górne tło

„Ławka dialogu” w Czyżynach – pytania i odpowiedzi

4 lutego 2025 r. odbyło się otwarte spotkanie prezydenta Aleksandra Miszalskiego z mieszkańcami Czyżyn.

Mieszkańcy zadawali pytania, na które odpowiadały właściwe wydziały Urzędu Miasta Krakowa i miejskie jednostki. Poniżej zebrane zostały wszystkie pytania wraz z udzielonymi na nie odpowiedziami.

Zobacz fotogalerię!


Wykaz skrótów:


Pytania:

  1. Jaka będzie finalna lokalizacja szkoły na Łęgu i kiedy zostanie ona otwarta?
  2. Kiedy w Czyżynach powstanie nowy samorządowy żłobek?
  3. Jaka jest koncepcja na wykup i przyszłe przeznaczenie obszaru pasa startowego?
  4. Czy zostaną wykupione tereny zielone w okolicach Szkoły Podstawowej nr 155 pod budowę boiska?
  5. Czy jest planowany wykup terenów przy ul. Galicyjskiej pod przestrzeń publiczną?
  6. Czy przejścia dla pieszych zostaną zrealizowane w okolicach Expo i ul. Galicyjskiej w 2025 r.?
  7. Zamknięte skrzyżowanie ul. Centralna - ul. Nowohucka. Kiedy zostanie otwarte?
  8. Deweloper buduje nowe rondo na ulicach: Sołtysowskiej, Podbipięty, Na Załęczu. Kiedy powstanie to rondo i jak miasto jest zabezpieczone na wypadek niewywiązania się przez dewelopera z umowy?
  9. Kiedy powstanie połączenie ul. Sołtysowskiej z ul. Tomickiego?
  10. Kiedy będzie wyremontowana ul. Tomickiego od bram zakładów Philip Morris do al. Jana Pawła II?
  11. Kiedy powstaną przystanki i przejście dla pieszych na ul. Stella-Sawickiego dla mieszkańców os. Avia i ul. Orlińskiego?
  12. Kiedy zostanie zrealizowany park Na Załęczu?
  13. Czy jest możliwość, aby pozyskać środki na realizację orlika w parku Woźniców?
  14. Czy jest możliwe przeprowadzenie remontu alejek w parku Lotników Polskich?
  15. Czy jest możliwość budowy wielopoziomowego parkingu jako nadbudowy dworca w Czyżynach?
  16. Budowa obwodnicy Na Załęczu z rondem – brakuje infrastruktury rowerowej mimo że MPZP wymaga infrastruktury rowerowej. Jakie są plany na rozwiązanie tej sytuacji?
  17. Na ul. Centralnej pas drogowy ma 26 metrów, a miejscami nie ma chodnika. Jakie są plany, aby temu zaradzić?
  18. Al. Jana Pawła II – przy blokach 46, 48 ma być budowany hotel. Czy mieszkańcy nie powinni mieć możliwości wyrażenia opinii w tej kwestii?
  19. Lipy wzdłuż alei Pokoju nigdy nie były podcięte, co uniemożliwia przycięcie trawy, ponieważ gałęzie opadają na ziemię. Kiedy ten problem zostanie rozwiązany?
  20. Przystanki tramwajowe źle zaprojektowane – podczas deszczu mimo daszków woda leci na ludzi. Co z tym można zrobić?
  21. Do przychodni na ul. Życzkowskiego trzeba iść dwa kilometry z przystanku. Czy da się coś z tym zrobić?
  22. Przy ul. Wężyka inwestycja hotelowa, w której brakuje miejsc parkingowych. Co zrobić, aby ulica nie była zablokowana?
  23. Jakie działania podejmuje miasto, aby zabezpieczyć teren lotniska przed zabudową, a następnie utworzyć park?
  24. W południowo-zachodnim narożniku ul. Wiślickiej i al. Bora-Komorowskiego planowana jest zabudowa. Co miasto planuje zrobić, aby deweloper zabezpieczył dojazd do inwestycji od strony północnej lub od strony ul. Stella-Sawickiego?
  25. Dlaczego, gdy planuje się remont drogi, nie zaczyna się tego od rozmów z mieszkańcami, a potem mieszkańcy muszą z tym walczyć?
  26. Os. Akademickie nie ma normalnego przejścia z osiedla na przystanek. Co miasto zamierza z tym zrobić?
  27. Czy jest możliwa zmiana lektora w komunikacji miejskiej?
  28. Skrzyżowanie al. Bora-Komorowskiego i ul. Stella Sawickiego – czy będzie analizowane rozwiązanie dwupoziomowe?
  29. Ul. Strumyk/ul. Dolnomłyńska – czy są pomysły na zabezpieczenie tzw. paprociowego lasu?
  30. Czy miasto dostrzega, że ścieżki rowerowe stają się niebezpieczne przez dostawców przemieszczających się po nich bardzo szybko na rowerach elektrycznych?
  31. Czy jest możliwość budowy chodnika, aby można było przejść bezpiecznie z ul. Cuplowej do przystanku?
  32. Kiedy zostaną ustalone strefy do nowego planu zagospodarowania miasta?
  33. Szkoła nr 52 – są przygotowane dwie koncepcje na rozbudowę. Czy jest szansa, aby XXX LO, sąsiadujące z SP 52, przenieść do budynku na os. Kościuszkowskim, które do końca marca ma opuścić Prokuratura Rejonowa Kraków – Krowodrza?
  34. Powszechną praktyką jest, że deweloper wywozi błoto z budowy na ulicę, zatyka kratki itp. Tłumaczone jest to tym, że deweloper ma określony czas na zabezpieczenie błota. Jaka jest praktyka w tym zakresie i czy można wprowadzić jakieś ograniczenia czasowe?
  35. Czy zostanie zrealizowany pomysł wytyczenia buspasa po stronie ul. Nowohuckiej i ul. Podgórskiej?
  36. Skrzyżowanie ul. Centralnej i Nowohuckiej. Czy nie można zrobić prawoskrętu zanim zakończy się spór z deweloperem?
  37. Czy zamiast oświetleń przejść dla pieszych nie byłoby lepsze ustawienie tablic odblaskowych pod odpowiednim kątem?
  38. Skoro miasto wymaga od inwestora budowy drogi, czy nie mogłoby wymóc budowy szkoły lub nieruchomości z przeznaczeniem na placówkę zdrowia?
  39. Jakie są merytoryczne argumenty za wprowadzeniem SCT (na jaką odległość od rury wydechowej te tlenki się utrzymują wzwyż i wzdłuż? Czy miejsca, gdzie tlenki się kumulują, nie zostałyby „oczyszczone” np. poprzez rozładowanie ruchu na tych drogach)?
  40. Czy można wymienić oświetlenie w starszych osiedlach Czyżyn (os.Dywizjonu 303, 2 Pułku Lotniczego)? W nocy, zwłaszcza osoby starsze, niewiele widzą.
  41. Czy są plany, aby oddzielić arterie komunikacyjne od parków ekranami akustycznymi?
  42. Na ul. Sikorki jest blok, będący w zasobach ZBK – jest on w bardzo złym stanie. Co można z tym zrobić?
  43. Rondo na ul. Sołtysowskiej i Podbipięty – czy będą wysiedlane działki koło tego ronda?
  44. Jaki jest stan realizacji wniosków o podłączenie do kanalizacji w ramach programu BIS?
  45. W przedszkolu nr 182 z oddziałami integracyjnymi brakuje termomodernizacji i klimatyzacji. Czy jest możliwość wprowadzenia tych rozwiązań?
  46. Chodnik na ul. Sikorki – ulica jest ruchliwa i brakuje chodnika, przez co piesi chodzą po jezdni. W 2019 r. planowano jego budowę, ale zrezygnowano, bo miał go wykonać deweloper. ZDMK odrzucił projekt, argumentując, że konieczny jest remont całej ulicy, na który brak środków. Czy w najbliższym czasie powstanie chodnik lub zostanie przebudowana cała ulica?
  47. Połączenie ul. Na Załęczu z ul. Galicyjską – krótkie (200–250 m) połączenie tych ulic odciążyłoby ruch na ul. Sołtysowskiej. Czy jest planowane?
  48. Wycinka drzew w Lasku Łęgowskim – usunięto część drzew. Czy planowane są nowe nasadzenia lub inne zagospodarowanie terenu?
  49. Co z chodnikiem i infrastrukturą rowerową na ulicy Podbipięty? Chodzi nie tylko o fragment brakujący Wiślanej Trasy Rowerowej ale o całą ulicę.
  50. Kiedy zostanie przedłużona lina 113? Pętla przy PGE jest wybitnie niefunkcjonalna dla pasażerów. Wymusza spacer 700 m na przesiadkę w autobusy w ciągu ul. Nowohuckiej.
  51. Kiedy można spodziewać się remontu miasteczka rowerowego przy nowej tężni (koło NCK), albo chociaż remontu chodnika między przystankiem tramwajowym a wejściem w osiedle?
  52. Czy możliwa jest zmiana pasów na skrzyżowaniu Centralna / Nowohucka od strony M1 przy trwającym remoncie? Prawo/prosto plus lewo na prawo plus prosto/lewo. Aktualny stan powoduje, że z zielonej strzałki mało kto korzysta i przepustowość spada.
  53. Czy w ciągu ulic Ciepłownicza-Isep-Ogłęszczyzna powstaną prawidłowe ciągi piesze (ciągłe, spełniające standardy oraz podstawowa infrastruktura rowerowa (nawet w postaci ciągu pieszo-rowerowego)? Bardzo duży ruch ciężki na tej ulicy skutecznie eliminuje rowerzystów.

Odpowiedzi:

1. Jaka będzie finalna lokalizacja szkoły na Łęgu i kiedy zostanie ona otwarta?

MCOO: W celu optymalnego usytuowania zespołu szkolno-przedszkolnego na terenie Dzielnicy XIV Czyżyny rozważane są również inne jego lokalizacje. W przypadku, gdy nie zostaną podjęte inne decyzje, budowa placówki będzie realizowana na nieruchomości przy ul. Centralnej.

Ewentualna zmiana lokalizacji zespołu szkolno-przedszkolnego nie będzie miała wpływu na czas realizacji przedmiotowej inwestycji, której finansowanie zaplanowane jest w budżecie Miasta Krakowa oraz Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Krakowa w latach 2025–2029.

2. Kiedy w Czyżynach powstanie nowy samorządowy żłobek?

Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie obecnie jest realizatorem zadania pn. „Modernizacja łazienek w budynku Żłobka Samorządowego nr 12 na osiedlu 2 Pułku Lotniczego 23 w Krakowie”. W ramach zadania przewiduje się sukcesywną, kompleksowa modernizację budynku. Planowane jest zinwentaryzowanie obiektu (dostępna dokumentacja techniczna datowana jest na rok 1981) oraz ocena jego stanu technicznego. Po zdiagnozowaniu obszarów wymagających modernizacji możliwe będzie zaplanowanie dalszych działań związanych z realizacją robót budowlanych. Zadanie posiada zabezpieczone środki finansowe jedynie w 2025 roku.

Dodatkowo informujemy, że obecnie realizowane budowy żłobków posiadają dofinansowanie z programu „Aktywny maluch”. Ze względu na ramy czasowe tego programu (zakończenie i wpis żłobka do rejestru żłobków do końca I połowy 2026 roku) w pierwszej kolejności wytypowane do realizacji zostały dzielnice, które nie posiadają własnej placówki opieki nad dziećmi do lat trzech.

W przypadku pojawienia się możliwości pozyskania środków zewnętrznych na budowę we współpracy z Wydziałem Polityki Społecznej i Zdrowia dokonywane będą analizy lokalizacji potencjalnych nowych obiektów żłobkowych.

3. Jaka jest koncepcja na wykup i przyszłe przeznaczenie obszaru pasa startowego?

GS: Podjęcie czynności w sprawie nabycia nieruchomości na pasie startowym byłoby możliwe w sytuacji sporządzenia koncepcji zagospodarowania tego obszaru przez odpowiednią jednostkę miejską, a także zabezpieczenia w budżecie miasta odpowiednich środków finansowych przeznaczonych na ten cel.

