górne tło

„Ławka dialogu” w Płaszowie – pytania i odpowiedzi

12 grudnia 2024 r. odbyło się otwarte spotkanie prezydenta Aleksandra Miszalskiego z mieszkańcami Płaszowa

Mieszkańcy zadawali pytania, na które odpowiadały właściwe wydziały Urzędu Miasta Krakowa i miejskie jednostki. Poniżej zebrane zostały wszystkie pytania wraz z udzielonymi na nie odpowiedziami.

Zobacz fotogalerię!


Wykaz skrótów:


Pytania:

  1. Szkoły na os. Płaszów, Rybitwy, Zabłocie i Przewóz są przepełnione. W tych obszarach ma powstać kilkanaście tysięcy nowych mieszkań. Jakie działania podejmie miasto, aby zapewnić możliwość edukacji dla dzieci?
  2. Sport na os. Płaszów. Miało być zrealizowane Centrum Sportów Zimowych. Czy miasto planuje wrócić do realizacji tej inwestycji?
  3. Budowa biblioteki – jaka jest przyszłość projektu?
  4. Ul. Płaszowska, Szafrana, Koszykarska, Rybitwy. Czy w obecnej kadencji można liczyć na realizację tych inwestycji? Wszystkich czy tylko niektórych?
  5. Odór na Płaszowie. Co dzieje się w tej kwestii i jakie są plany dotyczące obszarów przemysłowych na styku dzielnicy XII i XIII?
  6. Plany miejscowe „Rybitwy – rejon ul. Strażackiej” oraz „Biskupińska”. Kiedy można się spodziewać wyłożenia tych planów? Czy będą uchwalane na podstawie aktualnego studium czy planu ogólnego?
  7. Park Kolejowy. Jakie są plany dla tego projektu?
  8. Linia tramwajowa w stronę pętli Mały Płaszów i Złocień. Jakie są plany na tę inwestycję?
  9. Czy miasto będzie kontynuować wykup terenów zielonych w celu powiększenia parków na terenie dzielnicy?
  10. Problem z zalewaniem – Kabel, Rów Płaszowski, Drwina Długa. Czy możemy liczyć na to, że rozpoczęte inwestycje będą realizowane i jakie są planowane dalsze inwestycje służące przeciwdziałania powodziom?
  11. Skład solny. Jaka jest przyszłość przedsięwzięcia?
  12. Trzy projektowane stadiony w Podgórzu (Rybitwy, KS Płaszowianka, Parkowa) – czy dzielnica może liczyć na współpracę z miastem?
  13. Ulice Kalwaryjska i Limanowskiego – czy jest jakiś plan na rewitalizację tych dwóch ulic?
  14. Remont ul. Rącznej – ulica nie jest remontowana od 1991 roku. W porze deszczowej nie ma możliwości bezpiecznego poruszania się po tej drodze. Czy jest plan wykonania modernizacji?
  15. Czy jest możliwość przyspieszenia prac nad zwalczaniem odoru w mieście?
  16. Ul. Koszykarska – czy jest możliwość dokończenia budowy ulicy i chodnika? Ulica nie jest dokończona od 1989 roku.
  17. ZCK ma procedurę nr 12 dotyczącą przysługującego prawa do dysponowania grobem. Zmienia tą procedurą ustalony porządek dysponowania grobem. Czy dyrektor ZCK ma prawo sam ustanawiać ludzi uprawnionych do dysponowania grobem?
  18. Liceum Ogólnokształcące nr 43 na ul. Limanowskiego – budynek jest w bardzo złym stanie. Czy jest szansa na odrestaurowanie obiektu?
  19. Na ul. Nowohuckiej są korki. Czy będzie realizowany most łączący ul. Ciepłowniczą z pętlą Mały Płaszów, który był w planie (Trasa Ciepłownicza)?
  20. W miejscowym planie w okolicach os. Przewóz niektóre tereny mieszkaniowe mają być przekształcone w tereny zielone. Czy można od tego odstąpić?
  21. Szkołą Podstawowa przy ul. Grochowej – czy jest szansa otworzyć ją przed rokiem 2026?
  22. Przy Bagrach od strony torów znajduje się dużo śmieci. Co można z tym zrobić?
  23. Czy jest możliwość wymiany hamaków na Bagrach? Te, które znajdują się tam teraz, nie są wygodne.
  24. Ul. Półłanki – przejeżdża przez nią ok. 20 000 samochodów dziennie. Został przygotowany projekt ścieżki rowerowej i chodnika, który jednak nie został zrealizowany. Czy jest szansa coś z tym zrobić?
  25. Jaki jest plan na remont ul. Skotnickiego?
  26. Czy jest możliwe przyspieszenie prac nad planem zagospodarowania „Biskupińska”?
  27. Ścieżka rowerowa na wałach – od ul. Nowohuckiej i Półłanki nie ma przejścia dla rowerzystów. Czy można coś z tym zrobić?
  28. Czy przy S7 powstaną ekrany akustyczne?
  29. Ul. Szafrana – od 2017 roku jest w planie przebudowa ulicy. Czy jest szansa, że remont zostanie zrealizowany w najbliższym czasie?
  30. Fort Lasówka – czy jest możliwość rewitalizacji?
  31. Stan alejek na Bagrach od części wschodniej – jaki jest etap realizacji napraw?
  32. Ul. Półłanki i Nowohucka – czy jest możliwość zrobienia sygnalizacji świetlnej regulującej przejazd rowerzystów?
  33. Remont kładki nad torami na Bagrach i budowa wind – w WPF nie zostały na to zabezpieczone pieniądze. Czy jest szansa, że zostanie to włączone?

Odpowiedzi:

1. Szkoły na os. Płaszów, Rybitwy, Zabłocie i Przewóz są przepełnione. W tych obszarach ma powstać kilkanaście tysięcy nowych mieszkań. Jakie działania podejmie miasto, aby zapewnić możliwość edukacji dla dzieci?

MCOO: Rozbudowa Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 15 przy ul. Grochowej 23. Zakres rzeczowy obejmuje budowę nowego budynku o powierzchni użytkowej ok. 7,6 tys. m2 w ramach, którego powstaną m.in.: 24 sale lekcyjne (w tym cztery pracownie: chemiczno-fizyczna, biologiczno-geograficzna, muzyczno-plastyczno-techniczna, komputerowa), sala gimnastyczna wraz z trybunami, ścianką wspinaczkową, siłownią i zapleczem sanitarno-szatniowym, świetlica, biblioteka, kuchnia i jadalnia, gabinet lekarski i stomatologa, klub uczniowski, harcówka. Roboty budowlane rozpoczęły się w 2023 r., a oddanie budynku do użytkowania planowane jest w 2026 r. Łączna kwota wynosi 64,8 mln zł.

Budowa szkoły podstawowej w rejonie ulic Dekerta i Portowej. Zakres rzeczowy obejmuje budowę nowego budynku o powierzchni użytkowej 9,1 tys. m2 w ramach, którego powstaną m.in.: 16 sal lekcyjnych (w tym pracownie: komputerowa, fizyczna, chemiczna, plastyczna), sala gimnastyczna wraz z salą fitness i zapleczem sanitarno-szatniowym, dwie świetlice, biblioteka z czytelnią, jadalnia wraz zapleczem kuchennym, gabinet lekarza/pielęgniarki i stomatologa. W 2022 r. został opracowany program funkcjonalno-użytkowy. Realizacja inwestycji w trybie „zaprojektuj i wybuduj” zaplanowana jest w latach 2025–2029 na łączną kwotę 75,2 mln zł.

Budowa przedszkola przy ul. Prokocimskiej. Zakres rzeczowy obejmuje budowę budynku 8-oddziałowego przedszkola o powierzchni użytkowej ok. 1,5 tys. m2 na potrzeby ok. 200 dzieci. W 2024 r. został opracowany program funkcjonalno-użytkowy. Koszt inwestycji w trybie „zaprojektuj i wybuduj” szacowany jest na łączną kwotę 9,3 mln zł.

Zakup lokalu w rejonie ul. Myśliwskiej na potrzeby klas I-III szkoły podstawowej. Zakres rzeczowy obejmuje nabycie lokalu użytkowego o powierzchni ok. 300–400 m2 dostosowanego na potrzeby edukacji wczesnoszkolnej w ramach Szkoły Podstawowej nr 47 wchodzącej w skład Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 1 przy ul. Myśliwskiej 64. Na realizację inwestycji w 2025 r. zaplanowano kwotę 6 mln zł.

