Ulica Kościuszki jest gruntownie przebudowywana średnio raz na 30–40 lat, włącznie z wymianą torowiska, jezdni i chodników. Jednak do tej pory nie przechodziła aż tak głębokiej ingerencji w strukturę. Przedłużający się remont jest problemem, przede wszystkim dla przedsiębiorców tam działających. Dlatego miasto pracuje nad rozwiązaniami, które mają wspierać przedsiębiorców i chronić ich biznesy w trakcie prowadzonych prac.
Ulica zyskuje nową infrastrukturę techniczną w postaci kanałów technologicznych, pełnego podpięcia kamienic do kanalizacji opadowej, nowoczesnego odwodnienia torowiska, rozbudowy sieci ciepłowniczej i wodociągowej. Przebudowano także most na Rudawie.
Tak szeroki zakres prac przy ul. Kościuszki wymagał wcześniejszego zaprojektowania i uzyskania stosownych zgód. Jeśli chodzi o wygląd przyszłej ulicy, projektant nie działał tu w próżni. W swojej pracy opierał się między innymi na katalogu nawierzchni dla poszczególnych dzielnic Krakowa określonym w „Standardach infrastruktury pieszej miasta Krakowa”. W wypadku trotuarów na ul. Kościuszki nie bez znaczenia jest też opinia konserwatora zabytków, stąd chodniki są tam wykonywane z płyt betonowych, w rozmiarze 50 x 50 cm w kolorze szarym.
Jest to rozwiązanie wygodne dla pieszych oraz ma pozytywną opinię służb konserwatorskich. Płyty te w niczym nie przypominają tych z lat 80. czy 90. ubiegłego wieku. Różnicę stanowi wysokiej klasy beton użyty do ich produkcji oraz estetyczne fazowanie krawędzi, co nadaje całości chodnika elegancki wygląd. Technologia wytwarzania pozwala na uzyskanie gładkiej powierzchni, co jest szczególnie istotne dla pieszych. Należy przy tej okazji zauważyć, że w historycznych centrach miast odchodzi się od używania niewygodnej dla pieszych kostki.
Na prośbę strony społecznej oraz rady dzielnicy, Zarząd Dróg Miasta Krakowa ponownie przeanalizował ewentualną możliwość wymiany betonowych płyt na kostkę. Okazuje się, że na tym etapie prac, przy przebudowie ul. Kościuszki wiązałoby się to z licznymi komplikacjami dla całego procesu budowanego.
Obecnie prace brukarskie na ul. Kościuszki (stan na połowę października) są zaawansowane w 10–15 proc. Potrwają do końca listopada. Zrywanie gotowej nowej nawierzchni i zastępowanie jej nową wiązałoby się za złym odbiorem społecznym takiej sytuacji.
Ewentualna zamiana płyt betonowych na kostkę wydłużyłaby prace budowlane przy przebudowie ul. Kościuszki o kolejne kilka miesięcy – najpewniej do kwietnia 2025 r. Prawdopodobnie spowodowałoby to roszczenia finansowe wykonawcy, w wysokości ok. 440 tys. zł netto oraz dodatkowe koszty pośrednie, wynikające z ewentualnego wydłużonego terminu realizacji prac. Zamiana płyt na kostkę wiązałaby się także ze złamaniem ustawy Prawo zamówień publicznych. Ustawa nie daje bowiem podstaw do takiej ingerencji w przyjęte wcześnie rozwiązanie. Złamane zostałyby także procedury unijne, na podstawie których prace przy przebudowie ulic Kościuszki i Zwierzynieckiej są współfinansowane.
Przedłużający się z tego powodu remont byłby również dużym problemem w szczególności dla przedsiębiorców działających przy ul. Kościuszki. Miasto pracuje nad rozwiązaniami, które mają wspierać przedsiębiorców i chronić ich biznesy narażone na negatywne skutki długich remontów.