ZZM: Pas startowy jest ujęty w dokumencie pn. „Kierunki rozwoju i zarządzania terenami zieleni w Krakowie na lata 2019–2030” przyjętym Zarządzeniem Prezydenta Miasta Krakowa Nr 2282 z 9 września 2019 r. jako teren ZPP (zieleń przestrzeni publicznych) w strefie P – obejmującej przestrzenie publiczne z istniejącą lub potencjalną zielenią towarzyszącą: rynki, place miejskie, strefy ruchu pieszego, otoczenie głównych obiektów użyteczności publicznej i „bram miasta” takich jak główne dworce komunikacji publicznej.

Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie zwrócił się z wnioskiem z 31 stycznia 2025 r. do Wydziału Skarbu Miasta o nabycie działek oznaczonych numerami ewidencyjnymi 368, 157/361, 157/362 obr. 7, jednostka ewidencyjna Nowa Huta i wyraził gotowość do objęcia zarządem i utrzymaniem wszystkich działek znajdujących się w obrębie pasa startowego w celu realizacji zadań statutowych.

Dla działek oznaczonych numerami ewidencyjnymi 157/111, 157/112, 157/114, 157/116, 157/117, 157/119, 157/222, 157/23, 157/24, 157/25, 157/26, 157/28, 157/306, 157/92, 157/97 obr. 7, jedn. ewid. Nowa Huta, ZZM wyraził pozytywną opinię w zakresie ich nabycia jako działanie umożliwiające realizację zadań miasta w obszarze zagospodarowania przestrzeni publicznych.

Działki o numerach ewidencyjnych 157/27, 157/110, 157/223, 157/307, 157/118, 157/103 obr. 7, jedn. ewid. Nowa Huta, stanowią już własność Gminy Miejskiej Kraków.

4. Czy zostaną wykupione tereny zielone w okolicach Szkoły Podstawowej nr 155 pod budowę boiska?

GS: W chwili obecnej w Wydziale Skarbu Miasta nie jest prowadzone postępowanie mające na celu nabycie do zasobu gminnego działek w tym rejonie w celu realizacji boiska szkolnego. Podjęcie czynności w przedmiotowej sprawie byłoby możliwe w sytuacji wskazania lokalizacji i możliwości realizacji wskazanej inwestycji przez odpowiednią jednostkę miejską właściwą merytorycznie, a także zabezpieczenia w budżecie miasta środków finansowych przeznaczonych na to przedsięwzięcie.

ZZM: Teren pomiędzy szkołą a pasem startowym przeznaczony jest w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego obszaru „Czyżyny – os. Dywizjonu 303 i 2 Pułku Lotniczego” pod tereny zieleni urządzonej, o podstawowym przeznaczeniu pod publicznie dostępny park.

W zakresie pozostającym własnością prywatną został już objęty wnioskiem o pozyskanie do zasobu gminnego.

5. Czy jest planowany wykup terenów przy ul. Galicyjskiej pod przestrzeń publiczną?

BP: Niezabudowane działki przy ul. Galicyjskiej, pomiędzy zabudową wielorodzinną a EXPO Kraków, objęte są sporządzanym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego obszaru „Czyżyny – Galicyjska”. Jednym z jego celów jest m.in. określenie precyzyjnych zasad kształtowania atrakcyjnych przestrzeni publicznych i terenów zielonych. Wyznaczenie w planie miejscowym terenów przeznaczonych pod cel publiczny stworzy podstawę do wykupu takich terenów pod realizację tego celu. Najpierw jednak zakończona musi zostać procedura sporządzania projektu planu. Projekt planu „Czyżyny – Galicyjska” stanie się przepisem gminnym po jego uchwaleniu przez Radę Miasta Krakowa i po upływie 14 dni od dnia opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.

GS: W chwili obecnej w Wydziale Skarbu Miasta nie jest prowadzone postępowanie mające na celu nabycie do zasobu gminnego działek w tym rejonie pod przestrzeń publiczną. Podjęcie czynności w przedmiotowej sprawie byłoby możliwe w sytuacji wskazania lokalizacji i możliwości realizacji inwestycji przez odpowiednią jednostkę miejską właściwą merytorycznie, obowiązywania na wybranym obszarze miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, z którego wynikałoby przeznaczenie działek pod tereny umożliwiające realizację celu publicznego, a także zabezpieczenia w budżecie miasta środków finansowych przeznaczonych na to przedsięwzięcie.

ZZM: Pismem z 24 października 2018 r. ZZM przedłożył do Wydziału Skarbu Miasta UMK stanowisko w sprawie celowości pozyskania do zasobu gminnego działki nr 337/2 (w obecnym oznaczeniu nr 337/8, 337/9) obr. 54 jedn. ewid. Nowa Huta.

Dla części tego terenu został uchylony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Aktualny pozostaje wniosek dotyczący wykupu terenu zieleni publicznej ZP2 tj. zachodniej części działki 337/8 od strony ul. Galicyjskiej.

6. Czy przejścia dla pieszych zostaną zrealizowane w okolicach Expo i ul. Galicyjskiej w 2025 r.?

ZDMK: W roku bieżącym planowane jest opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy przejścia dla pieszych przy ul. Galicyjskiej na wysokości sklepu Kaufland. W chwili obecnej przekazano materiały do komórki merytorycznej celem ogłoszenia przetargu. Budowa planowana jest na 2026 r.

7. Zamknięte skrzyżowanie ul. Centralna - ul. Nowohucka. Kiedy zostanie otwarte?

GK: Wdrożenie czasowej organizacji ruchu na skrzyżowaniu ulic Centralnej i Nowohuckiej, umożliwiającej wjazd i wyjazd z ul. Centralnej planowane jest w pierwszej połowie marca br. Jednocześnie szczegółowe informację winien udzielić prowadzący zdanie, tj. Zarząd Dróg Miasta Krakowa.

ZDMK: W związku z odmową dotychczasowych właścicieli wydania nieruchomości objętych decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, dalsze prowadzenie prac budowlanych stało się niemożliwe.

Z uwagi na powyższe prowadzone jest postępowanie egzekucyjne, którego celem jest wyegzekwowanie wydania wyżej wymienionej nieruchomości i umożliwienie zakończenia inwestycji drogowej. Należy wskazać, iż do czasu rozstrzygnięcia postępowania egzekucyjnego nie jest możliwe wskazanie terminu zakończenia prac. Jednocześnie informujemy, że zostały podjęte starania przywrócenia przejezdności na skrzyżowaniu. Termin przywrócenia przejezdności planowany jest na początek marca bieżącego roku.

8. Deweloper buduje nowe rondo na ulicach: Sołtysowskiej, Podbipięty, Na Załęczu. Kiedy powstanie to rondo i jak miasto jest zabezpieczone na wypadek niewywiązania się przez dewelopera z umowy?

GK: Wniosek o zaopiniowanie zadania pn.: „Rozbudowa ul. Na Załęczu wraz z rozbudową skrzyżowań” wpłynął do Wydziału Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury do referatu GK-10 20 stycznia 2025 r. W chwili obecnej wniosek ten jest rozpatrywany przez tej referat. W zakresie planowanej daty realizacji tej inwestycji oraz zapisów umowy stanowisko winien zająć Zarząd Dróg Miasta Krakowa.

ZDMK: Na ul. Na Załęczu została zawarta umowa o zastępstwo inwestycyjne realizacji inwestycji drogowej nr 1063/ZDMK/2019 z późn. zmianami. Umowa obejmuje budowę układu dróg publicznych o symbolach KDL, KDD.8 według uchwały nr CII/2644/18 Rady Miasta Krakowa z dnia 23 maja 2018 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru „Czyżyny rejon ul. Galicyjskiej” oraz KDL według uchwały nr LXXX/1219/13 Rady Miasta Krakowa z 28 sierpnia 2013 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru „Czyżyny – Łęg” wraz z rozbudową ul. Na Załęczu i realizacją rozbudowy skrzyżowania ul. Niepokalanej Marii Panny/Sołtysowską/Longinusa Podbipięty/Na Załęczu, a także budową odwodnienia, oświetlenia oraz niezbędną przebudową lub przełożeniem kolidującego uzbrojenia terenu.

Jednocześnie należy wskazać, że ZDMK pozytywnie zaopiniował możliwość wydania pełnomocnictwa do reprezentowania Prezydenta Miasta Krakowa przed organami administracji samorządowej i rządowej oraz przed instytucjami branżowymi dla tego zadania realizowanego na postawie przedmiotowej umowy, w tym uzyskania wszelkich warunków, opinii i uzgodnień (pełnomocnictwo nie obejmuje reprezentowania Prezydenta Miasta Krakowa w sprawie wydania decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej).

Zgodnie z zapisami umowy inwestor wyda zrealizowaną inwestycję drogową przed wystąpieniem z wnioskiem o wydanie pozwolenia na użytkowanie któregokolwiek z budynków inwestycji niedrogowej. Jednocześnie ZDMK informuje, że przedmiotowa umowa zawiera zapisy dotyczące kar umownych zastrzeżonych na rzecz ZDMK na wypadek niewywiązania się inwestora z umowy.

ZTP: Do ZTP wpłynął projekt drogowy dla wyżej wymienionego zadania – jest przygotowywana opinia. Zadanie będzie realizowane w ramach umowy dewelopera z art. 16 Ustawy o drogach publicznych. Nie znamy zapisów umowy i terminu realizacji.

9. Kiedy powstanie połączenie ul. Sołtysowskiej z ul. Tomickiego?

GK: Wydano opinię do projektu architektoniczno-budowlanego przedmiotowego układu drogowego, sprawa znak IR-01-2.7211.26.2024. W zakresie planowanej daty realizacji tej inwestycji winien zająć stanowisko Zarząd Dróg Miasta Krakowa.

ZDMK: ZDMK ma zawartą umowę z projektantem na wykonanie drogi dla pieszych i rowerów z nawierzchni mineralno-żywicznej łączącej osiedle przy ul. Tomickiego z ul. Sołtysowską 35A, na podstawie zawartej umowy nr 9/U/ZDMK/2024 z 1 lutego 2024 roku.

Aktualnie trwa etap uzgodnień branżowych i podpisywania porozumienia z firmą TAURON na usunięcie kolizji w związku z inwestycją drogową. Zakończenie prac projektowych oraz uzyskanie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę planowane jest w II połowie 2025 roku. Zgodnie z obowiązującym WPF budowa przedmiotowej drogi dla pieszych i rowerów łączącej osiedle przy ul. Tomickiego z osiedlem przy ul. Sołtysowskiej 35A planowana jest w 2026 roku.

Budowa połączenia drogowego łączącego ul. Tomickiego z ul. Sołtysowską to zadanie inwestycyjne, które wymaga zabezpieczenia środków w Budżecie Miasta Krakowa na opracowanie dokumentacji projektowej, wykonanie robót budowlanych oraz koordynacji tej inwestycji z planowaną przez inwestora inwestycją pn.: „Budowa ulicy Tomickiego w Krakowie wraz z budową, rozbudową i przebudową infrastruktury drogowej oraz kolidującego uzbrojenia terenu”.

ZDMK w swoich tegorocznych wnioskach budżetowych uwzględni wprowadzenie do Budżetu Miasta Krakowa oraz WPF wyżej wymienionego zadania inwestycyjnego dotyczącego budowy drogi łączącej inwestycję deweloperską z ul. Sołtysowską.

10. Kiedy będzie wyremontowana ul. Tomickiego od bram zakładów Philip Morris do al. Jana Pawła II?

ZDMK: Odcinek ulicy Tomickiego od wjazdu do zakładów Philip Morris do al. Jana Pawła II jest zaplanowany do przebudowy przez ZDMK w roku 2026 (zgodnie z obowiązującą w wieloletnią prognozą finansową). Dla zadania gminnego ZDMK podpisało umowy o współfinansowanie inwestycji gminnej z podmiotami prywatnymi. Obecnie trwa uzupełnianie dokumentacji projektowej na potrzeby ogłoszenia zamówienia publicznego na wykonanie robót budowlanych.

