górne tło

Spotkanie na Krowodrzy Górce – pytania i odpowiedzi

15 października 2024 r. odbyło się spotkanie otwarte prezydenta Aleksandra Miszalskiego i przewodniczącego Rady Miasta Krakowa Jakuba Koska z mieszkańcami Krowodrzy Górki.

Mieszkańcy zadawali pytania, na które odpowiadały właściwe wydziały Urzędu Miasta Krakowa i miejskie jednostki. Poniżej zebrane zostały wszystkie poruszone problemy i pytania wraz z udzielonymi na nie odpowiedziami.

Zobacz fotogalerię!


Wykaz skrótów:


Poruszane problemy i pytania:

  1. Brak termomodernizacji w Szkole Podstawowej nr 15
  2. Brak windy w Szkole Podstawowej nr 15
  3. Czy jest szansa na finansowanie termomodernizacji Szkoły Podstawowej nr 15 z KPO?
  4. Czy da się podłączyć monitoring Szkoły Podstawowej nr do systemu miejskiego albo czy straż miejska lub policja mogłyby częściej patrolować teren przy szkole? Jest problem z graffiti.
  5. Poruszanie się seniorów jest utrudnione przez ludzi jeżdżących szybko na rowerach/hulajnogach i duży ruch
  6. Śmietniki – nie ma wiat, śmieci wysypują się z pojemników (ul. Krowoderskich Zuchów, 4, 7, 11, 15)
  7. Problem z tramwajem linii nr 3 – trzeba przejść z osiedla przez kilka ulic i kilka szyn tramwajowych. Prośba, aby było możliwe wysiadania na przestanku na rondzie (motorniczowie każą wysiadać wcześniej), zwłaszcza, że tramwaj ten ma tam przystanek końcowy.
  8. Na trasie z osiedla Krowodrza Górka na przystanek tramwajowy nie ma koszy na śmieci ani ławek (od ul. Bratysławskiej do ul. Krowoderskich Zuchów) – ZIM obiecywał na ten cel 100 000 zł, a teraz okazuje się, że nie ma tych środków
  9. Ekrany na ul. Opolskiej są za niskie – mieszańcy wyższych pięter bloków wzdłuż ulicy skarżą się na hałas
  10. Czy linie tramwajowe Krowodrza Górka – Azory i Azory – Cichy Kącik zostaną dokończone?
  11. Część funduszy z budżetu obywatelskiego realizowanego przez ZZM w dzielnicy zostały rzekomo przekazane na organizację konkursu. Dlaczego tak się stało?
  12. Autobus linii nr 130 został zabrany z ul. Łokietka i nie ma dojazdu do Łobzowa. Obiecano puścić linię nr 194 przez ul. Łokietka do pętli, ale się z tego wycofano. Jak miasto planuje to rozwiązać?
  13. Propozycja rozpoczęcia prac nad nową instytucją kultury w okolicy – „Dworek Białoprądnicki 2.0”. Zwolnił się teraz teren po Tauronie. Prośba, aby miasto podjęło starania o wejście w posiadanie tego budynku na ten cel, ewentualnie działek przyległych (stara piekarnia i plac manewrowy).
  14. Co z parkiem Białoprądnickim?
  15. Co z ogródkiem kieszonkowym na ul. Pielęgniarek? Orlen upomniał się o skrawek terenu, który miał być jego częścią. Czy nie da się odzyskać tego terenu?
  16. Na ul. Pachońskiego 5, za Lidlem, ma powstać blok w odległości 5 metrów od innego bloku, na jedynym zielonym obszarze w okolicy. Deweloper uzyskał od ZDMK zgody. Mieszkańcy walczą o to, aby pozwolenie na budowę nie zostało wydane.
  17. Czy możliwe będzie wprowadzenie zakazu wjazdu na ul. Pachońskiego?
  18. Nie ma możliwości tworzenia nowych ulic w dzielnicy. Jakie są pomysły na poprawę drożności dróg i oddalenie tranzytu od mieszkańców?
  19. Na pętli tramwajowej jest za mało wiat – gromadzi się tam dużo ludzi, czego najprawdopodobniej na etapie projektowym nie przewidziano, przez co ludzie mokną na deszczu
  20. Czy nie można postawić w Krakowie znaków komunikacyjnych dla rowerów w miejscach o szczególnym znaczeniu?
  21. Protest na ul. Gaik w Toniach – mieszkańcy proszą o chodnik oraz odwodnienie
  22. Na skrzyżowaniu al. 29 Listopada z ul. Opolską kiedyś były sekundniki – czy nie można ich przywrócić? A może także w innych miejscach?
  23. Parking przy pętli Krowodrza Górka jest czterokrotnie za mały – o godzinie 18 nie ma gdzie postawić samochodu, gdy ludzie wracają z pracy. Postulat ograniczenia możliwości parkowania dla mieszkańców
  24. Ul. Łokietka – brak chodnika na odcinku od ul. Jordanowskiej do ul. Starego Wiarusa
  25. Między ul. Opolską a ul. Pachońskiego był kładziony asfalt bez potrzeby. Prośba o baczniejsze obserwowanie wydatków.
  26. Pozostałe na osiedlu tereny zielone należą do GMK – czy tereny te będą zabudowywane?
  27. Urząd skarbowy przenosi się na ul. Jasnogórską. Co się wtedy stanie z tą nieruchomością?
  28. Oświetlenie na ul. Łokietka 57 i ul. Wybickiego 16
  29. Postulat spotkania w sprawie niezrealizowanych obietnic ZIM w sprawie trasy KST III
  30. Wiadukt nad ul. Opolską było osiatkowany, żeby ptaki nie przeszkadzały. Gdy siatka się naderwała, ZDMK ściągnął siatkę, zamiast ją wymienić/naprawić. Prośba o ponowne zamontowanie siatki.

Odpowiedzi:

1. Brak termomodernizacji w Szkole Podstawowej nr 15

MCOO: Pierwszym etapem termomodernizacji budynku Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 15 był remont dachu, który został wykonany w 2023 r. za kwotę 406 330 zł.

W ramach środków ujętych w budżecie Miasta Krakowa na rok 2024 w wysokości
60 tys. zł na zlecenie MCOO zostały opracowane: audyt energetyczny, operat dendrologiczny oraz program funkcjonalno-użytkowy termomodernizacji budynku wyżej wymienionej jednostki oświatowej (niezbędny do realizacji w trybie „zaprojektuj i zbuduj”, tj. opracowania dokumentacji projektowej i wykonania robót budowlanych). Na ich podstawie koszt inwestycji oszacowano na ok. 5 mln zł.

MCOO w ramach obowiązującej w Gminie Miejskiej Kraków „Instrukcji planowania
i monitorowania zadań inwestycyjnych oraz obsługi zmian w planie wydatków inwestycyjnych ujętych w budżecie miasta i Wieloletniej Prognozie Finansowej”, stanowiącej załącznik nr 5 do zarządzenia nr 1700/2023 Prezydenta Miasta Krakowa z 21 czerwca 2023 r. w sprawie sporządzania Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Krakowa oraz planowania i realizacji budżetu Krakowa, umieściło na liście inwestycji wnioskowanych do projektu budżetu na rok 2025 i WPF zadanie pod nazwą „Termomodernizacja budynków oświatowych” na łączną kwotę 107 mln zł z realizacją w latach 2025–2031.

Obecnie Urząd Miasta Krakowa analizuje wszystkie zgłoszone zadania, zarówno bieżące jak i inwestycyjne, pod kątem możliwości ujęcia w projekcie przyszłorocznej uchwały budżetowej. Wprowadzenie do niej termomodernizacji budynku Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 15, jest uzależnione od możliwości finansowych miasta oraz prognozy w zakresie dochodów i wydatków Gminy Miejskiej Kraków. Decyzję o ostatecznym kształcie budżetu Miasta Krakowa na rok 2025 i WPF podejmie Rada Miasta Krakowa w formie stosownej uchwały.

