Kilkanaście festiwalowych dni, sześć różnych spektakli w kilku krakowskich teatrach, unikatowe lekcje o komedii dell’arte dla młodzieży, koncert, spotkanie tematyczne oraz wystawa. A wszystko to pod hasłem „Synowie komedii: Goldoni i Molier”. Tak przedstawia się XVI edycja krakowskich Dni Komedii dell’Arte, która potrwa do 5 marca.
Kraków już od piętnastu lat znajduje się pośród miast obchodzących międzynarodowe święto komedii dell’arte – Commedia dell’Arte Day, którego celem jest promowanie wiedzy na temat tego niezwykłego teatralnego zjawiska. Trwająca, szesnasta edycja została poświęcona wielkim kontynuatorom tradycji komedii – Goldoniemu oraz Molierowi.
– Goldoni jest ojcem chrzestnym nazwy komedia dell’arte, podkreślającej zawodowy charakter tego teatru. To również on zamyka ważną w dziejach komedii erę – spisując swoje dzieła w formie scenariuszy,systematyzuje je i sprawia, że na scenie kończy się władza aktora–improwizatora, wypełniającego treścią canevas, czyli scenariusze ramowe, a zaczyna panowanie dramaturga i słowa. Z kolei w twórczości Moliera – choć stworzył on nowy rodzaj komedii, komedię charakterów – widać wiele nawiązań do typów postaci komedii dell’arte. Stąd też właśnie ich sztuki będzie można oglądać w ramach XVI Dni Komedii dell’Arte – mówi Agnieszka Cianciara-Fröhlich z Fundacji Studio Dono, capocomico Trupy Komediant0y.
– Warto też podkreślić, że program tej edycji będzie po dwakroć rekordowy – ze względu na najdłuższy w historii projektu czas trwania festiwalu oraz najszersze pole współpracy z krakowskimi teatrami. Czeka nas prawdziwy maraton komediowej klasyki! – dodaje.
W programie szesnastej edycji Dni Komedii dell’Arte znalazło się aż sześć różnych spektakli, które są wystawiane w kilku krakowskich teatrach. Pierwszy festiwalowy tydzień należy do Goldoniego, w drugim na scenie królować będzie Molier.
Pierwszą część festiwalu zamknie 23 lutego „Sługa dwóch panów” – najnowsza premiera Krakowskiego Teatru Scena STU, a zarazem najsłynniejsza z weneckich komedii Carlo Goldoniego.
Tydzień Molierowski otworzy 25 lutego, w Teatrze Groteska „Mieszczanin szlachcicem. Komediobalet” w wykonaniu Trupy Komedianty,z udziałem tancerzy Baletu Dworskiego Cracovia Danza. Kolejny ze spektakli, który będzie można obejrzeć w ramach XVI Dni Komedii dell’arte – na deskach Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie – to „Chory z urojenia” Moliera w reżyserii Giovanniego Pampiglione. Ta uwielbiana przez widzów, od dwudziestolecia nieschodząca z afisza, ogromnie śmieszna i wiecznie aktualna klasyczna komedia francuskiego mistrza gatunku obśmiewa ludzką głupotę, zacofanie, obłudę i podłość. A na finał proponujemy molierowskiego „Skąpca” w reżyserii Włodzimierza Nurkowskiego – nietracącą na aktualności komedię charakterów, intryg i wynikających z nich zabawnych sytuacji.
Tradycyjnie, festiwalowym spektaklom będą towarzyszyć dodatkowe atrakcje. Pierwszą z nich było spotkanie zatytułowane „Goldoni na współczesnych polskich scenach”, które odbyło się 17 lutego we Włoskim Instytucie Kultury przy ul. Grodzkiej 49.
Na dowód tego, że wpływ komedii dell’arte jest widoczny w wielu dziedzinach sztuki, 26 lutego będzie można posłuchać wyjątkowego koncertu „Alla finestra – pod oknem. Arie Mozarta” w wykonaniu uczniów Wydziału Wokalnego Szkoły Muzycznej I i II Stopnia im. B. Rutkowskiego w Krakowie. Wstęp na koncert jest bezpłatny. Obowiązują darmowe wejściówki do pobrania na stronie.
W planie jest również wernisaż wystawy „Teatr ze szkicownika”, prezentującej prace Izabelli Czarneckiej – plastyczki i rysowniczki od wielu lat związanej z komedią dell’arte, odpowiedzialnej za projekty scenograficzne do wielu spektakli Trupy Komedianty, czy rysunki i grafiki do promujących je plakatów. Wernisaż odbył się 18 lutego, o godz. 19.30 w Centrum Kultury Podgórza – Strefie Sokolska, a wystawę będzie można oglądać do 7 marca. Wstęp wolny.
Komedia dell’arte narodziła się w XVI w. we Włoszech. Była pierwszym zawodowym teatrem nowożytnej Europy! Zawładnęła renesansowymi scenami Italii, a następnie całą zachodnią częścią starego kontynentu. W rezultacie odcisnęła tak silne piętno na sztuce, że do dzisiaj widzimy jej wpływy nie tylko na scenie i w dramacie, ale także w szeroko rozumianej popkulturze. Zapomniana przez kilka stuleci, ponownie wraca do łask.
Wyjątkowość tej formy teatru tworzy m.in. scenariusz zwany canevas, który jest jedynie ramą spektaklu, a ostateczny przebieg przedstawienia determinują improwizowane przez aktorów lazzi–gagi, popisy akrobatyczne i skecze sytuacyjne. Dzięki takiemu rozwiązaniu każdy spektakl jest wyjątkowy, a widzowie niezależnie od znajomości fabuły, za każdym razem zaskakiwani są zwrotami akcji i przebiegiem intrygi. Postacie pojawiające się w komediach dell’arte przyodziane są w maski odwzorowujące przywary różnych grup społecznych. Uniwersalne typy postaci występujące w komedii dell’arte przeniknęły do innych form kultury i do dziś można je odnaleźć w dziełach komediopisarzy i dramaturgów oraz współczesnych komediach. 25 lutego cały świat świętuje narodziny komedii dell’arte (Commedia dell’Arte Day). Polskie obchody tego międzynarodowego święta odbędą się w Krakowie już po raz szesnasty.
Szczegółowy program oraz bilety dostępne są na stronie.