górne tło

Wodorowy Mercedes na testach w Krakowie

Mieszkańcy Krakowa jako pierwsi w Polsce mogą podróżować całkowicie nowym modelem autobusu wodorowego marki Mercedes o nazwie e-Citaro Fuel-Cell. Testy rozpoczęły się dzisiaj, 13 grudnia, i potrwają do 8 stycznia 2025 r.

Autobus zadebiutował na linii nr 143 łączącej pętle „Podgórze SKA” i „Kokotów SKA”. W kolejnych dniach będzie można go zobaczyć również na liniach nr 128, 148 i 300.

Jak informuje producent, zeroemisyjny autobus e-Citaro Fuel-Cell jest wyposażony w największą baterię trakcyjną spośród wszystkich autobusów wodorowych dostępnych obecnie na rynku, o pojemności do 300kWh. Dodatkowo mieści w zbiorniku do 30 kg wodoru. To wszystko sprawia, że zasięg tego autobusu robi wrażenia – na jednym tankowaniu i ładowaniu baterii może przejechać minimum 400 kilometrów. To spokojnie wystarczy do całodniowej obsługi regularnej linii, bez konieczności zjazdu do zajezdni na zatankowanie.

Autobus może zostać zaprogramowany do pracy w trzech trybach:

Autobus ma długość 12 m i może w nim jednocześnie podróżować 68 pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących. W środku autobusu nie zabraknie wyposażenia, które ma zapewnić komfort przejazdu – jest niska podłoga, platforma dla osób poruszających się na wózkach oraz klimatyzacja.

Inteligentne systemy mają także na celu wsparcie kierowcy, szczególnie w zakresie bezpiecznego prowadzenia. Autobus jest m.in. wyposażony w pakiet GRS-B – pięć radarów wspieranych przez kamerę sprawia, że system rozpoznaje możliwość kolizji autobusu z samochodami, rowerzystami, a także pieszymi i to nawet w sytuacji, gdy pieszy idzie chodnikiem i dopiero skręca na przejście.

To już kolejne testy autobusu zasilanego wodorem prowadzone przez MPK w Krakowie, ale po raz pierwszy są to testy pojazdu marki Mercedes na regularnej linii. Autobus będzie stacjonował w zajezdni Płaszów i tam też będzie tankowany.

Przypomnijmy, że MPK w Krakowie ogłosiło 3 grudnia przetarg na dostawę kolejnych zeroemisyjnych autobusów. Krakowski przewoźnik zamawia w sumie 42 takie pojazdy, z czego 10 to autobusy zasilane wodorem, a 32 to autobusy elektryczne. Tym samym, po ponad dwóch latach testów, do floty MPK na stałe dołączą autobusy wodorowe.