Jednocześnie Gmina Miejska Kraków podjęła działania związane z pozyskaniem środków zewnętrznych na realizację przedmiotowego zadania (informacje w tym zakresie zostały przedstawione w odpowiedzi na zagadnienie nr 3).

2. Brak windy w Szkole Podstawowej nr 15

MCOO: Rada Dzielnicy IV Prądnik Biały podjęła uchwałę nr IX/100/2024 z 4 lipca 2024 r. w sprawie rozdysponowania środków wydzielonych do dyspozycji dzielnicy na rok 2025, w której na przyszły rok zaplanowała kwotę 105 tys. zł na zadanie pn. „SP15, ul. Kluczborska 3 – budowa windy”.

W wyniku wstępnej analizy przeprowadzonej przez MCOO istnieje możliwość dobudowy zewnętrznej windy do budynku tej jednostki oświatowej. Po ujęciu kwoty przeznaczonej przez Radę Dzielnicy IV Prądnik Biały w budżecie Krakowa na rok 2025, jednostka zleci opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pozwoleniem na budowę, na podstawie której będzie możliwe określenie kosztów robót budowlanych oraz wprowadzenie środków finansowych na ich realizację do budżetu miasta.

3. Czy jest szansa na finansowanie termomodernizacji Szkoły Podstawowej nr 15 z KPO?

MCOO: 18 października 2024 r. MCOO złożyło wniosek o dofinansowanie projektu pn. „Kompleksowa termomodernizacja budynków jednostek oświatowych Gminy Miejskiej Kraków” obejmującego m.in. Szkołę Podstawową z Oddziałami Integracyjnymi nr 15 w ramach ogłoszonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (jako jednostki wspierającej działającej na podstawie porozumienia z ministrem klimatu i środowiska) naboru nr KPOD.03.05-IW.04-001/24 w ramach programu priorytetowego „Wymiana źródeł ciepła i poprawa efektywności energetycznej szkół” Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności – Program realizujący inwestycję B1.1.3. Wymiana źródeł ciepła i poprawa efektywności energetycznej szkół; Komponent B „Zielona energia i zmniejszenie energochłonności”. Zgodnie z regulaminem naboru termin jego rozpatrzenia przez wyżej wymienioną instytucję wynosi do 120 dni.

Wsparcie bezzwrotne ma formę dotacji, która wynosi do 100 proc. wydatków kwalifikowalnych, z zastrzeżeniem, że jednostkowy koszt kwalifikowany nie może przekraczać wartości 1 400 zł za 1 m2 powierzchni o regulowanej temperaturze powietrza. Podatek od towarów i usług (VAT) jest kosztem niekwalifikowanym.

4. Czy da się podłączyć monitoring Szkoły Podstawowej nr 15 do systemu miejskiego albo czy straż miejska lub policja mogłyby częściej patrolować teren przy szkole? Jest problem z graffiti.

SMMK: W okresie od 18 do 24 października 2024 r. przeprowadzono wzmożone kontrole w rejonie Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 15, zlokalizowanej przy ul. Kluczborskiej 3, podczas których nie ujawniono osób popełniających czyny zabronione o charakterze chuligańskim. Natomiast ujawniono jeden przypadek naruszenia przepisów przez kierującego pojazdem, poprzez niestosowanie się do znaku B-1 „Zakaz ruchu w obu kierunkach”. Wobec sprawcy wykroczenia zastosowano środek przewidziany prawem. W trakcie realizacji zadań ujawniono również na elewacji bloków usytuowanych w rejonie tej szkoły napisy graffiti, tj. przy ul. Kluczborskiej 4 i 5 oraz przy ul. Krowoderskich Zuchów 5, 7, 11, 13, 15, a także na trzech stacjach transformatorowych. Zaznaczyć należy, że mimo braku przepisów dotyczących obowiązku usuwania graffiti strażnicy miejscy zwrócili się do zarządców nieruchomości, aby w miarę swoich możliwości podjęli działania w tym zakresie. Wskutek podjętych czynności usunięte zostały napisy graffiti znajdujące się przy ul. Kluczborskiej 4 i 5. W kwestii dotyczącej pytania o możliwość podłączenia budynku do systemu monitoringu miejskiego, wystąpiono Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego UMK o zajęcie stanowiska w sprawie. Informujemy, że funkcjonariusze nadal będą doraźnie kontrolować ten rejon.

ZDMK: W pierwszej kolejności informujemy, że sprawy związane z monitoringiem bezpieczeństwa, prowadzone są w Krakowie przez Wydział Zarządzania Kryzysowego UMK. Od strony technicznej istnieje połączenie pasywne pomiędzy doprowadzonym do budynku szkoły światłowodem a szkieletową miejską siecią światłowodową. Istotna jest kwestia, czy zostanie zachowane zapisywanie materiału lokalnie (na istniejącym systemie monitoringu szkoły) czy będzie on cały czas do kogoś wysyłany (można założyć, że będzie to SMMK). Determinuje to koszty związane z rekonfiguracją i wymianą urządzeń. Ponadto ważne jest również spełnienie, przez zainstalowane już elementy, wytycznych związanych z bezpieczeństwem sieci teletechnicznej, co może oznaczać konieczność ich wymiany.

5. Poruszanie się seniorów jest utrudnione przez ludzi jeżdżących szybko na rowerach/hulajnogach i duży ruch.

SMMK: Strażnicy miejscy w trakcie realizacji zadań zwracają uwagę na kwestie dotyczące przestrzegania przepisów przez kierujących rowerami oraz hulajnogami elektrycznymi. Funkcjonariusze ujawnili w 2024 r. (do 23 października), na terenie Dzielnicy IV Prądnik Biały 120 kierujących rowerami oraz 16 kierujących hulajnogami naruszających przepisy z zakresu ruchu drogowego. Powyższe działania będą nadal kontynuowane.

IR: Kwestie poruszania się uczestników ruchu drogowego innych niż piesi regulują przepisy ustawy, które w pewnych przypadkach dopuszczają ruch rowerzystów lub innych uczestników drogą dla pieszych, ale jednocześnie taka osoba obowiązana jest poruszać się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachować szczególną ostrożność, ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać jego ruchu. Kwestia kontroli i egzekwowania przepisów leży po stronie policji.

ZTP: Egzekwowanie przestrzegania przepisów przez kierujących pojazdami należy do kompetencji policji i straży miejskiej. Mając na względzie zaobserwowany wzmożony ruch pojazdów elektrycznych niespełniających definicji roweru, ZTP zwrócił się do policji i straży miejskiej o zwrócenie szczególnej uwagi na legalność poruszania się tych pojazdów po drogach dla rowerów. Konieczność takich działań została także przekazana wyżej wymienionym służbom przez przedstawicielkę ZTP na spotkaniu Zespołu ds. Bezpieczeństwa i Organizacji Ruchu.

6. Śmietniki – nie ma wiat, śmieci wysypują się z pojemników (ul. Krowoderskich Zuchów 4, 7, 11, 15)

SMMK: Przeprowadzono kontrole w zakresie przestrzegania zasad gospodarowania odpadami, podczas których nie stwierdzono nieprawidłowości przy blokach mieszkalnych usytuowanych przy ul. Krowoderskich Zuchów 4, 7 oraz 11. Teren był czysty, kontenery były zabezpieczone przed dostępem osób postronnych, a także przeprowadzona została deratyzacja. Ujawniono natomiast brak dbałości o czystość i porządek przy ul. Krowoderskich Zuchów 15 oraz wystawione na zewnątrz pojemniki na odpady, które były dostępne dla osób postronnych. Podjęto czynności w tym zakresie, w wyniku których część nieczystości została usunięta 24 października 2024 r. Obecnie w tym miejscu znajdują się jeszcze odpady poremontowe, do usunięcia których osoba odpowiedzialna została zobligowana do 28 października 2024 r. Zarządca nieruchomości oświadczył, że nie dysponuje wystarczającą ilością miejsca, aby ulokować wszystkie kontenery w taki sposób, żeby nie były dostępne dla osób postronnych. W powyższej sprawie zwrócił się do wspólnoty mieszkaniowej o podjęcie działań, związanych z budową altany śmietnikowej.

