Dziś, 23 grudnia, odbyło się otwarcie wyczekiwanych przez mieszkanki i mieszkańców odcinków dróg: S52 oraz S7 między Widomą a Krakowem. – Nowe trasy wpłyną na zmianę natężenia ruchu w Krakowie – informuje odpowiadająca za realizację inwestycji Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Kraków będzie drugim miastem po Łodzi z pełną obwodnicą o klasie dróg autostradowo-ekspresowych. Stanie się to jednak po zakończeniu prac na brakującym odcinku drogi S7 między węzłami Mistrzejowice a Nowa Huta. Tym 5-kilometrowym odcinkiem trasy S7 pojedziemy w połowie 2026 roku – zapowiada GDDKiA.
W ramach inwestycji wybudowana została dwujezdniowa droga ekspresowa S52 o długości ok. 12,5 kilometra – na odcinku od węzła Modlnica (z rozbudową węzła) do węzła Kraków Mistrzejowice. Każda jezdnia posiada po trzy pasy ruchu.
W ramach budowy inwestycji powstały też dwa tunele: dłuższy, o długości 653 metrów w Zielonkach i krótszy, 496-metrowy w Batowicach.
W ciągu trasy ekspresowej powstało 27 obiektów inżynierskich, 4 km murów oporowych oraz 25 km dróg dojazdowych do obsługi przyległych terenów. Wybudowano węzły: Modlnica – do istniejącego węzła dobudowano cztery łącznice, Zielonki – węzeł na skrzyżowaniu S52 POK z ulicami: Na Zielonki, Ks. Adama Zięby, Waliszewskiego, Na Popielówkę i Trasą Wolbromską, Węgrzce – w miejscu skrzyżowania z DK7 i al. 29-listopada, Batowice – w miejscu skrzyżowania S52 POK i drogi powiatowej (ul. Karola Wojtyły).
Poza samą obwodnicą powstało aż 33 km dróg lokalnych. Ta nowa sieć dodatkowych tras poprawi komunikację pomiędzy poszczególnymi miejscowościami i osiedlami leżącymi wzdłuż S52.
Po otwarciu odcinka północnej obwodnicy Krakowa ograniczone zostanie m.in. natężenie ruchu pojazdów ciężkich na ulicach miasta. Całkowity efekt będzie zauważalny po pełnym domknięciu ringu (z uwzględnieniem drogi S7).
Miejski inżynier ruchu przygotowuje się do wprowadzenia rozwiązań w zakresie oznakowania, które będą przekierowywały ruch do najbliższego węzła drogowego. Ma to przyczynić się do jak najszybszego wyeliminowania ruchu tranzytowego i długodystansowego z miasta.
Obecnie Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu przewiduje, że do czasu pełnego domknięcia obwodnicy należy spodziewać się utrudnień w ruchu drogowym, zwłaszcza na styku trasy S52 z realizowaną trasą S7.
Istotnym czynnikiem jest również przyzwyczajenie się kierowców do nowego układu drogowego. Zwykle następuje to w pierwszych miesiącach po otwarciu nowego odcinka.
Niewątpliwie domknięcie ringu jako czwartej obwodnicy jest bardzo dobrym krokiem do lepszego zarządzania ruchem wewnątrz Krakowa. Tranzytowy ruch długodystansowy będzie miał stworzone dogodne warunki do ominięcia miasta bez konieczności dociążania wewnętrznego układu komunikacyjnego.