górne tło

Zmiana trasy linii nr 20

Od czwartku, 11 listopada linia tramwajowa nr 20 nie dojedzie do ulicy Nowohuckiej. Za to wcześniej niż planowano, bo już od 19 listopada, uruchomiona będzie komunikacja tramwajowa do pętli przy ulicy Golikówka.

Od czwartku, 11 listopada linia tramwajowa nr 20 nie będzie kursować do ulicy Nowohuckiej, tylko od ronda Mogilskiego ulicą Mogilska do pętli Wieczysta. W okresie, kiedy do ulicy Nowohuckiej nie będzie jeździł tramwaj, a więc od 11 do 18 listopada, dla pasażerów zostanie uruchomiona specjalna linia autobusowa nr 720. Będzie ona kursować na trasie Dworzec Główny Wschód, Lubomirskiego, rondo Mogilskie, Powstania Warszawskiego, rondo Grzegórzeckie, Kotlarska do przystanku koło Krakowskiej Akademii. W ten rejon miasta będzie można także dojechać liniami autobusowymi nr 115 oraz 278.

„Zmiana trasy linii 20 jest związana z koniecznością połączenia torowiska w ulicy Klimeckiego z torowiskiem w nowo wybudowanej ulicy Kuklińskiego” – tłumaczy Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK SA. Aby to zrobić wykonawca najpierw musi zdemontować tzw. przejazdówkę, na której do tej pory dwukierunkowe tramwaje mogły zmieniać tor. Następnie konieczne będzie położenie fragmentu nowego toru, zamontowanie słupów trakcyjnych oraz sieci trakcyjnej. Prace potrwają od 11 do 18 listopada.

„Po zakończeniu prac zwianych z łączeniem torowiska w rejonie ulicy Nowohuckiej pasażerowie będą mogli dojechać tramwajem już do samej pętli w Płaszowie” – zapowiada Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski. Po nowym torowisku będą kursować dwie linie: nr 20 z Bronowic oraz nr 11 z Łagiewnik.

Po 18 listopada zadowoleni będą też kierowcy. Oddanie nowej linii tramwajowej będzie się bowiem wiązać z udrożnieniem przejazdu od ronda Grzegórzeckiego w kierunku Rybitw. Samochodem będzie można przejechać z ulicy Klimeckiego w nową ulicę Kuklińskiego, a następnie w przebudowaną ulicę Lipską.

Przypomnijmy, że budowa nowej linii tramwajowej do ulicy Golikówka trwa od stycznia 2010 roku. Już w sierpniu dla pasażerów został oddany pierwszy fragment nowego torowiska łączący rondo Grzegórzeckiego z ulicą Nowohucką. Nowa linia ma ponad 4 km i biegnie ulicami: Kotlarską, Herlinga Grudzińskiego, Klimeckiego, następnie pod estakadą budowaną w ciągu ulic Nowohuckiej i Powstańców Wielkopolskich, po nowo wybudowanej ulicy Kuklińskiego, a wreszcie ulicą Lipską do pętli w Płaszowie.

Na trasie nowej linii tramwajowej znajduje się siedem przystanków: rondo Grzegórzeckie, Zabłocie, Klimeckiego, Kuklińskiego, Gromadzka, Lipska, Rzebika i pętla, która będzie nosić nazwę Mały Płaszów. Warto podkreślić, że nowa pętla będzie pełnić funkcje dworca przesiadkowego, z którego oprócz tramwaju będą odjeżdżać także autobusy. To ułatwi przesiadanie się pasażerom i dojazd do centrum miasta mieszkańcom osiedla Złocień i Rybitw.

Budowa nowej linii tramwajowej jest inwestycją realizowaną w ramach unijnego projektu: Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej – etap II. Inwestorem tego projektu w imieniu Miasta Kraków jest Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie, które środki potrzebne na realizację budowy nowej linii tramwajowej pozyskało z Unii Europejskiej oraz z dwóch europejskich banków: EBI i EBOR-u.

Oddanie nowej linii tramwajowej nie oznacza, że zakończą się wszystkie inwestycje prowadzone w tym rejonie. Nadal prace będą trwać przy budowie estakady i modernizacji fragmentu jezdni północnej ul. Nowohuckiej i Powstańców Wielkopolskich.

Zakończenie wszystkich prac zgodnie z umową jest przewidziane na kwiecień przyszłego roku. (M).