Prezydent Aleksander Miszalski przedstawił raport podsumowujący przeprowadzone analizy, audyty i czynności doradcze, które były prowadzone w Urzędzie Miasta Krakowa od maja br. Na podstawie wyników z prowadzonych kontroli prezydent podjął decyzję o zreformowaniu struktury UMK. Zmiany mają usprawnić pracę wydziałów i jednostek miejskich.
W raporcie przeanalizowano stan finansów miasta, zamówienia publiczne, strukturę GMK, sposób podziału i ewentualne dublowanie się zadań pomiędzy komórkami urzędu, kwestie związane z polityką równościową i antymobbingową, a także prawidłowość nadzoru nad spółkami i jednostkami miejskimi.
Raport jednoznacznie wskazuje, że niezbędne jest racjonalizowanie wydatków bieżących, szukanie dodatkowych źródeł dochodów, także poprzez postulowanie zmian w przepisach na poziomie centralnym oraz wykorzystanie środków zewnętrznych (KPO).
Prezydent Aleksander Miszalski zwrócił uwagę, że w tej chwili miasto nie dysponuje nadwyżką operacyjną, a wydatki znacznie przekraczają budżet. Podkreślił, że dużym problemem jest to, że samorząd jest zobowiązany dopłacać do oświaty znacznie więcej niż wynosi subwencja z budżetu państwa. – Luka związana z finansowaniem oświaty się powiększa – powiedział.
Jako drugi problem wskazał wydatki transportowe. – Wpływy z biletów rosną bardzo powoli, natomiast wydatki na usługi przewozowe rosną w szybkim tempie. W tym roku ta różnica wyniesie ponad miliard złotych – podkreślił prezydent.
Raport zwraca uwagę na konieczność wprowadzenia jednolitych praktyk w zakresie udzielania zamówień publicznych dla całej Gminy Miejskiej Kraków, prowadzenia wspólnych zamówień publicznych na rzecz różnych jednostek GMK oraz wymiany wiedzy w ramach GMK o wykonawcach, którzy nienależycie wykonali umowy. W zakresie zamówień publicznych zwrócono też uwagę na brak egzekwowania od wykonawcy zapisów umowy, brak protokołów odbioru umów oraz zbyt dużą swobodę w wyborze wykonawcy.
– Dyrektorzy wszystkich jednostek są poinformowani o tym, że będziemy się przetargom przyglądać. W przyszłości z pewnością trzeba szerzej informować o rozpisanych przetargach, tak żeby większa liczba wykonawców mogła się zgłaszać. Wtedy ceny będą mogły być niższe – powiedział prezydent Aleksander Miszalski. Dodał, że konieczne jest ustanowienie katalogu dobrych i złych praktyk, składanie – tam, gdzie to możliwe – wspólnych zamówień, co również przyczyni się do obniżenia cen.
Podczas konferencji prasowej prezydent Aleksander Miszalski przedstawił także nową strukturę Urzędu Miasta Krakowa, która zapewni skuteczniejsze zarządzanie miastem. Prezydent zadecydował o scaleniu niektórych wydziałów, a także o powołaniu departamentów, które będą pełnić funkcję koordynującą działania poszczególnych komórek. – Intencją tych zmian jest racjonalizacja pracy urzędu, połączenie wydziałów, które dublowały swoje kompetencje, stworzy możliwość oszczędności środków – zaznaczył prezydent Miszalski.
– Widzę potrzebę wprowadzenia do urzędu profesjonalnego zarządzania, menedżerów, którzy zmienią sposób myślenia i będą pracować w oparciu o najnowsze metody zarządzania – powiedział prezydent.