Realizacja odcinka ul. Tomickiego od zjazdu do Philip Morris do skrzyżowania z al. Jana Pawła II jest zadaniem inwestycyjnym. Pozostałe odcinki ulicy Tomickiego od Philipa Morrisa w stronę ul. Sołtysowskiej są zadaniami realizowanymi w oparciu o art. 16 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych:

  1. Umowa nr 388/U/ZDMK/2024 o współfinansowanie inwestycji miejskiej na kwotę 1 000 000 zł. (Philip Morris SA)
  2. Umowa nr 286/U/ZDMK/2024 o współfinansowanie inwestycji drogowej na kwotę 1 000 000 zł (Botanika II Stylhut Sp. z o.o. sp.k).
  3. Umowa nr 59/U/ZDMK/2024 na współfinansowanie na kwotę 650 000 zł. (Novo Park Strojniak Sp.k).
  4. Umowa nr 554/ZIKiT/2014 z późniejszymi zmianami na realizację inwestycji drogowej (Stylhut Sp. z o.o.) – uzyskanie zamiennej decyzji ZRID w zakresie poszerzenia.

11. Kiedy powstaną przystanki i przejście dla pieszych na ul. Stella-Sawickiego dla mieszkańców os. Avia i ul. Orlińskiego?

GK: Wydano opinię dla rozbudowy skrzyżowania ul. Orlińskiego z ul. Stella-Sawickiego wraz z budową przystanków autobusowych, sprawa IR-04.7211.245.2019. Ponadto w ramach zadania pn. „Budowa przystanków autobusowych przy skrzyżowaniu ul. Stella-Sawickiego i ul. Orlińskiego w Krakowie”, 15 listopada 2024 r. w Wydziale Miejskiego Inżyniera Ruchu został zatwierdzony projekt ruchowy sygnalizacji świetlnej o numerze IR-01-3.7221.42.2024 dla skrzyżowania ul. Stella-Sawickiego z ul. Orlińskiego. W związku z koniecznością skoordynowania działania sygnalizacji z sygnalizacją na skrzyżowaniu ul. Stella-Sawickiego – ul. Florera – ul. Włodarczyka, w ramach tego zadania zatwierdzony został również nowy projekt ruchowy sygnalizacji o numerze IR-01-3.7221.44.2024, dla wyżej wymienionego skrzyżowania. Jednocześnie informujemy, że w zakresie planowanej daty realizacji tej inwestycji winien zająć stanowisko Zarząd Dróg Miasta Krakowa.

ZDMK: Trwa aktualizacja dokumentacji projektowej. Środki finansowe na realizację robót budowlanych w Wieloletniej Prognozie Finansowej przeznaczone są na rok 2026 – i na ten rok planowana jest budowa. W WPF zagwarantowane jest 2 500 000 zł brutto.

12. Kiedy zostanie zrealizowany park Na Załęczu?

ZZM: Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie planuje rozpoczęcie I etapu realizacji prac w 2025 r. w ramach realizacji projektu budżetu obywatelskiego 2024 pod nazwą: „Stacja Łęg – park przy ulicy Na Załęczu”.

13. Czy jest możliwość, aby pozyskać środki na realizację orlika w parku Woźniców?

ZIS: W koncepcji parku Woźniców założono m.in. budowę: boiska do piłki nożnej ze sztuczną nawierzchnią, boiska do siatkówki, boiska do koszykówki oraz zaplecza sanitarno-szatniowego.

Mając świadomość, że budowa obiektów sportowych jest ważna dla mieszkańców, pozytywnie wpływa na wzajemne relacje i rozwój młodzieży, ZIS w miarę możliwości będzie czynił starania, aby pozyskać środki finansowe na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy zespołu boisk sportowych „Orlik” wraz z zapleczem i zagospodarowaniem terenu.

Jednocześnie należy dodać, że dla budowy kompleksu sportowego „Orlik” konieczne jest wybudowanie drogi dojazdowej z ul. Sołtysowskiej (jest ona oznaczona w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego symbolem „KDD”).

14. Czy jest możliwe przeprowadzenie remontu alejek w parku Lotników Polskich?

ZZM: Zadanie zostanie umieszczone na liście rankingowej do Budżetu Miasta Krakowa na rok 2026. Jego realizacja możliwa będzie w przypadku uwzględnienia go w Budżecie Miasta Krakowa oraz Wieloletniej Prognozie Finansowej i Wieloletnim Planie Inwestycyjnym.

Dodatkowo zadanie zostanie ujęte w planach remontowych. Doraźne ubytki w nawierzchni będą naprawiane w ramach bieżącego utrzymania infrastruktury technicznej (remonty) na terenach zielonych, w zależności od możliwości finansowych ZZM.

15. Czy jest możliwość budowy wielopoziomowego parkingu jako nadbudowy dworca w Czyżynach?

BP: Dworzec Czyżyny objęty jest obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego obszaru „Marii Dąbrowskiej– Bieńczycka”. Dworzec przeznaczony jest w planie miejscowym pod Teren obsługi i urządzeń komunikacyjnych o podstawowym przeznaczeniu pod dworzec autobusowy i parking (KU.1), w którym dopuszczono realizację parkingu wielopoziomowego nadziemnego i podziemnego.

AU: Brak wniosków czy też wydanych decyzji związanych z wyżej wymienioną inwestycją.

ZIM: Zgodnie z doświadczeniem jakie posiada ZIM jako realizator parkingu kubaturowego w rejonie ul. Samorządowej, w pierwszej kolejności należy zweryfikować zapisy obowiązującego na terenie Dworca Czyżyny miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Marii Dąbrowskiej – Bieńczycka”. Z jego wstępnej analizy wynika, że na terenie dworca oznaczonego jako teren obsługi i urządzeń komunikacyjnych, o podstawowym przeznaczeniu pod dworzec autobusowy i parking, dopuszcza się realizację parkingu wielopoziomowego nadziemnego i podziemnego, minimalny wskaźnik powierzchni terenu biologicznie czynnego wynosi 10 proc., wskaźnik intensywności zabudowy wynosi: 1,0 – 3,0 oraz obowiązująca maksymalna wysokość zabudowy wynosi 16 m. Niemniej jednak o szczegółową analizę dokumentów planistycznych można zwrócić się do Wydziału Planowania Przestrzennego Urzędu Miasta Krakowa.

W celu realizacji parkingu zasadne jest, aby w pierwszej kolejności zlecić opracowanie koncepcji oraz programu funkcjonalno-użytkowego, co pozwoli bardziej precyzyjnie określić możliwości realizacji parkingu, w tym jego parametry np. liczba miejsc oraz szacunkowe koszty realizacji. Dopiero wówczas możliwa będzie dalsza realizacja zadania, np. w formule „Zaprojektuj i zbuduj”.

ZDMK: Płyta dworca ze stanowiskami postojowymi dla autobusów oraz budynek dworca położone są na gruntach będących własnością Gminy Miasta Krakowa, m.in. w zarządzie ZDMK.

Obszar na którym zbudowany jest dworzec autobusowy objęty jest miejscowym planem zagospodarowania terenu p.n. „Marii Dąbrowskiej – Bieńczycka” (Dz.Urz.2017.26 – [MPZP]) i znajduje się na terenie oznaczonym symbolem KU.1 - teren obsługi i urządzeń komunikacyjnych, o podstawowym przeznaczeniu pod dworzec autobusowy i parking.

W zakresie sposobu zagospodarowania i warunków zabudowy dla terenu KU.1 dopuszcza się realizację parkingu wielopoziomowego nadziemnego i podziemnego. Dodatkowe miejsca parkingowe, poza bilansem minimalnej liczby miejsc parkingowych (określoną wg wskaźników MPZP) mogą być lokalizowane także w obrębie terenów dróg publicznych-dojazdowych, zbiorczych oraz dróg wewnętrznych jako pasy i zatoki postojowe lub na wydzielonych terenach, dla których dopuszczone jest przeznaczenie na parkingi (np. KU.1).

W „Programie obsługi parkingowej dla miasta Krakowa” (uchwała nr LIII/723/12 Rady Miasta Krakowa z 29 sierpnia 2012 r.) uwzględnione zostały zasady ochrony interesu i porządku publicznego, dla właściwego zarządzania ruchem na drogach publicznych oraz na drogach wewnętrznych, organizacji transportu zbiorowego. W programie ujęto propozycję realizacji do 2030 r. parkingów w systemie „Parkuj i jedź – P+R”. Wśród w lokalizacjach dodatkowych znajduje się parking „P+R CH Czyżyny”.

Określona według obliczeń autorów programu liczba stanowisk postojowych (100), w obecnych warunkach inwestycji obiektów komunikacyjnych kształtuje się na poziomie ok. 180 000 – 220 000 zł za stanowisko, co daje kwotę ok. 22 000 000 zł za parking.

Typowany parking nie znajduje się w priorytetowych do realizacji lokalizacjach parkingów „P+R”, które zgodnie z przyjętymi zasadami rozwoju układu transportowego miasta Krakowa mają być: lokalizowane w sąsiedztwie III i IV obwodnicy poza obszarami koncentracji mieszkalnictwa i miejsc pracy, powiązane z liniami tramwajowymi (przy pętlach tramwajowych) (...), planowane przy dworcach autobusowych w przypadku obszarów, które nie są obsługiwane przez systemem zbiorowego transportu tramwajowego lub kolejowego.

Budowa parkingu wielopoziomowego w miejscu obecnie funkcjonującego Dworca Czyżyny może być realizowana przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa tylko w przypadku, gdy zostanie ujęta w Wieloletniej Prognozie Finansowej i Budżecie Miasta Krakowa.

Zarząd Dróg Miasta Krakowa nie posiada analiz potrzeb komunikacyjnych dla budowy parkingu w lokalizacji wskazanej przez Radę Dzielnicy XIV Czyżyny.

Kosztowne przedsięwzięcie inwestycyjne wymaga opracowania odpowiedniej dokumentacji i konsultacji na etapie analiz i założeń koncepcyjnych, uzgodnienie wielowariantowego studium wykonalności z wyborem ostatecznego wariantu – faza analityczno-studialna, służące uzasadnieniu do rozpoczęcia kolejnych etapów projektowania inwestycji i budowy.

Zarząd Dróg Miasta Krakowa nie posiada w budżecie środków finansowych, które byłyby przeznaczane na finansowanie opracowań analityczno-studialnych potrzeb rozwoju/rozbudowy infrastruktury komunikacyjnej w Krakowie, ponieważ nie leży to do zakresu działań statutowych jednostki.

ZTP: Kwestia zmiany zagospodarowania dworca w Czyżynach nie była analizowana (nie wpłynął taki wniosek/zadanie). Na pewno funkcja P+R może być problematyczna ze względu na lokalizacje już w rejonie zabudowy mieszkaniowej.

16. Budowa obwodnicy Na Załęczu z rondem – brakuje infrastruktury rowerowej mimo że MPZP wymaga infrastruktury rowerowej. Jakie są plany na rozwiązanie tej sytuacji?

ZTP: Odpowiedź w punkcie 8.

17. Na ul. Centralnej pas drogowy ma 26 metrów, a miejscami nie ma chodnika. Jakie są plany, aby temu zaradzić?

ZDMK: Na chwilę obecną ZDMK nie prowadzi zadania inwestycyjnego polegającego na budowie chodnika na ul. Centralnej.

Na ul. Centralnej począwszy od ul. Nowohuckiej zlokalizowane są chodniki jedynie przy dojściu do szkoły nr 156, brak jest chodnika po lewej stronie. Jest tam jedynie bezpiecznik. Aby móc wybudować w tej lokalizacji chodnik, konieczna jest opracowanie projektu przebudowy ulicy i pozyskanie decyzji ZRID. Na chwilę obecną brak jest zabezpieczonych środków w Budżecie Miasta Krakowa na takie zadanie. Równocześnie informujemy, że zadanie pn. „Rozbudowa ul Centralnej w zakresie poszerzenia chodnika na wysokości działek nr 48/5 i 52 obr. 54 Nowa Huta (opracowanie dokumentacji oraz realizacja robót)” zostało umieszczone na listach rankingowych do BMK na rok 2025, jednak finansowanie nie zostało zabezpieczone. Wzorem lat ubiegłych ZDMK umieści wyżej wymienione zadanie ponownie na listach rankingowych do Budżetu Miasta Krakowa na rok 2026.

18. Al. Jana Pawła II – przy blokach 46, 48 ma być budowany hotel. Czy mieszkańcy nie powinni mieć możliwości wyrażenia opinii w tej kwestii?