BP: W Wydziale Planowania Przestrzennego opracowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego „Krowodrza Górka”, obejmujący obszar ograniczony na zachodzie ulicami Władysława Łokietka i Batalionu „Skała” AK, na północy ulicą Opolską, na wschodzie ulicami Dominika Ździebły-Danowskiego, Krowoderskich Zuchów i Doktora Twardego, a na południu terenami kolejowymi.

W sporządzanym projekcie planu wyznaczono około 30 terenów zieleni urządzonej z podziałem na zieleń parkową, zieleń izolacyjną oraz zieleń towarzyszącą zabudowie. Dodatkowo istniejąca zieleń w wyznaczonych w tym planie terenach zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej została ochroniona strefą zieleni bez możliwości lokalizowania kubaturowych obiektów. Przyjęte w projekcie planu ustalenia zabezpieczają zatem zieleń osiedlową na obszarze osiedla Krowodrza Górka i chronią ją przed nową zabudową. W zapisach projektu planu uwzględniona zostanie możliwość lokalizowania wiat śmietnikowych na obszarze osiedla.

Projekt planu po uzyskaniu ustawowych opinii i uzgodnień zostanie wyłożony do publicznego wglądu. Wówczas będzie można zapoznać się z rozwiązaniami zawartymi w projekcie planu. Będzie to również czas, kiedy będzie można złożyć ewentualne uwagi do zaproponowanych rozwiązań planistycznych. O terminach i formie konsultacji społecznych oraz zasadach i możliwości składania uwag do projektu planu będzie informować stosowne ogłoszenie Prezydenta Miasta Krakowa.

ZDMK: Lokalizacja wiat śmietnikowych w obszarze zarządzanym przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa może być rozważana w przypadku przedstawienia uzasadnienia braku możliwości takiej lokalizacji na terenie przyległym do budynku, któremu ma służyć (ewentualnie na innym dzierżawionym terenie). Dla terenów objętych miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego konstrukcja wiaty i jej umiejscowienie winny spełniać warunki określone w planie miejscowym. Wniosek do Zarządu Dróg Miasta Krakowa o uzgodnienie lokalizacji wiaty należy opracować zgodnie z procedurą ZDMK-36, a do wniosku należy dołączyć pozytywną opinię Rady Dzielnicy IV.

7. Problem z tramwajem linii nr 3 – trzeba przejść z osiedla przez kilka ulic i kilka szyn tramwajowych. Prośba, aby było możliwe wysiadania na przestanku na rondzie (motorniczowie każą wysiadać wcześniej), zwłaszcza, że tramwaj ten ma tam przystanek końcowy.

ZTP: Na wjeździe na pętlę Krowodrza Górka znajdują się dwa tory – jeden posiada peron, natomiast drugi nie posiada. Wybór toru, po którym przejedzie tramwaj, zależy od układu pociągów tramwajowych na dalszej części pętli, w związku z tym, trudno jest zagwarantować, że każdy tramwaj będzie mógł wjechać na tor wyposażony w peron. Wysiadanie pasażerów musi odbywać się więc na wspólnym peronie przed wjazdem na pętlę, natomiast możliwość wysiadania z tramwajów na samej pętli jest na chwilę obecną trudna do zrealizowania.

8. Na trasie z osiedla Krowodrza Górka na przystanek tramwajowy nie ma koszy na śmieci ani ławek (od ul. Bratysławskiej do ul. Krowoderskich Zuchów) – ZIM obiecywał na ten cel 100 000 zł, a teraz okazuje się, że nie ma tych środków

ZIM: W odpowiedzi na potrzeby mieszkańców zgłoszone po realizacji zadania pn.: „Budowa linii tramwajowej KST III (os. Krowodrza Górka – Górka Narodowa)”, ZIM zabezpieczył środki finansowe na zakup i montaż dodatkowych ławek i koszy pomiędzy ul. Bratysławską a ul. Krowoderskich Zuchów, gdzie w miejscu zlikwidowanych pustostanów i zakrzaczeń zrealizowano linię tramwajową wraz z ciągami pieszo-rowerowymi oraz urządzone tereny zieleni. Ponieważ inwestycja KST III została zakończona, nie ma możliwości zakupu i montażu dodatkowych ławek i koszy w ramach tego kontraktu. W związku z tym podjęto decyzję, że środki zabezpieczone przez ZIM zostaną przekazane do Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie i wykorzystane przez tę jednostkę w ramach realizowanego w tym obszarze budżetu obywatelskiego pt.: „Zazieleniamy trasę tramwajową na terenie Prądnika Białego”.

ZZM: W ramach realizacji zadania budżetu obywatelskiego pn. „Zazieleniamy trasę tramwajową na terenie Prądnika Białego” opracowana została dokumentacja projektowo-kosztorysowa, w której ujęto zakup 4 ławek oraz zakup i montaż 10 koszy na śmieci. Ze względu na niewystarczające środki finansowe nie ma możliwości zakupu małej architektury w ramach wyżej wymienionego zwycięskiego zadania budżetu obywatelskiego w bieżącym roku. Środki zostaną wykorzystane w całości na wykonanie nasadzeń przy ul. Bratysławskiej oraz na konkurs dotyczący stworzenia koncepcji zagospodarowania działki przy ul. Pachońskiego 12.

9. Ekrany na ul. Opolskiej są za niskie – mieszańcy wyższych pięter bloków wzdłuż ulicy skarżą się na hałas

ZIM: W kwestii parametrów ekranów akustycznych informujemy, że ekrany w ramach inwestycji KST III wykonane zostały zgodnie z zatwierdzoną dokumentacją projektową, opracowaną na podstawie analiz akustycznych przeprowadzonych na etapie jej opracowania. W analizie akustycznej jest uwzględniany szereg czynników (nie tylko sama odległość zabudowy od źródła hałasu), które mają wpływ na ostateczny wynik analizy. W szczególności wpływ na wyniki analizy mają istniejące elementy zagospodarowania, które mogą uczestniczyć w rozprzestrzenianiu się hałasu w tym jego propagacji. W przypadkach analitycznego wykazania przekroczeń norm hałasu projektant jest zobligowany do uwzględnienia elementów ochrony akustycznej w dokumentacji. 10 października 2024 r. ZIM podpisał umowę dotyczącą wykonania analizy porealizacyjnej dla zadania inwestycyjnego pn.: „Budowa linii tramwajowej KST III (os. Krowodrza Górka – Górka Narodowa)”. Wyłoniony w postępowaniu przetargowym wykonawca dokona pomiarów i obliczeń hałasu w obszarze infrastruktury wykonanej w ramach inwestycji KST III. Pomiary będą realizowane zgodnie z wytycznymi wynikającymi z Rozporządzenia Ministra Środowiska z 16 czerwca 2011 r. w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów poziomów substancji lub energii w środowisku przez zarządzającego drogą, linią kolejową, linią tramwajową, lotniskiem lub portem, uwzględniając hałas w porze dnia i nocy, w tym dni, w których komunikacja zbiorowa kursuje w godzinach nocnych, tj. w warunkach akustycznie najbardziej niekorzystnych. W przypadku, gdy analiza porealizacyjna wykaże przekroczenia referencyjnych poziomów hałasu, wykonawca analizy przedstawi rozwiązania uzupełniające (np. dodatkowe ekrany, wymiana paneli na pochłaniające, reduktory na górnej krawędzi ekranów, które pozwolą na dotrzymanie wymaganych standardów ochrony akustycznej).

