Po uruchomieniu linii tramwajowej do Małego Płaszowa, kursujące tam tramwaje nr 20 miały niemal 100 proc. obłożenie. „To dowód, jak bardzo mieszkańcy potrzebowali tej inwestycji” – komentuje Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.
Z nowej linii tramwajowej pasażerowie chętnie korzystali też w piątek, 19 listopada. „Podczas porannego szczytu, pojazdy kursujące w kierunku centrum miały około 60 proc. obłożenie. W południe zainteresowanie sięgało już 70 proc. Spodziewamy się, że w godzinach popołudniowych z komunikacji tramwajowej do Małego Płaszowa będzie chciało skorzystać jeszcze więcej pasażerów” – mówił Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK SA.
Przypomnijmy, że linia tramwajowa z centrum miasta do pętli Mały Płaszów przy ulicy Golikówka została oddana do użytku w czwartek, 18 listopada, pół roku wcześniej niż planowano. Na wygodną komunikację tramwajową czekało kilkanaście tysięcy mieszkańców nowych osiedli mieszkaniowych w północnej części Płaszowa.
Nowa linia ma ponad 4 km i biegnie ulicami: Kotlarską, Herlinga Grudzińskiego, Klimeckiego, następnie pod estakadą budowaną w ciągu ulic Nowohuckiej i Powstańców Wielkopolskich, po nowo wybudowanej ulicy Kuklińskiego, a wreszcie ulicą Lipską do pętli Mały Płaszów. Na trasie znajduje się siedem przystanków: rondo Grzegórzeckie, Zabłocie, Klimeckiego, Kuklińskiego, Gromadzka, Lipska, Rzebika i pętla, która będzie nosić nazwę Mały Płaszów. Linia na całej długości biegnie wydzielonym torowiskiem. Zastosowana została najnowsza technologia wyciszania. Po nowym torowisku kursują dwie linie: nr 20 z Bronowic oraz nr 11 z Łagiewnik.
Uruchomienie komunikacji tramwajowej do północnego Płaszowa nie oznacza, że zlikwidowane zostały kursujące tam połączenia autobusowe. Przychylając się do wniosków mieszkańców Płaszowa i os. Złocień, Prezydent Jacek Majchrowski zadecydował, że na razie żadnych zmian komunikacyjnych w tym rejonie miasta nie będzie. Nie zostanie też zlikwidowany telebus, który cieszy się dużym zainteresowaniem pasażerów. Co więcej, obszar obsługi autobusem na telefon został powiększony.
Budowa nowej linii tramwajowej jest inwestycją realizowaną w ramach unijnego projektu: Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej – etap II. Inwestorem tego projektu w imieniu Miasta Kraków jest Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie, które środki potrzebne na realizację budowy nowej linii tramwajowej pozyskało z Unii Europejskiej oraz z dwóch europejskich banków: EBI i EBOR-u. (M).