AU: Wydział Architektury i Urbanistyki jako organ administracji architektoniczno-budowlanej rozpatrywał wniosek sprawie wydania decyzji pozwolenia na budowę dla inwestycji pn.:„ Budowa budynku hotelowego wraz z instalacjami zewnętrznymi, instalacjami wewnętrznymi oraz towarzyszącej infrastruktury technicznej i komunikacyjnej na działce nr 257/62 obręb 7 jednostka ewidencyjna Nowa Huta, przy al. Jana Pawła II, ul. Mieczysława Medweckiego, ul. Marii Dąbrowskiej w Krakowie”, sygnatura sprawy: AU-01-3.6740.1.351.2024.MKU. 31 grudnia 2024 r. wniosek inwestora pozostawiono bez rozpoznania z powodu nieusunięcia jego braków. Jednocześnie informujemy, że strony postępowania zawiadamiane są dopiero w toku wszczętego postępowania a krąg tych stron ustala się na podstawie analizy obszaru oddziaływania inwestycji. Osoby niebędące stronami mogą pozyskać informacje w trybie dostępu do informacji publicznej.

ZDMK: Pismem znak: RW.460.5.355.2020 z 5 maja 2022 r. ZDMK wydał uzgodnienie zmiany zagospodarowania terenu przyległego do pasa drogowego w zakresie włączenia do drogi zgodnie z art. 35 ust. 3 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych w związku z zamierzeniem inwestycyjnym pn. „Budowa budynku mieszkalnego wielorodzinnego wraz z infrastrukturą techniczną i garażem na działkach nr 480, 481, 909, 910 obr. 4 Śródmieście przy al. Jana Pawła II w Krakowie”. Uzgodnienie zostało wydane w oparciu o pozytywnie zaopiniowaną koncepcję obsługi komunikacyjnej planowanej inwestycji oraz zgodnie z warunkami umowy deweloperskiej nr 138/U/ZDMK/2022 z 7 kwietnia 2022 r. o zastępstwo inwestycyjne w realizacji inwestycji drogowej. Inwestor we własnym zakresie i na swój koszt zobowiązał się do realizacji inwestycji drogowej tj. rozbudowy pasa drogowego drogi publicznej al. Jana Pawła II obejmującej budowę czwartego wlotu skrzyżowania wyżej wymienionej ulicy z ul. Ułanów, prowadzącego do terenu inwestycji oraz rozbudowę istniejącego wspólnego ciągu pieszo-rowerowego na rozdzielone: ciąg pieszy i ścieżkę dla rowerów na odcinku od wysokości zachodniej granicy działki nr 909 obr. 4 Śródmieście do zachodniej granicy dz. nr 479 obr. 4 Śródmieście, wraz z niezbędną infrastrukturą (w tym przebudową/rozbudową systemu sygnalizacji świetlnej wraz z wpięciem do systemu sterowania ruchem) oraz ewentualnymi przekładkami kolidującego uzbrojenia, w celu zapewnienia prawidłowej obsługi komunikacyjnej projektowanego budynku mieszkalnego wielorodzinnego. Jednocześnie informujemy, że inwestycja drogowa objęta wyżej wymienioną umową deweloperską była opiniowana przez zespół zadaniowy ds. niechronionych uczestników ruchu w mieście Krakowie działający przy Zarządzie Transportu Publicznego w Krakowie. Na ogólnodostępnej stronie internetowej ZTP publikowane są dokumentacje opiniowane przez powołany zespół.

W myśl przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeksem postępowania administracyjnego opinia do koncepcji obsługi komunikacyjnej oraz uzgodnienie z art. 35 ustawy o drogach publicznych nie stanowią decyzji administracyjnej. Ustalenie stron w toku postępowania (zgodnie z art. 28 KPA) należy przyjąć tylko i wyłącznie w przypadku postępowania administracyjnego, które kończy się wydaniem decyzji administracyjnej.

19. Lipy wzdłuż alei Pokoju nigdy nie były podcięte, co uniemożliwia przycięcie trawy, ponieważ gałęzie opadają na ziemię. Kiedy ten problem zostanie rozwiązany?

ZZM: Wskazane lipy rosnące na alei Pokoju mają pokrój charakterystyczny dla odmiany. Egzemplarze są zdrowe, w dobrym stanie fitosanitarnym, bez oznak chorobowych zatem nie ma wskazań do przeprowadzenia przycinki, która zaburzy ich naturalny pokrój. Wyjaśniamy, że pozostawienie wyższej trawy w obrębie rzutu korony drzewa jest celowym zabiegiem aby polepszyć warunki glebowe oraz obniżyć parowanie gleby co zapewni lepszy rozwój drzewa. W momencie, gdy trawa jest zbyt wysoka, firma utrzymaniowa, będąca pod nadzorem Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie, ma obowiązek wykonać prace związane z koszeniem bez uszkadzania gałęzi. Skrajnia jest na bieżąco monitorowana oraz przycinana w razie potrzeb. W całym ciągu al. Pokoju od roku 2017 zrealizowano około 1000 różnych zadań związanych z drzewami, w tym blisko 50 związanych było z korektą skrajni.

Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie sugeruje kontakt i precyzyjne wskazywanie na bieżąco, który odcinek alei Pokoju wymaga zdaniem mieszkańców interwencji.

20. Przystanki tramwajowe źle zaprojektowane – podczas deszczu mimo daszków woda leci na ludzi. Co z tym można zrobić?

ZTP: Niedostatecznie sprecyzowany problem bez podania konkretnych lokalizacji. Jeżeli chodzi o ewentualny brak ścian bocznych w wiatach to wynika to zazwyczaj z możliwości terenowych. Jeśli nie ma takiej ściany lub jest wąska to znaczy, że peron ma zbyt małe parametry na postawienie pełnej ściany. Ewentualnie może chodzić o deszcz padający pod ostrzejszym kątem przez co pomimo stania pod wiatą pada on na pasażerów. Na tak niesprzyjające warunki atmosferyczne nie znajdziemy rozwiązania.

21. Do przychodni na ul. Życzkowskiego trzeba iść dwa kilometry z przystanku. Czy da się coś z tym zrobić?

ZTP: Planowane jest uruchomienie linii autobusowej po ul. Życzkowskiego. W tej chwili kończymy rozmowy z Politechniką Krakowską w zakresie umożliwienia poruszania się tam autobusów Komunikacji Miejskiej w Krakowie.

22. Przy ul. Wężyka inwestycja hotelowa, w której brakuje miejsc parkingowych. Co zrobić, aby ulica nie była zablokowana?

AU: Wydział Architektury i Urbanistyki jako organ administracji architektoniczno-budowlanej ponownie prowadzi postępowanie w sprawie udzielenia pozwolenia na budowę dla inwestycji pn.: „Budowa budynku domu studenckiego z garażem podziemnym, podnośnikiem do transportu pojazdów, instalacjami wewnętrznymi wewnątrz budynku (wodnej, kanalizacji, elektrycznej i słaboprądowej, centralnego ogrzewania, wentylacji mechanicznej oraz oddymiającej), utwardzenia terenu dla układu komunikacji wewnętrznej, oraz instalacji wewnętrznych na zewnątrz budynku (kanalizacji sanitarnej i deszczowej, energii elektrycznej) wraz ze zbiornikiem retencyjnym na wody opadowe oraz rozbiórka istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego, likwidacja istniejących przyłączy (gazu, wody i kanalizacji, energii elektrycznej) na działce nr 48/2 obręb 49 jednostka ewidencyjna Nowa Huta, demontaż nieczynnej instalacji wodociągowej na dz. nr 47/1 obręb 49 jednostka ewidencyjna Nowa Huta, przy ul. Franciszka Wężyka w Krakowie”.

Postanowieniem z 30 stycznia 2025 r. znak: AU-01-3.6740.1.184.2023.KBU postępowanie w tej sprawie zostało zawieszone z urzędu. Jednocześnie informujemy, że liczba miejsc postojowych w ramach planowanej inwestycji winna spełniać wymogi określone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Dla przedmiotowej inwestycji zasady obsługi parkingowej ustalone zostały w § 10 ust. 4 pkt 1c miejscowego planu obszaru „Stare Czyżyny” tj.: dla zabudowy usługowej U: domy studenckie, pensjonaty, domy wypoczynkowe 20 miejsc na 100 łóżek.

ZDMK: Uzgodnienie ZDMK-31 wydane dla inwestycji hotelowej na dz. nr 47/1, 48/2 obr. 49 Nowa Huta przy ul. Franciszka Wężyka posiadało zapis, że inwestor winien zapewnić miejsca postojowe dla prawidłowego funkcjonowania przedmiotowej inwestycji, zgodnie z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru „Stare Czyżyny”. Powyższe nie oznacza, że ZDMK wyraża zgodę na niezgodne z przepisami parkowanie w pasie drogowym drogi publicznej. Wszelkie sytuacje łamania przepisów w zakresie nielegalnego parkowania winny być zgłaszane do odpowiednich służb porządku publicznego.

23. Jakie działania podejmuje miasto, aby zabezpieczyć teren lotniska przed zabudową, a następnie utworzyć park?

BP: Wschodnia część dawnego pasa startowego lotniska objęta jest obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego obszaru „Czyżyny – os. Dywizjonu 303 i 2 Pułku Lotniczego”, w którym przeznaczony jest on pod: teren placu o podstawowym przeznaczeniu pod publicznie dostępny plac miejski (KP.1) i teren placu o podstawowym przeznaczeniu pod plac (KP.2).

Zachodnia część dawnego pasa startowego lotniska objęta jest projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru „Czyżyny Zachód”, w którym przeznaczony jest on pod: teren placu o podstawowym przeznaczeniu pod publicznie dostępny plac miejski (KP.1). W jego sąsiedztwie wyznaczono m.in. teren zieleni urządzonej o podstawowym przeznaczeniu pod publicznie dostępny park (ZP.2).

Procedura planistyczna została zakończona, a projekt skierowany do Rady Miasta Krakowa celem uchwalenia. Radni będą mogli jeszcze składać poprawki do projektu, a w przypadku ich przyjęcia przez radę konieczne będzie ponowienie procedury planistycznej w niezbędnym zakresie. Projekt planu „Czyżyny Zachód” stanie się przepisem gminnym po jego uchwaleniu przez radę i po upływie 14 dni od dnia opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.

ZZM: Pas startowy jest ujęty w dokumencie pn. „Kierunki rozwoju i zarządzania terenami zieleni w Krakowie na lata 2019–2030” przyjętym Zarządzeniem Prezydenta Miasta Krakowa Nr 2282 z 9 września 2019 roku jako teren ZPP (zieleń przestrzeni publicznych) w strefie P – obejmującej przestrzenie publiczne z istniejącą lub potencjalną zielenią towarzyszącą: rynki, place miejskie, strefy ruchu pieszego, otoczenie głównych obiektów użyteczności publicznej i „bram miasta” takich jak główne dworce komunikacji publicznej.

Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie zwrócił się z wnioskiem z 31 stycznia 2025 r. do Wydziału Skarbu Miasta o nabycie działek oznaczonych numerami ewidencyjnymi 368, 157/361, 157/362 obr. 7, jednostka ewidencyjna Nowa Huta i wyraził gotowość do objęcia zarządem i utrzymaniem przez tut. Jednostkę wszystkich działek znajdujących się w obrębie pasa startowego w celu realizacji zadań statutowych.

Dla działek oznaczonych numerami ewidencyjnymi 157/111, 157/112, 157/114, 157/116, 157/117, 157/119, 157/222, 157/23, 157/24, 157/25, 157/26, 157/28, 157/306, 157/92, 157/97 obr. 7, jedn. ewid. Nowa Huta, ZZM wyraził pozytywną opinię w zakresie ich nabycia jako działanie umożliwiające realizację zadań miasta w obszarze zagospodarowania przestrzeni publicznych.

Działki o numerach ewidencyjnych 157/27, 157/110, 157/223, 157/307, 157/118, 157/103 obr. 7, jedn. ewid. Nowa Huta, stanowią już własność Gminy Miejskiej Kraków.

24. W południowo-zachodnim narożniku ul. Wiślickiej i al. Bora-Komorowskiego planowana jest zabudowa. Co miasto planuje zrobić, aby deweloper zabezpieczył dojazd do inwestycji od strony północnej lub od strony ul. Stella-Sawickiego?

GK: Obsługa komunikacyjna omawianej inwestycji procedowana pod nr sprawy GK-10.7211.35.2025. Opinia do rozwiązań drogowych została wstrzymana do czasu przedłożenia niezbędnej dokumentacji.

