Ogród sensoryczny ze strefami wzroku, słuchu, smaku i powonienia powstał na terenie Szkoły Podstawowej nr 110. Drzewa i rośliny wspólnie posadzili w nim przedstawiciele Urzędu Miasta Krakowa, Politechniki Krakowskiej, InPost Green City, a także uczniowie, nauczyciele i inni członkowie społeczności szkolnej. Był to finał realizowanego od kwietnia projektu „Nasze szkolne ogrody”.
Nauka projektowania, ćwiczenie umiejętności ogrodniczych, praca zespołowa, zdobywanie wiedzy na temat roślin i tajników ich pielęgnacji pod okiem ekspertów – warsztaty w Szkole Podstawowej nr 110 były dla jej uczniów edukacją przyrodniczą w praktyce. Wspólnie z osobami zaangażowanymi w projekt posadzili dwa drzewa oraz ponad 30 roślin – po sześć dla każdej strefy sensorycznej ich ogrodu. Powstała nowa, zaaranżowana w przemyślany sposób zielona przestrzeń, która nie tylko cieszy oko, ale ma też służyć celom edukacyjnym. To jednak nie wszystko. Podczas zajęć, które odbyły się we wtorek, 29 października, szkoła zyskała także trzy gotowe koncepcje zagospodarowania dla całego terenu wokół placówki, które w ramach projektu, przygotowali studenci Politechniki Krakowskiej.
– Doświadczanie bliskości przyrody jest dla rozwoju dzieci i młodzieży nieocenione. Cieszy mnie, że dzięki takim projektom jak „Nasze szkolne ogrody” mamy szansę budować społeczność, która jest wrażliwa na ekologię i kwestie związane z klimatem. Każda posadzona roślina to kolejny krok w stronę przyszłości pełnej troski o naszą planetę i siebie nawzajem. Mam nadzieję, że tegoroczna praca będzie inspiracją do tego, aby kolejne szkoły mogły realizować podobne projekty, a kolejne prywatne przedsiębiorstwa dostrzegały, że mogą wspierać nasze społeczeństwo i wspólnie zazieleniać miasta – mówi zastępca prezydenta Krakowa Stanisław Kracik.
Przypomnijmy, że projekt „Nasze szkolne ogrody” zakładał stworzenie koncepcji zagospodarowania terenów przyszkolnych w sposób zrównoważony i dostępny dla uczniów, rodziców oraz nauczycieli Szkoły Podstawowej nr 110. Koncepcja miała objąć cały teren szkoły (również dwa boiska, które docelowo mają być remontowane w ramach innej umowy placówki). Za jej merytoryczne opracowanie odpowiadali studenci i wykładowcy z Wydziału Architektury na Politechnice Krakowskiej, natomiast o finansowanie projektu zadbał InPost Green City, a koordynacja projektu była zadaniem Urzędu Miasta Krakowa.
Założeniem inicjatywy „Nasze szkolne ogrody” było promowanie partycypacji społecznej w tworzeniu polityki miejskiej, w szczególności poprzez aktywny udział w planowaniu przestrzennym. Dużą wartością są także praktyczne kompetencje zawodowe, jakie w ramach projektu zyskali zaangażowani studenci. Zdobyte doświadczenie pozwoli im łatwiej odnaleźć się na rynku pracy.
Jednym z istotnych aspektów projektu była także współpraca pomiędzy administracją publiczną, szkołą, uniwersytetem a biznesem. Było to możliwe m.in. dzięki dołączeniu Miasta Krakowa w 2021 roku do programu InPost Green City. Buduje on most współpracy pomiędzy samorządem a biznesem, pokazując, że współpraca jest nie tylko możliwa, ale też konieczna, szczególnie w zakresie edukacji i wspólnego przeciwdziałania zmianom klimatycznym w miastach.
– Projekt „Nasze szkolne ogrody” jest wyjątkowy, bo poprzez współpracę łączy wielu partnerów – z jednej strony Miasto oraz Szkołę i jej społeczność, a z drugiej strony świat nauki, studentów oraz biznes. Dzięki wspólnym wysiłkom, na terenie szkoły powstanie zagospodarowana i użyteczna przestrzeń, a sam proces jej tworzenia również przyniósł pozytywne efekty, nie tylko w postaci końcowego rezultatu. Projekt łączy w sobie pracę koncepcyjną, partycypację, i współpracę instytucjonalną podmiotów, które wspólnie łączą siły przy niecodziennym przedsięwzięciu. Dla studentów to szansa na zdobycie pierwszych cennych umiejętności praktycznych, najmłodsi zaś uczą się sprawczości i odpowiedzialności za przestrzeń w której żyją. To bezcenne wartości, które mamy nadzieję już w nich zostaną – mówi Marta Zalewska, dyrektor Programu InPost Green City.
Wspomniana współpraca nie obejmuje jednak tylko zaangażowanych w „Nasze szkolne ogrody” partnerów, ale także społeczność szkolną. W ramach projektu zorganizowano m.in. ankietę dotyczącą oczekiwań względem zagospodarowywanych przestrzeni, konkurs plastyczny dla dzieci ze Szkoły Podstawowej nr 110, warsztaty wprowadzające w szkole i zajęcia praktyczne w Krakowskim Centrum Edukacji Klimatycznej, warsztaty dla studentów, a także zajęcia na terenie szkoły dotyczące sadzenia i pielęgnacji roślin.
– Przez pół roku wspólnych działań wypracowaliśmy innowacyjny sposób, który umożliwia każdemu członkowi społeczności lokalnej wypowiedzenie się w dyskusji na temat obrazu przestrzeni współużytkowanych na jego poziomie umiejętności. Powstałe podczas warsztatów projekty stanowią dowód zastosowania w praktyce wiedzy zdobytej przez uczniów i studentów na temat działań na rzecz klimatu z zakresu gospodarowania wodą deszczową i bioróżnorodności, a także projektowania uniwersalnego poprzez empatię i zrozumienie potrzeb wszystkich użytkowników przestrzeni, bez względu na ich sprawność, wiek czy przynależność kulturową – podkreśla dr hab. inż. arch. Patrycja Haupt, profesor Politechniki Krakowskiej.
Projekt „Nasze szkolne ogrody” trwał od kwietnia do października tego roku. Oprócz studentów i partnerów inicjatywy, zaangażowało się w niego pond 150 uczniów.