Modernizacja al. Solidarności, jednej z kluczowych arterii komunikacyjnych Nowej Huty, to trafiony prezent z okazji jubileuszu 75-lecia jej wytyczenia. Dzięki realizowanym pracom odcinek od placu Centralnego do ul. Bulwarowej zyskuje jakość, jakiej nie miał nawet w momencie swojej budowy na przełomie lat 40. i 50. XX wieku.
Choć układ ulicy pozostaje bez zmian – nadal mamy wydzielone torowisko, jezdnię oraz miejsca parkingowe – wszystkie te elementy przeszły gruntowną modernizację, dostosowaną do współczesnych standardów. Efekty prac są już widoczne, a ich realizacja przebiegała etapami.
Remont rozpoczął się wiosną tego roku, w pierwszej kolejności były to roboty drogowe:
Po zakończeniu prac drogowych przyszedł czas na torowisko tramwajowe, zakres robót obejmuje:
W miejscach przecięć z jezdniami torowisko zostało wykonane z trwałych, prefabrykowanych elementów, dostosowanych do ruchu samochodowego i autobusowego.
W ramach prac powstaje również nowy przystanek tramwajowy, przy skrzyżowaniu z ul. Bulwarową. Nowoczesne perony o długości 45 metrów z wygodnymi wiatami przystankowymi ułatwią pasażerom podróżowanie, szczególnie w kierunku Zalewu Nowohuckiego.
Prace na torowisku na odcinku od placu Centralnego do ul. Bulwarowej zakończą się na początku przyszłego roku. Tramwaje będą mogły wrócić na tę trasę po zakończeniu budowy wiaduktu nad przyszłą drogą S7, za którą odpowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Zakończenie przewidywane jest na czerwiec 2025 r.
Dzięki kompleksowym pracom al. Solidarności nie tylko zachowała swój historyczny charakter, ale przede wszystkim stała się nowoczesną, trwałą i wygodną przestrzenią dla mieszkańców Krakowa. Prace realizowane przez ZDMK to kolejny krok w stronę poprawy jakości infrastruktury komunikacyjnej miasta.