Gmina Miejska Kraków realizuje wiele zadań inwestycyjnych w zakresie oświaty i dostrzega konieczność dalszej poprawy infrastruktury przedszkolnej i szkolnej. Mimo że nie wszystkie oczekiwane przez mieszkańców inwestycje mogą być zrealizowane natychmiast, miasto dokłada wszelkich starań, aby w miarę możliwości finansowych odpowiadać na zgłaszane potrzeby. Istotną kwestią jest też współpraca Gminy Miejskiej Kraków z deweloperami w zakresie partycypowania przez nich w tworzeniu miejskiej infrastruktury publicznej na budowanych przez nich osiedlach.

EK: Na wspomnianym obszarze (osiedla: Płaszów, Rybitwy, Zabłocie i Przewóz) znajdują się następujące jednostki oświatowe:

Zmiany w obwodach:

2. Sport na os. Płaszów. Miało być zrealizowane Centrum Sportów Zimowych. Czy miasto planuje wrócić do realizacji tej inwestycji?

ZIS: Z uwagi na wysokie koszt budowy oraz z uwagi na trudną sytuację finansową Miasta zadanie pod nazwą „Budowa Centrum Sportów Zimowych” nie zostało ujęte w budżecie 2025 roku oraz projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej. Dodać należy, że Gmina Miejska Kraków złożyła wniosek do Ministerstwa Sportu i Turystyki o dofinansowanie zadania w ramach programu „Sportowa Polska” w wysokości 14 mln zł. ZIS w najbliższym czasie przystąpi do analizy związanej z możliwością optymalizacji funkcji tego obiektu.

3. Budowa biblioteki – jaka jest przyszłość projektu?

ZIM: W uchwalonym Budżecie Miasta Krakowa na rok 2025 zabezpieczono środki finansowe w wysokości 300 000 zł. Zabezpieczone środki umożliwią przeprowadzenie postępowania przetargowego w celu wyłonienia wykonawcy, który zaktualizuje dokumentację powstałą na zlecenie Biblioteki Kraków, w zakresie doprowadzenia do spójności z projektem budowlanym przedmiarów, kosztorysów, specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych oraz projektu wykonawczego, który wymaga uszczegółowienia zarówno w zakresie architektury, konstrukcji, jak i rozwiązań branżowych. Do aktualizacji pozostaje również inwentaryzacja zieleni, na podstawie której należy uzyskać decyzję zezwalającą na usunięcie drzew i krzewów. Konieczne jest także uzupełnienie obecnej dokumentacji o projekt nasadzeń oraz wystąpienie o nowe warunki przyłączeniowe mediów. Szacowany czas aktualizacji wyżej wymienionej dokumentacji wynosi ok. sześciu miesięcy, po którym możliwe będzie przystąpienie do realizacji robót budowlanych przewidywanych do wykonania w 2,5 roku.

4. Ul. Płaszowska, Szafrana, Koszykarska, Rybitwy. Czy w obecnej kadencji można liczyć na realizację tych inwestycji? Wszystkich czy tylko niektórych?

ZDMK: Ulica Koszykarska: W chwili obecnej ZDMK nie prowadzi zadania pn. „Przebudowa ul. Koszykarskiej”. Z uwagi na to, że dokumentacja dla przebudowy ul. Koszykarskiej była opracowywana w latach 2009–2010, decyzja nr 3/2010 została wydana 14 czerwca 2010 r. przez starostę wielickiego, jak również mając na uwadze zmiany w terenie, ZDMK zlecił w 2022 roku wykonanie aktualizacji warunków oraz analizę zmian dla opracowanej dokumentacji projektowej przebudowy ul. Koszykarskiej na odcinku od skrzyżowania z ul. W. Turka do działki nr 8/141 obr. 17 Podgórze. Z przeprowadzonej analizy wynikła konieczność opracowania nowej dokumentacji projektowej. W związku z tym, że finansowanie dla przedmiotowego zadania było wskazane na rok 2026, ZDMK nie mógł ogłosić przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej w latach wcześniejszych. ZDMK występował z wnioskiem o przesunięcie środków finansowych na lata wcześniejsze. W opublikowanym projekcie Budżetu Miasta Krakowa na 2025 rok i Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata kolejne brak przedmiotowego zadania.

Fragment ul. Koszykarskiej od skrzyżowania z ul. Turka do wysokości działek nr 63/4 i 63/5 P-17 objęty jest umową nr 408/U/ZDMK/2023 z 7 lipca 2023 r. (nie wpłynął jeszcze harmonogram robót). Jednocześnie informujemy, że ten sam fragment ul. Koszykarskiej objęty jest umową nr 8/ZIKiT/2012 z 4 stycznia 2012 r. – procedowane wystawienie noty księgowej za niezrealizowanie inwestycji drogowej.

Ulica Płaszowska. Dla zadania wydana jest decyzja ZRID nr 19/6740.4/2019 z 16 września 2019 r. znak: AU-01-6.6740.4.3.2019.IRE (ostateczna decyzja wojewody małopolskiego z 10 września 2021 r. znak: WI-VI.7821.1.36.2021.BM). Ze względu na zmiany, jakie zaszły w obszarze inwestycji od uzyskania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, konieczna jest aktualizacja dokumentacji wykonawczej, uzyskanie zgłoszeń budowy na elementy nieobjęte decyzją ZRID (np. remont fragmentu ulicy Płaszowskiej, doświetlenie przejść dla pieszych). W kwietniu 2024 r. ZDMK zwrócił się do potencjalnych wykonawców z zapytania ofertowym. Uzyskana oferta firmy Techma w wysokości 95 940 zł (wykonawca podstawowej dokumentacji projektowej) nie mieściła się w dostępnych środkach finansowych na rok 2024 (środki dzielnicowe – 70 000 zł). ZDMK wnioskował (w ramach prac nad „nowym” budżetem) o środki dla zadania:

W ostatniej wersji WPF z autopoprawką z12 listopada 2024 roku zostało umieszczone zadanie nr ZDMK/T1.152/16 „Przebudowa ul. Płaszowskiej od ul. Paproci do ul. Saskiej” z finansowaniem w latach:

Rada i Zarząd Dzielnicy XIII Podgórze w sprawie przebudowy Płaszowskiej RD 13 w tym roku podjęła uchwalę o przesunięciu środków finansowych z zadania jednorocznego na inne zadania ponieważ koszt wykonania dokumentacji projektowej dotyczącej przebudowy tej ulicy wynosił 95 640 zł i był wyższy niż środki wskazane w wysokości 70 000 zł (na przyszły rok nie ma zabezpieczonych środków finansowych na realizację prac budowlanych).

Ulica Szafrana. ZDMK posiada opracowana dokumentację projektową dla rozbudowy ulicy Szafrana wraz z uzyskaną decyzją o ZRID nr 15/6740.4/2020 z 26 czerwca 2020 r. Przed przystąpieniem do realizacji konieczna będzie aktualizacja warunków i uzgodnień oraz pozyskanie porozumienia z firmą Tauron. 16 maja 2024 r. zostało wysłane zapytanie ofertowe do pięciu firm dla zadania „Rozbudowa ul. Szafrana – aktualizacja dokumentacji projektowej”. Wpłynęła jedna oferta firmy Techma na kwotę 138 990 zł brutto. Po przeprowadzonej analizie wszystkich zamówień dotyczących aktualizacji z uwagi na przekroczony limit zamówień ofertowych, okazało się konieczne ogłoszenie zamówienia publicznego. Zgodnie z wytycznymi z Kancelarii Prezydenta na chwilę obecną przetarg został wstrzymany. W opublikowanym projekcie budżetu i WPF brak przedmiotowego zadania. Szacunkowy koszt realizacji zadania 6 500 000 zł brutto, Koszt aktualizacji 138 990 zł brutto.

Ulica Rybitwy. ZDMK posiada decyzję ZRID znak AU-01-3.6740.4.23.2012.MUR z 23 sierpnia 2012 r. dla zadania: „Rozbudowa ul. Rybitwy jako drogi gminnej klasy lokalnej na odcinku od ul. Albatrosów do ul. Szparagowej (od km 0+008,58 do km 1+587,50) oraz rozbudowa ul. Szparagowej jako drogi gminnej klasy lokalnej od ul. Rybitwy do ul. Półłanki (od km 0+033,35 do km0+290,99) w Krakowie wraz z budowa kanalizacji deszczowej, budową i przebudową oświetlenia drogowego, przebudową sieci elektroenergetycznej, przebudową sieci teletechnicznej przebudową sieci wodociągowej, przebudowa sieci gazowej oraz rozbiórką ogrodzeń”. Na podstawie tej decyzji w roku 2019 została zrealizowana część inwestycji tj. rozbudowa ul. Szparagowej od ul. Półłanki do ul. Rybitwy. W kolejnym etapie planowana jest rozbudowa ul. Rybitwy na odcinku od ul. Szparagowej do ul. Rybitwy 88a (ok. 450 m). W związku z powyższym została zawarta umowa nr 332/U/ZDMK/2024 z 11 lipca 2024 r. na opracowanie dokumentacji projektowej niezbędnej do wykonania robót budowlanych.

