Zakończenie budowy nowej linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju planowane jest na pierwszy kwartał 2026 r., jednak już za kilka dni, 23 listopada, tramwaje powrócą do Mistrzejowic. We wtorek, 12 listopada, zastępca prezydenta Krakowa Stanisław Kracik wizytował plac budowy KST IV, aby ocenić postępy prac na tej kluczowej dla miasta inwestycji.
Zgodnie z deklaracją wykonawcy, tramwaje będą kursowały do przedostatniego przystanku przed pętlą, a na pętli, gdzie trwają ostatnie prace, będą zawracały w ramach przejazdów technicznych. Z kolei pod rondem Polsadu ukończono już prace nad kondygnacją poziomu -1, a aktualnie wydobywana jest ziemia z przestrzeni poziomu -2.
Nowa linia tramwajowa to 4,5 km torowiska, które stworzy alternatywny dojazd do Nowej Huty i znacząco poprawi obsługę komunikacyjną Mistrzejowic, skracając czas przejazdu do centrum miasta o 12 minut. Szacuje się, że linia będzie obsługiwała do 2700 pasażerów na godzinę, z potencjałem do zwiększenia do 40 tramwajów na godzinę.
Po zakończeniu budowy partner prywatny odpowiedzialny za ten projekt, czyli firma Gülermak, będzie przez kolejne 20 lat odpowiadał za utrzymanie torowiska, a po tym okresie przekaże miastu w pełni zmodernizowaną linię. To jedno z największych przedsięwzięć infrastrukturalnych w Europie, realizowanych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, przyniesie wymierne korzyści mieszkańcom Krakowa.