ZDMK: Zarząd Dróg Miasta Krakowa, mając świadomość uciążliwości akustycznej ul. Opolskiej, poczynił następujące działania zaradcze.

W pierwszej kolejności należało doprowadzić do uwzględnienia stosownego działania w podstawowym akcie prawa miejscowego, regulującym politykę przeciwhałasową na terenie miasta Krakowa, jakim jest program ochrony środowiska przed hałasem. Dlatego też w uchwalonym 1 lipca 2024 r. przez Sejmik Województwa Małopolskiego Programie Ochrony Środowiska przed Hałasem dla Województwa Małopolskiego wprowadzono – staraniem ZDMK – działanie polegające na wykonaniu „Analizy akustycznej ul. Opolskiej i Lublańskiej na odcinku od ul. Prądnickiej do ronda Polsadu, z uwzględnieniem równoległego do niej ciągu ulic Żmujdzka – Zdrowa”. Konsekwentnie do powyższego, jednostka w bieżącym roku przygotowała wniosek o wprowadzenie do Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Krakowa zadania inwestycyjnego pn. „Analiza akustyczna dla ul. Opolskiej i Lublańskiej na odcinku od ul. Prądnickiej do ronda Polsadu, z uwzględnieniem równoległego do niej ciągu ulic Żmujdzka – Zdrowa”, z planowanym terminem realizacji w 2026 roku. W przypadku uwzględnienia wnioskowanego zadania w nadchodzącej perspektywie finansowej, ZDMK niezwłocznie przystąpi do jego realizacji.

Ponadto informujemy, że 9 września 2024 r. do ZDMK wpłynął wniosek dotyczący ekranów akustycznych i oświetlenia ulicznego w ciągu ul. Opolskiej. Strona w przedmiotowym piśmie wskazywała na nieskuteczne zastosowanie rozwiązań mających na celu ochronę terenów zabudowy mieszkaniowej przed hałasem oraz na zbyt duży strumień świetlny opraw oświetleniowych. Pismo zostało przekazane do Zarządu Inwestycji Miejskiej w Krakowie, celem załatwienia zgodnie z kompetencjami oraz udzielenia odpowiedzi wnioskodawcy, jednocześnie informując, że ZDMK podejmie próbę regulacji strumienia świetlnego opraw oświetleniowych. 9 października 2024 r. ZIM udzielił odpowiedzi wnioskodawcy odnośnie przedmiotowych ekranów akustycznych, które zostały zrealizowane w oparciu o decyzje i postanowienia. W ramach postanowienia wydanego przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska został nałożony obowiązek wykonania analizy porealizacyjnej po upływie roku od oddania obiektu do użytkowania i przedstawienia jej w terminie 18 miesięcy od oddania obiektu do użytkowania do organu ochrony środowiska. 3 września 2024 r. ZIM ogłosił zamówienie publiczne dotyczące wykonania analizy porealizacyjnej inwestycji, która winna określić skuteczność zastosowanych rozwiązań służących ochronie przed hałasem.

10. Czy linie tramwajowe Krowodrza Górka – Azory i Azory – Cichy Kącik zostaną dokończone?

ZIM: Inwestycja pod nazwą „Budowa linii tramwajowej KST (os. Krowodrza Górka – Azory)” jest realizowana przez ZIM. Aktualnie w ramach realizacji zadania trwa końcowa faza opracowywania dokumentacji projektowej w celu uzupełnienia wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (dalej: „ZRID”). Niemniej jednak z uwagi na otrzymywaną dużą liczbę uwag oraz wniosków o dokonanie zmian w przyjętych rozwiązaniach, aktualnie ZIM wraz z wykonawcą dokumentacji projektowej analizuje możliwość ich wprowadzenia oraz potencjalne skutki ich uwzględnienia (m.in. konieczność uzyskania nowych uzgodnień i opinii dla zaktualizowanej dokumentacji). Po rozstrzygnięciu tych kwestii możliwe będzie dalsze procedowanie uzyskania decyzji ZRID. Po uzyskaniu decyzji i zabezpieczeniu pełnego finansowania dla realizacji zadania, planuje się przeprowadzenie postępowania przetargowego na realizację robót budowlanych.

Jednocześnie informujemy, że w czerwcu 2024 r. został złożony wniosek o uzyskanie dofinansowania dla zadania z programu FEnIKS (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę Klimat, Środowisko 2021–2027, z okresem kwalifikowalności wydatków do 31 grudnia 2029 r.) w wysokości 85 proc. kosztów kwalifikowanych, a jego wyniki powinny zostać ogłoszone do końca 2024 r.

ZIM jako realizator zadania pod nazwą „Budowa linii tramwajowej Cichy Kącik – Azory” w lutym 2021 r. zawarł umowę na opracowanie wielowariantowej i wielobranżowej koncepcji budowy linii tramwajowej Cichy Kącik – Azory wraz z niezbędną infrastrukturą i uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DUŚ). Wykonawca koncepcji na podstawie uzyskanych warunków i opinii opracował wstępny układ geometryczny drogowo-tramwajowy oraz pieszo-rowerowy w czterech wariantach, niemniej jednak nie uzyskał on wymaganych akceptacji właściwych podmiotów opiniujących. Z uwagi na zwłokę wykonawcy w realizacji przedmiotu umowy, zamawiający odstąpił od umowy z winy wykonawcy. Niemniej jednak z uwagi na istotność przedmiotowej linii w zapewnieniu niezawodności funkcjonowania sieci tramwajowej, planowana jest kontynuacja zadania. W tym celu ZIM zawnioskował o zabezpieczenie w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Krakowa, środków finansowych w latach 2026 i 2027 na wykonanie wielowariantowej i wielobranżowej koncepcji budowy linii tramwajowej Cichy Kącik – Azory wraz z uzyskaniem decyzji DUŚ. Kontynuacja realizacji zadania i ogłoszenia zamówienia publicznego na opracowanie koncepcji budowy linii tramwajowej jest uzależniona od zabezpieczenia odpowiednich środków finansowych w WPF.

11. Część funduszy z budżetu obywatelskiego realizowanego przez ZZM w dzielnicy zostały rzekomo przekazane na organizację konkursu. Dlaczego tak się stało?

ZZM:

Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie zgłosił zieleniec przy ul. Henryka Pachońskiego 12 jako temat tegorocznej edycji ogólnopolskiego konkursu „Zieleń w mieście”, organizowanego co roku przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie Twórców Ogrodów. Mieszkańcy zgłaszali bowiem w trakcie konsultacji społecznych potrzebę utworzenia w tym miejscu wielofunkcyjnego terenu zieleni, a także zgłosili ten temat do budżetu obywatelskiego 2024 jako projekt pod nazwą „Zielona oaza ze strefą sportu przy przychodni Pachońskiego 12”. Wytyczne konkursowe zostały sformułowane na podstawie treści tego projektu BO oraz postulatów zgłaszanych w trakcie konsultacji społecznych, tak aby nowy teren zieleni jak najpełniej odpowiadał potrzebom mieszkańców. Konkurs został rozstrzygnięty, wyłoniono autorów zwycięskiej koncepcji, następnym krokiem będzie opracowanie docelowego projektu we współpracy z mieszkańcami i laureatami konkursu.