ZDMK: Przy ul. Wiślickiej / Stella-Sawickiego zawarta jest umowa o zastępstwo inwestycyjne realizacji inwestycji drogowej nr 334/U/ZDMK/2024 z 20 czerwca 2024 r., obejmująca zakresem rozbudowę ul. gen. Leopolda Okulickiego, al. gen. Tadeusza Bora-Komorowskiego, ul. Wiślickiej, ul. Władysława Czaplickiego wraz z zapewnieniem prawidłowych warunków odwodnienia, oświetlenia, niezbędną infrastrukturą techniczną i przełożeniem kolidującego uzbrojenia w dowiązaniu do istniejącego układu drogowego. Na chwilę obecną brak harmonogramu realizacji inwestycji drogowej. Na chwilę obecną brak harmonogramu realizacji inwestycji drogowej.

Pismem znak: RW.460.5.1030.2022 z 28 czerwca 2024 r. ZDMK wydał dla zamierzenia inwestycyjnego pn. „Budowa budynków usługowych (etap A i etap B) z garażem podziemnym, zagospodarowaniem terenu, naziemnymi miejscami postojowymi, niezbędną infrastrukturą techniczną oraz przełożeniem sieci ciepłowniczej na dz. nr 28/51, 28/86, 28/87, 28/91, 28/92, 28/223, 28/224, 28/225, 28/226, 28/136 obr. 2 Nowa Huta oraz wjazdem drogowym z dz. nr 28/210 obr. 2 Nowa Huta przy ul. Czaplickiego w Krakowie” uzgodnienie zmiany zagospodarowania terenu przyległego do pasa drogi w zakresie włączenia do drogi zgodnie z art. 35 ust. 3 ustawy o drogach publicznych. Zgodnie z treścią tego pisma dojazd oraz dojście piesze do planowanej inwestycji na dz. nr 28/51, 28/91, 28/92, 28/223, 28/224, 28/225 obr. 2 Nowa Huta od dróg publicznych tj. ul. Wiślickiej (drogi kategorii gminnej), ul. gen. Leopolda Okulickiego (drogi kategorii powiatowej) dalej poprzez drogę wewnętrzną, ul. Władysława Czaplickiego (przeznaczone do rozbudowy), następnie dalej przez układ dróg wewnętrznych na działkach nr 28/223, 28/136, 28/51, 28/86, 28/91 obr. 2 Nowa Huta oraz dodatkowo dojście piesze od ul. Wiślickiej na wysokości działki nr 28/135 obr. 2 Nowa Huta (na wysokości przejścia dla pieszych/przejazdu rowerowego).

Jednocześnie informujemy, że w narożniku ul. Wiślickiej/al. Bora-Komorowskiego/ul. Okulickiego/ul. Czaplickiego procedowany jest jeszcze wniosek w sprawie wydania uzgodnienia z zarządcą drogi zmiany sposobu zagospodarowania terenu przyległego do pasa drogowego w oparciu o art. 35 ustawy o drogach publicznych dla inwestycji pn. „Budowa budynków usługowych z garażami podziemnymi i miejscami postojowymi z wewnętrznymi instalacjami energii elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej, c.o., e-wlz wraz z dojściem i dojazdem do usytuowanych na dz. nr 28/106, 28/82, 28/67, 28/48, 28/69, 28/78, 28/55, 28/57 oraz budową drogi wewnętrznej na dz. nr 28/51, 28/48, 28/69, 28/78, 28/91, 28/86, 28/87 obr. 2 Nowa Huta pomiędzy ul. Władysława Czaplickiego, ul. gen. Leopolda Okulickiego, al. gen. Tadeusza Bora-Komorowskiego i ul. Wiślicką”.

Odnosząc się do pytania w zakresie południowo-zachodniego rejonu skrzyżowania al. Bora-Komorowskiego i Stella Sawickiego informujemy, że jest on objęty planami zabudowy mieszkaniowo-usługowej, jednakże przedstawiane do tej pory rozwiązania w zakresie zapewnienia obsługi komunikacyjnej nie zostały zaakceptowane przez ZDMK.

ZTP: Do tej pory zawsze była negowana obsługa komunikacyjna planowanej na terenie położonym w południowo-zach części skrzyżowania, zabudowy wielorodzinnej od strony ul. Stella-Sawickiego. W 2023 r. inwestor skierował sprawę do sądu o ustalenie drogi koniecznej do obsługi inwestycji. Nie wiemy, jaką decyzją zakończyło się postępowanie.

25. Dlaczego, gdy planuje się remont drogi, nie zaczyna się tego od rozmów z mieszkańcami, a potem mieszkańcy muszą z tym walczyć?

ZDMK: Obecnie ZDMK na etapie przygotowania inwestycji drogowej przeprowadza konsultacje z mieszkańcami w oparciu o obowiązujące zarządzenie dyrektora ZDMK w sprawie wprowadzenia zasad prowadzenia konsultacji społecznych i działań informacyjno-konsultacyjnych dla zadań realizowanych przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa, które zostało wdrożone w związku z Uchwałą nr CXI/2904/18 Rady Miasta Krakowa z 26 września 2018 r. „w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Gminy Miejskiej Kraków oraz z Krakowską Radą Działalności Pożytku Publicznego lub organizacjami pozarządowymi i podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji”.

Zgodnie z uchwałą konsultacje prowadzone są przy użyciu minimum trzech form przy czym obowiązkowo w minimum jednej z dwóch pierwszych wymienionych poniżej:

Po zakończeniu spotkań konsultacyjnych przygotowywany jest raport
z przeprowadzonych konsultacji społecznych z mieszkańcami, która zawiera uwagi mieszkańców oraz odpowiedzi ZDMK/projektanta odnośnie możliwości ich uwzględnienia.

Odnosząc się z kolei do kwestii remontów przeprowadzanych w ramach programu bieżącego utrzymania i modernizacji dróg, wskazujemy, że pod pojęciem remontu rozumie się wykonywanie robót przywracających pierwotny stan drogi, także przy użyciu wyrobów budowlanych innych niż użyte w stanie pierwotnym. Realizacja wyżej wymienionych zadań często realizowana jest na wniosek mieszkańców, bądź radnych w krótkim okresie czasowym celem likwidacji problemu i nie wymaga uprzednich konsultacji z mieszkańcami.

26. Os. Akademickie nie ma normalnego przejścia z osiedla na przystanek. Co miasto zamierza z tym zrobić?

ZZM: Trasa przejścia w terenie zielonym, od osiedla Akademickiego do przystanku „Os. Akademickie PK”, zlokalizowana jest na działkach należących do osób fizycznych. Jakiekolwiek działania zmierzające do budowy chodników, wymaga decyzji o wykupie działek.

ZDMK: Z os. Akademickiego jest przejście podziemne pod al. gen. Tadeusza Bora-Komorowskiego, prowadzące na przystanek. Na chwilę obecną ZDMK nie prowadzi zadania polegającego na zmianie rozwiązania dojścia do przystanku.

27. Czy jest możliwa zmiana lektora w komunikacji miejskiej?

ZTP: Bierzemy pod uwagę spływające do nas opinie dotyczące nowego lektora w pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Wśród nich pojawiają się także krytyczne głosy, jednak na chwilę obecną ponowna zmiana lektora nie jest planowana. Pan Robert Makłowicz jest postacią, która wzbudza co do zasady pozytywne odczucia, a także jest blisko związana z Krakowem, stąd decyzja o wyborze pana Roberta Makłowicza na lektora w pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Pojawiają się także zgłoszenia dotyczące zbyt cichych komunikatów w niektórych pojazdach lub wskazujące na niezadowalającą jakości lub niewłaściwą intonację części zapowiedzi. Przypadki takie są weryfikowane i w razie potwierdzenia problemów są one rozwiązywane we współpracy z operatorami.

28. Skrzyżowanie al. Bora-Komorowskiego i ul. Stella Sawickiego – czy będzie analizowane rozwiązanie dwupoziomowe?

ZIM: Skrzyżowanie al. Bora-Komorowskiego i ul. Stella Sawickiego znajduje się w zakresie korytarza transportowego zarezerwowanego dla zadania pn. „Rozbudowa węzła Mistrzejowice wraz z linią tramwajową KST Stella-Sawickiego”. Na zlecenie Gminy Miejskiej Kraków dla tego zadania w 2006 roku została opracowana koncepcja programowa budowy linii tramwajowej „Stella-Sawickiego” oraz uzyskano decyzje: o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego (ULICP) z 2008 roku, o ustaleniu lokalizacji drogi (ULD) z 2009 roku i o ustaleniu lokalizacji drogi krajowej (ULDK) z 2009 roku. W sierpniu 2020 r. ZIM, wskazany wówczas jako realizator zadania, złożył wstępny wniosek o ujęcie tej inwestycji w przyszłej Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Krakowa w zakresie opracowania wielowariantowej i wielobranżowej koncepcji wraz z niezbędną infrastrukturą oraz uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DUŚ). Ostatecznie, z uwagi na negatywną opinię w kontekście zaawansowania realizacji inwestycji tramwajowej KST IV Meisnera – Mistrzejowice, przedmiotowe zadanie nie zostało wpisane na listę rankingową inwestycji w dziedzinie transportu. Tym samym zadanie nie było od tamtego czasu dalej realizowane przez ZIM, jak również nie zabezpieczono żadnych środków finansowych na realizacje tego zadania Budżecie Miasta Krakowa oraz w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Krakowa.

29. Ul. Strumyk/ul. Dolnomłyńska – czy są pomysły na zabezpieczenie tzw. paprociowego lasu?

WS: Z punktu widzenia ochrony przyrody obszar przedstawia przeciętne wartości przyrodnicze. Teren porastają drzewa gatunków o znikomej wartości dendrologicznej (głównie topole oraz wierzby), część z nich jest w złym stanie fitosanitarnym, natomiast zbiorowiska roślinności zielnej tworzą gatunki pospolite, synantropijne z dużym udziałem gatunków inwazyjnych np. nawłoci Solidago sp.

Notowane na omawianym terenie paprocie – pióropusznik strusi Matteucia struthiopteris nie są elementem naturalnych zbiorowisk lecz są pozostałością ogródków działkowych. Ten obszar nie kwalifikuje się do objęcia obszarową formą ochrony przyrody jako użytek ekologiczny, ponieważ nie przedstawia wartości przyrodniczych określonych w ustawie o ochronie przyrody. Obszar wyżej wymienionych działek jako zieleń osiedlowa pełni funkcję krajobrazową oraz służącą rekreacji i wypoczynkowi mieszkańców Krakowa. Z uwagi na deficyt zieleni w omawianej lokalizacji przedmiotowy obszar zostanie ponownie rozważony do włączenia w zakres terenów zieleni urządzonej w związku z prowadzoną aktualizacją dokumentu „Kierunki rozwoju i zarządzania terenami zieleni”, przy czym opinii w zakresie przydatności terenu oraz możliwości takiego wykorzystania winien udzielić ZZM oraz Miejski Architekt Krajobrazu.

GS: W latach 2019–2020 w Wydziale Skarbu Miasta rozważana była sprawa sprzedaży w drodze przetargu nieruchomości składającej się z działek nr 122/14 i nr 122/23 o łącznej powierzchni 1.1625 ha, położonej w obrębie NH-49, jednostka ewidencyjna Nowa Huta przy ul. Nowohuckiej/ul. Dolnomłyńskiej, zwanej potocznie „ lasem paprociowym”. Z uwagi na postulaty mieszkańców oraz radnych miasta Krakowa dotyczące zachowania tego terenu jako zieleni publicznej, postępowanie w sprawie sprzedaży nieruchomości nie jest kontynuowane. Działki te pozostają w bieżącym utrzymaniu Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie.

ZZM: W 2021 roku zgłoszono projekt budżetu obywatelskiego pn. „Las paprociowy - stwórzmy zieloną enklawę dla mieszkańców”. Projekt zakładał udostępnienie mieszkańcom lasu paprociowego oraz jego zagospodarowanie. Niestety został on odrzucony w głosowaniu.

W tym samym roku Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie przeprowadził uproszczoną inwentaryzację zieleni na tym terenie, która obecnie może być traktowana jako waloryzacja przyrodnicza z tamtego okresu. Materiały i zdjęcia z tej inwentaryzacji znajdują się w zasobach ZZM. Przeprowadzona inwentaryzacja może być cennym źródłem informacji w przypadku ponownego podjęcia tematu ochrony tego terenu.