Z uwagi na zmiany, jakie zaszły w obszarze inwestycji od uzyskania decyzji ZRID, prawdopodobnie będzie konieczne uzyskanie zamiennej decyzji ZRID. Terminy umowne na opracowanie dokumentacji: 16 miesięcy od daty podpisania umowy, w tym:

Kwota umowna za opracowanie dokumentacji projektowej: 233 700 zł. Zaawansowanie: zlecono prace geodezyjne i geologiczne, trwa uzyskiwanie niezbędnych warunków technicznych od jednostek/gestorów sieci.

5. Odór na Płaszowie. Co dzieje się w tej kwestii i jakie są plany dotyczące obszarów przemysłowych na styku dzielnicy XII i XIII?

WMK: Program ograniczania uciążliwości zapachowych. Wodociągi Miasta Krakowa SA już od kilkunastu lat realizują działania w zakresie ograniczania uciążliwości zapachowych obiektów gospodarki ściekowej. Mają one charakter długofalowy, a ich celem jest identyfikacja źródeł odorów, ocena skali zjawiska i wykonanie hermetyzacji wraz z systemami dezodoryzacyjnymi. W lutym 2021 r. zarząd WMK przyjął program ograniczania uciążliwości zapachowej obiektów gospodarki ściekowej na lata 2021–2025, którego celem jest rozwiązywanie problemów uciążliwości zapachowych związanych z funkcjonowaniem obiektów gospodarki ściekowej i odpadowej eksploatowanych przez spółkę. W programie opisano dotychczasowe działania i przyjęto założenia na lata 2021–2025 w oparciu o strategię WMK SA oraz wieloletni planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych oraz urządzeń kanalizacyjnych na lata 2021–2025. W programie ujęto zarówno planowane działania inwestycyjne i remontowe, jak i prace o charakterze eksploatacyjnym, wskazano źródła finansowania oraz harmonogram ich realizacji.

Dezodoryzacja w oczyszczalni ścieków Płaszów. W ramach działań dotyczących oczyszczalni ścieków Płaszów dotychczas zrealizowano między innymi przedsięwzięcia obejmujące hermetyzacje oraz dezodoryzację obiektów technologicznych, w szczególności: stacji zlewnej, kolektora płaszowskiego, stacji krat, pompowni, koryta pomiarowego oraz zbiorników osadu. W latach 2021–2023 kontynuowano prace dotyczące dezodoryzacji części mechanicznej oczyszczalni. Przeprowadzono remonty zgarniaczy na trzech osadnikach wstępnych, co pozwoliło na ograniczenie zalegania osadu i flotatu przyczyniających się do powstawania uciążliwości zapachowych. Dodatkowo wraz z wymiana zgarniaczy stworzono specjalna konstrukcję, która jest niezbędnym elementem umożliwiającym w następnej kolejności hermetyczne przykrycie wspomnianych obiektów. W roku 2023 ukończono budowę wielostopniowej stacji dezodoryzacji w rejonie kolektora bieżanowskiego. W latach 2019–2023 na zadania wyłącznie z zakresu hermetyzacji i dezodoryzacji przeznaczono ponad 8 mln zł. W roku 2024 rozpoczęto roboty w zakresie modernizacji i hermetyzacji osadnika wstępnego nr 4. Prace będą kontynuowane i ukończone w roku 2025. W latach 2025–2027 planowana jest kontynuacja dezodoryzacji części mechanicznej oczyszczalni Płaszów w zakresie hermetyzacji i dezodoryzacji: osadników wstępnych, piaskowników, komór, kanałów i pompowni, a także budowie stacji dezodoryzacji powietrza oraz opomiarowania emisji i sterowania. Przedsięwzięcia w zakresie hermetyzacji i dezodoryzacji realizowane będą w ramach Modernizacji i Rozbudowy Oczyszczalni Ścieków Płaszów, dla której WMK ubiegają się o dofinansowanie ze środków europejskich. Dotychczas uzyskano decyzję środowiskową dla przedsięwzięcia i złożono wniosek o dofinansowanie. Uzyskano również pozwolenie na budowę dla hermetyzacji osadników wstępnych. Aktualnie trwa procedura oceny wniosku w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Zasadnicze roboty realizowane będą w latach 2025–2027. Przewidywane nakłady na hermetyzację i dezodoryzację części mechanicznej oczyszczalni wynoszą ok. 45 mln zł, w tym ponad 20 mln zł na hermetyzację osadników wstępnych. Przedsięwzięcie ma na celu zminimalizowanie uciążliwości zapachowej związanej z funkcjonowaniem oczyszczalni ścieków Płaszów. Równocześnie prowadzone są uzupełniające działania dotyczą kanalizacji, obejmujące m.in: dozowanie związków żelaza do kolektora płaszowskiego, montaż filtrów podwłazowych i lokalnych systemów dezodoryzacyjnych. Należy jednak podkreślić, że całkowite rozwiązanie problemu odorów w południowo wschodnich dzielnicach Krakowa wymaga także podjęcia działań w zakresie innych źródeł odorów zlokalizowanych w tym rejonie, takich jak: kompostownia, garbarnia czy zakłady przetwarzania odpadów.

Współpraca. Na bieżąco prowadzone są też działania z wykorzystaniem systemu rejestracji zgłoszeń dotyczących skarg związanych z wystąpieniem bądź nasileniem uciążliwości zapachowej. Wpływające zgłoszenia podlegają weryfikacji, kontroli w terenie, sporządzana jest stosowna dokumentacja i ewidencja, wprowadzana do systemu informacji geograficznej (GIS). W przypadku każdego zgłoszenia podejmowane są adekwatne do sytuacji działania eksploatacyjne, inwestycyjne bądź informacyjne skierowane do odpowiedzialnych jednostek. Oprócz działań o charakterze inwestycyjno-remontowym WMK uczestniczą w rozwiązywaniu problemu uciążliwości zapachowej również poprzez:

WS: UMK oraz inne jednostki i organy związane z ochroną środowiska w ostatnich latach są adresatem interwencji kierowanych przez mieszkańców związanych z uciążliwością odorową na terenie południowo-wschodniej części Krakowa. Na przedmiotowym terenie zlokalizowane są zakłady, których charakter działalności często stwarza sytuacje lub warunki, w których uciążliwe zapachy mogą być wydzielane i rozprzestrzeniane tj. zakłady przetwarzające odpady, oczyszczalnia ścieków, zakłady garbarskie. Problem uciążliwości zapachowych wciąż nie doczekał się wyczerpujących regulacji prawnych. Emisje zapachowe nie są zdefiniowane liczbowo, a przepisy z zakresu prawa ochrony środowiska nie wprowadzają norm zapachowych jakości powietrza. Szczegółowe informacje dotyczące podejmowanych działań w zakresie ograniczenia uciążliwości odorowej opublikowane są na stronie „Uciążliwość odorowa – Biuletyn Informacji Publicznej Miasta Krakowa – BIP MK”.

Najważniejsze działania:

BP: Dla tego obszaru sporządzany był projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Nowe Miasto”, który przeszedł całą procedurę planistyczną i został skierowany do Rady Miasta Krakowa, która go odrzuciła. Jednocześnie Rada Miasta Krakowa podjęła uchwałę nr CVII/2908/23 z 22 marca 2023 roku w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych dotyczących koncepcji rozwoju oraz kierunków przekształceń części terenów dzielnic XII i XIII.

W okresie od 17 lipca do 1 grudnia 2023 r. Urząd Miasta Krakowa prowadził z mieszkankami i mieszkańcami Krakowa konsultacje społeczne dotyczące koncepcji rozwoju tego obszaru. Celem konsultacji było opracowanie akceptowalnego przez stronę społeczną długoterminowego planu rewitalizacji i rozwoju obszaru części dzielnic XII i XIII z uwzględnieniem proponowanych zmian przestrzennych zapisanych w studium uwarunkowań i kierunków rozwoju miasta Krakowa 2014 roku oraz możliwych nowych rozwiązań w tym obszarze.

Obszar konsultacji dotyczył większego obszaru niż obszar objęty projektem planu „Nowe Miasto” i obejmował teren zlokalizowany pomiędzy ul. Mierzei Wiślanej od zachodu, Jana Surzyckiego – Christo Botewa – Tadeusza Śliwiaka – ul. Trakt Papieski od północy, granicą Gminy Kraków w kierunku południowym do torów kolejowych relacji Kraków - Tarnów  od wschodu oraz północną granicą terenów kolejowych w kierunku zachodnim do ul. Mierzeja Wiślana od południa.