Ponadto zagospodarowanie działki przy ul. Pachońskiego stanowi uzupełnienie zakresu zadania budżetu obywatelskiego pn. „Zazieleniamy trasę tramwajową na terenie Prądnika Białego”, dlatego zdecydowano o przeznaczeniu części środków na organizację konkursu na stworzenie koncepcji dla wskazanego terenu, wpisującej się w założenie zgłoszonego projektu, czyli zazielenienia terenów wzdłuż nowej trasy KST.

12. Autobus linii nr 130 został zabrany z ul. Łokietka i nie ma dojazdu do Łobzowa. Obiecano puścić linię nr 194 przez ul. Łokietka do pętli, ale się z tego wycofano. Jak miasto planuje to rozwiązać?

ZTP: Linia autobusowa nr 130 wyjeżdża z Azorów najkrótszą trasą przez ul. Stachiewicza. Z przystanku Władysława Łokietka nie ma żadnego bezpośredniego połączenia do przystanku „Łobzów SKA”, jednak ze znajdującego się 200 metrów wcześniej przystanku „Batalionu »Skała« AK” kursują linie nr 144 i 194. Z drugiej strony osiedla znajduje się przystanek „Wybickiego”, z którego do przystanku „Łobzów SKA” kursują linie nr 102 i 140. Mieszkańcy mają więc inne możliwości dojazdu do tego przystanku.

13. Propozycja rozpoczęcia prac nad nową instytucją kultury w okolicy – „Dworek Białoprądnicki 2.0”. Zwolnił się teraz teren po Tauronie. Prośba, aby miasto podjęło starania o wejście w posiadanie tego budynku na ten cel, ewentualnie działek przyległych (stara piekarnia i plac manewrowy).

AU: Brak wniosków na temat z zapytania, natomiast wydano następujące decyzje dla Centrum Kultury „Dworek Białoprądnicki”:

GS: Nabywanie gruntów na rzecz Gminy Miejskiej Kraków reguluje przepis § 5 ust. 1 uchwały nr XV/99/03 Rady Miasta Krakowa z 7 maja 2003 r. w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami Gminy Miejskiej Kraków, w myśl którego pozyskiwanie nieruchomości stanowiących własność osób fizycznych lub prawnych następuje w przypadku, gdy nieruchomość niezbędna jest do realizacji celów publicznych i zadań własnych miasta. Zatem każdorazowo zachodzi konieczność wykazania zasadności pozyskania danej działki do zasobu nieruchomości GMK, a więc możliwości jej wykorzystania na wskazane wyżej cele, na realizację których w budżecie gminnym zarezerwowane zostały środki finansowe. Ponadto warunkiem niezbędnym podjęcia działań dotyczących pozyskiwania terenów pod realizację zadań gminy jest istnienie obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, obejmującego teren przeznaczony do pozyskania w ramach planowanych zamierzeń inwestycyjnych, bądź też uzyskanie prawomocnej decyzji ustalającej lokalizację inwestycji celu publicznego (ULICP).

Dodatkowo GS podejmuje działania związane z pozyskiwaniem nieruchomości na wniosek merytorycznych wydziałów Urzędu Miasta Krakowa, jednostek miejskich oraz podmiotów legitymujących się prawem własności do nieruchomości. Dotychczas jednak wniosek w omawianym zakresie nie wpłynął do Referatu Nabywania Nieruchomości do Zasobu Gminy Miejskiej Kraków.

14. Co z parkiem Białoprądnickim?

ZZM: Park im. Tadeusza Kościuszki znajdujący się przy Dworku Białoprądnickim jest ujęty w dokumencie pod nazwą „Kierunki rozwoju i zarządzania terenami zieleni w Krakowie na lata 2019–2030” przyjętym Zarządzeniem Prezydenta Miasta Krakowa nr 2282 z 9 września 2019 r., gdzie został wskazany jako teren zieleni parkowej – ZP w strefie A – zieleni urządzonej ogólnodostępnej dla mieszkańców. Wskazane działania dla parku zostały opisane jako: „Konserwacja i pielęgnacja terenów zabytkowych, restauracja i rekonstrukcja terenów zabytkowych, integracja”, gdzie ich charakter i zakres jest opisany w wyżej wymienionym dokumencie. Działania są realizowane na bieżąco, tak aby przestrzeń parku miejskiego miała wysoki standard, a teren był zawsze dostępny dla mieszkańców. Informujemy również, że ZZM jest na etapie sporządzania aktualizacji dla dokumentu „Kierunków (…)”, gdzie będzie również aktualizowana informacja na temat istniejących parków oraz ich zagospodarowania i działań, które powinny zostać zrealizowane zgodnie ze sporządzoną listą rankingową dla inwestycji. W ramach aktualizacji tego dokumentu przewidziane są konsultacje społeczne, w ramach których mieszkańcy będą mogli zgłaszać miejsca, które wymagają ich zdaniem interwencji oraz formułować pomysły i uwagi dotyczące terenów zieleni. Na podstawie powyższego zostaną również sformułowane wytyczne dla parku im. Tadeusza Kościuszki.

15. Co z ogródkiem kieszonkowym na ul. Pielęgniarek? Orlen upomniał się o skrawek terenu, który miał być jego częścią. Czy nie da się odzyskać tego terenu?

GS: Zgodnie z danymi zawartymi na Internetowym Serwerze Danych Przestrzennych działka nr 382/6 obr. 44 jedn. ewid. Krowodrza stanowi własność Skarbu Państwa. W księdze wieczystej prowadzonej dla nieruchomości składającej się z m.in. wyżej wymienionej działki w dziale II ujawniono wpis: Skarb Państwa – w użytkowaniu Przedsiębiorstwa Obrotu Produktami Naftowymi „CPN”. Powyższe wpisy wskazują, że stan prawny działki nie jest uregulowany.

Z informacji jakie posiada GS wynika, że w stosunku do działki nr 382/6 przed wojewodą małopolskim prowadzone jest postępowanie znak: WS-V.752.1.944.2013.EZ o stwierdzenie nabycia prawa użytkowania wieczystego z mocy prawa przez Centralę Produktów Naftowych „CPN” w Warszawie, obecnie Polski Koncern Naftowy ORLEN SA. Przedmiotowe postępowanie zostało zawieszone do czasu prawomocnego zakończenia postępowania komunalizacyjnego, tj. przejścia prawa własności nieruchomości na rzecz Gminy Miejskiej Kraków.

ZZM: W sierpniu 2024 r. podpisano umowę na realizację I etapu inwestycji związanego z zagospodarowaniem terenu przy ul. Pielęgniarek (umowa nr ZZM/U/II/97/ID/407/2024 z 23 sierpnia 2024 r.). Zagospodarowaniem objęta jest działka nr 382/9 obr. 44 Krowodrza. I etap inwestycji obejmuje m.in.: wykonanie alejek, ogrodzeń, strefy zabawowej wraz z urządzeniami: piaskownicą, zestawem zabawowym, huśtawką; oraz montaż ławek i koszy na śmieci w obrębie strefy z urządzeniami. Realizacja planowana w cyklu dwuletnim. Termin wykonania: do 20 maja 2025 r. Kwota umowna: 553 897,30 zł brutto. Harmonogram prac i finansowanie na lata 2024–2025: 2024 – 300 000,00 zł – zakup materiałów, 2025 – 253 897,30 zł – wykonanie robót budowlanych: montaż urządzeń, ogrodzeń, wykonanie utwardzenia terenu. Wykonawca: Flora Sp. z o.o., Sp. k.

16. Na ul. Pachońskiego 5, za Lidlem, ma powstać blok w odległości 5 metrów od innego bloku, na jedynym zielonym obszarze w okolicy. Deweloper uzyskał od ZDMK zgody. Mieszkańcy walczą o to, aby pozwolenie na budowę nie zostało wydane.

