Festiwal Sacrum Profanum powrócił, kontynuując swoją misję łączenia przeciwieństw w świecie muzyki. Po zeszłorocznym Multiwersum tegoroczna edycja skupia się na znaczeniu i różnych interpretacjach samej nazwy festiwalu, łącząc muzykę klasyczną z alternatywną, tradycje ze współczesnością, kompozycje z improwizacją. Festiwal odbywa się w dniach 8–11 listopada.
– W centrum programu znajdzie się głos – najwszechstronniejszy z instrumentów, niewymagający dodatkowych narzędzi, nieraz najbardziej efektowny, nośnik emocji, a nade wszystko historii. Uznajemy prymat piosenki w muzyce (nie tylko popularnej), czas na chwilową jej dominację na Sacrum Profanum – mówi Krzysztof Pietraszewski, dyrektor artystyczny festiwalu.
Śpiewane historie otworzą festiwal, a na jego końcu wybrzmią piosenki inspirowane treściami internetowymi. Zaproszeni artyści w swoich utworach często sięgają do różnych tradycji i źródeł. Arthur Chambry nawiązuje do bardowsko-minstrelskiej formy melorecytacji, snując opowieści ze świata fantasy Rocronde zamieszkanego przez głuchych gigantów. Wzbogaca je dźwiękami instrumentów dętych własnej konstrukcji. Harry Górski-Brown zaśpiewa dawne pieśni gaelickie o miłości, łącząc brzmienie dud z nowoczesną estetyką avant-popową. Piotr Kurek skomponował utwór dla Apartment House, w którym hawajskie legendy spotykają się z tradycją średniowiecznych chansons de geste.
Barbara Kinga Majewska, tegoroczna artystka rezydentka Sacrum Profanum, w trakcie występów z Apartment House, Spółdzielnią Muzyczną i solo poszuka sensu istnienia piosenek. Jacek Sotomski w utworze „Transinstrumentalizm” dla Sinfonietty Cracovii podejmuje refleksję nad aktualnością i „potrzebnością” nowej muzyki instrumentalnej we współczesnym świecie.
Festiwal eksperymentuje z formą koncertów. „Passenger” Jennifer Walshe zostanie wykonany w ciemności, z muzykami Sinfonietty Cracovii ustawionymi wokół publiczności. W „Scrolling to Zero” Rafała Zapały zespół Apartment House wraz ze słuchaczami będą medytować wspólnie nad końcem świata. Marino Formenti zagra nietypowy recital fortepianowy – bez ustalonego programu, z utworami wybieranymi przez uczestników.
Sacrum Profanum wprowadza również nowy cykl „Kultura fizyczna”, w którym muzyka spotyka się ze sportem i rekreacją. Pierwszym wydarzeniem będzie „Cardio” Piotra Peszata, łączące sesję treningu cardio z koncertem muzyki współczesnej i elektronicznej.
Festiwal kontynuuje współpracę z lokalnymi instytucjami i zespołami, w tym z Akademią Muzyczną, Sinfoniettą Cracovią i Spółdzielnią Muzyczną. Większość wydarzeń odbędzie się na terenie Wesołej, gdzie poza koncertami zaplanowano również wydarzenia towarzyszące, takie jak warsztaty umuzykalniające „Eksperymentuj!” Jędrzeja Siwka w Aptece Designu.
Festiwal wspiera debiuty i nie ustaje w odkrywaniu nowych artystów. W programie znalazł się koncert wyróżnionych studentów Akademii Muzycznej w Krakowie, ale też utwór Oskara Tomali, poznanego dzięki open callowi Playground Spółdzielni Muzycznej, oraz pierwsza partytura instrumentalna Jędrzeja Siwka.
Sacrum Profanum 2024 to podróż przez różnorodne muzyczne światy, w których tradycja spotyka się z nowoczesnością, a forma z eksperymentem. Pełny program 22. edycji Sacrum Profanum dostępny jest na stronie festiwalu.
Karnety w limitowanej ilości są dostępne w przedsprzedaży w aplikacji mobilnej KBF:PLUS. Pojedyncze bilety zostały udostępnione do sprzedaży na stronie KBF:BILETY i w aplikacji mobilnej KBF:PLUS.