Festival Mateusz „Mati” Zubik oraz akordeonista Wiesław Ochwat.

Tobias Koch i bezgłowy kurczak

Finał festiwalu to koncert jednego z najbardziej intrygujących współczesnych artystów. Tobias Koch to wybitny, uznany i nietuzinkowy pianista specjalizujący się w tzw. wykonawstwie historycznym. Jego płyta „Zukunftsmusik” jest jedną z najciekawszych spośród tych wydanych w ostatnich latach. Zarejestrował na niej trzy ostatnie sonaty fortepianowe Franza Schuberta. I właśnie te utwory wykona w pałacu Radziwiłłów w Balicach 6 października o godz. 18.00 na XIX-wiecznym instrumencie (oddającym brzmienie Schubertowskiego pianoforte).

Koncert poprzedzi spotkanie autorskie z Miłoszem Horodyskim, promujące jego książkę „Bezgłowy kurczak i wyczekiwana apokalipsa”, czyli historię o tym, jak dekapitowane zwierzęta wywołują apokaliptyczną panikę.

– Trzeba pamiętać, że pałac Radziwiłłów w Balicach to siedziba Instytutu Zootechniki, czyli jednego z najważniejszych ośrodków badawczych zajmujących się dobrostanem zwierząt. Czy istnieje lepsze miejsce na promocję, świetnej skądinąd, książki, w której tytule mamy bezgłowego kurczaka? – uzasadnia Mateusz „Mati” Zubik. Początek spotkania o godz. 17.00.

Tobias Koch powróci także 7 października. Poprowadzi kursy mistrzowskie dla młodych pianistów w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.

Nadchodzące wydarzenia:

Wstęp wolny. Szczegóły wydarzenia na stronie internetowej silencemusicfestival.pl.