AU: W rejonie Lidla przy ul. Pachońskiego prowadzone są następujące postępowania administracyjne w sprawie udzielenia pozwolenia na budowę:

Wszelkie uwagi stron, jakie wpływają w toku powyższych postępowań, będą rozstrzygnięte w treści wydawanych decyzji pod względem zachowania przepisów prawa w przedstawionych rozwiązaniach projektowych. Jeżeli projekty wykazywać będą zgodność z obowiązującymi przepisami, organ nie będzie miał podstaw do wydania odmowy udzielenia pozwolenia na budowę. Niemniej taka ocena będzie możliwa po skompletowaniu wszystkich uwag i zweryfikowaniu dokumentacji projektowej względem złożonych zastrzeżeń. Powyższą informację udziela się na dzień 22 października 2024 r.

ZDMK: Zarząd Dróg Miasta Krakowa pismem znak: RW.460.5.152.2024 z 6 maja 2024 r. wydał uzgodnienie z zarządcą drogi zmiany sposobu zagospodarowania terenu przyległego do pasa drogowego w oparciu o art. 35 ust. 3 ustawy o drogach publicznych dla zamierzenia inwestycyjnego pn.: „Przebudowa i nadbudowa istniejącego garażu podziemnego o część nadziemną o funkcji mieszkalnej wielorodzinnej wraz z wewnętrznymi instalacjami prowadzonymi na zewnątrz budynku: kanalizacji sanitarnej i kanalizacji deszczowej na działce nr 61/15 obr. 42 Krowodrza przy ul. Pachońskiego w Krakowie”. (Program inwestycji: budowa budynku mieszkalnego wielorodzinnego – 10 lokali mieszkalnych o całkowitej powierzchni użytkowej ok. 1000 m2, dla którego inwestor zapewnia 13 miejsc postojowych, w tym 12 w istniejącym garażu podziemnym i 1 nowo projektowane naziemne dla osoby niepełnosprawnej).

17. Czy możliwe będzie wprowadzenie zakazu wjazdu na ul. Pachońskiego?

IR: Ul. Pachońskiego jest drogą publiczną o kategorii (w zależności od odcinka) drogi gminnej oraz wojewódzkiej. Pełni bardzo ważną rolę dla obsługi komunikacyjnej tej części miasta. Wobec tego nie ma możliwości wprowadzenia zakazu ruchu.

ZDMK: Ul. Pachońskiego jest drogą publiczną, która to pozostaje drogą ogólnodostępną i dla której funkcję organu zarządzającego ruchem pełni Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu Urzędu Miasta Krakowa. ZDMK realizuje w terenie zatwierdzone przez wyżej wymieniony wydział projekty organizacji ruchu w miarę posiadanych środków finansowych. Należy jednak podkreślić, że w celu udzielenia bardziej szczegółowej odpowiedzi, niezbędnym jest doprecyzowanie wniosku w zakresie wskazania lokalizacji oczekiwanej zmiany oznakowania.

18. Nie ma możliwości tworzenia nowych ulic w dzielnicy. Jakie są pomysły na poprawę drożności dróg i oddalenie tranzytu od mieszkańców?

IR: Zatory tworzą się w związku z niewystarczającą przepustowością skrzyżowań, co wynika ze zbyt dużej liczby pojazdów osobowych. IR czyni starania, aby stwarzać bezpieczne warunki dla alternatywnych środków transportu np. rowerów czy komunikacji miejskiej. Niemniej jednak za uzgodnienie układu, drogowego w tym np. budowę nowych dróg oraz przebudowę istniejących skrzyżowań, odpowiada ZDMK oraz ZIM. W kwestii tranzytu informujemy, że w naszej ocenie tranzyt powinien odbywać się drogami o wyższych parametrach niż mają drogi wewnątrz osiedla. IR podejmuje starania, aby tranzyt drogami osiedlowymi był niemożliwy lub utrudniony np. poprzez strefy ograniczonej prędkości, drogi jednokierunkowe czy urządzenia spowalniające ruch. Niemniej jednak są to drogi ogólnodostępne i nie ma możliwości wprowadzenia zakazu ruchu.

19. Na pętli tramwajowej jest za mało wiat – gromadzi się tam wiele osób, czego najprawdopodobniej na etapie projektowym nie przewidziano, przez co ludzie mokną na deszczu

ZIM: W ramach budowy linii tramwajowej Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (KST etap III) pomiędzy osiedlami Krowodrza Górka i Górka Narodowa powstał m.in. terminal przesiadkowy przy ul. Papierni Prądnickich 1, gdzie znajduje się dworzec autobusowo-tramwajowy zintegrowany z wielopoziomowym parkingiem, a także przebudowano istniejącą wcześniej pętlę autobusowo-tramwajową „Krowodrza Górka”. Jeżeli chodzi o komfort pasażerów na pętli „Górka Narodowa P+R”, obiekt terminala dworca posiada poczekalnię dla podróżujących, płyta dworca autobusowego, a także przystanki tramwajowe zlokalizowane są pod zadaszeniem. Z kolei w zakresie pętli tramwajowej „Krowodrza Górka P+R” projekt KST III obejmował wyłącznie jej adaptację do trasy nowej linii tramwajowej (zmianę geometrii pętli z wyprowadzeniem torów w kierunku linii KST III oraz w kierunku Azorów), niemniej jednak dobór wielkości i liczby wiat wynikał z rzeczywistych potrzeb przystanku końcowego i początkowego.

ZTP: Liczba przyszłych pasażerów korzystających z przystanków linii tramwajowej KST etap III była oszacowana na etapie ich projektowania, dlatego na tych przystankach, na których przewidziano potencjalnie największą wymianę pasażerów, posadowiono wiaty dwukrotnie większe od standardowych. Tak jest m.in. na tramwajowych peronach przelotowych w rejonie pętli „Krowodrza Górka P+R” 01 i 02, gdzie liczba osób wsiadających do pojazdów jest kilkukrotnie większa niż łącznie z obu peronów zlokalizowanych na pętli tramwajowej – w przypadku peronu 01 w kierunku centrum osób tych jest ponad 10-krotnie więcej niż na pętli.

Na pozostałych przystankach zamontowano wiaty standardowe, jak na większości krakowskich przystanków. Informujemy, że wiaty na przystankach KST III nie były stawiane w ramach umowy na wykonanie linii do Górki Narodowej, lecz w ramach umowy koncesji na budowę wiat w Krakowie z firmą AMS.

Dla porównania liczba wsiadających dziennie:

20. Czy nie można postawić w Krakowie znaków komunikacyjnych dla rowerów w miejscach o szczególnym znaczeniu?

IR: Stosowane na drogach oznakowanie musi odpowiadać wymogom określonym w obowiązujących przepisach. Nie ma możliwości stosowania innych elementów – „znaków komunikacyjnych”.

ZTP: Obecnie System Informacji Miejskiej nie zawiera w swoim katalogu nośników dedykowanych ruchowi rowerowemu, jednakże jednym z planów powołanego zarządzeniem nr 1931/2024 Prezydenta Miasta Krakowa z 10 lipca 2024 r. Zespołu Zadaniowego ds. kierunku rozwoju infrastruktury rowerowej w Krakowie jest opracowanie założeń do zaprojektowania i wdrożenia tego typu nośników, zwłaszcza w zakresie oznakowania kierunkowego dla rowerzystów. Harmonogram wdrożenia zależny będzie od przyznanych na ten cel w budżecie miasta środków.

