górne tło

Prywatny ogród, niewidoczne przejście i problem z pustostanem

Wybory do władz spółki Kraków5020, budowa kanału ulgi na ul. Młyńskiej, termomodernizacja przedszkola nr 177, poszerzenie peronu przystanku „Kabel” oraz niebezpieczny pustostan na ul. Olszeckiej to niektóre tematy interpelacji złożonych przez Łukasza Gibałę, Elizę Dydyńską-Czesak, Rafała Nowaka, Rafała Zawiślaka i Piotra Moskałę.

Radna Eliza Dydyńska-Czesak informuje w interpelacji, że wykonawca inwestycji „Tramwaj do Mistrzejowic” poszerzył cały odcinek Sudołu Dominikańskiego na terenie swojej inwestycji, czyli od wlotu przy ul. Miechowity, aż po rondo Młyńskie i jednocześnie zwrócił uwagę, że oprócz tego należy wykonać kanał ulgi,  od ww. wlotu przy ul. Miechowity przez Park Zaczarowanej Dorożki aż po ulicę, który zapobiegałby zalewaniu Prądnika Czerwonego przy większych opadach. Radna pyta Prezydenta czy miasto ma już konkretne plany kiedy powstanie kanał ulgi, czy w budżecie na 2025 rok są zabezpieczone środki na ten cel oraz czy projekt z 2021 roku jest nadal aktualny i czy będzie mógł być realizowany. Radna Dydyńska-Czesak interpeluje również w sprawie monitorowania aktywności radnych i proponuje, by oprócz istniejącej już na stronie Biuletynu Informacji Publicznej możliwości sprawdzenia liczby złożonych przez radnych interpelacji, wprowadzić zakładkę analogiczną do tej funkcjonującej dla posłów, gdzie można sprawdzić ilość wystąpień, obecność na posiedzeniach, obecność na komisjach, czy udział w głosowaniach.

Radny Łukasz Gibała interpeluje w sprawie spółki Kraków5020. Radny nawiązuje do publicznie dostępnych doniesień informujących, że na skutek złożenia rezygnacji z pełnionych funkcji przez prezeskę spółki Kraków5020 i jej zastępczynię, rada nadzorcza czasowo oddelegowała dwóch swoich członków do pełnienia nieobsadzonych funkcji, w przypadku prezesa na jeden miesiąc (do 30 listopada), a wiceprezesa – jeden tydzień (do 6 listopada). Jednocześnie 29 października ogłoszone zostały publiczne konkursy na stanowiska prezesa i wiceprezesa zarządu spółki z wyjątkowo krótkim terminem zgłoszeń – do 6 listopada. Radny przypomina także wypowiedź Prezydenta na portalu X, gdzie zapowiedział, że „od 1 stycznia 2025 r. spółka Kraków 5020 będzie w stanie likwidacji”. Łukasz Gibała apeluje o podjęcie wszelkich możliwych i dopuszczalnych prawem działań w celu zakończenia konkursu bez wyłonienia nowych członków zarządu, do czego w każdym momencie i bez podawania przyczyn uprawniona jest rada nadzorcza spółki. Radny prosi również Prezydenta o odpowiedzi na szereg pytań zawartych w interpelacji, a są to m.in. pytania o ważność przyczyn złożenia rezygnacji przez prezeskę i wiceprezeskę, wysokość ewentualnych odpraw oraz dodatkowych środków poza standardowym wynagrodzeniem za ostatni miesiąc pracy, uzasadnienie merytoryczne i prawne dla ogłoszenia konkursów na prezesa i wiceprezesa zarządu oraz powody nieoddelegowania członków rady nadzorczej do pełnienia tych funkcji do czasu otwarcia likwidacji spółki. Radny pyta też m.in. z jakiego powodu czas na zgłaszanie kandydatów w obu konkursach był tak krótki, gdzie poza stroną internetową i BIP spółki zostały opublikowane ogłoszenia o konkursach, jakie są wyniki przeprowadzonych konkursów, ile osób w nich wzięło udział i jaki był koszt przeprowadzenia tych konkursów. Radny prosi także o informację czy do Urzędu Miasta Krakowa, rady nadzorczej lub bezpośrednio do Prezydenta wpłynęły jakiekolwiek skargi lub inne sygnały dotyczące możliwego mobbingu w spółce Kraków5020, a jeśli tak to w jakiej liczbie i kogo dotyczyły.