W 2024 r. w ramach budżetu obywatelskiego złożony został projekt pn. „Lasek paprociowy – zielone serce Czyżyn”, który został pozytywnie zweryfikowany przez ZZM (z lokalizacją na działce NH-7, 144), jednak nie wygrał on w głosowaniu mieszkańców i nie jest realizowany.

Pierwotnie projekt zakładał stworzenie „lasu paprociowego” na działkach NH-49, 122/14, 122/15, 122/16, 122/19, 122/23, przy ul. Strumyk/Dolnomłyńska. Jednak jedynie tylko działka 122/15 okazała się odpowiednia pod zieleń (izolacyjną) jednak okazała się za mała na utworzenie parku kieszonkowego. Pozostałe działki zostały odrzucone jako nie nadające się pod stworzenie projektu parku ze względu na zapisy miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i umów dzierżawy.

30. Czy miasto dostrzega, że ścieżki rowerowe stają się niebezpieczne przez dostawców przemieszczających się po nich bardzo szybko na rowerach elektrycznych?

ZTP: Temat jest podejmowany przez ZTP. Pojazdy poruszające się z dużą prędkością po drogach dla rowerów w dużej mierze nie są zgodne z definicją roweru i nie mają uprawnień do poruszania się po infrastrukturze rowerowej. W ramach dotychczasowych prac zespołu ds. bezpieczeństwa i organizacji ruchu powołanego zarządzeniem nr 454/2023 Prezydenta Miasta Krakowa z 17 lutego 2023 r. między innymi zwrócono się do policji, aby funkcjonariusze podjęli działania mające na celu wyeliminowanie pojazdów, które nielegalnie poruszają się drogami dla rowerów, tj. nie spełniają definicji roweru. Zwróciliśmy się do policji i straży miejskiej z tym samym wnioskiem o podjęcie działań w tym zakresie.

31. Czy jest możliwość budowy chodnika, aby można było przejść bezpiecznie z ul. Cuplowej do przystanku?

GK: Wydano opinię do projektu rozbudowy ul. Isep, w zakresie budowy chodnika, na wskazanym odcinku. Sprawa prowadzona pod znakiem głównym IR-01.7211.4.2023. Ostatnia opinia wydana 16 listopada 2023 r.

ZDMK: ZDMK prowadzi zadanie pn. „Opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy chodnika na ul. Isep od przystanku przy ul. Wiklinowej do ul. Cuplowej wraz z przejściem dla pieszych – Program Budowy Chodników”.

Obecnie podejmowane są czynności zmierzające do ustalenia ostatecznej trasy sieci oraz pozyskania uzgodnień drogowych. W związku z problemami z odwodnieniem ul. Isep, w drugiej połowie lutego planowane jest zorganizowanie spotkania z przedstawicielami Wodociągów Miasta Krakowa, Zarządu Infrastruktury Wodnej oraz Zarządu Dróg Miasta Krakowa, podczas którego zostanie poruszony temat odwodnienia tej ulicy. Na spotkaniu mają zapaść ostateczne decyzje na temat warunków odwodnienia. Bazując na ustaleniach ze spotkania, projektant przedstawi wycenę kosztów wykonania kanalizacji. Najbardziej prawdopodobnym wariantem odwodnienia ul. Isep jest odprowadzenie wód do Wisły poprzez przebicie wałów (wymagane odpowiednie zgody, szacunkowy koszt takiego odwodnienia to ok 8 mln zł), jednak ostateczne potwierdzenie sposobu odwodnienia zostanie określone podczas spotkania. Przyjmując proponowany powyżej wariant oraz obserwując znaczny wzrost kosztów, należy rozważyć czy kontynuować to zadanie.

32. Kiedy zostaną ustalone strefy do nowego planu zagospodarowania miasta?

BP: Prace nad strefami w ramach sporządzania planu ogólnego powinny zakończyć się na przełomie I i II kwartału br. Następnie projekt zostanie przekazany do zaopiniowania i uzgodnienia, po czym nastąpi czas na konsultacje społeczne.

33. Szkoła nr 52 – są przygotowane dwie koncepcje na rozbudowę. Czy jest szansa, aby XXX LO, sąsiadujące z SP 52, przenieść do budynku na os. Kościuszkowskim, które do końca marca ma opuścić Prokuratura Rejonowa Kraków – Krowodrza?

MCOO: Budynek Prokuratury Rejonowej Kraków – Krowodrza na os. Kościuszkowskim 2 zlokalizowany jest na działce nr 54/9, obręb NH-7, jednostka ewidencyjna Nowa Huta o powierzchni 0,2509 ha, stanowiącej własność Skarbu Państwa i oddanej w użytkowanie wieczyste Przedsiębiorstwu Usług Hotelarskich i Turystycznych „Kraków” Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (ul. Fatimska 41a, 31-831 Kraków). Budynek posiada cztery kondygnacje naziemne oraz jedną kondygnację podziemną, a jego powierzchnia zabudowy wynosi 590 m2. Przedmiotowa nieruchomość objęta jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego obszaru „Marii Dąbrowskiej – Bieńczycka” i położona jest na terenie zabudowy usługowej U.2 o podstawowym przeznaczeniu pod zabudowę budynkami usługowymi. Miejskie Centrum Obsługi Oświaty w Krakowie nie posiada informacji o planach przeniesienia XXX Liceum Ogólnokształcącego w Krakowie do tego budynku.

EK: Wydział Edukacji i Projektów Edukacyjnych nie prowadzi działań związanych z przeniesieniem XXX Liceum Ogólnokształcącego do budynku na os. Kościuszkowskim. Zgodnie z art. 39 ust. 7a i art. 89 ust 1 Ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737 z późn. zm.), tworzenie i likwidacja innych lokalizacji prowadzenia zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych stanowi przekształcenie szkoły, które wymaga, aby co najmniej na sześć miesięcy przed terminem przekształcenia, zawiadomić o zamiarze przekształcenia szkoły rodziców uczniów.

Ponadto informujemy, że obecnie nie zaplanowano środków budżetowych pozwalających na adaptację budynku prokuratury na szkołę. Zaznaczamy również, że XXX Liceum Ogólnokształcące prowadzi oddziały integracyjne, które wymagają odpowiednich dostosowań dla osób z niepełnosprawnościach. Natomiast na potrzeby klas tanecznych wchodzących w skład liceum budowana jest hala widowiskowo-sportowa, zlokalizowana przy budynku na os. Dywizjonu 303 bl. 66.

34. Powszechną praktyką jest, że deweloper wywozi błoto z budowy na ulicę, zatyka kratki itp. Tłumaczone jest to tym, że deweloper ma określony czas na zabezpieczenie błota. Jaka jest praktyka w tym zakresie i czy można wprowadzić jakieś ograniczenia czasowe?

GK: Wydział Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury UMK informuje, że nie posiada uprawnień do egzekwowania obowiązku uprzątnięcia błota wywożonego z budowy na kołach pojazdów. Kompetencje w tym zakresie posiadają Zarząd Dróg Miasta Krakowa, Straż Miejska Miasta Krakowa, policja oraz Inspekcja Transportu Drogowego.

W zakresie zanieczyszczeń dróg i chodników publicznych przez pojazdy wyjeżdżające z budów według GK nie ma określonego czasu, w jakim należałoby oczyścić drogę z zanieczyszczeń. Zgodnie z przepisami prawa powszechnie obowiązującego do takiego zanieczyszczenia nie powinno dochodzić, a jeśli dojdzie do zanieczyszczenia drogi, należy ją niezwłocznie oczyścić.

Poniżej zostały przytoczone wybrane podstawy prawne regulujące tę problematykę:

35. Czy zostanie zrealizowany pomysł wytyczenia buspasa po stronie ul. Nowohuckiej i ul. Podgórskiej?

ZDMK: Na chwilę obecną ZDMK nie ma planów inwestycyjnych dotyczących rozbudowy wyżej ulic. Wykonanie buspasa na ul. Nowohuckiej i ul. Podgórskiej bez rozbudowy tych dróg może wpłynąć negatywnie na płynność ruchu na tych uliach. Mając na względzie powyższe, zostanie zorganizowane spotkanie, podczas którego przedstawiciele Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie z przedstawicielami Zarządu Dróg Miasta Krakowa wypracują wspólnie stanowisko dotyczące przedmiotowej kwestii.

ZTP: Odbyło się spotkanie ZDMK i ZTP w kwestii zaproponowania programu budowy buspasów na odcinkach sieci ulicznej Krakowa, w tym m.in. ul. Nowohuckiej. Konkretne propozycje wraz z harmonogramem będą przedstawione PMK w marcu.

36. Skrzyżowanie ul. Centralnej i Nowohuckiej. Czy nie można zrobić prawoskrętu zanim zakończy się spór z deweloperem?

GK: Wdrożenie czasowej organizacji ruchu na skrzyżowaniu ulic Centralnej i Nowohuckiej, umożliwiającej wjazd i wyjazd z ul. Centralnej planowane jest w pierwszej połowie marca br. Jednocześnie szczegółowe informacje winien udzielić prowadzący zdanie, tj. Zarząd Dróg Miasta Krakowa.

ZDMK: W chwili obecnej nie toczy się spór z inwestorem. W związku z odmową dotychczasowych właścicieli wydania nieruchomości objętych decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, dalsze prowadzenie prac budowlanych stało się niemożliwe. Z uwagi na powyższe prowadzone jest postępowanie egzekucyjne, którego celem jest wyegzekwowanie wydania wyżej wymienionej nieruchomości i umożliwienie zakończenia inwestycji drogowej. Należy wskazać, iż do czasu rozstrzygnięcia postępowania egzekucyjnego nie jest możliwe wskazanie terminu zakończenia prac. Jednocześnie informujemy, że zostały podjęte starania przywrócenia przejezdności na skrzyżowaniu.

37. Czy zamiast oświetleń przejść dla pieszych nie byłoby lepsze ustawienie tablic odblaskowych pod odpowiednim kątem?

ZDMK: Ustawienie tablic odblaskowych pod zróżnicowanym kątem nie zapewni normatywnego, bezpiecznego oświetlenia przejścia dla pieszych. Konieczna jest budowa nowego, dedykowanego oświetlenia przejść dla pieszych zgodnie z normą oświetleniową PN-EN 13201.

38. Skoro miasto wymaga od inwestora budowy drogi, czy nie mogłoby wymóc budowy szkoły lub nieruchomości z przeznaczeniem na placówkę zdrowia?

BP: Możliwość taka istnieje w ramach zintegrowanego planu inwestycyjnego (ZPI), który stanowi nowe narzędzie planistyczne wprowadzone we wrześniu 2023 r. do ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. ZPI jest szczególną formą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Wniosek o jego uchwalenie składa inwestor – kieruje go do Rady Miasta Krakowa za pośrednictwem prezydenta. Załącznikiem do takiego wniosku jest projekt ZPI, którego opracowanie jest obowiązkiem inwestora; obejmuje on obszar inwestycji głównej (tj. zamierzenie inwestycyjne inwestora) oraz inwestycji uzupełniającej (tj. inwestycja służąca obsłudze inwestycji głównej). W razie podjęcia przez Radę Miasta Krakowa decyzji o przystąpieniu do sporządzenia ZPI, w toku procedury prowadzone są negocjacje z inwestorem oraz zawierana jest umowa urbanistyczna. Jednym z przedmiotów tej umowy jest inwestycja uzupełniająca. Może ona przybrać postać m.in. obiektu opieki nad dziećmi do lat trzech, szkoły czy też przedszkola.

39. Jakie są merytoryczne argumenty za wprowadzeniem SCT (na jaką odległość od rury wydechowej te tlenki się utrzymują wzwyż i wzdłuż? Czy miejsca, gdzie tlenki się kumulują, nie zostałyby „oczyszczone” np. poprzez rozładowanie ruchu na tych drogach)?

WS: Utworzenie strefy czystego transportu w Krakowie jest jednym z zadań nałożonych na Gminę Miejską Kraków przez program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego (POP), stanowiący akt prawa miejscowego. Wojewoda małopolski przy pomocy Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska na mocy art. 96a ustawy Prawo ochrony środowiska sprawuje nadzór w zakresie wykonywania zadań określonych w POP przez wójtów, burmistrzów lub prezydentów miast, starostów oraz inne podmioty. W przypadku niedotrzymania terminów realizacji działań, organ odpowiedzialny za realizację podlega karze (art.315a ust. 1 pkt. 3) ustawy Prawo ochrony środowiska.