21. Protest na ul. Gaik w Toniach – mieszkańcy proszą o chodnik oraz odwodnienie

AU: 11 sierpnia 2023 r. dokonano zgłoszenia zamiaru wykonywania robót budowlanych polegających na przebudowie drogi ul. Gaik w granicy istniejącego pasa drogowego w zakresie konstrukcji warstw chodników i poboczy. Wniosek został zarejestrowany pod sygnaturą: AU-01-7.6743.1643.2023.PKR i został przyjęty milczącą zgodą organu w 25 sierpnia 2023 r.

IR: W IR opiniowany był projekt rozbudowy ul. Gaik. Projekt zakładał realizację m.in. drogi dla pieszych oraz odwodnienia. Informacji w zakresie etapu procedowania inwestycji winien udzielić prowadzący zadanie, tj. ZDMK.

ZDMK: Aktualnie sporządzana jest koncepcja rozbudowy ul. Gaik. W związku z tym zadaniem odbyła się seria spotkań konsultacyjnych z mieszkańcami. W ramach inwestycji planowana jest budowa odwodnienia deszczowego (co stanowi jeden z najistotniejszych elementów przedsięwzięcia), a także chodnik na całym odcinku – zarówno na ulicy Gaik, jak i na ulicy Waniliowej (do niedawna nazywanej Gaik – boczną). Ponadto na ul. Gaik w oparciu o art. 16 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, zawarto umowę nr 8/ZIKiT/2013 z 7 stycznia 2013 r., obejmującą realizację chodnika. Jednak na 25 października 2024 r. nie wpłynął do ZDMK harmonogram robót.

22. Na skrzyżowaniu al. 29 Listopada z ul. Opolską kiedyś były sekundniki – czy nie można ich przywrócić? A może także w innych miejscach?

IR: Wyświetlacze czasu, tzw. sekundniki, wskazujące wartości czasu pozostającego do końca sygnału świetlnego, zgodnie z obowiązującymi przepisami, mogą być zainstalowane tylko na sygnalizacjach funkcjonujących w trybie stałoczasowym. Skrzyżowanie ul. Opolskiej i al. 29 Listopada było jednym z ostatnich, które działało w trybie stałoczasowym i posiadało tego typu urządzenia. W październiku 2024 r. w ramach budowy drogi rowerowej wzdłuż al. 29 Listopada, przedmiotowe skrzyżowanie zostało doposażone w układy detekcji. Obecnie sygnalizacja świetlna pracuje na programach akomodacyjnych, które na podstawie danych z układu detekcji dostosowuje się do aktualnych natężeń ruchu. Jednocześnie informujemy, że na ciągu al. 29 Listopada planowane jest również wdrożenie Obszarowego Systemu Sterowania Ruchem, który pozwoli w sposób bardziej dynamiczny zapewnić m.in. efekt tzw. „zielonej fali”. W związku z tym obecnie nie ma możliwości wprowadzenia wyświetlaczy czasu na poszczególnych sygnalizacjach w Krakowie.

ZDMK: W Krakowie zostały zmienione zasady pracy sygnalizacji i obecnie funkcjonują sygnalizacje świetlne akomodacyjne, natomiast zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach wyświetlacz czasu może być stosowany z sygnalizacją świetlną stałoczasową.

Sygnalizacja stałoczasowa pracuje, powtarzając zaprogramowany cykl, co poza okresowymi zmianami programu, umożliwia „przewidzenie”, jak długo dany sygnał będzie jeszcze wyświetlany. Sygnalizacja akomodacyjna dostosowuje się cały czas do zajętości poszczególnych wlotów, zgłoszeń pieszych oraz informacji otrzymywanych z pojazdów mających priorytet (komunikacja miejska). Oznacza to, że gdy spełniony zostanie warunek minimalnej długości zielonego na danym kierunku, sterownik może w dowolnym momencie (w zależności od otrzymywanych zgłoszeń z detektorów) rozpocząć sekwencję przejścia w inną fazę. W takich sytuacjach nie ma możliwości predykcji zachowania sterownika z wyprzedzeniem i wszystkie wyświetlane wskazania sekundników nie miałby pokrycia w rzeczywistej pracy sterownika.

23. Parking przy pętli Krowodrza Górka jest czterokrotnie za mały – o godzinie 18 nie ma gdzie postawić samochodu, gdy ludzie wracają z pracy. Postulat ograniczenia możliwości parkowania dla mieszkańców

ZIM: Parking P+R Krowodrza Górka powstał jako infrastruktura towarzysząca budowie linii tramwajowej KST III. Obiekt został zrealizowany zgodnie z zatwierdzonym projektem budowlanym, uwzględniającym wszelkie wytyczne projektowe, ale i uwagi mieszkańców, które wpłynęły również na skalę inwestycji. Inwestycja na etapie przygotowania poddana była również konsultacjom społecznym. Zgodnie z ustalonymi uwarunkowaniami na parkingu zostało wyznaczone 109 miejsc parkingowych, w tym 4 miejsca dla osób niepełnosprawnych (spełniające wymagania określone dla tego typu miejsc), a także 4 miejsca dla ładowania pojazdów samochodowych z napędem elektrycznym. Kwestia dostępności miejsc parkingowych uregulowana zostanie, gdy parking funkcjonował będzie w systemie parkingowym, ewidencjonującym pojazdy i ich czas parkowania.

24. Ul. Łokietka – brak chodnika na odcinku od ul. Jordanowskiej do ul. Starego Wiarusa

AU: 28 lipca 2023 r. dokonano zgłoszenia robót budowlanych dla inwestycji: przebudowa drogi powiatowej w granicach istniejącego pasa drogowego w zakresie budowy chodnika, przebudowy jezdni, przebudowy peronu przystankowego, budowy przyłącza elektroenergetycznego oświetlenia przejść dla pieszych, budowy sieci kanalizacji deszczowej i kanału technologicznego, przebudowy sieci teletechnicznej i gazowej. Wniosek zarejestrowano pod sygnaturą: AU-01-7.6743.1539.2023.EFI i przyjęto milczącą zgodą 11 sierpnia 2023 r.

Dodatkowo 29 marca 2022 r. dokonano zgłoszenia robót budowlanych dla przebudowy drogi w granicach pasa drogowego w zakresie budowy chodnika, budowy i przebudowy sieci uzbrojenia terenu w ramach „Programu budowy chodników w wybranych lokalizacjach na terenie miasta Krakowa”. Wniosek powyższy zarejestrowany pod sygnaturą: AU-01-7.6743.526.2022.EFI i przyjęto milczącą zgodą w 7 kwietnia 2022 r.

IR: W IR opiniowana była wielowariantowa koncepcja budowy chodnika ul. Łokietka. Projekt zakładał realizację m.in. drogi dla pieszych na brakujących odcinkach w ciągu ul. Łokietka. Informacji w zakresie etapu procedowania inwestycji winien udzielić prowadzący zadanie, tj. ZDMK.

ZDMK: Dla budowy chodnika na ul. Łokietka na odcinku od sklepu Biedronka (przy ul. Łokietka 136) do ul. Starego Wiarusa została opracowana dokumentacja projektowa w ramach zadania pn.: „Budowa / przebudowa chodników w wybranych lokalizacjach na terenie miasta Krakowa – opracowanie dokumentacji projektowej w ramach zadania pn. »Program Budowy Chodników - cześć 2 tj. Łokietka od Biedronki do ul. Starego Wiarusa«”.

Dla budowy tego chodnika została zawarta umowa nr 420/U/ZDMK/2022 z 26 sierpnia 2022 roku z inwestorem inwestycji niedrogowej o zastępstwo inwestycyjne, dla której do 25 października 2024 r. nie wpłynął do ZDMK harmonogram robót.