Radny Rafał Nowak, w imieniu mieszkańców os. Kombatantów, interpeluje w sprawie zabezpieczenia środków w wysokości 1,7 mln zł na termomodernizację przedszkola nr 177 na os. Kombatantów 13. Radny informuje, że dokumentacja projektowo-kosztorysowa termomodernizacji przedszkola została opracowana w 2022 r. w ramach zadania inwestycyjnego nr MCOO/E1.7/12 pn. „Termomodernizacja gminnych obiektów oświatowych”. Koszt jej wykonania wyniósł 47 tys. 320 zł. Radny załączył do swojej interpelacji petycję podpisaną przez mieszkańców.

Radny Rafał Zawiślak składa do Prezydenta kilka interpelacji. W pierwszej z nich porusza temat bezprawnego wygrodzenia terenu Gminy Miejskiej Kraków przy ul. Nowohuckiej na terenie ROD „Płaszów” i prosi o podjęcie pilnych działań w sprawie części działki nr 1/2 obr. 17 Podgórze, należącej do Gminy. Teren ten został oddany w wieczyste użytkowanie dla Rodzinnych Ogrodów Działkowych "Płaszów". Radny zauważył, że część działki została wygrodzona i przyłączona do sąsiedniej nieruchomości (działka nr 37/1 obr. 17 Podgórze). Z dostępnych radnemu informacji wynika, że osoba prywatna, zamieszkała w budynku przy ulicy Koszykarskiej 18e, dokonała wygrodzenia tego terenu i utworzyła w nim prywatny ogród. Wg radnego takie działanie budzi poważne wątpliwości prawne, negatywnie wpływa na zaufanie do prawa oraz instytucji publicznych i zniechęca mieszkańców do angażowania się w sprawy obywatelskie. Radny interpeluje do Prezydenta m.in. o przeprowadzenie inspekcji terenowej w celu zweryfikowania, czy doszło do nielegalnego przejęcia terenu należącego do Gminy Kraków i będącego w wieczystym użytkowaniu przez ROD "Płaszów", wyjaśnienie, czy osoba zamieszkała przy ul. Koszykarskiej 18e posiadała jakiekolwiek pozwolenie na wygrodzenie tej części działki oraz przyłączenie jej do swojej nieruchomości, a w przypadku potwierdzenia naruszeń, o podjęcie działań mających na celu przywrócenie stanu zgodnego z prawem, w tym usunięcie nielegalnego ogrodzenia i przywrócenie terenu do użytku publicznego. Radny załączył do swojej interpelacji dokumentacje fotograficzną. W kolejnej interpelacji Rafał Zawiślak porusza temat poszerzenia peronu tramwajowego na przystanku „Kabel”. Obecnie przejeżdżają przez niego w jednym kierunku 44 tramwaje na godzinę, co jest największą wartością w całym mieście i jest on również jedynym wspólnym przystankiem dla linii kurdwanowskich i bieżanowskich, który umożliwia przesiadki między nimi bez zmiany peronu. Problem, o którym pisze radny dotyczy peronu w kierunku Bieżanowa i Kurdwanowa. W opinii radnego jest on absolutnie niedostosowany do swojej funkcji ponieważ jest stanowczo za wąski, wiata zamontowana w październiku 2023 r. ma niewielkie wymiary i nie zapewnia schronienia dla odpowiedniej liczby osób na przystanku, a sam przystanek jest dodatkowo zlokalizowany tuż przy jezdni o dużym ruchu, po której pojazdy poruszają się z dużymi prędkościami, mimo ograniczenia prędkości do 50 km/h. Przystanek ten był przebudowywany w 2019 roku, jednak w rezultacie wg radnego przebudowa poprawiła warunki ruchu samochodów, pozostawiając pasażerów z poniżej standardową infrastrukturą. Problem ten został zauważony przez mieszkańca i przekazany poprzednim władzom Urzędu Miasta, Zarządowi Transportu Publicznego oraz Zarządu Dróg Miasta Krakowa. Przychylili się oni do pomysłu zmiany koncepcji dla tego miejsca (pisma TT.432.5.2024; NO.054.27.2024) i zdecydowano się podjąć działania ku poprawie tego miejsca dla pasażerów. Radny interpeluje też o zabezpieczenie środków na rok 2025 w celu opracowania dokumentacji projektowej i wykonania prac budowlanych na przystanku „Kabel”. W kolejnej interpelacji radny Zawiślak pisze do Prezydenta w sprawie poprawy bezpieczeństwa na przejściu dla pieszych zlokalizowanym przy ulicy Krzywda. Przejście to, z uwagi na nieprawidłowe parkowanie pojazdów przed przejściem, staje się miejscem niebezpiecznym dla pieszych gdyż zasłonięta widoczność stwarza poważne ryzyko wypadków, co potwierdzają liczne obserwacje lokalnej społeczności. Kierowcy poruszający się w kierunku przejścia mają ograniczoną możliwość dostrzeżenia pieszych wchodzących na przejście, a piesi nie mają wystarczającej pewności, czy zbliżające się pojazdy są w stanie ich zobaczyć. Radny prosi o podjęcie pilnych działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa na wskazanym przejściu. Do interpelacji radny załączył dokumentację fotograficzną. Rafał Zawiślak zwraca się również do Prezydenta z prośbą o zarezerwowanie w nadchodzącym budżecie środków na opracowanie dokumentacji projektowej dla zadania inwestycyjnego polegającego na budowie buspasów na ulicy Nowohuckiej, po północnej stronie rzeki Wisły. Takie zadanie zostało założone przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa w kwietniu 2024 r. po wnioskach mieszkańca. Ulica Nowohucka jest jedną z najważniejszych dróg obwodowych w Krakowie, łączącą Podgórze z Nową Hutą, a także wiele ważnych węzłów przesiadkowych, w tym kolejowych i może być świetnym połączeniem dla autobusów, także tych przyspieszonych, pozwalając na szybki przejazd z pominięciem centrum. Pomysł przeznaczenia jednego z istniejących pasów ruchu na buspas był rozważany w 2018 roku, jednak finalnie nie został wdrożony ze względu na jej znaczenie w sieci drogowej. Warto zaznaczyć, że okolica ul. Nowohuckiej bardzo mocno się rozbudowuje, powstaje dużo mieszkań i obiektów handlowych. Radny uważa, że nawet jeśli środki na budowę byłyby dostępne dopiero w późniejszych latach, to samo opracowanie projektu będzie już dużym krokiem naprzód, gdyż to właśnie ten etap często trwa najdłużej i najtrudniej jest go rozpocząć. Byłoby też jasnym sygnałem, że Kraków poważnie traktuje priorytety i strategie w zakresie transportu zbiorowego.

Radny Piotr Moskała informuje Prezydenta, że zaniepokojeni mieszkańcy ul. Olszeckiej zgłaszają problem pustostanu przy tej ulicy, gdzie mieszkały/mieszkają osoby w kryzysie bezdomności. Radny informuje, że w sierpniu 2024 roku na posesji znaleziono zwłoki mężczyzny, a na początku listopada br. w pustostanie wybuchł gaz i ucierpiały dwie osoby. Mieszkańcy pobliskich budynków obawiają się, że może się to dla nich w przyszłości skończyć tragicznie i ich domy również ucierpią w wyniku pożaru lub wybuchu. Budynek jest niezabezpieczony, nie ma obecnie właściciela lub stan prawny jest nieuregulowany, a działka jest nieuporządkowana. Na terenie dochodzi do częstych awantur i libacji, dodatkowo jest to siedlisko szczurów. Radny interpeluje do Prezydenta o podjęcie interwencji przez podległe służby w celu doprowadzenia do uprzątnięcia działki i zabezpieczenia lub wyburzenia niebezpiecznego budynku zanim ucierpią osoby postronne.

Pełna treść interpelacji jest dostępna TUTAJ.