Po konsultacjach powstał raport, który podsumowuje wnioski zgłoszone przez mieszkańców, przedsiębiorców oraz przedstawicieli organizacji pozarządowych. Ww. raport z konsultacji społecznych wraz z zapisem z dyskusji grupowych znajduje się na stronie: bip.krakow.pl/planowanieprzestrzenne.

Wnioski z raportu będą analizowane w celu wykorzystania w pracach nad koncepcjami przekształceń i rozwoju dzielnic XII i XIII, w tym przede wszystkim w pracach nad nową Strategią Rozwoju Miasta, która określi kierunki rozwoju tego rejonu miasta. Określone w nowym dokumencie Strategii kierunki rozwoju będą stanowiły również podstawę do wyznaczenia stref planistycznych w sporządzanym planie ogólnym.

6. Plany miejscowe „Rybitwy – rejon ul. Strażackiej” oraz „Biskupińska”. Kiedy można się spodziewać wyłożenia tych planów? Czy będą uchwalane na podstawie aktualnego studium czy planu ogólnego?

BP: Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego obszaru „Rybitwy – rejon ulicy Strażackiej” jest po opiniowaniu wewnątrz urzędowym i obecnie znajduje się na etapie przygotowania koncepcji planu do opiniowania przez Komisję Planowania Przestrzennego Rady Miasta Krakowa.

Zgodnie z założonym harmonogramem prac projekt planu zostanie wyłożony do publicznego wglądu na przełomie II i III kwartału 2025 r. Natomiast ostateczna edycja projektu planu powinna zostać opracowana i przedłożona Radzie Miasta Krakowa w IV kwartale 2025 r.

Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego obszaru „Biskupińska” jest po opiniowaniu wewnątrzurzędowym i obecnie znajduje się na etapie przygotowania koncepcji planu do opiniowania przez Komisję Planowania Przestrzennego Rady Miasta Krakowa.

Zgodnie z założonym harmonogramem prac projekt planu zostanie wyłożony do publicznego wglądu na przełomie II i III kwartału 2025 r. Natomiast ostateczna edycja projektu planu powinna zostać opracowana i przedłożona Radzie Miasta Krakowa w IV kwartale 2025 r.

Należy mieć ponadto na uwadze, iż wyżej opisane terminy kolejnych etapów procedury planistycznej mogą ulec zmianie wskutek okoliczności takich jak m.in. konieczność ponowienia procedury planistycznej, wprowadzenia zmian do projektu planu miejscowego przez Radę Miasta Krakowa czy zmian w przepisach prawa.

Zgodnie z przepisami ustawy z 7 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw sporządzane plany miejscowe, o których wyłożeniu do publicznego wglądu zostanie ogłoszone przed utratą mocy studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, co ma nastąpić z końcem 2025 r., będą musiały być zgodne z tym studium. Natomiast jeżeli ogłoszenie o wyłożeniu do publicznego wglądu sporządzanych planów miejscowych nie nastąpi przed wyżej wymienioną datą, będą one sporządzane w oparciu o przyszły plan ogólny.

7. Park Kolejowy. Jakie są plany dla tego projektu?

ZZM: Inwestycja pt. „Park Kolejowy” pod estakadami kolejowymi jest podzielona na trzy etapy. Etap I – na odcinku od ul. Mikołaja Kopernika do ul. Grzegórzeckiej, etap II – od ul. Grzegórzeckiej do ul. Miodowej oraz etap III – od ul. Jana Dekerta do ul. Powstańców Wielkopolskich.

Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie aktualnie realizuje prace budowlane na etapie I – na odcinku od ul. Mikołaja Kopernika do ul. Grzegórzeckiej. Etap II parku Kolejowego pod estakadami kolejowymi w Krakowie jest w fazie koncepcyjnej. Etap III – ZZM jest na ukończeniu prac projektowych wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę. Ciąg pieszo-rowerowy ma początek od nowo powstałego mostu na Wiśle wydłuż linii kolejowej, przecinając ul. Dekerta/Dąbrowskiego aż do ul. Limanowskiego/
Powstańców Wielkopolskich. Prace będą realizowane zgodnie z wysokością środków przeznaczonych w budżecie Krakowa na rok 2025.

8. Linia tramwajowa w stronę pętli Mały Płaszów i Złocień. Jakie są plany na tę inwestycję?

GK: Zadanie inwestycyjne polegające na sporządzeniu opracowania pn.: „Wielowariantowa koncepcja budowy linii tramwajowej wraz z pętlą tramwajową oraz parkingiem P+R i rozbudowy ulicy Domagały w obszarze Rybitw” wraz z opracowaniem uzupełniającym pn.: „Koncepcja linii tramwajowej od Małego Płaszowa do osiedla Złocień” jest w trakcie realizacji. Aktualnie trwają prace nad opracowaniem koncepcji, na podstawie której planowane jest złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Zgodnie z zapisami umownymi, zakończenie opracowania koncepcji linii tramwajowej od Małego Płaszowa do osiedla Złocień ma nastąpić w 2025 r., natomiast decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowej linii tramwajowej powinna zostać uzyskana w 2026 r. Na ten moment nie ma zabezpieczonych środków finansowych na realizację (budowę) w dokumentach finansowych GMK.

9. Czy miasto będzie kontynuować wykup terenów zielonych w celu powiększenia parków na terenie dzielnicy?

GS: Wydział Skarbu Miasta uprzejmie informuje, iż GMK pozyskuje tereny zielone sukcesywnie w ramach środków finansowych zarezerwowanych w budżecie miasta. Ponadto nabycie wyżej wymienionych terenów uzależnione jest od uregulowania stanu prawnego nieruchomości oraz zgromadzenia niezbędnych dokumentów, zgody właścicieli, a także uzgodnienia warunków finansowych. W roku następnym w ramach przyznanych środków finansowych na zieleń planuje się pozyskać kolejne nieruchomości celem powiększenia powierzchni parków m. in. na terenie dzielnicy XIII.

ZZM: Rada Dzielnicy XIII wprowadziła zadanie wieloletnie pn.: ZZM/DIW/O XIII-1/24 „Budowa ciągów komunikacyjnych w rejonie parku rzecznego Ogród Płaszów”, które umożliwi komunikację pieszą pomiędzy parkiem rzecznym Ogród Płaszów a ul. Koszykarską. W obowiązującym WPF realizacja zadania przewidziana jest na lata 2024–2027. Aktualnie przygotowywane są dokumenty do opracowania dokumentacji projektowej. Z uwagi na konieczność pozyskania części działki Małopolskiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Krakowie na rzecz GMK w pierwszym etapie opracowana zostanie koncepcja. Warunkiem przystąpienia do kolejnego etapu (projektu budowlanego i wykonawczego wraz z uzyskaniem decyzji administracyjnych) będzie zawarcie stosownego dokumentu umożliwiającego dysponowanie nieruchomością na cele budowlane.

Jednocześnie informujemy, iż zostały złożone w Wydziale Skarbu Miasta UMK wnioski o pozyskanie terenów pod poszerzenie parku rzecznego Ogród Płaszów, parku Bagry Wielkie i obszarów rekreacyjnych przy Stawie Płaszowskim obejmujące wykup lub zasiedzenie. Mapy obrazujące tereny wnioskowane do pozyskania zostały załączone we wcześniejszym piśmie NR.060.21.24.JT1 z 9 grudnia 2024 r.

10. Problem z zalewaniem – Kabel, Rów Płaszowski, Drwina Długa. Czy możemy liczyć na to, że rozpoczęte inwestycje będą realizowane i jakie są planowane dalsze inwestycje służące przeciwdziałania powodziom?

KEGW: KEGW obecnie realizuje następujące działania na terenie dzielnicy XIII:

11. Skład solny. Jaka jest przyszłość przedsięwzięcia?

KD: W związku z odłożeniem ad acta planów budowy Centrum Literatury i Języka „Planeta Lem”, budynek Składu Solnego oraz rezydujący w nim kolektyw artystyczno-rzemieślniczy pozostają – także tymczasem i bez nakreślenia horyzontu czasowego – w zgodzie z obowiązującym status quo. Budynek pozostaje w zarządzie Krakowskiego Biura Festiwalowego, na 2025 rok w budżecie instytucji nie przewidziano żadnych środków na bieżące remonty. Miasto Kraków dostrzega wartość w spontanicznym, oddolnym budowaniu tkanki społeczno-kulturowej i kreowaniu życia artystycznego i w takich kategoriach postrzega kolektyw działający w Składzie Solnym. Nie zostały jednakże podjęte żadne długofalowe wiążące decyzje dotyczące przyszłości terenu przy ul. Na Zjeździe.

