górne tło

Za krótki peron i wycofany tramwaj

Tomasz Leśniak Interpeluje w sprawie spółki KZN SIM Ziemia Krakowska. Anna Bałdyga pyta o usterkę częściowo niskopodłogowego tramwaju. Łukasz Gibała interpeluje w sprawie przystanku Elektromontaż, problemów w krakowskiej komunikacji miejskiej oraz odejścia od stosowania soli do zimowego utrzymania dróg i chodników.

Radny Tomasz Leśniak, w związku z planami budowy mieszkań społecznych na wynajem na terenie Gminy Miejskiej Kraków, wnioskuje do Prezydenta o udzielenie informacji na temat spółki KZN SIM Ziemia Krakowska. Radny prosi m.in. o: udostępnienie planu inwestycyjnego spółki, planu rzeczowo-finansowego spółki, strategii działalności spółki, regulaminu rady nadzorczej spółki, sprawozdań pełnomocnika spółki oraz list umów, zamówień i wydatków spółki z uwzględnieniem ich wartości.

Radna Anna Bałdyga pyta w interpelacji czy prawdą jest, że krakowskie MPK zdjęło ze stanu częściowo niskopodłogowy tramwaj N8S-NF o numerze HK458, kiedy to się stało i jakie były powody tej decyzji. Radna prosi o informację czy usterkę, jakiej doświadczył tramwaj można naprawić, jaki jest jej koszt i czy w przyszłorocznym budżecie MPK są (lub mogą być) zarezerwowane środki na ten cel. Anna Bałdyga pyta również na ilu krakowskich liniach tramwajowych nadal kursują wysokopodłogowe tramwaje, jakie to linie i w jakich dzielnicach Krakowa kursują.

Radny Łukasz Gibała interpeluje do Prezydenta o odejście od stosowania soli do zimowego utrzymania dróg i chodników. Radny informuje, że Polska należy do nielicznych krajów Unii Europejskiej, w których do zimowego utrzymania dróg na masową skalę nadal stosowany jest chlorek sodu, czyli po prostu sól. Odchodzenie od tego rozwiązania ma wiele przyczyn, m.in.: sól utrudnia życie osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich, dla których opuszczenie domu zimą nieraz kończy się poparzeniami dłoni. Chlorek sodu niszczy obuwie i odzież, szkodzi zwierzętom, roślinom, przyspiesza korozję samochodów, obiektów mostowych oraz elementów infrastruktury drogowej, niszczy elewacje budynków, a dostając się w szczeliny nawierzchni dróg, powoduje ich szybszą dewastację. Tymczasem zgodnie z tegorocznymi standardami zimowego utrzymania krakowskiej infrastruktury drogowej stosowanie soli dozwolone jest praktycznie wszędzie. Jedynym wyjątkiem jest Stare Miasto w obrębie Plant. Radny postuluje, żeby w Krakowie, śladem innych polskich miast, zrezygnować z wykorzystywania chlorku sodu w zimowym utrzymaniu dróg i chodników na rzecz bardziej ekologicznych rozwiązań, w szczególności piasku i apeluje o podjęcie wszelkich możliwych działań w celu co najmniej zmniejszenia skali stosowania soli drogowej jeszcze tej zimy. W kolejnej interpelacji radny Gibała pisze o problemach w krakowskiej komunikacji miejskiej, wynikających z nowego kontraktu z firmą Mobilis, który zaczął obowiązywać 19 października. Radny informuje, że problemy pojawiły się już w pierwszych dniach, kiedy dochodziło do wielu opóźnień, a część kursów nie było wykonywanych. Firma miała kłopoty kadrowe, które wymusiły m.in. ściąganie kierowców z innych miast. Jak wynika z przekazanych radnemu informacji, przewoźnik ma również problem z zapleczem technicznym do obsługi taboru – nowa zajezdnia przy ul. Makuszyńskiego ma nie być jeszcze w pełni gotowa, a przystosowanie jej do warunków wynikających z kontraktu może się nie udać do wiosny przyszłego roku. W ostatnim miesiącu, w związku z rozpoczęciem kontraktu z firmą Mobilis, pojawiają się także zarzuty pod adresem Zarządu Transportu Publicznego, który jako organizator transportu nie przewidział realnych ryzyk związanych z wyłonieniem nowego operatora i terminowym rozpoczęciem nowego kontraktu. Do tych problemów z funkcjonowaniem komunikacji miejskiej radny dodaje sprawę likwidacji Punktu Obsługi Pasażerów przy ul. Podwale. Mieszkańcy twierdzą, że przeniesienie go na pętlę Górka Narodowa jest dużym utrudnieniem. Radny zadaje Prezydentowi wiele pytań w swojej interpelacji, m.in. o: obecny podział pracy przewozowej w wozokilometrach pomiędzy MPK a Mobilis, stan taboru wykorzystywanego obecnie przez Mobilisa, koszty wozokilometra dla poszczególnych rodzajów taboru w przypadku MPK i sposób kontrolowania przez ZTP wykonywania oraz punktualności kursów przez prywatnego przewoźnika, w szczególności czy wykorzystywane są w tym celu dane z urządzeń GPS. Radny pyta również m.in. jakie kary za niewykonane kursy przewiduje kontrakt, czy kontrakt określa warunki, jakie ma spełniać baza Mobilisa przy ul. Makuszyńskiego i czy ZTP przed podpisaniem umowy z firmą Mobilis przeprowadził jakiekolwiek analizy ryzyk związanych z wyborem nowego operatora i terminowym rozpoczęciem kontraktu. Radny Gibała kończy swoją interpelację pytaniami o roczny koszt najmu lokalu przy ul. Wielopole, w którym działa Punkt Obsługi Pasażerów i czy są to koszty niższe niż w przypadku zlikwidowanego punktu przy ul. Podwale. W kolejnej interpelacji skierowanej do Prezydenta radny Łukasz Gibała porusza temat przystanku Elektromontaż, którego peron, po pracach związanych z budową drogi S7 jest obecnie za krótki o kilka metrów w stosunku do zatrzymujących się tam tramwajów typu Krakowiak. Stwarza to zagrożenie bezpieczeństwa pasażerów, wysiadających wprost na torowisko. Radny prosi o informację kto jest odpowiedzialny za projekt oraz realizację wspomnianego przystanku, dlaczego na etapie projektowym nie wzięto pod uwagę potrzeb i bezpieczeństwa mieszkańców oraz w jakim terminie i na czyj koszt problem zostanie rozwiązany.

Pełna treść interpelacji jest dostępna TUTAJ.