górne tło

Jak się tworzy budżet miasta?

Jesień w samorządzie to czas budowania projektu budżetu miasta na 2025 rok. Cały cykl budżetowy składa się z czterech etapów: tworzenia projektu budżetu, uchwalenia, wykonania i sprawozdania z wykonania budżetu. Dzisiaj przybliżamy dwa pierwsze etapy.

Budżet jednostki samorządu terytorialnego, czyli w naszym przypadku budżet Miasta Krakowa, jest rocznym planem dochodów i wydatków oraz rozchodów i przychodów gminy, uchwalanym na następny rok kalendarzowy w formie uchwały budżetowej. Procedurę uchwalania budżetu oraz jego treść określa ustawa o finansach publicznych.

Pierwszym etapem w tej procedurze jest proces planowania budżetu, który obejmuje wszelkie prace związane z przygotowaniem projektu budżetu gminy. W Krakowie  za przygotowanie projektu budżetu gminy  odpowiada organ wykonawczy czyli prezydent Miasta.

Prezydent sporządza projekt na podstawie analizy aktualnych potrzeb finansowych gminy, uwzględniając dochody i wydatki na dany rok.

Do 15 listopada prezydent przedstawia projekt budżetu Radzie Miasta Krakowa.

Drugim etapem procedury budżetowej jest etap uchwalania budżetu. Od momentu przekazania przez Prezydenta Miasta projektu budżetu Radzie Miasta Krakowa, rozpoczyna ona prace nad uchwaleniem budżetu. Odbywa się pierwsze czytanie projektu uchwały budżetowej. Następnie ma miejsce zgłaszanie opinii przez komisje Rady Miasta Krakowa oraz zbilansowanych poprawek do projektu uchwały budżetowej. Mogą je zgłosić komisje, kluby radnych czy radni.

Jeżeli zgłaszane przez radnych poprawki zwiększają wydatki, radni muszą wskazać źródło pozyskania dochodów.

Projekt budżetu wraz z proponowanymi poprawkami trafia do Komisji Budżetowej i Finansów RMK, która dokonuje analizy i zajmuje ostateczne stanowisko wobec zgłoszonych poprawek.

Prezydent może przyjąć zgłoszone poprawki w drodze autopoprawki.

Kolejnym etapem jest przedstawienie projekt budżetu z autopoprawką Radzie Miasta Krakowa , która powinna uchwalić opracowany budżet do końca roku poprzedzającego rok budżetowy, tzn. do 31 grudnia.

W szczególnych przypadkach, termin może zostać przedłużony do 31 stycznia. Uchwałę budżetową Rada Miasta Krakowa przyjmuje w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego jej składu (kworum).