12. Trzy projektowane stadiony w Podgórzu (Rybitwy, KS Płaszowianka, Parkowa) – czy dzielnica może liczyć na współpracę z miastem?

ZIS: KS Płaszowianka. Zarząd Infrastruktury Sportowej w najbliższym czasie przystąpi do prac projektowych związanych z rewitalizacją stadionu. W pierwszym etapie zostanie opracowana koncepcja, która pozwoli określić możliwość realizacji przedsięwzięcia w świetle obowiązującego Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego obszaru „Płaszowska - Krzywda” oraz obszaru „Nowopłaszowska”. Po zakończeniu prac projektowych i ustaleniu kosztów realizacji zadania ZIS, w trakcie prac na budżetem Miasta Krakowa 2026 roku, zgłosi zadanie na listę rankingową.

Stadion przy ul. Parkowej. Aktualnie trwają prace projektowe związane z termomodernizacją budynku administracyjno-socjalnego oraz opracowaniem koncepcji programowo-przestrzennej zagospodarowania terenu. Termomodernizacja budynku jest w projekcie WPF na rok 2028 z kwotą 2,5 mln zł. Natomiast po opracowaniu koncepcji programowo-przestrzennej Zarząd Infrastruktury Sportowej przystąpi do opracowania dokumentacji projektowej, zgodnie ze wskazaniami koncepcji i w uzgodnieniu z użytkownikiem. Dopiero wtedy możliwe będzie oszacowanie kosztów oraz wprowadzenie zadania do budżetu Miasta Krakowa.

TS Rybitwy. W 2021 r. ZIS opracował dokumentację i pozyskał decyzję pozwolenia na budowę dla przebudowy obiektów TS Rybitwy. Inwestycja obejmuje przebudowę głównej płyty boiska do piłki nożnej, budowę boiska treningowego ze sztuczną trawą, wielofunkcyjnego boiska o nawierzchni poliuretanowej, a także budowę zaplecza sanitarno-szatniowego. Zadanie jest ujęte w projekcie WPF w roku 2028 z kwotą 12 mln zł.

13. Ulice Kalwaryjska i Limanowskiego – czy jest jakiś plan na rewitalizację tych dwóch ulic?

ZDMK: Zadanie obejmujące zakresem przebudowę torowiska tramwajowego w ul. Na Zjeździe, ul. Limanowskiego wraz z węzłami rozjazdów tramwajowych, ul. Kalwaryjskiej oraz ul. Wadowickiej z węzłem rozjazdów tramwajowych na długości ok. 6200 m pojedynczego toru zostało zawnioskowane do wprowadzenia do całkowitego zakresu rzeczowego zadania nr ZDMK/ST6.11/12 „Modernizacja torowisk tramwajowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą”. Jego realizacja będzie uzależniona od wysokości przyznanych środków w ramach programu.

ZZM: Kompleksowa rewitalizacja ulic Kalwaryjskiej i Limanowskiego nie mieści się w działaniach statutowych tutejszego Zarządu. W zakresie zieleni informujemy, że w ciągu ul. Kalwaryjskiej nie ma zieleni, natomiast przy ul. Limanowskiego istniejące zieleńce podlegają utrzymaniu. W miarę możliwości i dostępnych środków uzupełniane/kontynuowane są nasadzenia drzew i krzewów.

14. Remont ul. Rącznej – ulica nie jest remontowana od 1991 roku. W porze deszczowej nie ma możliwości bezpiecznego poruszania się po tej drodze. Czy jest plan wykonania modernizacji?

ZDMK: Zawarta została 22 lipca 2021 r. umowa nr 880/ZDMK/2021 dla zadania p.n. „Opracowania dokumentacji projektowej dla zadania pn.: Rozbudowa ul. Rącznej na odcinku od skrzyżowania z ul. Targosza do ul. płk. Barty” wraz z uzyskaniem ostatecznej decyzji ZRID”. Kwota umowna zgodnie z zawartą umową wynosi 279 825 zł brutto

Terminy umowne:

Termin umowny uległ opóźnieniu z uwagi na wydłużające się terminy uzyskiwania warunków technicznych i uzgodnień branżowych. W obecnej chwili wykonawca kompletuje materiały do wniosku o wydanie decyzji o ZRID. Planowany termin złożenia wniosku o wydanie decyzji o ZRID to I kwartał 2025 roku.

W opublikowanym projekcie budżetu na 2025 rok i WPF na lata następne brak środków finansowych na realizację zadania. Zostały zabezpieczone jedynie środki finansowe na pokrycie zobowiązań umownych za opracowanie dokumentacji projektowej. Szacowany koszt realizacji zadania w terenie to 13 000 000 zł brutto.

Po uzyskaniu ostatecznej decyzji o ZRID i zabezpieczeniu środków finansowych na realizację robót budowlanych możliwe będzie ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w terenie.

15. Czy jest możliwość przyspieszenia prac nad zwalczaniem odoru w mieście?

WMK: Przedsięwzięcia obejmujące hermetyzację oraz dezodoryzację obiektów technologicznych będą aktualnie realizowane w ramach projektu pn. „Modernizacja i Rozbudowa Oczyszczalni Ścieków Płaszów”, dla którego spółka podjęła starania o uzyskanie dofinansowania ze środków UE. Zasadnicze roboty realizowane będą w latach 2025–2027. Przewidywane nakłady na hermetyzację i dezodoryzację części mechanicznej oczyszczalni wynoszą ok. 45 mln zł, w tym ponad 20 mln zł na hermetyzację osadników wstępnych. Założono, że w harmonogramie realizacji modernizacji oczyszczalni ścieków, działania z zakresu dezodoryzacji będą traktowane priorytetowo. W związku z przedłużającą się procedurą oceny wniosku o dofinansowanie w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, podjęto decyzję o wyprzedzającym rozpoczęciu realizacji części prac już w roku 2024, w oparciu o finansowanie ze środków własnych WMK. Obecnie realizowana jest modernizacją i hermetyzacja osadnika wstępnego nr 4. Zakończenie prac planowane jest na III kwartał 2025 r.

WS: Problem uciążliwości zapachowych wciąż nie doczekał się wyczerpujących regulacji prawnych. Emisje zapachowe nie są zdefiniowane liczbowo, a przepisy z zakresu prawa ochrony środowiska nie wprowadzają norm zapachowych jakości powietrza W związku z powyższym konieczna jest skuteczna kontynuacja działań w celu przygotowania stosownych uregulowań prawnych. Koniecznym jest by regulacje te zawierały mechanizmy prawne pozwalające na likwidację lub znaczne ograniczenie takich uciążliwości, w szczególności poprzez wprowadzenie do systemu prawa norm zobowiązujących podmioty, powodujące taką uciążliwość, do podjęcia konkretnych działań naprawczych wraz z systemem realnych sankcji za niezgodne z przepisami działania w tym zakresie. Mechanizmom takim winno towarzyszyć opracowanie i wprowadzenie norm ochrony powietrza przed zapachami, a także jednoznaczne wskazanie właściwych organów. Prezydent Miasta Krakowa w ostatnim czasie dwukrotnie występował do Minister Klimatu i Środowiska pismami z 8 listopada 2023 r. oraz 11 października 2024 r. w celu zintensyfikowania prac legislacyjnych sprawie uregulowań prawnych dotyczących uciążliwości zapachowych.

16. Ul. Koszykarska – czy jest możliwość dokończenia budowy ulicy i chodnika? Ulica nie jest dokończona od 1989 roku.

ZDMK: W chwili obecnej ZDMK nie prowadzi zadania pn. „Przebudowa ul. Koszykarskiej”. Z uwagi na to, że dokumentacja dla przebudowy ul. Koszykarskiej była opracowywana w latach 2009–2010, decyzja nr 3/2010 została wydana 14 czerwca 2010 r. przez starostę wielickiego, jak również mając na uwadze zmiany w terenie, ZDMK zlecił w 2022 roku wykonanie aktualizacji warunków oraz analizę zmian dla opracowanej dokumentacji projektowej przebudowy ul. Koszykarskiej na odcinku od skrzyżowania z ul. W. Turka do działki nr 8/141 obr. 17 Podgórze. Z przeprowadzonej analizy wynikła konieczność opracowania nowej dokumentacji projektowej. W związku z tym, że finansowanie dla przedmiotowego zadania było wskazane na rok 2026, ZDMK nie mógł ogłosić przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej w latach wcześniejszych. ZDMK występował z wnioskiem o przesunięcie środków finansowych na lata wcześniejsze. W opublikowanym projekcie budżetu Krakowa na 2025 rok i WPF na lata kolejne brak przedmiotowego zadania. Fragment ul. Koszykarskiej od skrzyżowania z ul. Turka do wysokości działek nr 63/4 i 63/5 P-17 objęty jest umową nr 408/U/ZDMK/2023 z 7 lipca 2023 r. (nie wpłynął jeszcze harmonogram robót). Jednocześnie informuje, że ten sam fragment ul. Koszykarskiej objęty jest umową nr 8/ZIKiT/2012 z 4 stycznia 2012 r. – procedowane wystawienie noty księgowej za niezrealizowanie inwestycji drogowej.

