Po budowie linii szybkiego tramwaju do Krowodrzy Górki, na Mały Płaszów i na Ruczaj, Miasto przygotowuje się do realizacji kolejnej inwestycji szynowej. Do końca roku ma zostać opracowana wielowariantowa koncepcja dla linii tramwajowej KST etap III A (os. Krowodrza Górka - ul. Bociana - Górka Narodowa Zachód), wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą drogową oraz budową estakady w ciągu ul. Opolskiej.
Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu ogłosił przetarg na wykonanie wielowariantowej koncepcji obejmującej szczegółowe rozwiązania techniczne dla linii tramwajowej KST etap III A (os. Krowodrza Górka - ul. Bociana - Górka Narodowa Zachód), wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą drogową oraz budową estakady w ciągu ul. Opolskiej.
Zadanie podzielono na kilka odcinków. Pierwszy z nich ma obejmować liczącą 3 km linię tramwajowej od istniejącej pętli Krowodrza Górka do torów kolejowych w rejonie ulicy Bociana. Temu etapowi ma towarzyszyć m.in. przebudowa istniejącego układu drogowego i tramwajowego, budowa fragmentu Trasy Wolbromskiej od skrzyżowania ulic Wolbromskiej, Dr. Twardego i Bratysławskiej do ulicy Pachońskiego, a także realizacja dwóch parkingów R+R – przy pętli Krowodrza Górka i w narożniku Trasy Wolbromskiej i ulicy Pachońskiego.
Drugi etap ma obejmować m.in. realizację torowiska na odcinku od ulicy Bociana do osiedla Górka Narodowa o długości 1,6 km, budowę terminala autobusowego po zachodniej stronie węzła al. 29 Listopada z planowaną ul. Iwaszki, wraz z parkingiem P+R przy pętli Górka Narodowa. Na tym odcinku ma zostać przebudowana infrastruktura drogowa.
W ramach zadania, które jest przedmiotem ogłoszonego przez ZIKIT przetargu planowana jest też budowa estakady w ciągu ulicy Opolskiej w miejscu skrzyżowania z projektowaną linią tramwajową i układem komunikacyjnym z nią związanym. Dopuszcza się możliwość zastąpienia estakady tunelem.
Zgodnie ze specyfikacją przetargową, wielowariantowa koncepcja dla linii tramwajowej KST etap III A (os. Krowodrza Górka - ul. Bociana - Górka Narodowa Zachód), wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą drogową oraz budową estakady w ciągu ul. Opolskiej ma być gotowa pod koniec tego roku. Przewiduje się, że w 2014 roku zostanie uzyskana decyzja środowiskowa dla inwestycji, a w kolejnym roku ogłoszony przetarg na projekt i budowę nowej linii tramwajowej. Same prace budowlane mogłyby się rozpocząć w 2016 roku.
Więcej informacji o przetargu na opracowanie koncepcji linii tramwajowej do Górki Narodowej można znaleźć na stronie internetowej www.zikit.krakow.pl