Zgodnie z informacjami zawartymi w najnowszym POP (uchwała nr LXXV/1102/23 Sejmiku Województwa Małopolskiego z 20 listopada 2023 r.), transport drogowy
w roku 2021 odpowiadał za 48,93 proc. emisji dwutlenku azotu w aglomeracji krakowskiej. W związku z powyższym działania zawarte w POP, związane z transportem, skupiają się na wprowadzeniu ograniczeń w poruszaniu się pojazdów, w wyniku czego ograniczona zostanie emisja zarówno spalinowa jak i poza spalinowa. Jako najważniejszy element działania w zakresie ograniczenia emisji z sektora transportu, POP wskazuje wdrożenie SCT. W POP określony został także planowany wpływ realizacji zadań ograniczających emisje z sektora transportu na redukcję poziomu stężeń NO2. Według prognozy spadek stężeń NO2 w r. 2026 w punktach stacji pomiarowych Aglomeracji Krakowskiej po realizacji działań z sektora transportu wyniesie od 0,9 do 7,0 µg/m3.

40. Czy można wymienić oświetlenie w starszych osiedlach Czyżyn (os.Dywizjonu 303, 2 Pułku Lotniczego)? W nocy, zwłaszcza osoby starsze, niewiele widzą.

ZDMK: Ze względu na zły stan techniczny infrastruktury oświetleniowej na terenie osiedla Dywizjonu 303 oraz osiedla 2 Pułku Lotniczego konieczny jest remont, polegający na wymianie słupów, częściowo kabli zasilających oraz opraw oświetleniowych. Szacunkowy koszt wymiany to około 2 500 000 zł brutto (osiedle Dywizjonu 303: 1 300 000 zł brutto, osiedle 2 Pułku Lotniczego 1 200 000 zł brutto). Remont uzależniony jest od posiadanych środków bieżących lub inwestycyjnych. Na chwilę obecną ZDMK nie posiada środków finansowych na wykonanie przedmiotowych prac remontowych.

41. Czy są plany, aby oddzielić arterie komunikacyjne od parków ekranami akustycznymi?

WS: 1 lipca 2024 r. Sejmik Województwa Małopolskiego uchwałą nr IV/24/24 przyjął Program ochrony środowiska przed hałasem dla województwa małopolskiego, w tym miasta Krakowa. Zadania wpisane do programu były szeroko konsultowane z zarządcami źródeł hałasu, w tym z Prezydentem Miasta Krakowa. Za czynnik decydujący o kwalifikacji działań w programie, zmierzających do poprawy klimatu akustycznego, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, przyjęto wskaźnik NHA, tj. liczbę osób narażonych na znaczną dokuczliwość hałasu. W tym celu na zlecenie Marszałka przeprowadzona została analiza przestrzenna. Wyznaczano 10 proc. obszarów jednostkowych o najwyższych wartościach wskaźnika. Są to obszary stanowiące priorytety działań POŚ pH. Należy mieć na uwadze, że wskaźnik ten nie ma zastosowania dla terenów rekreacyjno-wypoczynkowych. Dodatkowo tereny te nie są objęte prawną ochroną akustyczną w porze nocy. Z powyższych względów program nie zakłada oddzielenia arterii komunikacyjnych od parków ekranami akustycznym.

ZDMK: Nie ma takich planów dla parków na terenie Dzielnicy XIV Czyżyny. Aktualnie w Budżecie Miasta Krakowa na 2025 rok w zakresie ochrony przed hałasem są zapewnione środki finansowe dla opracowania dokumentacji dla budowy ekranów akustycznych:

42. Na ul. Sikorki jest blok, będący w zasobach ZBK – jest on w bardzo złym stanie. Co można z tym zrobić?

ZBK: Nasza jednostka systematycznie wykonuje niezbędne prace remontowe na budynku położonym przy ul. Sikorki 15. W okresie ostatnich 10 lat na remonty budynku oraz remonty lokali mieszkalnych przeznaczonych do zasiedlenia została wydana kwota 1 911 180,62 zł.

Jednocześnie informujemy, iż w 2025 r. planujemy wykonanie następujących prac remontowych:

43. Rondo na ul. Sołtysowskiej i Podbipięty – czy będą wysiedlane działki koło tego ronda?

ZDMK: Dla wskazanego zakresu jest zawarta umowa o zastępstwo inwestycyjne realizacji inwestycji drogowej nr 1063/ZDMK/2019 z późniejszymi zmianami, natomiast do chwili obecnej nie została uzgodniona dokumentacja projektowa inwestycji drogowej z przebiegiem inwestycji. Jednocześnie informujemy, że ZDMK podejmie starania dążące do zminimalizowania zajętości do niezbędnego minimum.

ZTP: Powiązane z pkt. 8 – projekt jest na etapie uzgodnień – na tym etapie trudno powiedzieć, jaka będzie końcowa zajętość terenu. Stanowisko w zakresie ZDMK.

44. Jaki jest stan realizacji wniosków o podłączenie do kanalizacji w ramach programu BIS?

WMK: Do Wodociągów Miasta Krakowa SA za pośrednictwem właściwej obszarowo Rady Dzielnicy XIV Czyżyny z pozytywną opinią rady w sprawie budowy sieci kanalizacji sanitarnej wpłynęły, w roku 2022 dwa wnioski dotyczące dwóch ulic (3 nieruchomości), w 2023 roku dziewięć wniosków dotyczących piętnastu ulic (68 nieruchomości), w 2024 roku dwa wnioski dotyczące dwóch ulic (3 nieruchomości). Wnioskowane zadania zostały przyjęte do realizacji w ramach programu inwestycyjnego Budowa Infrastruktury Sanitarnej (BIS) dla dzielnic Krakowa, na zasadach przyjętych uchwałą Rady Miasta Krakowa nr XCIV/2464/18 z 7 lutego 2018 r.

W Dzielnicy XIV Czyżyny, w ostatnim czasie, Wodociągi Miasta Krakowa SA zrealizowały:

Obecnie w ulicy Longinusa Podbipięty, ulicy kKs. Józefa Zastawniaka, ulicy Wiklinowej dla budowy kanalizacji sanitarnej sporządzono dokumentację projektową i pozyskano realizacyjne decyzje administracyjne. Dla budowy sieci kanalizacji sanitarnej w ul. Ciepłowniczej i Szafrańskiej rozpoczęto prace projektowe. Przedmiotowe zamierzenia inwestycyjne ujęto w planie rzeczowo-finansowym Wodociągów Miasta Krakowa SA na rok 2025 w pozycji „Zadania rezerwowe”.

Wodociągi Miasta Krakowa SA prowadzą również prace projektowe w zakresie budowy sieci kanalizacji sanitarnej w rejonie ulicy Centralnej (przebudowa), ulicy Łęgowej, ulicy Longinusa Podbipięty oraz ulicy Odmętowej.

45. W przedszkolu nr 182 z oddziałami integracyjnymi brakuje termomodernizacji i klimatyzacji. Czy jest możliwość wprowadzenia tych rozwiązań?

MCOO: W bieżącym roku planowany jest remont pokrycia dachowego wraz dociepleniem stropu (zgodnie z przyjętą Uchwałą nr XVII/391/24 Rady Miasta Krakowa z 18 grudnia 2024 r. w sprawie budżetu Miasta Krakowa na rok 2025 – nr zadania: MCOO/E1.78/25).

Wykonanie termomodernizacji oraz klimatyzacji w tej placówce będzie rozpatrywane ponownie na etapie prac nad projektem przyszłorocznej uchwały budżetowej lub w przypadku wyasygnowania w bieżącym roku przez miasto dodatkowych środków finansowych.

46. Chodnik na ul. Sikorki – ulica jest ruchliwa i brakuje chodnika, przez co piesi chodzą po jezdni. W 2019 r. planowano jego budowę, ale zrezygnowano, bo miał go wykonać deweloper. ZDMK odrzucił projekt, argumentując, że konieczny jest remont całej ulicy, na który brak środków. Czy w najbliższym czasie powstanie chodnik lub zostanie przebudowana cała ulica?

GK: Wydano warunki techniczne dla przebudowy ul. Sikorki, sprawa IR-01.7211.45.2023 z 23 lutego 2023 r.

ZDMK: Zadanie pn. „Przebudowa ul. Sikorki na odcinku ok 350 m do ul. Sołtysowskiej” z finansowaniem na lata 2025–2027 zostało umieszczone na liście rankingowej zadań wnioskowanych do Budżetu Miasta Krakowa, jednak nie znalazło się w podjętym uchwałą nr XVII/391/24 Rady Miasta Krakwa z 18 grudnia 2024 r. budżecie na rok 2025 oraz w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata kolejne przyjętej uchwałą nr XVII/419/24 Rady Miasta Krakowa z 23 grudnia 2024 r. ZDMK planuje spotkanie w terenie z radnym Dzielnicy XIV w celu omówienia problemu i wypracowaniu rozwiązań.

47. Połączenie ul. Na Załęczu z ul. Galicyjską – krótkie (200–250 m) połączenie tych ulic odciążyłoby ruch na ul. Sołtysowskiej. Czy jest planowane?

ZDMK: Połączenie ul. Na Załęczu z ul. Galicyjską objęte jest umową o zastępstwo inwestycyjne realizacji inwestycji drogowej: 1063/ZDMK/2019 z 9 października 2019 r. z późniejszymi zmianami, 931/ZDMK/2019 z 29 sierpnia 2019 r. z późniejszymi zmianami, o zastępstwo inwestycyjne realizacji inwestycji drogowej. Na chwilę obecną brak harmonogramu realizacji inwestycji drogowej.

W ramach zawartej umowy nr 1063/ZDMK/2019 z 9 października 2019 r. został opracowany projekt drogowy wyznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego „Czyżyny – Rejon ul. Galicyjskiej” drogi o symbolu KDL.2 – jest to droga łącząca ul. Ciesielskiego i ul. Na Załęczu. W chwili obecnej nie została zawarta umowa, której zakres obejmowałby realizację przedmiotowej drogi.

48. Wycinka drzew w Lasku Łęgowskim – usunięto część drzew. Czy planowane są nowe nasadzenia lub inne zagospodarowanie terenu?

WS: 7 stycznia 2025 r. Zarząd Zieleni Miejskiej rozpoczął cięcia sanitarne w Lesie Łęgowskim. Jak wynika z informacji ZZM do usunięcia zostało wyznaczonych około 100 szt. zamierających jesionów wyniosłych z widocznymi uszkodzeniami od grzybów, rosnących w pobliżu ścieżek i dróg leśnych oraz ścieżek rowerowych (przy wale) często użytkowanych przez mieszkańców. Dotychczas usunięto około 50 szt. wyznaczonych do wycinki drzew. Większość drewna będzie sprzedana, ponieważ w przedmiotowym lesie znajduje się już duża ilość martwego drewna z uwagi na ciągły proces zamierania jesionów i pozostawianie zawsze po cięciach dużej ilości martwego drewna w drzewostanie do naturalnego rozkładu. Przewracające się jesiony zniszczyły w ostatnich latach m.in. barierki i tablicę edukacyjną przewracające się jesiony wielokrotnie blokowały też drogi, ścieżki leśne, ścieżkę rowerową (na wale). W związku z wnioskiem Akcji Ratunkowej dla Krakowa, prowadzone ciecia zostały wstrzymane 17 stycznia 2025 r. W terenie odbyły się spotkania z radną miasta Krakowa panią Elizą Dydyńska-Czesak (21 stycznia 2025 r.) oraz aktywistami z Akcji Ratunkowej dla Krakowa 5 lutego 2025 r. Ustalono, że jeszcze w lutym 2025 r. zostanie usunięte kolejne pięć jesionów, a pozostałe wyznaczone do wycinki jesiony z uwagi na zbliżający się okres aktywności ptaków oraz lokalizację wyznaczonych drzew (znajdują się przy bocznej ścieżce mniej uczęszczanej przez mieszkańców) planowane są do wycinki na początku przyszłego roku.