17. ZCK ma procedurę nr 12 dotyczącą przysługującego prawa do dysponowania grobem. Zmienia tą procedurą ustalony porządek dysponowania grobem. Czy dyrektor ZCK ma prawo sam ustanawiać ludzi uprawnionych do dysponowania grobem?

ZCK: Procedura zewnętrzna (karta usług) ZCK-12 dotyczy ujawnienia w ewidencji cmentarnej Zarządu Cmentarzy Komunalnych w Krakowie przysługującego prawa do dysponowania grobem/niszą urnową. Nie stanowi ona źródła prawa, a jedynie w przystępny sposób opisuje procedurę postępowania pomiędzy obywatelem a miejską jednostką organizacyjną.

ZCK samodzielnie nie ustanawia osób uprawnionych do dysponowania grobem, a jedynie dokonuje zapisów w dokumentacji cmentarnej danych dysponenta. Tym samym zarzut, że ZCK zmienia ustalony porządek dysponowania grobem, jest nieprawdziwy.

Przed odnotowaniem w aktach prawa do dysponowania grobem konkretnej osoby, każdorazowo dokonywana jest szczegółowa analiza akt mająca na celu uwzględnienie zapadłych orzeczeń sądowych w sprawach konkretnych osób i grobów, oświadczeń woli dysponentów, dyspozycji na wypadek śmierci, a w przypadku ich braku – potwierdzenie uprawnień następuje na podstawie udokumentowanego związku pokrewieństwa/powinowactwa wobec pochowanych w grobie zmarłych, którą można uprawdopodobnić w oparciu art. 10 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (w sytuacji, gdy prawo do grobu nie budzi wątpliwości).

Celem zapewnienia harmonijnego współdecydowania o grobie - najczęściej za zgodą wszystkich członków rodziny wskazywana w tym kręgu jest osoba reprezentująca wolę wszystkich uprawnionych do grobu. Domniemuje się, że reprezentuje ona w kontaktach z zarządem cmentarza bliskie osoby którym uprawnienie to przysługuje z mocy prawa.

Sytuacje konfliktowe osoby uprawnione mogą rozstrzygnąć (w przypadku braku dojścia do porozumienia pomiędzy sobą) wyłącznie na drodze sądowej.

18. Liceum Ogólnokształcące nr 43 na ul. Limanowskiego – budynek jest w bardzo złym stanie. Czy jest szansa na odrestaurowanie obiektu?

MCOO: Budynek XLIII Liceum Ogólnokształcącego przy ul. Limanowskiego 60–62 ujęty jest w Rejestrze Zabytków Krakowa i Gminnej Ewidencji Zabytków. Ponadto obiekt znajduje się w granicach obszaru uznanego za pomnik historii „Kraków – Historyczny Zespół Miasta” i położony jest na obszarze układu urbanistycznego dawnego miasta Podgórza również ujętego w Rejestrze Zabytków.

Na remont elewacji oraz remont dachu, wymianę okien i drzwi zewnętrznych, izolacji fundamentów budynku XLIII Liceum Ogólnokształcącego zostały opracowane dokumentacje projektowe wraz z uzyskaniem pozwoleń na budowę i pozwoleń konserwatorskich. Przedmiotowe zadanie nie zostało ujęte w budżecie Miasta Krakowa na rok 2025, przyjętym 18 grudnia 2024 r. przez Radę Miasta Krakowa. Niemniej jednostka oświatowa może ubiegać się o dofinansowanie prac ze środków z Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków Krakowa.

19. Na ul. Nowohuckiej są korki. Czy będzie realizowany most łączący ul. Ciepłowniczą z pętlą Mały Płaszów, który był w planie (Trasa Ciepłownicza)?

ZIM: Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie realizował zadanie pn.: „Budowa Trasy Ciepłowniczej”, dla którego w 2021 r. zawarto umowę z firmą Fehlings Krug Polska Sp. z o.o. na opracowanie wielowariantowej i wielobranżowej koncepcji budowy Trasy Ciepłowniczej wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną oraz uzyskaniem ostatecznej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DUŚ). Pomimo że wykonawca opracował wstępne warianty układu drogowo-torowego i pieszo-rowerowego, zamawiający odstąpił od umowy z uwagi na zwłokę wykonawcy w realizacji przedmiotu umowy, z przyczyn leżących wyłącznie po stronie wykonawcy, ze skutkiem na 26 czerwca 2024 r. Aktualnie w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej przewidziano 3 mln zł na ogłoszenie zamówienia publicznego na opracowanie koncepcji i uzyskanie decyzji DUŚ w latach 2026–2027 (1,8 mln – 2026 r., 1,2 mln – 2027 r.). W związku z powyższym w 2025 r. ponownie ogłoszone zostanie postępowanie przetargowe na opracowanie wielowariantowej i wielobranżowej koncepcji wraz z uzyskaniem decyzji DUŚ.

20. W miejscowym planie w okolicach os. Przewóz niektóre tereny mieszkaniowe mają być przekształcone w tereny zielone. Czy można od tego odstąpić?

BP: Na obszarze historycznego Przewozu, dla części trenu po wschodniej stronie trasy S7 sporządzany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego „Dla wybranych obszarów przyrodniczych miasta Krakowa – etap B – podetap 16”. W oparciu o przepisy ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym projekt tego planu sporządzany jest w zgodności ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Krakowa. Dokument studium dla obszarów objętych granicami tego planu wskazuje kierunek zagospodarowania pod tereny zieleni nieurządzonej ZR bez możliwości wyznaczenia terenów pod zabudowę. Z dokumentem studium oraz projektem sporządzanego planu miejscowego można zapoznać się na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej.

21. Szkołą Podstawowa przy ul. Grochowej – czy jest szansa otworzyć ją przed rokiem 2026?

MCOO: Zgodnie z zawartą 27 września 2022 r. umową pomiędzy Gminą Miejską Kraków – Miejskim Centrum Obsługi Oświaty w Krakowie a Przedsiębiorstwem Budowlano-Produkcyjnym Łęgprzem Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie na realizację budynku Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 15 przy ul. Grochowej 23 w trybie „zaprojektuj i wybuduj” termin jej zakończenia upływa 27 czerwca 2026 r. Przedmiotowe zadanie realizowane jest zgodnie z zatwierdzonym harmonogramem rzeczowo-finansowym prac i wykonawca nie jest w stanie zadeklarować przyspieszenia wykonania robót budowlanych. Ponadto godnie z Wieloletnią Prognozą Finansową Miasta Krakowa finansowane inwestycji w 2026 r. wynosi 17 752 463 zł.

22. Przy Bagrach od strony torów znajduje się dużo śmieci. Co można z tym zrobić?

GK: Wszelkie nieprawidłowości związane z zaleganiem odpadów na terenie Krakowa można zgłosić bezpośrednio do Krakowskiego Centrum Kontaktu, Miejskiego Przedsiębiorstwa Oczyszczania Spółki z o.o. oraz do Straży Miejskiej Miasta Krakowa.

ZZM: W obrębie parku miejskiego Bagry Wielkie czystość utrzymywana jest na bieżąco. Wykonawca prac dokłada wszelkich starań, aby teren na odcinku od strony torów pomiędzy ul. Bagrową a ul. Żołnierskiej był utrzymywany w należytym porządku, a zalegające odpady wzdłuż wydeptanej ścieżki były usuwane niezwłocznie, w zależności od potrzeb i ich występowania. Nadmieniamy również, że ZZM zgodnie ze statutem utrzymuje tereny ogólnodostępne stanowiące własność, współwłasność lub pozostające we władaniu GMK lub Skarbu Miasta, które nie mają ustalonego zarządcy, użytkownika lub władającego. Natomiast od strony torów występują również działki prywatne, tereny kolejowe, działki PKP. W związku z powyższym przeprowadzenie porządku w zakresie usunięcia zalegających śmieci na takich działkach nie należy do kompetencji ZZM.