Ponadto dla budowy chodnika we wnioskowanej lokalizacji została w 2023 r. opracowana koncepcja przebudowy ul. Łokietka na podstawie umowy nr 264/U/ZDMK/2023 z 31 maja 2023 r. dla wykonania zadania pn. „Opracowanie koncepcji dla budowy chodników wraz z infrastrukturą towarzyszącą w ramach zadania: »Program Budowy Chodników w wybranych lokalizacjach miasta Krakowa” – część 3: ul. Łokietka – brakujące odcinki chodników« wraz z podziałem na części dla przyszłych opracowań w zakresie dokumentacji projektowych”. Opracowanie dokumentacji projektowej oraz wykonanie robót budowlanych jest zależne od przyznania dodatkowych wolnych środków finansowych dla zadania Program Budowy Chodników.

25. Między ul. Opolską a ul. Pachońskiego był kładziony asfalt bez potrzeby. Prośba o baczniejsze obserwowanie wydatków.

ZDMK: Nakładkę asfaltową na ul. Łokietka, na odcinku pomiędzy ul. Opolską, a ul. Pachońskiego, wykonał inwestor po zakończeniu inwestycji niedrogowej. Powyższe zostało wykonane na podstawie umowy nr 361/ZDMK/2021 z 2 kwietnia 2021 r., w której zawarto warunek bezwzględnego odtworzenia nawierzchni na tym odcinku w przypadku, gdy uległa ona zniszczeniu.

26. Pozostałe na osiedlu tereny zielone należą do GMK – czy tereny te będą zabudowywane?

BP: W Wydziale Planowania Przestrzennego opracowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego „Krowodrza Górka” – obejmujący obszar ograniczony na zachodzie ulicami Władysława Łokietka i Batalionu „Skała” AK, na północy ulicą Opolską, na wschodzie ulicami Dominika Ździebły-Danowskiego, Krowoderskich Zuchów i Doktora Twardego, a na południu terenami kolejowymi.

W sporządzanym projekcie planu wyznaczono około 30 terenów zieleni urządzonej z podziałem na zieleń parkową, zieleń izolacyjną oraz zieleń towarzyszącą zabudowie. Dodatkowo, istniejąca zieleń w wyznaczonych w tym planie terenach zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej została ochroniona strefą zieleni bez możliwości lokalizowania kubaturowych obiektów. Przyjęte w projekcie planu ustalenia zabezpieczają zatem zieleń osiedlową na obszarze osiedla Krowodrza Górka i chronią ją przed nową zabudową. W zapisach projektu planu uwzględniona zostanie możliwość lokalizowania wiat śmietnikowych na obszarze osiedla.

Projekt planu po uzyskaniu ustawowych opinii i uzgodnień zostanie wyłożony do publicznego wglądu. Wówczas będzie można zapoznać się z rozwiązaniami zawartymi w projekcie planu. Będzie to również czas, kiedy będzie można złożyć ewentualne uwagi do zaproponowanych rozwiązań planistycznych. O terminach i formie konsultacji społecznych oraz zasadach i możliwości składania uwag do projektu planu będzie informować stosowne ogłoszenie Prezydenta Miasta Krakowa.

ZZM: Informujemy, że zagospodarowanie terenów zieleni publicznie dostępnej (w tym skwery i zieleńce), z uwzględnieniem możliwych form i funkcji jej zainwestowania wynika z zapisów dokumentów polityki miasta, w tym miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Jeżeli na danym terenie obowiązujący plan miejscowy wyznacza przeznaczenie pod zieleń, wówczas ryzyko powstania na danym terenie niepożądanej zabudowy, innej niż ta dopuszczona w zapisach planu miejscowego, nie występuje. Odstępstwem od tej zasady jest sytuacja, w której dla danej nieruchomości zostało wydane prawomocne pozwolenie na budowę datowane na okres sprzed daty uchwalenia planu miejscowego. Informujemy również, że ZZM zgodnie z kompetencjami zajmuje się m.in. utrzymaniem terenów zieleni, oraz posiada kompetencje do zakładania i prowadzenia inwestycji w obszarach terenów zieleni z przeznaczaniem ich pod publicznie dostępne tereny.

27. Urząd skarbowy przenosi się na ul. Jasnogórską. Co się wtedy stanie z tą nieruchomością?

GS: Zabudowana nieruchomość przy ul. Krowoderskich Zuchów 2 (działka nr 203/15 obr. 44 Krowodrza) stanowi własność Gminy Miejskiej Kraków i użytkowana będzie na potrzeby Urzędu Miasta Krakowa (część zabudowana budynkiem wysokim). Urzędy skarbowe użytkujące wysoki budynek, sukcesywnie będą przenosić się do nowej lokalizacji. Przewidywany termin opuszczenia budynku wysokiego do końca 2025 r. Część nieruchomości zabudowana niskim budynkiem (obecnie znajdują się tam sala obsługi klienta i skarbiec) przeznaczona jest do zbycia na rzecz Skarbu Państwa - trwały zarząd Izby Administracji Skarbowej w Krakowie.

28. Oświetlenie na ul. Łokietka 57 i ul. Wybickiego 16

ZDMK: Z uwagi na nieprecyzyjne sformułowanie wniosku, nie wiadomo, czy chodzi o oświetlenie punktowe w każdym z podanych adresów czy o odcinek od jednego punktu do drugiego. Niezależnie od powyższego na chwilę obecną ZDMK nie planuje budowy oświetlenia we wskazanym miejscu ze względu na brak środków finansowych.

Niezależnie od powyższego informujemy, że w okolicach bloków przy ul. Łokietka 57 oraz ul. Wybickiego 16 istnieje sieć oświetleniowa będąca w utrzymaniu ZDMK, a oświetlenie realizowane jest oprawami sodowymi. Oświetlenie to jest przewidziane do wymiany na oprawy typu LED, jednak ze względu na brak środków finansowych nie jest to możliwe w bieżącym roku.

29. Postulat spotkania w sprawie niezrealizowanych obietnic ZIM w sprawie trasy KST III

ZIM: W kwestii prac, zdaniem zgłaszających obiecanych a niewykonanych przez ZIM w ramach inwestycji KST III, należy przekazać do ZIM informację, o jakie prace chodzi w celu zweryfikowania tej informacji w dokumentacji projektu (w tym ustaleń zawartych w notatkach ze spotkań). Po zapoznaniu się z dokumentacją ustalone zostanie spotkanie lub udzielona zostanie odpowiedź pisemna z uzasadnieniem.

30. Wiadukt nad ul. Opolską było osiatkowany, żeby ptaki nie przeszkadzały. Gdy siatka się naderwała, ZDMK ściągnął siatkę, zamiast ją wymienić/naprawić. Prośba o ponowne zamontowanie siatki.

ZDMK: Siatki zabezpieczające przed ptakami podwieszone do kładki dla pieszych nad ul. Opolską uległy degradacji w wyniku oddziałujących czynników atmosferycznych i wieloletniej eksploatacji tych elementów. Powstałe uszkodzenia spowodowały, że siatki przestały pełnić swoją pierwotną funkcję, tj. zabezpieczenia obiektu przed gniazdowaniem ptaków, a wręcz mogły im zagrażać i zostały zdemontowane.

Z uwagi na ograniczone środki finansowe przeznaczone na bieżące utrzymanie obiektów inżynierskich, w pierwszej kolejności realizuje się prace związane z bezpiecznym użytkowaniem obiektów. Ponadto prace związane z odtworzeniem wskazanych elementów powinny zostać zrealizowane po wykonaniu remontu kładki, dla którego o fundusze w Budżecie Miasta Krakowa na rok 2025 wnioskuje ZDMK.

Nie mniej jednak ze względu na problem występowania w tym miejscu gołębi, planuje się wprowadzić tymczasowe rozwiązania, mające zabezpieczyć teren pod obiektem przynajmniej w zakresie stref chodnikowych pod obiektem. Prace planuje się do wykonania do końca pierwszego kwartału 2025 r.