W odpowiedzi na postulaty zgłaszane przez przedsiębiorców powołany został specjalny zespół roboczy, którego zadaniem jest systemowe podejście do tego problemu i stworzenie nowych zasad postępowania przy wszystkich następnych dużych remontach. W jego skład weszli przedstawiciele różnych wydziałów i jednostek miejskich.
– Wśród rozwiązań, nad którymi pracuje zespół, są m.in. zapewnienie dodatkowego oznakowania na remontowanej ulicy, zmiany w uchwale krajobrazowej uwzględniające dodatkową identyfikację, która umożliwiłaby przedsiębiorcom lepsze dotarcie do klientów, opracowanie katalogu standardów informowania i prowadzenia prac budowlanych, zapewnienie bezpiecznego przejścia do lokalu – wylicza zastępca prezydenta Krakowa Stanisław Mazur. Wszystkie te propozycje są obecnie szeroko konsultowane z przedsiębiorcami.
Na dodatkowym oznakowaniu mogłaby znaleźć się informacja o działających na danej ulicy przedsiębiorcach, tak by przypomnieć krakowianom, że wciąż mogą korzystać z tych samych usług i sklepów co przed remontem. Na tablicach umieszczone będą także kody QR prowadzące do strony internetowej ze wszystkimi danymi na temat remontu, w tym także o aktualnych zmianach dojazdu i z mapami dojścia do firm. Standardy dotyczące informacji i konsultacji związanych z remontem, a podejmowanych przez jego wykonawcę, byłyby wpisywane do postępowania przetargowego jako obligatoryjne. Wykonawca remontu byłby także zobowiązany do stosowania opracowanych przez miasto standardów infrastruktury pieszej.
W pasie drogowym przy ulicy Kościuszki – której remont zakończy się w połowie grudnia tego roku – funkcjonują obecnie 93 firmy. Dominują wśród nich handel detaliczny oraz zróżnicowana działalność usługowa, w tym związana z wyżywieniem, opieką zdrowotną i specjalistyczna (m.in. informatyczna, doradcza).
Zachęcamy przy okazji do odwiedzania i korzystania z usług tych firm. Wśród nich znajdują się takie, jak m.in.:
Poszukiwanie rozwiązań, które pozwolą pogodzić potrzeby mieszkańców i turystów, chcących poruszać się po wygodnych i bezpiecznych drogach, z interesem przedsiębiorców, jest możliwe i konieczne.
Szeroko zakrojone prace drogowe, z uwagi na długi czas trwania oraz towarzyszące im utrudnienia w poruszaniu się i dotarciu do sklepów czy punktów usługowych (zmiany traktów pieszych i organizacji ruchu, mniejsza widoczność czy hałas), mogą – mimo starań miasta i wykonawców, by minimalizować te uciążliwości – powodować odpływ klientów i zmniejszenie obrotów przedsiębiorców. Jeśli firmy decydują się na zawieszenie czy zamknięcie działalności, tracą również okoliczności mieszkańcy, ponieważ pozbawieni zostają dostępu do towarów i usług blisko swojego miejsca zamieszkania. Ubożeje też potencjał gospodarczy miasta – firmy, zakłady i sklepy, poza tym, że wykonują ważne dla mieszkańców usługi, zapewniają budżetowi miasta wpływy z odprowadzanych fiskusowi podatków.
Zgodnie z umową, przebudowa ul. Zwierzynieckiej i ul. Kościuszki ma termin zakończenia ustalony na 16 grudnia.
Na stronie inwestycje.krakow.pl zostały zamieszczone aktualne projekty dla ulic Zwierzynieckiej i Kościuszki (sekcja „Dokumenty”, trzy pliki: 241011_PT_Rys 01 – Sytuacja arkusz 1, 241011_PT_Rys 01 – Sytuacja arkusz 2, 241011_PT_Rys 01 – Sytuacja arkusz 3).