23. Czy jest możliwość wymiany hamaków na Bagrach? Te, które znajdują się tam teraz, nie są wygodne.

ZZM: Obecnie nie ma możliwości wymiany istniejących hamaków w obrębie parku miejskiego Bagry Wielkie na nowe. Wyjaśniamy, że istniejące hamaki są w dobrym stanie i nie kwalifikują się do wymiany. Rodzaj hamaków został wybrany i zamontowany w ramach rewitalizacji parku, zgodnie z dokumentacją projektową.

Niemniej jednak w razie konieczności uzupełnienia przez ZZM brakujących hamaków, uwzględnimy zastosowanie innego modelu hamaka ze względu na zgłaszany problem przez mieszkańców, iż obecny model jest niewygodny. Nadmieniamy, że uzupełnienie brakujących hamaków zostało zaplanowane na rok 2025.

24. Ul. Półłanki – przejeżdża przez nią ok. 20 000 samochodów dziennie. Został przygotowany projekt ścieżki rowerowej i chodnika, który jednak nie został zrealizowany. Czy jest szansa coś z tym zrobić?

ZDMK: ZDMK nie posiada opracowanej dokumentacji projektowej i uzyskanej decyzji administracyjnej pozwalającej na realizację rozbudowy ul. Półłanki i nie prowadzi obecnie inwestycji w przedmiotowym terenie. W roku 2018 została opracowana koncepcja rozbudowy ul. Półłanki wraz z odwodnieniem, oświetleniem, przekładkami kolidującego uzbrojenia na odcinku od ul. Bieżanowskiej do ul. Rącznej wraz ze skrzyżowaniem Półłanki – Rączna – Szparagowa. Kontynuacja zadania, tj. opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem wymaganych decyzji administracyjnych oraz realizacja robót budowlanych, uzależnione były od zabezpieczenia środków finansowych w Budżecie Miasta Krakowa na ten cel. W WPF – WPI na 2021 rok było ujęte zadanie dotyczące rozbudowy ul. Półłanki. Zakres obejmował aktualizację koncepcji dla rozbudowy ul. Półłanki wraz z odwodnieniem, oświetleniem i przekładkami kolidującego uzbrojenia na odcinku od ul. Christo Botewa do ul. Agatowej (po istniejącym śladzie) i dostosowanie jej do obecnie panujących uwarunkowań oraz uzyskanie decyzji DUŚ. Docelowy układ drogowy miał być zgodny z ustaleniami MPZP obszaru „Płaszów-Rybitwy”. Z uwagi na sporządzany wówczas MPZP obszaru „Nowe Miasto”, w którym został zaproponowany nowy korytarz dla przebiegu ul. Półłanki, przetarg został unieważniony. Zadanie zostało wstrzymane. Brak w BMK i WPF. Rozwiązania koncepcyjne z 2018 r. nie są już aktualne.

ZTP: Koncepcja dla zadania rozbudowy ul. Półłanki była opiniowana przez ZTP na audycie. Z opinią można zapoznać się na stronie zim.krakow.pl.

25. Jaki jest plan na remont ul. Skotnickiego?

ZDMK: Stan drogi ul. Kuklińskiego jest cały czas monitorowany przez ZDMK, podejmowane są działania mające na celu likwidację deformacji nawierzchni w sposób trwały. W wyniku przeprowadzonych pomiarów równości podłużnej rok do roku stwierdzono, iż stan deformacji jest stanem nieustalonym (nieustabilizowanym), nierówności nawierzchni ul. Kuklińskiego przybywa oraz powiększają się. W związku z powyższym została podjęta decyzja o zleceniu wykonania ekspertyzy stanu technicznego drogi, zawierającej badania laboratoryjne, terenowe oraz metody jej naprawy. Ekspertyza wykazała konieczność wymiany gruntu w miejscach największej deformacji na głębokość ponad 1 m. W związku z powyższym oraz koniecznością wykonania dokumentacji budowlanej została podjęta decyzja o wprowadzeniu zadania „Przebudowa ul. Kuklińskiego” do propozycji Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Krakowa. Jednocześnie ZDMK celem dywersyfikacji możliwości przeprowadzenia działań naprawczych umieścił to zadanie na liście programu nakładkowego na lata 2025–2029. W przypadku pozyskania dodatkowych środków finansowych na ten program zaplanuje możliwość zlecenia opracowania dokumentacji projektowej oraz pozyskania niezbędnych uzgodnień w 2025 r.. Na 2026 r. w zależności od posiadanych środków finansowych zaplanuje realizację przebudowy co najmniej jednej nitki. Dodatkowo trwają rozmowy z zarządem Dzielnicy XIII Podgórze celem pozyskania finansowania przebudowy ul. Kuklińskiego.

26. Czy jest możliwe przyspieszenie prac nad planem zagospodarowania „Biskupińska”?

BP: Prace nad sporządzaniem projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru „Biskupińska” prowadzone są bez zbędnej zwłoki. Należy mieć jednak na uwadze, że obecnie w BP jest sporządzanych 60 planów miejscowych. Sporządzanie każdego planu miejscowego jest wieloetapowym procesem planistycznym opartym na ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz przepisach odrębnych, wymagającym współpracy wielu jednostek, organów oraz przede wszystkim pracy interdyscyplinarnego zespołu pracowników. Biorąc pod uwagę charakterystykę oraz cel sporządzania planu „Biskupińska” prace nad tym dokumentem wymagają dogłębnej analizy różnorakich uwarunkowań. Zgodnie z przyjętym harmonogramem zakończenie prac planistycznych, tj. skierowanie projektu do Rady Miasta Krakowa celem uchwalenia, powinno nastąpić w IV kwartale 2025 r. Na obecnie podany termin może wpływać ponowienie procedury planistycznej mogącej wynikać m.in. z nieuzyskania opinii i uzgodnień, rozpatrzenia uwag przez Prezydenta Miasta Krakowa, wprowadzenia zmian przez Radę Miasta Krakowa oraz nieprzewidywalnych okoliczności, tj. np. zmian w przepisach prawa.

27. Ścieżka rowerowa na wałach – od ul. Nowohuckiej i Półłanki nie ma przejścia dla rowerzystów. Czy można coś z tym zrobić?

ZDMK: Zarządzeniem nr 1931/2024 Prezydenta Miasta Krakowa z 10 lipca 2024 r. powołany został zespół zadaniowy do spraw kierunku rozwoju infrastruktury rowerowej Miasta Krakowa, którego między innymi jednym z zadań jest ustalenie listy rankingowej inwestycji w zakresie infrastruktury rowerowej. Jednostką wiodącą, udzielającą informacji na temat ustaleń z posiedzeń zespołu jest ZTP. Informujemy, że na posiedzeniach zespołu poruszona została kwestia braku przejazdów dla rowerów przez ulicę Półłanki oraz przez ul. Nowohucką. Zadania planuje się wprowadzić do realizacji w ramach środków finansowych przewidzianych w WPF na Program Budowy Ścieżek Rowerowych. Wprowadzenie takich przejazdów wymaga przygotowania procesu inwestycyjnego – opracowania dokumentacji projektowej oraz realizacji robót budowlanych. Opracowanie dokumentacji dla przejazdu przez ul. Nowohucką planowane jest na rok 2025, natomiast realizacja robót budowlanych na rok 2026. Przejazd przez ul. Półłanki planowany jest odpowiednio na lata 2026 i 2027. W przypadku obu przejazdów przewiduje się sygnalizację świetlną. Zaznaczamy jednak, że o ostatecznej liście zadań które będą realizowane w ramach Programu Budowy Ścieżek zadecyduje wspomniany wyżej Zespół.

ZTP: W ramach prac zespołu zadaniowego do spraw kierunku rozwoju infrastruktury rowerowej Miasta Krakowa, powołanego zarządzeniem nr 1931/2024 Prezydenta Miasta Krakowa, w 2024 r. omówionych zostało kilkadziesiąt inwestycji rowerowych koniecznych do realizacji w najbliższych latach. Wśród inwestycji rekomendowanych do rozpoczęcia realizacji w przyszłym roku wskazane są zadania polegające na wykonaniu przejazdów dla rowerów przez ul. Nowohucką i przez ul. Półłanki.

28. Czy przy S7 powstaną ekrany akustyczne?

WS: Budowa ekranów akustycznych od drogi ekspresowej S7 nie leży w kompetencjach Prezydenta Miasta Krakowa. Zarządcą niniejszego obiektu infrastruktury transportowej jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad i do jej obowiązków należy eksploatacja w sposób niepowodujący emisji na terenach objętych prawną ochroną akustyczną zgodnie z art. 174 ust. 1 i 2 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. Ponadto prezydent, jako organ ochrony środowiska, nie jest właściwy w sprawie egzekwowania zapisów prawa w stosunku do dróg ekspresowych i autostrad, kwalifikowanych jako przedsięwzięcie mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, albowiem są to kompetencje marszałka województwa (art. 378 ust. 2a pkt. 2 POŚ).

