Kraków kupuje 32 autobusy zasilane energią elektryczną. Co istotne MPK w Krakowie uzyskało już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w ramach III edycji programu „Zielony Transport Publiczny” MPK uzyska 100 proc. dofinansowania do zakupu elektryków.
Kto dostarczy nowe autobusy? W piątek, 14 marca MPK w Krakowie zdecydowało o wyborze:
Przed podpisaniem umowy z dostawcami autobusów elektrycznych, dokumenty przetargowe muszą jeszcze przejść tak zwaną kontrolę uprzednią w Urzędzie Zamówień Publicznych. Jeżeli ta ocena zakończy się pozytywnym wynikiem, będzie można podpisać umowę. Od tego momentu Solaris będzie miał 11 miesięcy, a Irizar 12 miesięcy na realizację kontraktu.
Każdy z autobusów będzie konstrukcyjnie przygotowany do ładowania zarówno przez klasyczne złącze plug-in, jak i za pomocą pantografu. Wszystkie systemy i urządzenia funkcjonujące w pojazdach będą zasilane wyłącznie energią elektryczną. Dodatkowe wyposażenie obejmuje m.in. pełen monitoring, rozbudowany system informacji pasażerskiej, klimatyzację, ładowarki USB oraz elektryczny system ogrzewania.
Tego samego dnia, 14 marca MPK w Krakowie otworzyło także oferty w przetargu na zamówienie pięciu kolejnych przegubowych autobusów elektrycznych. W przetargu oferty przesłały dwie firmy:
Każda z tych ofert będzie teraz dokładnie analizowana i sprawdzana. Następnie zostanie wybrana najkorzystniejsza oferta zarówno pod względem finansowym jak i technicznym.