Mamy dobre informacje dla pasażerów komunikacji miejskiej. Uruchomione zostały aplikacje mobilne do zakupu biletów okresowych mKKM i mKK oraz portal Elektroniczne Konto Pasażera. Można w nich już nabywać wszystkie rodzaje biletów okresowych, zarówno ze zniżką mieszkańca, jak i metropolitalne. Pasażerowie mogą także okazywać bilety w aplikacjach podczas kontroli.
Jednocześnie informujemy, że system może jeszcze nie generować potwierdzeń mailowych po zakupie biletów w mKKM i mKK dla niektórych domen pocztowych. Brak takiego potwierdzenia nie wpływa na cały proces zakupu. Warto jednak upewnić się, że zakupiony bilet widzimy w aplikacjach.
Prace nad przywróceniem tych aplikacji MPK w Krakowie rozpoczęły się bezzwłocznie po zakończeniu działań i zabezpieczeniu wszystkich dowodów przez służby zajmujące się cyberprzestępczością. Dzięki ich nieprzerwanej pracy w zakresie weryfikacji i testów, można było uruchomić działanie tych aplikacji. MPK zależało na tym, aby zrobić to jak najszybciej, ale miejski przewoźnik cały czas zdaje sobie sprawę, że cyberprzestępcy mogą planować kolejne ataki. Dlatego obserwowane są wszystkie systemy.
Przywrócenie systemów informatycznych odpowiedzialnych za funkcjonowanie aplikacji mobilnych mKKM i mKK to efekt pracy informatyków MPK, pracowników Centrum Obsługi Informatycznej UMK, informatyków firm zewnętrznych oraz służb Ministerstwa Cyfryzacji, w tym NASK. To było wielkie wyzwanie, bo celem międzynarodowej grupy cyberprzestępców powiązanych ze Wschodem, było całkowite zniszczenie wszystkich systemów informatycznych MPK w Krakowie. Po przywróceniu stabilności wszystkich systemów przeprowadzona zostanie analiza wydarzenia i podjętych kroków. O jej wynikach będziemy informować.
MPK dziękuje pasażerom za zrozumienie i cierpliwość, a także przeprasza za wszystkie niedogodności.