INWESTYCJE. W ubiegłym tygodniu otwarto nową linię tramwajową do Płaszowa i jednocześnie podpisano umowę na budowę tramwaju do III Kampusu UJ na Ruczaju. - W poniedziałek ruszają pierwsze prace; na razie nie będzie większych utrudnień - powiedział nam Wiesław Nowak, prezes Grupy ZUE S.A.
Trzy miesiące temu Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu rozpisał przetarg na budowę linii, która połączy ul. Brożka i Kapelanka z ulicą Czerwone Maki. Wywołał on duże zainteresowanie i zgłosiło się pięć firm z Polski. Aż trzy oferty mieściły się w finansowych możliwościach gminy, a nie było to jeszcze ostatnie słowo co do ceny, ponieważ przewidziano jeszcze dodatkowo licytację elektroniczną, w czasie której każdy ewentualny wykonawca mógł obniżyć kwotę swojej oferty. I tak się stało. Ostatecznie krakowska firma ZUE zmniejszyła ofertę do 156,3 mln - i wygrała. Podpisanie umowy planowano na początek października, ale licytacja musiała zostać przeprowadzona od nowa. Nie dopuszczono bowiem do niej, "z przyczyn formalnych" (błędy w dokumentach), firmę Ziajka. Ponieważ ZIKiT nie uwzględnił jej odwołania, zajął się tym Urząd Zamówień Publicznych i odwołanie zostało przyjęte. Blisko dwa tygodnie temu ponownie przeprowadzono licytację elektroniczną, która trwała trzy godziny. Wzięło w niej udział pięć firm, czyli wszystkie, które złożyły oferty. Znów były emocje i ponownie, prawie w ostatniej chwili wyłoniono zwycięzcę. I tak jak poprzednio - wygrało krakowskie konsorcjum z liderem - Grupą ZUE S.A., które jeszcze obniżyło swoją ofertę - do 150 milionów złotych. Przed podpisaniem umowy dokumentację przetargową sprawdził jeszcze, ze względu na to, że jest to duży kontrakt, Urząd Zamówień Publicznych.
- Rozpoczynamy w poniedziałek - od usuwania przeszkód, czyli kolizji z linią torowiska i układu drogowego - powiedział nam Wiesław Nowak, prezes Grupy ZUE S.A. - Ze względu na to, że mamy już prawie zimę i nagle może przyjść mróz, nie zaczniemy od robót, które trzeba byłoby przerwać, a które wpłynęłyby na znaczące dla kierowców ograniczenia w ruchu drogowym. Będą to głównie prace związane z przekładaniem mediów, w tym sieci energetycznej, od strony ul. Kapelanka i Brożka. Przewidywane są też wycięcia drzew, a w tym rejonie pracują już geodeci.
Nowa linia (ok. 3,8 km) ma połączyć ulice Brożka i Kapelanka z ulicą Czerwone Maki. Tramwaj będzie się poruszał po oddzielonym od ulicy, wyciszonym torowisku. W ramach inwestycji powstanie kilkukilometrowy ciąg tramwajowy zakończony pętlą, gdzie zlokalizowany zostanie parking w systemie Park and Ride. Przebudowany zostanie także ciąg drogowy Grota-Roweckiego i Bobrzyńskiego. Na tę inwestycję od dawna czeka wielu mieszkańców osiedli zlokalizowanych w rejonie Ruczaju, a także studenci Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz pracownicy firm i centrów badawczych działających w południowo-zachodniej części Krakowa.
Inwestycja ma się zakończyć jesienią 2012 roku, ale tramwaj może pojawić się tam wcześniej.
(J.ŚW)