Regulaminy targowisk miejskich oraz realizacja Trasy Pychowickiej oraz Zwierzynieckiej to główne tematy omawiane podczas posiedzenia Komisji Infrastruktury.
Tomasz Popiołek, dyrektor Wydziału Spraw Administracyjnych przybliżył radnym uwagi zgłoszone do projektu uchwały w sprawie regulaminów placów targowych. Projekt uchwały w tej sprawie był omawiany na sesji RMK pod koniec sierpnia, odbyło się również pierwsze czytanie, a następnie zgodnie z decyzją Prezydenta Miasta Krakowa ten punkt został wycofany z obiegu prawnego i rozpoczęto zbieranie uwag do projektu uchwały dotyczących regulaminu targowisk miejskich. Można je było zgłaszać na dedykowany adres mailowy w terminie od 12 września do 31 października 2024 r. W tym okresie wpłynęło łącznie 127 uwag i propozycji dotyczących zmian zapisów przedstawionych w projekcie uchwały. Otwarte spotkanie konsultacyjne poświęcone projektowi uchwały Rady Miasta Krakowa odbyło się 27 września br., uczestniczyło w nim ok. 60 osób, wśród nich znaleźli się dzierżawcy targowisk miejskich, kupcy, radni miasta i członkowie rad dzielnic, mieszkańcy i aktywiści. Większość uwag, które wpłynęły do Wydziału Spraw Administracyjnych dotyczyły Placu Nowego (98 uwag). Odnosiły się one do godzin otwarcia Placu, kwestii związanych z lokalami gastronomicznymi, godzinami funkcjonowania ogródków przy lokalach gastronomicznych, sprzedaży alkoholu i żywych ryb, artykułów pirotechnicznych oraz powierzchni handlowej dla rolników i domowników. Wpłynęły także cztery uwagi dotyczące Starego Kleparza, pięć odnośnie do Targowiska Unitarg przy Hali Targowej oraz trzy dotyczące Placu Nowowiejskiego. W sprawie czternastu targowisk miejskich zamieszczono pojedyncze uwagi, które dotyczyły braku widoczności ważonego towaru, godzin funkcjonowania targowisk, zapewnienia ogólnodostępnych toalet wraz z umywalkami oraz możliwości handlu przez cały tydzień przez rolników. Ponadto utworzenia nowych miejsc targowych w dzielnicach, w których ich nie ma, a także na nowo powstających osiedlach.
Przedstawiciele spółki Trasa Łagiewnicka zaprezentowali radnym informację na temat przygotowania i realizacji inwestycji Trasy Pychowickiej i Zwierzynieckiej.
W 2016 r. uchwałą Rady Miasta Krakowa ustalono kierunki działań dla Prezydenta Miasta Krakowa dotyczące parametrów i wykonania Tras Łagiewnickiej, Pychowickiej oraz Zwierzynieckiej. W uzasadnieniu uchwały możemy przeczytać, że realizacja Tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej jest absolutnie konieczna do wykorzystania potencjału Trasy Łagiewnickiej oraz do odciążenia alej Trzech Wieszczów. Dwa lata później Rada Miasta Krakowa podjęła uchwałę w sprawie utworzenia przez Gminę Miejską Kraków jednoosobowej spółki Trasa Łagiewnicka, która zajęła się przygotowaniami do realizacji inwestycji Trasa Pychowicka oraz Trasa Zwierzyniecka. Z treścią powyższych uchwał można zapoznać się tutaj.
W grudniu 2019 r. wszczęto pierwsze postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w sprawie wykonania wielowariantowych koncepcji realizacji projektu inwestycji drogowej. W maju 2020 r. dokonano ponownego wszczęcia postępowania o udzielnie zamówienia publicznego. Z kolei we wrześniu 2020 r. rozpoczęto prace nad wariantami, zaś w czerwcu 2022 r. opracowano wielowariantową koncepcję. W październiku 2022 r. ogłoszono konsultacje społeczne. W sierpniu 2023 konsultacje zostały zakończone i opublikowano raport. W grudniu tego samego roku złożono wniosek o decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych (DUŚ). W styczniu 2024 złożono wniosek o tzw. audyt rowerowy, a w marcu br. wszczęto postępowania DUŚ. Spółka Trasa Łagiewnicka S.A. jest obecnie na etapie audytu rowerowego i procedowania decyzji środowiskowej. Uzyskanie decyzji jest planowane
na połowę 2025 r. Po jej uzyskaniu z końcem roku będzie możliwe ogłoszenie przetargu na projekt i realizację inwestycji. Prace projektowe miałyby być prowadzone w latach 2026-2028, a roboty budowlane w latach 2028-2033. W budżecie miasta na ten cel trzeba byłoby zarezerwować 50 mln zł w latach 2027-2028, 40 mln zł w 2029 r. oraz 260 mln zł w latach 2030-2047.
Informacje na temat realizacji inwestycji przedstawione zostały przez Mariusza Piątkowskiego, prezesa zarządu spółki Trasa Łagiewnicka S.A oraz Krzysztofa Migdała, członka zarządu spółki. Radni dopytywali m.in. o liczne szczegóły związane z inwestycją, harmonogram prac, ramy czasowe, czy koszty finansowe poniesione na jej realizację.
Radni z Komisji Infrastruktury wydali pozytywną opinię dla projektów uchwał w sprawie zaliczenia do dróg publicznych kategorii gminnej ul. Do Wisły i ustalenia jej przebiegu (druk nr 383) oraz w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie przez Prezydenta Miasta Krakowa porozumienia ze Skarbem Państwa - Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad działającym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie w sprawie przejęcia przez Prezydenta Miasta Krakowa zarządzania częścią obiektu mostowego nad rzeką Wisłą na terenie gminy Niepołomice w ciągu drogi krajowej nr 75 ( druk nr 402). Pozytywną opinię otrzymał także projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie przez Prezydenta Miasta Krakowa porozumienia ze Skarbem Państwa - Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad działającym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie w sprawie finansowania remontu części obiektu mostowego nad rzeką Wisłą w ciągu ul. Brzeskiej - drogi krajowej nr 75 (druk nr 407).