ZZM: Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie w 2019 r. w Lesie Łęgowskim wykonał podsadzenia rodzimych gatunków tj. posadzono wówczas dęby szypułkowe, wiązy szypułkowe, olchy czarne na łącznej powierzchni ponad 1 ha. Obecnie wykonywane cięcia wykonywane były wzdłuż dróg i ścieżek leśnych (tj. do około 30 m – przeciętna wysokość jesionu), gdzie jest odnowienie naturalne jawora, klona, wiązu, olchy czarnej i nie ma konieczności wykonywania podsadzeń. Las Łęgowski jest pod stałą kontrolą pracowników ZZM i w przypadku stwierdzonej potrzeby wykonania podsadzeń będą one wykonane.

W październiku i listopadzie 2024 r. wyznaczono ok. 80–100 drzew – jesionów z objawami chorobowymi do usunięcia z uwagi na bardzo duże zagrożenie niekontrolowanym wywrotem. Dotychczas usunięto z wyznaczonych do wycinki drzew 50 szt. W ostatnich latach zamierające i przewracające się jesiony powodowały liczne szkody (dwa razy zostały uszkodzone barierki na moście, zniszczona została tablica edukacyjna, niszczona była siatka w ogrodzeniach podsadzeń, blokowane były drogi i ścieżki).

Z uwagi na wniosek Akcji Ratunkowej dla Krakowa” 17 stycznia 2025 r. cięcia zostały wstrzymane, jednak po spotkaniach w terenie z przedstawicielami Akcji Ratunkowej dla Krakowa ustalono, iż jeszcze w lutym 2025 r. zostanie usuniętych pięć kolejnych jesionów a pozostałe wyznaczone do wycinki jesiony z uwagi na brak czasu (z końcem lutego rozpoczyna się okres lęgowy ptaków) zostaną usunięte w przyszłym roku w okresie zimowym.

49. Co z chodnikiem i infrastrukturą rowerową na ulicy Podbipięty? Chodzi nie tylko o fragment brakujący Wiślanej Trasy Rowerowej ale o całą ulicę.

GK: Wydano warunki techniczne dla zadania polegającego na budowie chodnika na ul. Podbipięty od pętli do skrzyżowania z ul. Odmętową, sprawa IR-01-2.7211.18.2024 z 15 lutego 2024 r.

ZDMK: W ramach zadania pn. „Budowa chodnika na ul. Podbipięty na długości od pętli do skrzyżowania z ul. Odmętową” przewidziano do realizacji budowę chodnika na odcinku o dł. ok 800 m, od pętli „Lesisko” do ul. Odmętowej wraz z zapewnieniem prawidłowych warunków oświetlenia i odwodnienia. W chwili obecnej trwa kompletowanie dokumentacji koniecznej do ogłoszenia zamówienia publicznego. Planowany termin ogłoszenia zamówienia na wyłonienie wykonawcy dokumentacji projektowej to I kwartał 2025 r. W aktualnych planach finansowych Miasta Krakowa brak jest środków finansowych przeznaczonych na realizację prac w terenie. Szacowany koszt realizacji robót budowlanych to 12 000 000 zł.

W rejonie ul. Podbipięty zostały zawarte poniższe umowy z art. 16 (uodp):

ZTP: W ramach planowanej do opracowania koncepcji dotyczącej połączenia rowerowego pomiędzy ul. Niepokalanej Marii Panny a Przylaskiem Rusieckim uwzględniony zostanie zakres dotyczący budowy drogi dla rowerów na odcinku ul. Podbipięty. Dla pozostałego odcinka ulicy obecnie nie ma inwestycji w ramach której planowana byłaby budowa drogi dla rowerów. Inwestycje dotyczące przejść dla pieszych przez ul. Podbipięty były opiniowane przez Zespół Zadaniowy ds.niechronionych uczestników ruchu (opiniowane projekty oraz wydane opinie są dostępne pod linkami: ztp.krakow.pl/rower/audyty/audyt/budowa-chodnika-i-przejscia-dla-pieszych-przez-ul-longinusa-podbipiety, ztp.krakow.pl/rower/audyty/audyt/rozbudowa-ul-odmetowej).

50. Kiedy zostanie przedłużona lina nr 113? Pętla przy PGE jest wybitnie niefunkcjonalna dla pasażerów. Wymusza spacer 700 m na przesiadkę w autobusy w ciągu ul. Nowohuckiej.

ZTP: Przedłużenie linii nr 113 jest planowane wraz z innymi zmianami na obszarze Łęgu i Czyżyn, po umożliwieniu przejazdu z ulicy Centralnej do Nowohuckiej.

51. Kiedy można spodziewać się remontu miasteczka rowerowego przy nowej tężni (koło NCK), albo chociaż remontu chodnika między przystankiem tramwajowym a wejściem w osiedle?

ZZM: Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie ujął w planie remontowym ciąg pieszy, którego trasa przebiega przez teren zielony będący w jego utrzymaniu. Jego realizacja będzie uzależniona od możliwości finansowych ZZM.

52. Czy jest plan na ucywilizowanie wjazdu rowerem do parku Lotników Polskich od strony M1? Dociągnięcie alejek przy Malediwach do chodnika i drogi dla rowerów oraz remont przejazdu w poprzek (wzdłuż al. Pokoju od strony parku).

ZZM: Teren między alejką zakończoną za tzw. „krakowskimi Malediwami”,
a chodnikiem przy drodze należy do Zarządu Dróg Miasta Krakowa (dz. 1/183 obr. NH-52). Ciąg komunikacyjny biegnący po skosie wzdłuż al. Pokoju należy w mniejszej części do Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie. W większej części jest w użytkowaniu Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie. Zatem decyzja dotycząca jego zagospodarowania zależy od tej jednostki.

ZTP: Problem braku powiązania zostanie omówiony w ramach prac Zespołu Zadaniowego ds. Rozwoju Infrastruktury Rowerowej w celu ustalenia możliwych rozwiązań dotyczących połączenia alejek wykonanych w ramach parku z drogą rowerową wzdłuż al. Pokoju.

53. Czy możliwa jest zmiana pasów na skrzyżowaniu Centralna / Nowohucka od strony M1 przy trwającym remoncie? Prawo/prosto plus lewo na prawo plus prosto/lewo. Aktualny stan powoduje, że z zielonej strzałki mało kto korzysta i przepustowość spada.

GK: Proponowana zmiana układu pasów ruchu wymaga opracowania nowego projektu ruchowego sygnalizacji świetlnej wraz z projektem stałej organizacji ruchu oraz przeprogramowania samej sygnalizacji. Biorąc pod uwagę czasochłonność opracowania dokumentacji projektowej oraz fakt, że w pierwszej połowie marca br. planowane jest wdrożenie czasowej organizacji ruchu umożliwiającej wjazd i wyjazd z ul. Centralnej, wdrożenie proponowanej zmiany obecnie nie jest przewidywane.

54. Czy w ciągu ulic Ciepłownicza-Isep-Ogłęszczyzna powstaną prawidłowe ciągi piesze (ciągłe, spełniające standardy oraz podstawowa infrastruktura rowerowa (nawet w postaci ciągu pieszo-rowerowego)? Bardzo duży ruch ciężki na tej ulicy skutecznie eliminuje rowerzystów.

GK: Nie opiniowano zadania zakładającego budowę chodników wzdłuż ul. Ogłęczyzny.

Wydano opinię do projektu budowlanego budowy chodnika wzdłuż ul. Na Załęczu na wysokości działki 40/6 obr. 55 Nowa Huta do skrzyżowania z ul. Ogłęczyzny, sprawa znak IR-04.7211.172.2021.

Wydano opinię do projektu rozbudowy ul. Isep, w zakresie budowy chodnika, na wskazanym odcinku. Sprawa prowadzona pod znakiem głównym IR-01.7211.4.2023. Ostatnia opinia wydana 16 listopada 2023 r.

ZDMK: ZDMK prowadzi zadanie pn. „Opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy chodnika na ul. Isep od przystanku przy ul. Wiklinowej do ul. Cuplowej wraz z przejściem dla pieszych – Program Budowy Chodników”. Obecnie podejmowane są czynności zmierzające do ustalenia ostatecznej trasy sieci oraz pozyskania uzgodnień drogowych. W związku z problemami z odwodnieniem ul. Isep, w drugiej połowie lutego planowane jest zorganizowanie spotkania z przedstawicielami Wodociągów Miasta Krakowa, Zarządu Infrastruktury Wodnej oraz Zarządu Dróg Miasta Krakowa, podczas którego zostanie poruszony temat odwodnienia tej ulicy. Na spotkaniu mają zapaść ostateczne decyzje na temat warunków odwodnienia. Bazując na ustaleniach ze spotkania, projektant przedstawi wycenę kosztów wykonania kanalizacji. Najbardziej prawdopodobnym wariantem odwodnienia ul. Isep jest odprowadzenie wód do Wisły poprzez przebicie wałów (wymagane odpowiednie zgody, szacunkowy koszt takiego odwodnienia to ok 8 mln zł), jednak ostateczne potwierdzenie sposobu odwodnienia zostanie określone podczas spotkania. Przyjmując proponowany powyżej wariant oraz obserwując znaczny wzrost kosztów, należy rozważyć, czy kontynuować to zadanie.

ZTP: Wzdłuż ulicy nie przebiega trasa rowerowa zgodnie ze Studium Podstawowych Tras Rowerowych. Obecnie nie jest realizowane zadanie inwestycyjne dotyczące budowy dróg rowerowych wzdłuż tych ulic. „Rozbudowa ul. Isep na odcinku od przystanku przy ul. Wiklinowej do ul. Cuplowej w ramach programu budowy chodników” była opiniowana w roku 2023 w ramach prac Zespołu Zadaniowego ds. bezpieczeństwa uczestników ruchu. Dokumentacja dostępna jest pod linkiem: ztp.krakow.pl/rower/audyty/audyt/rozbudowa-ul-isep-na-odcinku-od-przystanku-przy-ul-wiklinowej-do-ul-cuplowej-w-ramach-programu-budowy-chodnikow.

55. Czy odbędzie się referendum w sprawie SCT?

PMK: Strefa Czystego Transportu została zawarte w strategii sejmiku uchwalonej m.in. głosami radnych Prawa i Sprawiedliwości. Ponadto wymóg wprowadzenia SCT do końca 2025 roku nakłada na nas ustawa. Obiecywałem w kampanii, że SCT będzie, nie deklarowałem natomiast, że przeprowadzę w tej kwestii referendum. Obiecywałem także, że zliberalizuję założenia SCT względem pierwotnego projektu i z tej obietnicy się wywiązuję. Za wprowadzeniem SCT w Krakowie przemawia zresztą wiele argumentów.

SCT to rozwiązanie, które przynosi wielowymiarowe korzyści – poprawia jakość powietrza, zdrowie mieszkańców, efektywność transportu oraz atrakcyjność miasta, a także wpisuje się w globalne działania na rzecz ochrony klimatu.

Rozprzestrzenianie się dwutlenku azotu (NO₂) emitowanego przez pojazdy samochodowe:

Dwutlenek azotu (NO₂) jest jednym z głównych zanieczyszczeń powietrza pochodzących z ruchu drogowego. Powstaje głównie w wyniku spalania paliw w silnikach spalinowych, zwłaszcza w pojazdach z silnikami Diesla. Jego rozprzestrzenianie się zależy od kilku czynników, takich jak warunki atmosferyczne, układ urbanistyczny miasta oraz natężenie ruchu drogowego. Dwutlenek azotu jest gazem toksycznym i szkodliwym dla zdrowia ludzi, zwłaszcza dla dzieci, osób starszych i osób cierpiących na choroby układu oddechowego.

Mechanizmy rozprzestrzeniania NO₂:

Gdzie stężenie dwutlenku azotu jest największe?

Oddziaływanie NO₂ na zdrowie ludzi:

Dwutlenek azotu pochodzący z transportu drogowego jest jednym z najgroźniejszych składników smogu komunikacyjnego. Najwyższe stężenia występują w pobliżu dróg o dużym natężeniu ruchu, a jego negatywne skutki zdrowotne obejmują zarówno krótkoterminowe podrażnienia dróg oddechowych, jak i długotrwałe konsekwencje, takie jak zwiększone ryzyko chorób serca i płuc. Ograniczenie emisji NO₂, np. poprzez wprowadzenie Stref Czystego Transportu, może znacząco poprawić jakość powietrza i zdrowie mieszkańców.