Jednocześnie informujemy, iż uchwałą nr IV/24/24 Sejmiku Województwa Małopolskiego z 1 lipca 2024 r. przyjęty został program ochrony środowiska przed hałasem dla województwa małopolskiego. Dokument dostępny jest na stronie: bip.malopolska.pl. W trakcie konsultacji społecznych tego programu WS, mając na uwadze interwencje i uwagi zgłoszone przez mieszkańców wnioskował (pismo znak: WS08.6254.9.2024.MS z 17 maja 2024 r.) o wprowadzenie do projektu przedmiotowego programu obowiązku realizacji przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad działań polegających na wykonaniu analiz akustycznych, mających na celu określenie potrzeby uzupełnienia ekranów akustycznych wzdłuż trasy S7 na wymienionych poniżej odcinkach:

Wyżej wymieniony wniosek nie został uwzględniony, a w programie nie ujęto działań dotyczących realizacji zabezpieczeń akustycznych od drogi ekspresowej S7.

29. Ul. Szafrana – od 2017 roku jest w planie przebudowa ulicy. Czy jest szansa, że remont zostanie zrealizowany w najbliższym czasie?

ZDMK: Zarząd Dróg Miasta Krakowa posiada opracowana dokumentację projektową dla rozbudowy ulicy Szafrana wraz z uzyskaną decyzją o ZRID nr 15/6740.4/2020 z 26 czerwca 2020 r. Przed przystąpieniem do realizacji konieczna będzie aktualizacja warunków i uzgodnień oraz pozyskanie porozumienia z TAURON. 16 maja 2024 r. zostało wysłane zapytanie ofertowe do pięciu firm dla zadania „Rozbudowa ul. Szafrana – aktualizacja dokumentacji projektowej”. Wpłynęła jedna oferta firmy Techma na kwotę 138 990 zł brutto. Po przeprowadzonej analizie wszystkich zamówień dotyczących aktualizacji z uwagi na przekroczony limit zamówień ofertowych, okazało się konieczne ogłoszenie zamówienia publicznego. Zgodnie z wytycznymi z Kancelarii Prezydenta na chwilę obecną przetarg został wstrzymany. W opublikowanym projekcie budżetu i WPF brak przedmiotowego zadania. Szacunkowy koszt realizacji zadania 6 500 000 zł brutto. Koszt aktualizacji 138 990 zł brutto.

30. Fort Lasówka – czy jest możliwość rewitalizacji?

ZBK: Teren fortu Lasówka jest dzierżawiony przez Fundację „Kocham Broń”, która realizuje działania rewitalizacyjne na jego terenie. Na terenie fortu znajduje się dwa obiekty: współczesny budynek na zapolu oraz historyczne koszary. Obiekt na zapolu został wyremontowany, zaś dzierżawca otworzył w nim strzelnicę. W obiektach koszarowych trwają wstępne prace zabezpieczające. Docelowo w budynku ma znaleźć się muzeum. Dzierżawca planuje również szereg innych działań mających na celu prowadzenie działalności rekreacyjno-sportowej na terenie fortu.

31. Stan alejek na Bagrach od części wschodniej – jaki jest etap realizacji napraw?

ZZM: W 2025 roku na wiosnę ZZM wykona przegląd alejek na Bagrach od części wschodniej, na bazie którego zostaną zaplanowane ewentualne roboty do sukcesywnej realizacji.

32. Ul. Półłanki i Nowohucka – czy jest możliwość zrobienia sygnalizacji świetlnej regulującej przejazd rowerzystów?

ZDMK: Zarządzeniem nr 1931/2024 Prezydenta Miasta Krakowa z 10 lipca 2024 r. powołany został zespół zadaniowy do spraw kierunku rozwoju infrastruktury rowerowej Miasta Krakowa, którego między innymi jednym z zadań jest ustalenie listy rankingowej inwestycji w zakresie infrastruktury rowerowej. Jednostką wiodącą, udzielającą informacji na temat ustaleń z posiedzeń zespołu jest ZTP. Informujemy, że na posiedzeniach Zespołu poruszona została kwestia braku przejazdów dla rowerów przez ulicę Półłanki oraz przez ul. Nowohucką. Zadania planuje się wprowadzić do realizacji w ramach środków finansowych przewidzianych w WPF na Program Budowy Ścieżek Rowerowych. Wprowadzenie takich przejazdów wymaga przygotowania procesu inwestycyjnego – opracowania dokumentacji projektowej oraz realizacji robót budowlanych. Opracowanie dokumentacji dla przejazdu przez ul. Nowohucką planowane jest na rok 2025, natomiast realizacja robót budowlanych na rok 2026. Przejazd przez ul. Półłanki planowany jest odpowiednio na lata 2026 i 2027. W przypadku obu przejazdów przewiduje się sygnalizację świetlną. Zaznaczamy jednak, że o ostatecznej liście zadań które będą realizowane w ramach Programu Budowy Ścieżek zadecyduje wspomniany wyżej zespół.

ZTP: W ramach prac zespołu zadaniowego do spraw kierunku rozwoju infrastruktury rowerowej Miasta Krakowa, powołanego zarządzeniem nr 1931/2024 Prezydenta Miasta Krakowa, w 2024 r. omówionych zostało kilkadziesiąt inwestycji rowerowych koniecznych do realizacji w najbliższych latach. Wśród inwestycji rekomendowanych do rozpoczęcia realizacji w przyszłym roku wskazane są zadania polegające na wykonaniu przejazdów dla rowerów przez ul. Nowohucką i przez ul. Półłanki.

33. Remont kładki nad torami na Bagrach i budowa wind – w WPF nie zostały na to zabezpieczone pieniądze. Czy jest szansa, że zostanie to włączone?

ZDMK: Zamierzenie inwestycyjne nie zostało ujęte w projekcie budżetu na 2025 r. i Wieloletniego Programu Finansowego Gminy Miejskiej Kraków z powodu braku możliwości uzyskania w 2025 r. prawa do terenu pod budowę szybu windy, chodnika i zasilania od ul. Bagrowej (strona północna kładki; schody na kładkę, podpora kładki i część terenu pod przęsłem znajdują się na nieruchomości, które nie są własnością Gminy Miejskiej Kraków – teren Skarbu Państwa użytkowany wieczyście przez osobę fizyczną). Na przeciwległym końcu kładki, od strony południowej (ul. Kosiarzy, PKP Cargo SA – kolejowy teren zamknięty), teren pod budowę windy i chodnika został udostępniony (na mocy porozumienia z 2023) przez PKP PLK SA i PKP SA, co umożliwia budowę (oczywiście po spełnieniu wymagań prawa budowlanego – uzyskanie decyzji lokalizacyjnej i pozwolenia na budowę). Windy powinny zostać wybudowane i oddane do użytkowania w tym samym czasie, co zapewni dostępność kładki przez osoby, dla których wejście lub wprowadzenie wózków, rowerów itp. na kładkę jest niemożliwe lub utrudnione.

Planuje się dwuletni cykl inwestycyjny: I rok – uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy i pozwoleń na budowę, II rok – budowa – po uzyskaniu prawa do terenu od ul. Bagrowej.

Tereny w bezpośrednim sąsiedztwie kładki zostały – od południowego końca - objęte przez Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie planami innego zamierzenia inwestycyjnego: budową Trasy Nowobagrowej (ZIM/ST2.2/22 Budowa Trasy Nowobagrowej) – droga i linia tramwajowa pomiędzy skrzyżowaniem ulic Lipska/Surzyckiego/Mierzeja Wiślana a skrzyżowaniem ulic Wielicka/Kamieńskiego/Nowosądecka. W ramach zadania uwzględniona zostanie budowa, rozbudowa i przebudowa infrastruktury technicznej, w tym m.in. sieci uzbrojenia terenu, chodników, dróg rowerowych, ekranów akustycznych oraz innych obiektów wynikających z warunków, uzgodnień i opinii. To, w jakim stopniu zostaną odtworzone i zapewnione trasy komunikacji pieszej, rowerowej po obu stronach torów kolejowych pomiędzy terenem „Park miejski Bagry Wielkie” a przystankiem kolejowym „Kraków Prokocim” i dalej „Park im. A. i E. Jerzmanowiskich” będzie decydowało o planach inwestycyjnych związanych z budową wind przy kładce nad torami kolejowymi, jak i samej kładki.