górne tło

Mniej biurokracji dla dyrektorów szkół

Dyrektorki i dyrektorzy jednostek edukacyjnych będą mieć więcej czasu na wspieranie uczennic i uczniów, pracę zespołową oraz rozwijanie swoich placówek. Władze Krakowa, chcąc wspomóc krakowskie szkoły, ograniczają nadmierne obowiązki sprawozdawcze. Oto pierwszy krok w tym kierunku.

Na wniosek Komisji Edukacji Rady Miasta Krakowa został przygotowany projekt uchwały uchylający dokument z 1993 roku w sprawie ochrony zdrowia dzieci i młodzieży na terenie przedszkoli i szkół podstawowych w związku z możliwością uzyskiwania przez te placówki dochodów na środki specjalne.

Informacje, które były przez ponad 20 lat przekazywane przez dyrektorki i dyrektorów, mogą być aktualnie pozyskiwane przez organ prowadzący poprzez nowoczesne systemy oświatowe. Dotychczasowe przepisy wymagały składania przez dyrektorki i dyrektorów półrocznych raportów o wynajmie powierzchni i uzyskiwanych dochodach – chociaż te informacje są gromadzone w księgach rachunkowych i sprawozdaniach budżetowych, a także w Zintegrowanym Systemie Zarządzania Oświatą.

– Zmiany były konieczne. Tworzenie kolejnych raportów jest działaniem zbyt pracochłonnym i nieefektywnym. Wymagało dużego nakładu pracy zarówno dyrektorek i dyrektorów szkół, jak i pracowników magistratu. Już na początku kadencji zapowiadaliśmy z prezydentem Aleksandrem Miszalskim uproszczenie procedur administracyjnych, także dla osób zarządzających placówkami oświatowymi. Oczywiście, w wielu przypadkach składanie sprawozdań będzie konieczne, jednak chcemy ograniczyć te działania do niezbędnego minimum. Wiemy, jak cenny jest czas dyrektorek i dyrektorów szkół i jak wiele wysiłku wkładają w zarządzanie swoimi jednostkami. Dlatego zależy nam, aby procedury były dla nich jak najmniej uciążliwe – mówi zastępczyni prezydenta Krakowa Maria Klaman.

Propozycja uzyskała poparcie Rady Miasta Krakowa i została przyjęta podczas ostatniej sesji.

– Ograniczając biurokrację w krakowskich przedszkolach, szkołach i placówkach, chcemy dać więcej przestrzeni na kreowanie przyjaznych, edukujących i inspirujących miejsc nauki oraz rozwoju dzieci i młodzieży – zaznacza Anna Bałdyga, przewodnicząca Komisji Edukacji RMK. Równocześnie zachęca pracowników szkół do dzielenia się pomysłami na temat tego, jak usprawnić komunikację i zarządzanie w krakowskiej oświacie.

Propozycje takich działań można zgłaszać bezpośrednio do Komisji Edukacji RMK lub Wydziału Edukacji i Projektów Edukacyjnych UMK.